Kupovina elektricnog auta...
(1 korsinik/a gleda/ju temu) (1) Gost

Kupovina elektricnog auta...


12.01.2025 | 09:15
Po meni se EV nikada neće puniti velikom brzinom makar i našli baterije koje se mogu brzo puniti i izradili punjače koji imaju vrlo veliku snagu.
Gore spomenuti Teska Model 3 ima bateriju od 82kWh. Kada bi se takva baterija i mogla napuniti za 5 minuta (0,08333h ili 1/12h), kolika bi snaga punjača trebala biti?
82/0,08333=984kW!
Skoro megavat.
NE Krško ima snagu od 696MW i ona sama bi mogla puniti tek 707 auta paralelno!!!

Zato tvrdim da NIKADA se EV neće moći napuniti za "pet minuta", već će vlasnici biti prisiljeno čekati u beskonačnim redovima.

Za suporedbu benzin i dizel imaju sličnu energetsku vrijednost po litri koja je nešto ispod 10kWh.
Znaći, puni tank od 60 lit ima oko 600kWh, 7,5x više od Tesle.
Sada, ako Akio Toyoda kaže da ima mjesta napretku ICE motora, izgleda da ćemo doživjeti da se iskoristivos povečava i potrošnja smanjuje.
12.01.2025 | 10:23
Ako je ovaj izračun na primjeru NE Krško točan - to je dodatni razlog za brigu. Po tome cijela jedna NE ne bi mogla podmiriti brzo punjenje niti za aute u prva 3 nebodera u mojoj ulici, a u kvartu ih je 12 velikih. A gdje smo tek ako bi se tražilo da se auti pune isključivo potpuno ekološkim samoobnovljim izvorima?

Bio bi velik uspjeh da se javni prijevoz i gradska dostava prebace na struju i da se takva vozila lagano pune u vrijeme kada ne rade u svojim velikim garažama. A Smayoo će znati bolje, ali čisto sumnjam i da su trafostanice na terenu sposobne hendlati takva punjenja na toliko automobila istovremeno, znači to traži znatne intevencije na mreži po doslovno cijelom gradu.

I onda kada tako, mic-po-mic, stjeraš ekološke zagovornike osobnih EV u kut stvarnom praksom - znate što se dogodi? Pobjegnu u eltističko-diskriminatornu teoriju da zapravo "što će svima auto, to treba biti stvar za bogate". I to je dio koji mi se ne sviđa. Sve je ok dok su to pojedinici entuzijasti (jeste li gledali Nedjeljom u 2 gdje je bio Hrvoje Prpić (ex HG spot) i Juraj Šebalj?), ali kada se pojavi i takva vlast (npr. forsiranje bickla u Zagrebu po svaku cijenu, pa čak i da prva pomoć ne može proći) koja krene zagorčavati život onima koji se oslanjaju na svoj auto, e to je signal za uzbunu.
12.01.2025 | 11:35
Samo lupetate ko maksim po diviziji, i jedan drugom podilazite.

Suluda pojedinačna videa koji "svjedoče" o kakvim god "događajima" neću ni komentirati. Tako je prije godinu-dvije bilo popularno posvuda objavljivati videa "zapalio se električni auto, užas, vidi što se dogodilo". I onda ispadne da je auto zapravo bio benzinski ili plinski, ispadne da je snimak star 10+ godina, ispadne da je požar bio podmetnut...

Brzi punjač ti ne treba u stambenom kvartu. Treba ti na putu. Na otvorenoj cesti, na autocesti ili odmah uz nju. Zašto ti na parkingu gdje ti auto stoji preko noći treba brzi punjač? Zar mislite da ću ja sebi kod kuće ugraditi BRZI punjač? Neću. Ugradit ću obični izmjenični od 11 kW, jer imam cijelu noć vremena (često i više) da se baterija napuni.

Tesla brzi punjači, rekoh, ograničavaju trajanje punjenja na PETNAEST minuta, a ne na PET. Osim toga, na BRZOM punjaču nijedna baterija se ne puni preko 80% zato što preko 80% punjenje mora biti usporeno zbog kemije baterije.

Scenario u kojem se SVI auti ISTOVREMENO pune na BRZOM punjaču je besmislen čak i u teoriji. Nisu svi istovremeno krenuli na put, nisu svi istovremeno stigli do brzog punjača, nisu svi istovremeno ispraznili bateriju.

Davore, u stambenoj zgradi u kojoj živiš je ukupna instalirana snaga instalacija u svakom stanu nešto kao 7-8 kW, tipično. Stanova ima stotinjak pa to ne znači da je snaga električnog priključka zgrade 800 kW, nego je vjerojatno nešto kao 120-140 kW. Kako to? Kako to, kako to, kako to?

Dunning-Krugerov efekt - što manje o nečem znaš, to si tvrđe uvjeren u svoje stavove.

