Kreativni odjel je ovaj put pripremio nešto veliko: HYPERVIZ - tehnologiju interaktivne vizualizacije i hrvatski hi-tech proizvod u potpunosti razvijen na Macintoshu. Godine iskustva u izradi arhitektonskih i drugih vizualizacija, rad na virtualizaciji šireg centra Rijeke u prometnoj simulaciji Urban Jungle i dobro poznavanje svakog oblika multimedije, rezultiralo je novom tehnologijom interaktivne vizualizacije u stvarnom vremenu. Vizualizacije jučer Kada uguglate pojam "interactive visualization" možete vidjeti mnogo sadržaja, ali većinom vezanog za akademske institucije, istraživačke laboratorije ili tek uzbudljive projekcije onoga što nam nosi budućnost. Malobrojna su fleksibilna komercijalna rješenja koja nude brzu i kvalitetnu vizualizaciju, a rješenja koja uz to nude i interaktivnost mogu se nabrojati na prste jedne ruke. Većina vizualizacija vrlo je ograničena. Često susrećemo lijep, ali tek statičan rendering za potrebe tiska ili weba. Tko raspolaže većim proračunom investira u animaciju - i to može izgledati zaista dojmljivo. No, čak i tada ostajemo tek pasivni promatrač i gledamo ono što je netko unaprijed odredio. Ozbiljnih interaktivnih vizualizacija je malo, a zanimljivo je da se vrhunska informatička tehnologija danas koristi prije svega za igre! Današnji grafički procesori imaju snagu cijelih super-kompjutera od prije desetak godina. Razvoj te tehnologije napredovao je brže od bilo čega u informatičkoj industriji. Ne bi li bilo divno sve to iskoristiti za još nešto osim zabave? Zašto hipervizirati? Korist od napredne interaktivne vizualizacije je višestruka - sada se i najkompleksnije ideje mogu brzo i efektno prikazati različitoj publici na način koji će ostaviti trajan dojam. Mogućnost da se putem weba pristupi globalnoj publici nije potrebno posebno objašnjavati, a sve to u konačnici povećava prodaju. Hyperviz priča može biti još uzbudljivija: od virtualizacije kompletnih muzeja i galerija, preko edukacije u učionici budućnosti, pa sve do evakuacijskih procedura i simulacija za potrebe vojske i industrije. Kako je sve to moguće? Ne tako davno svaka kvalitetna 3D vizualizacija morala se unaprijed računati satima ("renderirati"). Gotov rezultat izgledao je vjerno, ali korisnik je mogao biti tek pasivni promatrač. Vrijeme videa prolazi i dolazi vrijeme interakcije. Zahvaljujući modernim grafičkim karticama danas je u stvarnom vremenu moguće kvalitetno prikazati eksterijere, interijere i predmete koristeći sve napredne rendering tehnike. Ako je površina glatka i sjajna, to se vidi, a ako je stara i korodirana - i to se vidi. Ako vjetar zanjiše krošnju, to ćemo vidjeti i na sjeni, na zidu. Sjene ne padaju jednako u podne i predvečer jer ih je moguće računati u stvarnom vremenu. Dok gazimo po zemlji zvuk je različit od zvuka metalnih stepenica. Detalji koje je moguće prikazati ograničeni su samo maštom... i proračunom. :-) Naravno, za korištenje ove tehnologije očekuje se da korisnik ima moderno računalo opremljeno grafičkom karticom novije generacije. Što to znači u našoj Mac praksi? Svaki noviji Mac zadovoljava uvjete jer sada “ulaz” predstavlja GeForce 9400 serija procesora koja je dovoljno snažna. Problematični su stariji strojevi s Intelovim GMA procesorom. Na njima stvar funkcionira, ali sporo. Što se tiče starih generacija procesora - ima svega, od strojeva starih pet godina koji to rade savršeno jer su imali naprednu grafiku za svoje vrijeme, pa do onih koji ne mogu prikazati sve potrebne grafičke efekte, a tada vizualizacija izgleda sirovo i nedovršeno. No, to su žrtve napretka, a nove ideje uvijek treba razvijati za tehnologije koje tek dolaze. Hyperviz budućnost Trodimenzionalne interaktivne vizualizacije sada su moguće u punoj kvaliteti na svakom računalu (radi i na Windowsima!). Za web je moguće pripremiti "light" formu koja izgleda iznenađujuće kvalitetno s obzirom na malu veličinu datoteke. Demo koji možete probati velik je svega sedam mega - kao malo kvalitetniji MP3! Čarolija se nastavlja - podržan je čak i iPhone! Zamislite samo mogućnosti - možete impresionirati poslovnog partnera kojeg ste sreli potpuno slučajno na drugom kraju svijeta. Posegnete u džep i dopustite mu da sam prošeće kroz vaš hipervizirani prostor i isproba sve što mu želite pokazati. Kada pak pomislimo na promociju, ovakav vid vizualizacije savršeno se uklapa u svjetski mega-hit - Appleov App Store. Mnoge velike tvrtke izdale su besplatne aplikacije koje nisu ništa drugo do inteligentna promocija nekog njihovog proizvoda. Tako na iPhoneu možemo besplatno “provozati” novi coupe ili vidjeti novu modnu liniju poznatog kreatora. Sada je moguće u iPhone ubaciti cijele male virtualne svijetove - i to s interakcijom. Radi li vam mašta? Kako biste vi iskoristili ovu tehnologiju? |
Komentari
Decki, svaka vam cast :thumbsup:
BTW, tko je pronašao dvije bačve na sceni koje su prazne, pa se mogu prevrnuti? Osobno volim onaj dio kada se bačvu otkotrlja do dijela gdje stablo baca sjenu, pa gledati kako se lijepo lomi preko nje - pogotovo kada zapuše vjetar. Takvo što se do sada nije moglo vidjeti u vizualizacijama ovog tipa.
