20.07.2011 | 14:57
O MARGINAMA
Izvor: Franjo Mesaroš, Tipografski priručnik, Grafički obrazovni centar, Zagreb, 1985.
Kada sam sporedno pokrenuo ovu temu, nisam očekivao da će biti ovoliko rekacija, ali mi je drago. Pogledao sam malo šta je preporučivao izvrsni grafičar Franjo Mesaroš, pa bih citirao samo neke dijelove. Volio bih pročitati slične tekstove, jer želim dobro savladati InDesign i lijepo oblikovati knjige. Evo teksta Franje Mesaroša:
”RUB (MARGO)
Za bjeline koje obrubljuju otisnutu pismovnu plohu na stranicama knjige, predaja nam je sačuvala nepromjenljivo pravilo o njihovom uzajamnom odnosu: širina rubova progresivno raste redom od unutrašnjeg, gornjeg, vanjskog i donjeg ruba. Prve štampane knjige preuzele su odnos rubova onako, kako se taj odnos bio razvio pod marljivim prstima srednjovjekovnih prepisivača knjiga. Gornji rub, koji je morao biti u skladu s unutrašnjim rubom, a i s obzirom na mogućnost obrezivanja prilikom ponovljenog uvezivanja, ostavljan je nešto većim od unutrašnjeg. Vanjski, a naročito donji rub, nešto su izdašnije odmjeravani, jer je pisar, a kasnije i vlasnik knjige, bio navikao da na njima zapisuje svoje pribilješke - marginalije.
U skladu s tim uobičajen je i danas uzajamni odnos rubova
2:3:4:6
što ujedno odgovara i temeljnoj proporciji standardnih formata papira
Širina rubova utvrđuje se za obrezanu knjigu, pa treba uzeti u obzir onaj dio koji otpada na obrezivanje knjižnog bloka (to je oko 3 mm u glavi, 5 mm sa strane i 8 mm u nogama). Eventualni priglavni naslovi smatraju se sastavnim dijelom pismovne plohe, dok oznake stranica (paginaciju) smatramo dijelom ruba.
Rubna bjelina ima višestruku ulogu. Ona u prvom redu služi kao optička izolacija, jer spriječava da pogled čitaoca prilikom čitanja dođe u opasnu blizinu granice papira iza koje se nalazi vanjski, realni svijet; ona dakle omogućuje čitaocu da se nesmetano koncentrira na praćenje štiva. Rubna bjelina ima znatnu ulogu i u tehnologiji tiska: hvataljke pridržavaju rub arka za vrijeme otiskivanja. Ne smijemo zaboraviti ni estetsku (pismovna ploha smještena je u optičku sredinu), pa ni praktičnu funkciju (držeći knjigu u rukama, čitalac ne pokriva tekst svojim prstima). Drugim riječima: knjiga koja bi bila obrezana do samog teksta i koja prema tome ne bi imala rubnih bjelina, bila bi neizrecivo ružna i vrlo nepraktična.
Rubna bjelina ima pored estetske još i posve praktičnu funkciju: čitalac drži knjigu u ruci ne pokrivajući prstima tekst na njezinim stranicama.
Sasvim općenito očekuje se izvjesna proporcionalnost između odabrane pismovne veličine tekućeg teksta i vrijednosti rubnih bjelina. Kod džepnih knjiga i različitih priručnika (npr. rječnika, voznih redova, adresara ili telefonskih imenika) slova tekućeg teksta neće biti krupnija od petita (8 pt), a rubne bjeline bit će minimalne; to su izdanja kod kojih nastojimo što ekonomičnije iskoristiti raspoloživi format. Nasuprot njima, luksuzna i reprezentativna izdanja imat će tekući tekst složen pismovnom veličinom od 12 do 14 pt, pa će bjeline u njima biti izdašnije odmjerene.
Rubne bjeline u knjigama često su podložne eksperimentiranju. Tko od nas nije već pokušao da promijeni odnose rubova različitim inovacijama, a da se na kraju nije opet vratio starim i prokušanim receptima nauke o proporcijama. Ovdje bismo samo rekli da se prilikom eksperimentiranja s rubnim bjelinama postavlja samo jedan uvjet: čitalac ne smije steći dojam da je knjigoveža pogriješio prilikom obrezivanja knjižnog bloka.”