Za suporedbu benzin i dizel imaju sličnu energetsku vrijednost po litri koja je nešto ispod 10kWh. Znaći, puni tank od 60 lit ima oko 600kWh, 7,5x više od Tesle.


ICE motor od navedene količine energije nešto preko pola potroši na otpadnu toplinu smrdiš-prdiš ispuha i onu koja se iz samog motora mora odvoditi rashladnim sustavom. Dakle, efektivno za kretanje, energija na raspolaganju nije niti 300, nego nešto kao 270 kWh. ICE automobil, svaki put kad treba usporiti, akumulirana kinetička energija se doslovno baca u vjetar, a dobro izvedeno EV ima rekuperaciju energije koja, ovisno o uvjetima na cesti, može ići i preko 70%. Tako da EVu nikad neće niti trebati toliki energetski rezervoar kakav treba ICE vozilu.

K tome, tehnološki razvoj baterija je tek na početku. Gustoća pohrane energije će još značajno rasti, litijske baterije neće ostati jedina raspoloživa tehnologija. Već sad se u stacionarnim sustavima koriste i natrijeve, i aluminijske i cinkove...

I sve ste to već znali, ali svejedno lupate jer bi radije ostali u 19. stoljeću, tu ste navikli, udobno vam je.

ali kada se pojavi i takva vlast (npr. forsiranje bickla u Zagrebu po svaku cijenu, pa čak i da prva pomoć ne može proći) koja krene zagorčavati život onima koji se oslanjaju na svoj auto, e to je signal za uzbunu.


Ajde, stvarno, daj uključi mozak umjesto da tako slijepo pušiš politikantska podmetanja. Da nije tamo bilo tih stupića, bilo bi parkiranih auta i hitna opet ne bi mogla proći, i opet bi bila kriva aktualna vlast. Ne postoji veliki grad koji nema problem s osiguranjem funkcionalnih koridora za hitne službe i to nema veze ni s biciklima, ni sa zelenim politikama.

Zato si i ti toliko volio slobodu putovanja s obitelji u kamperu.


Jesam, točno. Ali nisam nikad tvrdio da je moja temeljna sloboda posjedovati kamper, niti da mi je općina Viškovo dužna osigurati parking za njega na javnoj površini. Iznajmio sam ga na ta dva tjedna koliko sam ga koristio.
12.01.2025 | 11:40
Ono u čemu se slažemo je - da je javni prijevoz u Rijeci - jedva prolazan, a u prigradu je potpuno beskoristan. I da je TO prvi problem kojeg grad treba riješiti. A ne parking.
12.01.2025 | 12:27
Što bi trebalo značiti "dužna osigurati parking"?
Pa taj parking se naplačuje ili bi se trebao naplačivati.
Ovo je jeftino?

Z5.jpeg
12.01.2025 | 12:29
Jedino što je Tomašević postigao je potjerao kokošare iz centra jer sada ne mogu parkirati ispred kuće ako imaju PPK koja im ne pripada.
Kolega kaže da je sada 2. zona u banani jer nema mjesta.
12.01.2025 | 12:30
Ja se ovdje slazem sa Davorom.

Silom prilika sam bio prinudjen ukinuti DPF filter na Peugeot 308 kojeg sam ranije vozio. Naime da bi se regeneracija DPF odradila potrebno je auto voziti u 4. ili 5. brzini nekih 10-15-20 minuta. To je valjda putna brzina nekih 90-100km/h.

99% zupanije u kojoj zivim (inace teritorijalno najveca u BiH) ima ogranicenje 50km/h. Nemamo niti metar auto ceste ili bilo kakve brze ceste. Ja da bih ispunio ovo sto Peugeot trazi moram otici u Zupanju, voziti 15-20 min prema Zagrebu okrenuti se i vratiti doma. Potrositi 2 sata zivota na to.

Ili pokusati neke egzibicije na lokalnim putevima, pa ostati bez vozacke. Policija ceka na dionicamana kojima se iole malo brze moze voziti.

Tako da sam fizicki uklonio DPF. Covjek je Hilti busilicom polupao ono sace unutar lonca. Katalizator niti ostatak izduva nije dirao. Morali smo ucitati mapu od identicnog vozila bez DPF i nikada vise probleme nisam imao. Uredno je proilazio tehnicke. Novi vlasnik ga i dan-danas vozi. Nikakvih problema.

Trenutacno vozim Peugeot 3008 i taj ima i DPF i AdBlue. Imao sam puno problema sa tvornickom greskom sa AdBlue rezervoarom (meni se pojavilo nakn isteka jamstva) i javljao mi je neke glupe greske, tipa "Mozes voziit jos 1100km" i onda ti se auto ugasi. Par puta sam malom dijagnostikom resetirao tu gresku ali ona se vracala.