JEDNO VELIKO B R A V O !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
GORDANA, PUSA DAVORU
kako sam ljubitelj 3D virtualnih prostora, nemalo puta bih znao neku igru učitati, pobiti dosadne neprijatelje i onda uživati u prekrasnim ambijentima i interijerima. nešto slično mi se događa s ovim projektićem K.O.-a
učitam stranicu i onda bjesomučno hodam okolo jer napravljeno je tako dobro da baš oduševljava! volio bih da ima i neprijatelja koje možeš tamaniti pa se nadam da će K.O. u doglednoj budućnosti razmišljati i o nekoj 3D igri
na prvom screen-u je uputstvo za kretanje, no ja sam, kao stari gamer, instiktivno lijevu ruku stavio na tipke W, A, S, D koje su standardne kod FPS igara. i gle čuda! radi! mislim da je to odlično jer je nespretno imati lijevu ruku na tipkama sa strelicama, a desnom vršljati po mišu.
ono što oduševljava je i da sve radi glatko i bez trzanja (MBP 2.2) iako bih volio da smanje brzinu "hodanja" jer ovo više priliči brzini brzog hoda ili laganog trčanja.
drugih zamjerki nemam, osim jedino da bi bilo dobro da se moglo ući u zgradu, ali pretpostavljam da je ovo neka light online verzija. nadam se da će ovakvih stvarčica biti još jer ja satima mogu hodati po virtualnim prostorima, a da se ne umorim
K.O. sjedi! 5!
jako, jako dobro, i kako sam ti u mailu napisao ima to jako puno primjena.
arhitekti nisu loša ideja ali mislim da je to tek početak... izvrsno!
pozdrav sa zapada...
Camino sve 5.
Kad će neki duži članak sa tehnikim detaljima koji opisuju kako je sve napravljeno i tko je sudjelovao?
Sad imate o čemu pisati cijelu godinu.
Pozdrav iz Cali.
Pusa Jupiju :PPPP
a što onda kažeš na ovo? http://www.instantaction.com/
potpune 3D online multiplayer igre koje rade u browseru (i na mac-u)!
Dakako, ocekivano, na iMac-u radi savrseno.
I jedan info o GMA. Za razliku od Aira, ThinkPad X300 s identicnom kombinacijom procesora i grafike pod Firefoxom savrseno normalno vrti cijeli prostor sa svim efektima
@dpohl: vjerujem, samo treba gledati i koji točno GMA - onaj prvi 950 je skroman, a zadnji X3100 već solidan. Isto tako, DirectX daje 15-20% brži frame-rate od OpenGL-a. Drago mi je da radi tako mekano na ThinkPadu!
@hal9000: "drugih zamjerki nemam, osim jedino da bi bilo dobro da se moglo ući u zgradu" - bilo je u planu, ali abortali smo interijer i "zaključali" ulazna vrata kako bi ovaj konkretan hyperviz koristili kao primjer "limitiranog eksterijera". Nelimitirani bi bio da maknemo collidere oko kompleksa - s obzirom da je kompletan okoliš 3D, osim collidera, ništa nas ne sprječava da se odštetamo na obližnji brežuljak i beremo cvijeće.
@Anonimac: "moglo bi recimo učiti vozače viličara kako da rade (to mi tata radi, pa znam) a da im se ne prevali teret." - da, na to i ciljamo (između ostalog).
@IgorD: "Kad će neki duži članak sa tehnikim detaljima koji opisuju kako je sve napravljeno i tko je sudjelovao?" - nije bilo u planu, ali ako misliš da bi moglo biti zanimljivo, mogli bi nešto upriličiti u formi interviewa. Nema smisla da postavljamo pitanja sami sebi pa ne bi škodio netko "neutralan" tko može postavljati kompetentna pitanja. Ti, na primjer? Pitanja/odgovor e možemo riješiti mailom pa na kraju posložimo u suvisao tekst i objavimo. Javi ako si za.
@abeja: "Smeta mi jedino to sta je nekako mozda preosjetljivo na misa..." - u kom smislu "preosjetljivo na miša"? Pomak miša prebrzo pomiče pogled?
@abeja: "...i sta se mis u tome "zaglavi" pa trebam esc." - smeta što nestane kursor? Ili nešto drugo?
P.S. Hvala svima na komentarima!
