20.11.2013 | 19:35
S obzirom da smo od 01.07. punopravna članica EU garancije bi nam trebale vrijediti 2 god.Međutim tgovci nam to nikako ne priznaju pa sam uputio e-mail sa upitom za objašnjenje zakona.
Dobio sam sljedeći odgovor:
Nastavno na Vaš upit vezan uz trajanje jamstva, očitujemo se kako slijedi.
Postoje dvije vrste rokova propisanih u Zakonu o obveznim odnosima („Narodne novine“, broj: 35/05., 41/08. i 125/11.) unutar kojih kupac može ostvarivati svoja prava u slučaju neispravnosti kupljene stvari, a to su rokovi za prava koja kupcu pripadaju s osnova jamstvenog (garancijskog) lista, te s osnova materijalnih nedostataka na proizvodu.
Prvi rokovi vezani su uz jamstvo za ispravnost prodane stvari (garanciju). Kao potvrda koja jamči ostvarenje prava iz garancije, izdaje se jamstveni (garancijski) list, kojeg najčešće izdaje proizvođač, a koji obvezuje na vrijeme na koje je dano (trajanje garancije je jedna od obveznih stavaka koja mora biti naznačena u garancijskom listu). Drugim riječima, u garancijskom listu se može naznačiti trajanje garancije u trajanju od 12 mjeseci, a može biti propisano i dulje trajanje, ovisno o odluci proizvođača (u Vašem primjeru, tvrtke Apple). Što se tiče odstupanja hrvatskog zakonodavstva od EU regulative, naglašavamo da europsko zakonodavstvo ne uređuje pretpostavke niti rokove pod kojima se garancija mora dati, već je ostavljeno zemljama članicama da postave određene zakonske okvire unutar kojih kupci mogu ostvarivati svoja prava iz garantnog lista, a kojih se proizvođači moraju držati, a što je učinjeno odredbama članaka 423. do 429. Zakona o obveznim odnosima.
S druge strane, članak 422. Zakona o obveznim odnosima također utvrđuje i rok od dvije godine, kao rok za ostvarivanje prava kupca u slučaju materijalnih nedostatka stvari, pod uvjetom da je kupac pravodobno obavijestio prodavatelja o postojanju navedenih nedostatka (točnije, u roku od dva mjeseca od trenutka od kada je kupac ustanovio da postoji kvar na proizvodu). Ti rokovi obvezuju trgovca od kojeg je proizvod kupljen (a ne proizvođača, kao u slučaju jamstva), njih se kupac ne može odreći niti ih trgovac može isključiti, a njihovo minimalno dvogodišnje trajanje propisano je i Direktivom 1999/44/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 25. svibnja 1999. o nekim aspektima prodaje robe široke potrošnje i popratnim jamstvima, s kojom je usklađen i važeći Zakon o obveznim odnosima. Bitno je napomenuti da pravo potrošača na pozivanje na odgovornost za materijalne nedostatke uvijek postoji, bez obzira na to da li je kupac uz proizvod dobio garantni list ili ne.
Slijedom navedenog, u slučaju kvara na proizvodu za koji posjedujete garancijski list, a koji se dogodio unutar garancijskog roka, ovlašteni ste tražiti da se proizvod popravi u ovlaštenom servisu naznačenom na garancijskom listu, ili da se isti zamijeni unutar navedenog roka. Međutim, ukoliko je garancijski rok kraći od roka za odgovornost za materijalne nedostatke (kao primjerice u slučaju tvrtke Apple, gdje je garancijski rok iznosi 12 mjeseci), u slučaju kvara na proizvodu nakon proteka tih 12 mjeseci, možete se pozivati na odgovornost za materijalne nedostatke prema trgovcu, te od njega tražiti popravak ili zamjenu neispravnog proizvoda pod uvjetima i u rokovima predviđenim Zakonom o obveznim odnosima.
S poštovanjem,
Anda Kostijal
Ministarstvo gospodarstva
Europski potrošački centar Hrvatska
ECC Croatia
cid:image001.png@01CE7973.17D3CEC0
Ulica grada Vukovara 78, Zagreb
tel: +385 1 6106936
fax: +385 1 6109150
mail:
Ova e-mail adresa je zaštićena od spam robota, nije vidljiva ako ste isključili JavaScript