Ukinuo sam AdBlue na vozilu (nista fizicki nije uklonjeno sa auta) samo je softverski ugaseno. Nakon toga, godinama nemam nikakve probleme. Zanimljivo da mi ovaj ne radi probleme sa DPF iako se radi o istom rezimu voznje i zivota (kratke gradske relacije, sto je najgora moguca opcija za dizel motore).

Tako da ovo birokratsko forsiranje ekologiju dodatno poskupljuje i komplicira putnicke automobile. To i proizvodjacima automobila odgovara jer sav trosak je prebacen na teret kupca :/
12.01.2025 | 12:41
Naravno da je prebačen na kupca. Da je to na teret firme, vrlo brzo DPF ne bi bio potreban.
Sad divljaju s platičnim vrećicama, nisu ih ukinuli već su ih počeli i naplaćivati (i one nejmanje za voće).
To se sigurno nisu sjetili "ekolozi" i "borci za prirodu", već trgovački lanci jer tu gube novac, a red je da se naplati a sve pod krinkom "ako naplaćujemo plastične vrećice, tada ih ljudi budu manje trošili i čuvali prirodu".

Riba, bolje. Utjecaj Slovenije i Zagorja odradili su svoje. ????
12.01.2025 | 13:17
Plaća, plaćanje, naplaćivanje, vreća, vrećice... samo dobronamjerni komentar.
12.01.2025 | 14:04
Za koga onda rade ovakve aute?

youtu.be/7jDC7LIiGL4?feature=shared
12.01.2025 | 14:14
Pa pise u opisu videa, za Playstation igru....kao i za sve koji vole iz trake za skretanje desno skrenuti lijevo.

Screenshot2025-01-12at13.16.42.png
12.01.2025 | 15:39
Promijenio sam 6 NOx senzora na autu u 130tkm... prvih pet na teret garancije...
12.01.2025 | 16:06
482 kW, 5.4L
Sigurno ima start/stop funkciju

Zelena politika je da se bogati jos vise obogate. Apsolutno nema veze s ocuvanjem Zemlje osim pustog izgovora.
12.01.2025 | 23:46
Evo, volio bih da EV robo-taxi priča zaživi, ali jedino na način da to opet ne bude usluga za bogate. A kako sada izgleda, to će biti upravo to - jer nema šanse da vožnja takvim taxijem bude povoljna.

Da ne bude zabune, bez obzira što ga mnogi pljuju, ja navijam za Rimca, mislim da je poduzetan, vrijedan i hrabar - i volio bih da mu to uspije i bude profitabilno. No, nisam optimist da će to biti solucija za siromašne zemlje. To može biti fora servis u jednom Dubaiju, Zurichu i Oslu.

Ja ponekad koristim Bolt romobil da bih došao doma i to je bezobrazno skupo, od Brajde do Turnića ispadne po 2-3 €. Znači više od autobusne karte ionako skupog Autotroleja. Da idem tu rutu svojim autom potrošio bih ispod 10 centi goriva.

I sada zamislimo kolika će onda cijena biti za robo-taxi ako je glupi romobil toliko.
13.01.2025 | 09:42
Pa što ne ideš autom onda? Aha, pa da (pljas rukom po čelu) zato što bi te parkiranje koštalo 10-20 €, ovisno gdje bi uspio parkirati. Daj, jbt, nabacuješ parole ko drug Tito na bombaškom procesu.
Robotaxi ne može biti jeftin kad se tek pojavi, naravno, jer treba isplatiti troškove razvoja, kao i sa svakim novim proizvodom. A Rimac nije čak niti prvi, a kamoli jedini s tim konceptom i idejom. S vremenom će stvar SIGURNO biti jeftinija od konvencionalnog taksija jer nemaš čovjeka unutra koji mora zaraditi svoju plaću. Samim tim nemaš više niti ograničenja na broj taksija (koje, osim što štiti taksiste, zapravo je tu i zato što taksista nema dovoljno, taman i da želiš podijeliti 10x više koncesija).
13.01.2025 | 11:13
Ne znam je li specificnost US trzista, lose upravljanje, ili nesto trece ali GM je digao ruke od robotaksija.

