02.01.2011 | 14:40
@smayoo
"Promašio si ceo fudbal" Naime, vezana kupnja je prodaja određenog proizvoda pod uvjetom da kupiš neki drugi proizvod. U slučaju tekoma ne možeš kupiti mobitel po akcijskoj cijeni ukoliko ne kupiš dvogodišnu pretplatu. U tom slučaju je to u redu jer se radi o mobitelu koji ionako nema smisla koristiti nego za telefonske razgovore. U slučaju kupovine samo mobitela cijena je mnogostruko veća.
U primjeru kojeg si dao to bi bilo kada bi prodavač rekao: može računalo po toj cijeni, ali ste dužni od mene kupiti još neki proizvod (npr. određeni monitor ili sl.)
Kada bi tekom prodavao na akciji samo računalo bez uvjetovanja kupovanja pretplate to bi bilo u redu.
Sa etičke strane nije u redu kada bi se tekomu to omogućilo jer su oni zaštićeni od situacije da netko drugi prodaje njihov core proizvod tj. telekomunikacijske usluge (npr. nije omogućeno da poduzeće paket kupi flat rate i prodaje ga dalje).
"Vezana kupnja ili vezani poslovi (engl. tying arrangements) su oblici zabranjenih ograničenja konkurencije. Ostvaruju se sporazumima u kojima se uvjetuje sklapanje ugovora kupnjom robe i usluga ili preuzimanjem drugih obveza koje po svojoj prirodi ili prema običajima u trgovini nemaju neposredne veze s ugovorom. Poduzetnik u vladajućem položaju također provodi praksu vezivanja kada sklapanje ugovora uvjetuje prihvaćanjem obveza koje nisu u vezi s predmetom ugovora.
Dodane obveze su u pravilu obveze kupnje druge robe ili čitavog izbora robe ili usluga (servisiranja, savjetovanja i dr.). Ekonomske su pretpostavke takvih poslova vezivanja da proizvođač ili prodavalac raspolažu jednim ekonomski jakim proizvodom i s obzirom na taj svoj položaj uvjetuju njegovu kupnju kupnjom drugih proizvoda i usluga. Na taj način ostvaruje se povećana – a propisi o konkurenciji smatraju neopravdana – dobit.
Ona se ostvaruje prodajom dopunskih (vezanih) proizvoda ili sniženjem cijene glavnog (vezujućeg) proizvoda, koje (sniženje) se nadoknađuje iz ostvarenog prometa vezanih proizvoda. Učinak ograničenja na konkurenciju pokazuje se ograničenim izborom kupca koji je lišen najpovoljnije ponude za kupnju vezanog proizvoda. Vezani proizvod mora kupovati od jednog ponuđača koji raspolaže vezujućim proizvodom."
http://www.fima-vrijednosnice.com/default.aspx?id=133855