TSSSK gosn Šehović. Zar u tim godinama
Prodavaonici namještaja 3D vizualizacija može koristiti za prezentiranje asortimana i za optimalno definiranja postava. U slučaju prezentacije asortimana, promašena je poanta jer nas ne bi trebalo zanimati kako namještaj izgleda u trgovini - trebalo bi nas zanimati kako izgleda u prostoru za koji ga kupujemo. Na takvom konfiguratoru radimo (općenito vezano uz interijere), ali njegov ključni problem su sami artikli. To, kao što Davor kaže, ima smisla samo ako se radi u kombinaciji s proizvođačem artikala koji imaju i njihove 3D modele. Gotovi modeli bi primjetno srušili cijenu modeliranja (svode je na low-poly konverziju - čak ni to ako naručitelj cilja vrhunski grafički hardver koji će, primjerice, koristiti kod isključivo sebe u trgovini), a garantira i smisleni workflow apdejta (artikala).
Što se tiče postava (teretana ili salon), objektivno, brže je izrezati papir u mjerilu i posložiti prostor "na stolu".
Konfigurator interijera bi svakako bio koristan, pogotovo ako je baza artikala dovoljno velika, a sami artikli dobavljivi on-line (s uvidom u cijenu, raspoloživost i volumen za transport tijekom konfiguriranja).
Problem modeliranja, na žalost, nije trivijalan - ne postoji baš "jednostavniji" (a time i jeftiniji) način modeliranja u odnosu na one koji se već koriste. Ali svakako ne moraju biti u pitanju modeli industrijske preciznosti već njihove aproksimacije. Međutim, zahvaljujući mogućnostima oblikovanja današnjeg namještaja, s naglaskom na oble linije i bogatstvo materijala, ne bi se puno usrećili s kubusima koji glume stolove. Iako... nekad su upravo takvi kubusi dovoljni za ocijeniti upotrebljivost prostora (ne nužno i estetiku samog artikla u prostoru).
IKEA bi bila odličan naručitelj hyperviza (ovo govorim iz perspektive korisnika).
E, sad, modeliranje u vašem alatu, naravno, nisam radio nikad. 3D modeliranja sam u AutoCAD-u radio dosta. Prema tom mom iskustvu moguće je (čak nije ni preteško) imati predpripremu generičkog modela "stolica" ili "fotelja klasičnog tipa". U predpripremu uneseš parametre koji određuju dimenzije i teksture i dobiješ model. Tako to ide u AutoCAD-u, uz vrlo malo vrlo laganog AutoLISP-a. Naravno, rezultat je ograničen na konačno renderiranu statičnu scenu, ali to nema veze s modeliranjem, nego s poljem primjene alata koji ja poznajem.
@smayoo: "modeliranje u vašem alatu" - alat za modeliranje je prilično nebitan u ovoj priči. Bitan je samo konačni model. Mora bili poligonalan (dakle, NURBS i subd nije opcija bez konvertiranja u poly), limitiran brojem trisova na onoliko koliko hardver može podržati i mora podržavati UV mape (s čim ACAD već ima ozbiljan problem ). Dakle, u principu model može doći i iz ACADa. Zapravo, često i dolazi pa ga potom "olakšavamo" (konverzija u low-poly).
Ministarstvo turizma bi na taj način moglo putem demo šetnjica nuditi sve ljepote, moglo bi se čak ići do te mjere da se neke stare i značajne stvari na ovaj način sačuvaju a budu dostupne milijunima ljudi gdje god bili. Možemo roniti bogatim hrvatskim podmorjem i upoznavati floru i faunu a da ne moramo pritom proći tečaj ronjenja i nositi boce s kisikom na leđima, možemo se šetati zagrebačkim tunelima i katakombama zatvorenima za javnost... mogućnosti ima nebrojeno!
Ministarstvo kulture moglo bi nas prošetati svim muzejima, razdobljima, fundusima, škole bi mogle imati jednostavniju i razumljiviju nastavu, moglo bi se educirati ljude raznim poslovima, raznim važnim stvarima - npr. bilo bi super da svatko u svakom trenutku može proći obuku kako pružiti prvu pomoć, a ne samo jednom kada polaže vozački.
Meni je ovo totalna evolucija obrazovanja, a nadam se da će to prepoznati i ustanove koje kroz ostale medije i na druge načine pokušavaju doprijeti do ljudi. Jer na ovaj način svi ravnopravno možemo učiti: npr. netko totalno izoliran u kućici na brdu, pa netko tko može učiti/čitati samo noću, pa invalidi, pa asocijalni tipovi poput mene... Btw, meni odgovara da u hypervizu nema ljudi.
Uglavnom, divota, nevjerojatan potencijal i svakako veliki korak u Star Trek razdoblje. Kreativci su moji idoli!
Inace, cini mi se da bi bilo Hyp bio korisan u podrucju arhitekture, unutrasnjeg dizajna, civilnog, elektro i ostalog inzinjerstva... u stvari, da ne nabrajam, cini mi se da mogucnost primjene zaista moze biti siroka. Drzim vam fige!