www.theverge.com/2024/12/10/24318259/gm-...obotaxi-super-cruise
13.01.2025 | 16:57
Dugo nisam ništa objavio na Jabučnjaku, pa eto ovom prilikom prenosim svoja iskustva kao EV entuzijasta. Prije točno dvije godine stigao nam je mali električni autić Dacia Spring za kojeg smo uspjeli dobiti poticaje tako da nas je tada koštao 14000 Eur. Spring ima domet cca 220km po ljetu, a po zimi 20% manje. To moze biti još i manje ovisno koliko je upaljeno grijanje. Spring je drugi auto u obitelji i bio je prvenstveno namijenjen lokalnim putovanjima na relaciji Samobor - Zagreb te za lokalne voznje. Vožnja Springa nam se jako svidjela tako da smo ga počeli korisiti kao glavni auto. Kad god je bilo moguće koristili bi ga što je više moguće. Uopće nas nije smetalo što je to zapravo jako mali auto. Ima malu nosivost, mali gepek, sve je malo. Ako vam se ne žuri pretjerano, s njime je moguće otići na duže relacije, ali tada treba dosta planiranja puta. Treba odrediti punionice na kojima cemo se puniti te pripremiti rezervne varijante za slučaj da planirana punionica ne radi. Uglavnom, putovanje ispadne vremenski skoro duplo duze nego korištenjem našeg drugog auta Peugeot 308 HDI. Osim toga, maksimalno izbjegavamo vožnju autoputima zbog relativne male max. brzine Springa (125km/h), loša ubrzanja izmedju 100 - 120 km/h gdje moramo jako paziti da nas netko ne pokupi kad pretičemo npr. šleper na autoputu. Domet Springa po ljetu na autoputu ako ga vozimo 120km/h je cca 140km. Takva dugotrajna vožna pri skoro maksimalnoj snazi motora je jako neekonomična, a zna biti i problematična za sam motor koji kad se pregrije smanji snagu (upali se LED kornjača) i tad je najbolje stati na punionicu i pricekati da se ohladi. Nama se to još nije dogodilo, ali prenosim tudja iskustva.
Spring ima službeni kapacitet baterije 26,8 kWh i max snagu motora 33 kW te domet 235 km po WLTP kombinirano. Kada bi ga vozili samo gradom (Zagreb pogotovo) po ljeti s upaljenom klimom mislim da bi mogli preci i 250km. Sluzbeni kapacitet baterije je cca 90% stvarnog kapaciteta. Tih 10% je zapravo tzv. overprovision za battery management (nesto slicno kao sto imaju SSD za kapacitet diskova). To nigdje nije navedeno vec se u praksi moze isprobati i dokazati punjenjem i nakon sto pokaze 100% ili voznjom (praznjenjem) auta na 0% baterije. BTW sa 0% Spring moze jos prijeci cca 45 km. Naravno, takve ekstreme treba maksimalno izbjegavati jer to jako skodi zdravlju baterije. Dacia daje 8 godina (ili predjenih 160 tisuca km) garancije na 75% sluzbenog kapaciteta baterije.
Do sad smo presli nesto preko 30 000 km uz prosjecnu potrosnju 11kWh/100km po ljeti i cca 15kWh/100km po zimi. To nas je u dvije godine koštalo cca 150 Eur potrošenih na 50-ak sesija punjenja na naplatnim punionicama. Sve ostalo smo se punili kod kuće ili na besplatnim punionicama (dok ih je bilo). Istovremeno, naš Peugeot HDI je presao 4000 km u dvije godine.
Kada smo u 2022. saznali da smo dobili poticaje za EV odlucili smo se odmah na ugradnju solarnih panela na kuci u Samoboru. Ugradili smo 10kWp solarnu elektranu na juznom dijelu krova i godisnje sada proizvedemo cca 12500 kWh. Uspjeli smo naknadno dobiti poticaje za solare tako da su nas ukupno izašli cca 6000 Eur. U Spring smo u 2024. godini na kućnom priključku ukupno utočili cca 2200 kWh (mjereno na smart utičnici). Zanimljivo je to što ispada da Spring godišnje potroši skoro kao i običan el. bojler. Potrošnju energije u kući smo uglavnom prebacili na električnu minimizirajući korištenje plina (samo kad je jako zima) tako da uspijevamo potrošiti sve što proizvedemo u godini dana.
Gruba računica pokazuje da godišnje voznja Springa donosi cca 1500 Eur uštede i negdje isto toliko i solari kad se usporede zbrojeni računi plin+struja prije i poslije ugradnje solara.
Često putujemo na relaciji Samobor - Krk i nazad koristeći magistralnu cestu u duzini od cca 200km u jednom smjeru. Spring bi to mogao bez nadopunjavanja, ali ne želimo ga do kraja prazniti pa ipak stanemo negdje malo ga nadopuniti tako da na Krk dodjemo sa 30% kapaciteta. Ako odemo na kavu dok se puni tih 15-ak minuta, tad više platimo kavu nego samo punjenje. Na Krku se punimo na kucnom prikljucku. Trošak odlaska na Krk i nazad smo sa cca 50 Eur (Peugeot autoputom 2 sata) smanjili na cca 7 Eur + kava za Spring po magistrali 3.5-4 sata ovisno koliko smo se zadrzali na kavi u Skradu ili Delnicama.
Od duzih putovanja mogu izdvojiti odlazak na GO na Brač 2023. I ove godine s Krka u Split i nazad u 8. mjesecu po najvećim vrućinama, magistralom uz more. To su zapravo bile avanture gdje nam nije bilo vazno utrošeno vrijeme na putu jer sve je to GO. Krenuli smo u 8 sati s Krka sa 90% baterije i odmah u Crikvenici smo popili kavu i nadopunili se na 100% jer tko zna što nas čeka na putu. U Karlobagu stajemo na kupanje i, naravno, opet se punimo preko 90%. U Zadru stajemo u neki shoping centar te opet napunimo preko 90% U Split dolazimo oko 17 sati. Da u Karlobagu nije radila punionica mogli smo produžiti do Starigrada. Problemi bi počeli ako se u Starigradu ne bismo napunili. Tad bi teoretski mogli doći do Zadra sa 0% kapaciteta ili negdje po putu u nekom kafiću-restoranu žicati malo struje na šuko utičnici.
Ima i drugačijih scenarija kada je prioritet u što kraćem vremenu obaviti nesto kao npr. Nedavno kad smo otišli preuzeti novi Mac Mini M4 Pro u RI kod Davora u Kreativni. Sjeli smo ujutro u Peugeot HDI i za nepuna 2 sata bili u RI po snijegu i hladnoći i odmah nazad nakon kraćeg druženja. Za takva brza i efikasna putovanja pogotovo po zimi Spring nije i toga treba biti svjestan prilikom kupovine.
Cijela ova prica o Springu nebi imala smisla da ne živimo u obiteljskoj kući gdje ga bez problema punimo, a o solarima da i ne govorimo.
Kad bi isli u nabavu novog EV-a tad bi sigurno ipak tražili mrvicu veći auto sa malo većim dometom. Noviji EV-i imaju neke prednosti jer imaju novije baterije koje nisu zapaljive nakon mehaničkog oštećenja (LiFePO4), manju osjetljivost na niske i visoke temperature te veći broj ciklusa punjenja i pražnjenja.
13.01.2025 | 19:14
Odlican prikaz zdravog razuma i ne ogromnih ocekivanja.
13.01.2025 | 19:49
jmirakul kaže:
Dugo nisam ništa objavio na Jabučnjaku, pa eto ovom prilikom prenosim svoja iskustva kao EV entuzijasta. Prije točno dvije godine stigao nam je mali električni autić [b]Dacia
........
Kad bi isli u nabavu novog EV-a tad bi sigurno ipak tražili mrvicu veći auto sa malo većim dometom. Noviji EV-i imaju neke prednosti jer imaju novije baterije koje nisu zapaljive nakon mehaničkog oštećenja (LiFePO4), manju osjetljivost na niske i visoke temperature te veći broj ciklusa punjenja i pražnjenja.


