24.10.2011 | 15:57
Davore, ja mislim da si početnu tezu krivo postavio - vjernost marci vs. nevjernost marci da, ali ne sa strane potrošača, nego sa strane
vlasnika marke odnosno proizvođača!
Za mene je vjernost marci sasvim normalna i logična stvar, bazirana sasvim na razumu i malo (ili ništa) na emociji, dokle god je ta marka sinonim za točno onu kombinaciju osobina koja je kupcu potrebna, baš kao što si ti opisao! Jednostavno, jednom kad pronađeš to što ti treba, držiš se toga i ne gubiš više vrijeme na istraživanje.
Problem je međutim što danas gotovo da uopće više nema vlasnika robne marke koji status svoje marke nije zloupotrijebio - u smislu da se odmaknuo od tih originalnih osobina koje su njegovoj marci donijele status. Naravno, ne naglo, nego malo po malo, neprimjetno, tako da zadrži lojalnost svojih kupaca barem dok ne stekne veću masovnost, nakon čega im originalni fanovi više neće trebati.
Uostalom, nisam ja taj koji je ovdje najviše rogoborio kako Apple Macove gura u zapećak i sve baca na iĐiđe, zar ne?
Što se mene tiče, Apple je krenuo u krivom smjeru, odnosno, za moje preferencije, oni su krenuli nizbrdo. Sad još čekam da vidim da li će se nešto promijeniti Jobsovom smrću, ali nije vjerojatno. Čak na stranu moja "paranoja" s AppStoreom i iCloudom, vidio sam Liona izbliza i nisam poželio baš nijednu stvar koju sam vidio, a koju već nemam. Ostajem na Snow Leopardu dokle god to bude moguće, a onda... Onda ću vidjeti što dalje. U ovom času je Lion najmanje loš izbor. Ali, nažalost, više ne mogu reći da je najbolji. Žalim zbog toga, ali s moje točke gledišta - tako je.
(Naravno, apsolutno se slažem s onim tko je ovdje napisao da sa sve dosadašnje Macove koje sam kupio treba izračunati TCO - i jamačno ispadaju jeftiniji. Naravno, pod pretpostavkom da vlasnik Windows kante nema neku budalu koja mu to održava besplatno. Zato ja uglavnom svima koji su mi se smijali što sam kupio tako skup laptop, a sad mi dolaze s molbama da im rješavam virusne i ostale probleme na Windowsima lijepo kažem da imaju fušere po oglasniku ili servisere ove-i-one pa neka to nose njima.)
Što se iPhonea i iPada tiče, i to sam već 100x napisao. To su sjajni uređaji sa sjajnim potencijalom. A na kraju se koriste za trivijalnosti. Zilijuni igrica, kojekakvih front-endova za Safari, glupastih aplikacija tipa "prati svoj menstrualni ciklus" ili "cross-reference arapskog-kineskog-majanskog horoskopa za tebe osobno" i sl. I, naravno, onaj goli minimum kojeg ima svaki smartphone da bi se uopće mogao zvati smartphone. Ali od onog što bi ovi uređaji stvarno revolucionarno mogli raditi - ništa ili skoro ništa. Zašto? Zato što je uvedena kultura sve za $0.99 i, naravno, tko je blesav raditi aplikaciju za $50 ili $100 koju će možda kupiti par tisuća ljudi, kad mogu raditi pi*darije za $0,99 koju će kupiti milijuni.
Dakle, to je dio Apple branda kojem nikad nisam ni postao lojalan. A mogao sam. Mogao sam biti najveći zagovornik iPhonea da mi je ponudio makar jednu jedinu stvar više, koja je poslovnom čovjeku bitna, nego Symbian smartphone.
O autima nemam što započinjati. To je čisto emotivna stvar. Što god ti, Davore, rekao o tome, to nisu racionalni argumenti, nego emotivni. I nemam razloga ne poštivati ih. Tvoje emocije, tvoj novac. Zadnji auto za kojeg sam se ja emotivno vezao bio je Opel Ascona. Samo zato što je bio prvi kojeg sam imao i kojeg sam mogao voziti dulje od 400 km bez da se nešto pokvari.
U međuvremenu sam se po tom pitanju otrijeznio. Za mene je auto komad pleha i plastike koji me mora prevesti od A do B, uz kvalifikacijsku razinu (a) pouzdanosti, (b) sigurnosti, (c) udobnosti, (d) putničkog i prtljažnog prostora za peteročlanu obitelj i prihvatljivu razinu kuna. Svi talijanski auti, a Alfa na prvom mjestu najprije padaju na d, pa na c, pa na a. Jbg.
I što sad? Ja, dakle, apsolutno ne vjerujem brandovima? Pa, ima ih nekih kojima još uvijek vjerujem. Ali jako malo. Većina ih me je prije ili kasnije razočarala kad su se počeli okretati "take the money and run" poslovnoj strategiji. Među onima koji su ostali:
Bowers & Wilkins
Salamander (
www.salamander.de)
Faber Castell
Fructal
Kraš
Gavrilović
ima ih možda još par kojih bi se morao prisjetiti.
Nijedan automobilski brand. Nijedan iz područja tzv. konzumne elektronike. Jednostavno zato što je to sve postao, kako bi rekao nepoznati posjetitelj koncerta s albuma Buldožera "jedan prljavi incestuozni krug".