Koliko je dobro grijanje na elektricnim autima?

Tipa, otisao si na skijanje na planinu. Auto je cijeli dan/vikend bio na -10C. Kada krenes da vozis, koliko mu treba da se zagrije na ugodnih 20C u kabini?

Pretpostavljam da je brze nego kod od SUS motora, ali nemam neka iskustva...
13.01.2025 | 20:14
drlovric kaže:
jmirakul kaže:
Dugo nisam ništa objavio na Jabučnjaku, pa eto ovom prilikom prenosim svoja iskustva kao EV entuzijasta. Prije točno dvije godine stigao nam je mali električni autić Dacia Spring za kojeg smo uspjeli dobiti poticaje tako da nas je tada koštao 14000 Eur. Spring ima domet cca 220km po ljetu, a po zimi 20% manje.
..

….


Koliko je dobro grijanje na elektricnim autima?

Tipa, otisao si na skijanje na planinu. Auto je cijeli dan/vikend bio na -10C. Kada krenes da vozis, koliko mu treba da se zagrije na ugodnih 20C u kabini?

Pretpostavljam da je brze nego kod od SUS motora, ali nemam neka iskustva...


U Springu je max. snaga grijanja (konvekcijsko) 6kW. Ako se stavi na max vjerujem da bi za par minuta bilo jako toplo u autu. Veci i noviji el.auti imaju ekonomicniji nacin grijanja koristenjem toplinske pumpe koja za isti toplinski efekt trosi bitno manje energije. U tom slucaju bi brzina grijanja trebala biti kao i kod vrlo kvalitetnih kucnih klima ili dizalica topline.
13.01.2025 | 20:30
Hvala ti na detaljnom i zanimljivom prikazu. Sličnih sam pročitao, pretežno na LInkedinInu, nekoliko, pri čemu dva gdje su ljudi kupili velike EV, s ciljem čestih dalekih putovanja i isto imaju pozitivna iskustva (uz objektivno prikazane probleme ili nedostatke).

Vezano za grijanje, dizalica topline (koja je istodobno i klima ljeti) ima radnu tvar takvu da grijanje nije efikasno pri vanjskoj temperaturi nižoj od minus nekoliko, tako da u scenariju kojeg navodi drlovric svaki električni auto za grijanje kabine mora angažirati klasični grijač, samo što eventualno ne mora biti od 6 kW, nego možda duplo slabiji uz prisilnu recirkulaciju zraka u kabini (koju korisnik ne može isključiti dok se kabina ne zagrije).
13.01.2025 | 22:46
smayoo kaže:
Pa što ne ideš autom onda? Aha, pa da (pljas rukom po čelu) zato što bi te parkiranje koštalo 10-20 €, ovisno gdje bi uspio parkirati. Daj, jbt, nabacuješ parole ko drug Tito na bombaškom procesu.


Ne, nije zato. Nije problem parkiranje u centru i njegovo plaćanje. Moj problem je što nema parkiranja u stambenom kvartu van centra, tu i nema naplate, jednostavno nema mjesta jer je Grad istupičao što treba i ne treba + šalju komunalne redare da ostavljaju kazne stanarima i na mjestima gdje ti auti nikome ne smetaju. Porez rado uzimaju, a o gomili novca od naplate parikiranja da ne pričam! Zašto se ne donese zakon da se xy% novca od parkirališnih karti mora investirati u nova parkirna mjesta za građane? To bi onda bila smislena lokalna samouprava u interesu građana.
14.01.2025 | 08:17
@jmirakul - konacno iskustvo iz prve ruke, a ne filozofije ljudi koji nemjau EV.
Hvala
14.01.2025 | 14:46
smayoo kaže:
Vezano za grijanje, dizalica topline (koja je istodobno i klima ljeti) ima radnu tvar takvu da grijanje nije efikasno pri vanjskoj temperaturi nižoj od minus nekoliko, tako da u scenariju kojeg navodi drlovric svaki električni auto za grijanje kabine mora angažirati klasični grijač, samo što eventualno ne mora biti od 6 kW, nego možda duplo slabiji uz prisilnu recirkulaciju zraka u kabini (koju korisnik ne može isključiti dok se kabina ne zagrije).


Skuzio si odmah zasto sam to pitao Nisam bez veze spomenuo skijanje i debele minuse, zato sto se toplinske pumpe tu bas i ne snalaze najbolje.

I jako bitna stvar je automobil parkiran na hladnom vremenom. Pao snijeg na njega, necu ga voziti 3-4-5 dana. Hoce li me docekati napunjena baterija ili ce se isprazniti od stajanja?
14.01.2025 | 15:38
Baterija zbog niže temperature uvijek izgubi dio efektivno upotrebljivog naboja (ali ga i dobije natrag ako se temperatura podigne), ali ne prazni se više nego što bi se praznila od stajanja na toplom. Dakle, par dana stajanja ne čini nikakvu značajnu razliku u smislu pražnjenja, samo u smislu niske temperature. Ako je pao snijeg na auto, to je dobro, jer su snijeg i led zapravo dobar toplinski izolator.

Inače, dizalica topline može vrlo efikasno grijati i na temperaturama nižim od -20ºC, samo što za to mora imati drugu radnu tvar (tzv. "freon" ili "plin", kako to već tko zove), takvu koja onda ne funkcionira u ljetnom režimu za hlađenje. U EV-ima, dakle, treba biti cjelogodišnja radna tvar, koja dobro funkcionira u nekom upotrebljivom rasponu, ali nije prikladna za sve teoretski moguće uvjete.
14.01.2025 | 16:28
Možda/sigurno se zagrijavanje emektromotora i baterija iskorištava za grijanje kabine.

insideevs.com/news/632388/tesla-innovati...plained-new-video/#:~:text=The%20heat%20pump%20draws%20excess,improve%20range%20on%20long%20drives.
14.01.2025 | 21:13
Djuro Genijalac je to bio detaljno objašnjavao, čovjek ima informacije zaista iz prve ruke. Baterije nekad treba grijati, a nekad hladiti i u pravilu, logično je, treba ih grijati onda kada i kabinu, a i hladiti isto tako, dakle od njihove otpadne topline nema koristi za grijanje kabine. Što se zagrijavanja elektromotora tiče, otpadna toplina elektromotora (pogotovo sinkronog elektromotora s kontroliranom uzbudom, kakav se danas koristi uglavnom u svim EV-ima) je premalena da bi je se moglo suvislo koristiti. Pričamo o jedan do dva posto snage, i to ne nazivne snage, nego trenutne snage. Znači, na 1 kW, elektromotor proizvodi 10-20 W otpadne topline.
14.01.2025 | 22:15
Tesla baterije zagrije (akoje potrebno) prije punjenja.
Nisam nasao podatak da Tesla grije baterije tek tako.
Isto tako sam nasao podatak da Tesla koristi toplinsku pumpu za zagrijavanje kabine, a dio topline vuce iz baterija i elektromotora.
Snaga motora je preko 200kW kod Modela 3.
Nasao sam isto tako da je ucinkovitost Tesla motora u rasponu od 90-97% ovisno od rezima voznje. Ispada 6kW minimalno ili po tvojemu 2-4kW. I to kao nije dovoljno za grijanje kabine?
14.01.2025 | 22:51
Nazivna snaga motora je 200 kW. Režim vožnje u kojem se koristi maksimalna nazivna snaga motora je vrlo rijedak i kratkotrajan (nekakvo pretjecanje i slično, dodaš gas do daske za maksimalno ubrzanje, u trajanju od 5-10 sekundi), i u tom režimu je efikasnost najmanja.

Normalno se, u prosjeku, i EV vozi kao i ICE. Konkretno Tesla EV se vozi nizbrdo snagom od -75% -5% nazivne snage (u generatorskom režimu, punjenje baterija) i tu je vjerojatno onih najnižih 90% efikasnosti (u generatorskom režimu, pri najvećoj snazi punjenja), po ravnom 5% do 10% nazivne snage, a uzbrdo od 15% do 50% nazivne snage uz održavanje konstantne brzine. Disipacija topline je prisutna i u generatorskom, i u motorskom režimu rada.

Kako god bilo, u prosječnom režimu vožnje recimo da imaš onda nekih 3-4% od 10%, dakle to je oko 600 do 800 W toplinske disipacije. OK, opet nije za baciti, moguće je da je strujanje zraka tako posloženo da isparivač dizalice topline to iskoristi, ali samo po sebi u uvjetima neke jače zime to sigurno nije dovoljno, pogotovo što pri jačem vanjskom minusu svakako mora postojati obični otporni elektro grijač jer je to ispod kritične točke dizalice topline.
14.01.2025 | 23:28
Korado Korlević isto ima EV i ta tema se stalno provlači kroz Explore, najviše zbog Tesle. I u današnjoj emisiji su dotakli to pitanje.



Kaže Korado da se vlasnici EV osjećaju kao "građani drugog reda" i da zato nije čudo da u anketama prevladavaju oni vlasnici EV koji kažu da su u prilici da sada kupuju auto, da nema šanse da bi ponovo kupili EV. Pogledajte argumente za i protiv, odlični su!
Moderatori: Bertone

Vikalica™

Zadnja poruka: pred 15 sati, 51 minuta
  • Matija klc: Hvala Zdravac, pokusam sa njime
  • Zdravac: Ili si mislio na besplatnu "verziju" Microsoft Office paketa? :)
  • Zdravac: Imaš u App storeu besplatni Collabora Office. On je zasnovan na Libre Office-u kojega svi hvale kao free zamjena za Microsoft
  • Matija klc: Ekipa, trebam office paket za Ipad 10. Ima li kakva besplatna mogucnost ili mi preostaje platiti paket? Hvala
  • zvone: plaćali istu nominalnu sumu u eurima za apple priouzvode a sad kad su euro i dolar isti opet digli.
  • zvone: A i primjetih da prije dok je dolar bio slab smo
  • zvone: Dobra ideja o bojkotu američke robe.
  • rusty: Ja je koristim sa svoje Studio ekrane
  • Yonkis: Koristi li netko (Appleovu) polishing cloth [link]
  • jura22: na Opera for iOS ne radi Vikalica. Sto god se upise ne prikazuje.
  • jura22: Abc
  • petros: Ne bih bojkotirao ni Temu niti AliExpress! :)
  • Zdravac: Samo ubaciš Samsung u ponudu, i svi smo mi opet kod tebe trgujemo!
  • Zdravac: Davore, a Temu bi odmah bojkotirao, jel? :)
  • Zdravac: EU, GB i Canada i još ako bi nekako mogli pridobiti Tursku, mislim da bi mogli jako učinkovito pokazati zube. Kad bih tu vidio zajedništvo, ja bih određeno vrijeme bojkotirao.
  • JOHN: ovakve reakcije tog nasnifanog čobana samo potvrđuju moje sumnje da bolesnici vladaju svijetim a još veći imbecili daju glas takvima što je onaj smrad na zapadu i onaj još smrdljiviji na istoku
  • dpasaric: Nismo spremni! :)
  • JOHN: Ako će se bojkotirati kao ovo s dućanima……nebumo daleko stigli.
  • Zdravac: Jeste li spremni, kao Europljanin, bojkotirati američke proizvode dok je Trump predsjednik i ako EU zaključi da na taj način možemo izboriti / vratiti poštovanje europskog ugleda u novom globalnom poretku ?
  • Borisone: Tresla se brda, umro je iPhone SE. R.I.P.
  • Borisone: Da ima "live" event, bilo bi tjedan dana ranije objava na Apple stranicama.
  • Zdravac: e jbg
  • Zdravac: Jel ima live prijenos?
  • Borisone: Ne. Najvjerojatnije samo ažuriran Apple site i objave za medije o novim uređajima.
  • Zdravac: Jel Apple event danas u 19:00h?
  • Yonkis: Hoćemo li sljedeći iParty organizirati putem Invites app-a? ;)
  • Yonkis: Apple will bring its next-generation M5 chip to the MacBook Pro in the fall, followed by the iPad Pro in the first half of 2026, according to Bloomberg’s Mark Gurman. - Wow, M5 na iPadu. M4 je već overkill ali ok. :D
  • miomika: @Zdravac...vjeruj mi, nebi ga prepoznao razliku, ni da te za guzicu ugrize. Nije to google translate.
  • miomika: Naravno Zdravac, pišeš na pamet i provjerio si, jelda?
  • Zdravac: Možda malo "old fashion", ali eto! :)
  • Zdravac: Vjeruj mi, skuži se odmah AI, ali kod ovih mlađih to prolazi jer je to, kao "kul"
  • Zdravac: Poslovna komunikacija zahtijeva poslovno znanje. Dakle, ili znaš što trebaš pisati, ili ne znaš. Ako ne znaš, zaposliti ću onoga tko zna - sigurno ne AI!
  • Zdravac: Ma kakav crni AI za poslovne mailove!! Kod mene ti to sigurno nebi prošlo!
  • drlovric: Mi saljemo stotine mailova na engleskom i da to ista valja, vec bi bilo u nasem workflow :) Ali eto, uzivaj ako te veseli. Ja it tvrdim da je beskorisno, sporo, trapavo, nedovrseno...
  • miomika: pa dok vidim full feature, nemogu sve reč. Upravo gledam na vijestima, završila je konferencija koja nama brani korištenje AI-a na uređajima. Što je zaključak, naravno, 10 mb texta ničega. Kako vidim u OS:_u, izgleda da će potiho ući na mala vrata. @dlovric možda je do ljudi koji je neznaju koristiti. Ipak je u pozadini chatGPT. Meni se ova opcija u mailu jako sviđa, da napravi poslovni
  • Soffoklo: @drlovric ne dozivljava nas Apple kao neko africko pleme vec mi sami sebe tako dozivljavamo i predstavljamo, a onda tvrtke poput Apple sukladno tome djeluju. Zato i Slovenija ima titlove, kao sto je imala i Apple Music davno prije nas i to uz potpunu uslugu, a ne djelomicnu, pa se premijer javno hvali kako eto imamo Apple Music. Do nas je.
  • drlovric: Apple AI je potpuno beskoristan. Dugo nisu vecu blamazu napravili. Svaki dan radim sa Amerima i niti jedan covjek mi nije rekao da ima jedan koristan feature. Svi cekaju bolju Siri koje nema pa nema. A ljudi kupovali iPhone 16 Pro radi "inteligencije" :D
  • miomika: ...i proofreading i onaj AI radi u mailu. Doduše, samo na engleskom, ali radi. Točno se kuži da lagano ovo preregulirano govno iz EU nema proslka i da AI lagano kuca na vrata.
  • miomika: ajde neke dobre vijesti. AKo je laptop/comp settiran na eng. radit će vam image playground s najnovijim update-om 15.3.1
  • drlovric: Apple nas dozivljava kao neko africko pleme i nema tu razumnog objasnjenja ni opravdanja.
  • drlovric: Da jadni, kako bi to mogli priustiti. Bitno bi im utjecalo na poslovanje a pokrili bi desetke miluja ljudi (HR, BIH, SRB, CG). Sve isti jezik :) Iz istog razloga nemamo titlove na Apple TV. A Slovenija ima. Valjda su veci od ostatka ex. YU :)
  • dpasaric: Nema Hrvatske jer bi to značilo da moraju zaposliti osobu koja čita komentare na našem jeziku, a za to smo premaleno tržište. Ostavi komentar na ENG na US/UK zemlji i ciao.
  • dpasaric: MacBook Pro M4 16" prikaz je na naslovnici! :)
  • Yonkis: Zašto nema Hrvatske kada se želi dati feedback na nešto Appleovo? [link]
  • Yonkis: iCloud (plus). Ne prikazuje znak “plus”. Hellou, 21st ovdje :))))
  • Yonkis: Ako imate iCloud onda možete koristiti [link] čak i sa Android korisnicima.
  • m@xym: @Zdravac, naravno da hoće.
  • Zdravac: Hoće li nam to Apple proizvodi drastično poskupiti?
  • jura22: Na danasnji da Steve Jobs je predstavio prvi komercijalni Macintosh.
  • Riba: Ja sam davno narucio sa UK Amazona ali vidim da tamo vise nije available.

Za vikanje moraš biti prijavljen.

Prijava

Prisutni jabučari

Novo na Jabučnjaku

Teme

Poruke

Oglasi

Komentari

Anketa

Koji Mac koristite?

Page Speed 1.31 Seconds

Provided by iJoomla SEO