Roberta Barbarić 03.01.10

Dok se stvari lagano zahuktavaju, cvjetaju rumori, pretpostavke se množe, već se spominje i nekakav termin krajem ovoga mjeseca, ili možda nekad u ožujku... Svima nam je jasno kako će Apple tablet doći. Više nema povratka, baš kao i pred samo predstavljanje iPhonea znamo da će doći, ali kako će točno izgledati, što će točno raditi, kako će se s njim upravljati… Rađa se tu milijun i jedno pitanje koje može geekovska duša smisliti.

Nije to više samo pitanje futurističkih sanjara koji žele vidjeti i imati nešto što će ih podsjećati na filmove i serije iz djetinjstva u kojima su junaci dodirivali čarobne zaslone, već to sve više postaje teorija spoznaje ultimativne taktilnosti. Možda baš zato najveći broj "mockupa" izgleda kao predimenzionirani iPhone. Upravo je nevjerojatan hype oko pretpostavki kako će izgledati Apple tablet. Ne bilo koji tablet jer se na tržištu pojavilo raznih tablet PC-jeva o kojima tek tu i tamo pročitamo nešto usput. Pa čak i u tim tekstovima, koji su najčešće pokušaj gerilskoga marketinga, spominje se Apple tablet, i predstavljeni model kao njegov ubojica. Zgodno, ubojica nečega što još nije rođeno? Zvuči kao scenarij za trećerazredni demonski film. I dok The Washington Post i Business Week ozbiljno raspravljaju o datumu predstavljanja, milijune malih blogera pišu svoje "pros" i "cons". Jedni se zaklinju da ih nikad neće uhvatiti hype za bilo kakvim Appleovim uređajem, drugi govore o revolucionarnoj promjeni primjene mobilnih računala…

Hello_mac600.png
Hello, I'm a tablet PC - Hello I'm a Mac?

Istina je da većina nas ne zna što su to prednosti tablet računala, upravo zato što su svi pokušaji do sada bili skoro pa neuporabljivi. I možda upravo poučeni mogućnostima multitouch karakteristika iPhonea koji još nikako da dobije pravog ubojicu, očekujemo ništa manje od Apple tableta. Kad isprobamo bilo koji novi touchpad na Apple prijenosnicima, dobijemo prirodan podražaj na razmišljanje što bi sve bilo da je taj trackpad, u stvari, zaslon!? I samo naivni će reći kako je odgovor za nevjerojatan hype oko još nepostojećeg, ili nama nepredstavljenog Apple tableta neobuzdano fanboystvo? To izgleda tako kad se promatra površno, ali je nemoguće da su baš svi relevantni tech, business, lifestyle orijentirani mediji Apple fanboyi. Naprotiv, dobar broj su upravo suprotno tome, pretežito PC orijentirana uredništva. U čemu je onda odgovor?

Apple je do samih početaka radio na personaliziranju i davanju dojma prijateljskog odnosa između računala i korisnika. U povijest je ušao pozdrav na prvom Macintoshu - "Hello!" ispisan rukopisom čovjeka uz pomoć miša i govori nam puno o tome. Još iz vremena bacanja diskete u smeće kako bi ona izašla iz pogona, bilo nam je jasno da je Apple odlučio unijeti što više ljudima poznatih stvari iz svakodnevnog života u korištenje i upravljanje računalom. Ta poznata user friendly atmosfera teško se može osporiti. Ali i onako su najvatreniji osporavatelji upravo oni koji nikada nisu ni zajahali "konja" koji se hvali ili kudi.

klavir.jpg
Umjetnici koji dodiruju

Uzmimo kreativce iz vizualnih umjetnosti koji su, nekako, najčešće Mac korisnici. Što zbog osobnog izbora, što zbog izbora tvrtki koje se u ovim poslovima odlučuju za najsigurnije i najproduktivnije što tržište može ponuditi. Tableti za crtanje su postali digitalni termpentin, laneno ulje, digitalni kistovi, platna, razrijeđivači, tutkala, kiseline za jetkanje, zaštitni lakovi, punila, bjelila i sav ostali slikarski i grafičarski materijal. Ljudi su previše navikli na poteze pera, kista i olovke da su objeručke prihvatili tablete i elektronske olovke s pomoću kojih ilustriraju, dizajniraju, slikaju, crtaju… A što je s inspiracijom? Što kad im se ideja rodi dok su na izletu, na plaži? Evo već prvog mjesta gdje će tablet koji bi izbacila tvrtka okrenutia kreativcima pronaći svoje kupce. Zašto baš Apple? Pa kako tumačite to da za iPhone postoji stotine aplikacija za slikanje i crtanje, da se čak i veliki AutoDesk odlučio izdati svoju inačicu programa za skiciranje i slikanje, dok drugi mobilni telefoni s touch screen zaslonom imaju po jednu ili nijednu takvu aplikaciju. iPhone slikarstvo počelo se izlagati po svjetskim galerijama suvremene umjetnosti, počelo se koristiti za ilustriranje časopisa, postalo je ravnopravno svim drugim digitalnim umjetnostima.

A sad zamislimo skladatelja koji sjedi u parku i promatra ptice na nekoj grani ili možda je negdje izvan grada i na žicama dalekovoda sjede ptice u određenom rasporedu koji u njegovoj glavi automatski stvara melodiju. Ubacio bi negdje neku pauzu, neku bi notu produljio, stavio joj koronu. Izvadit će tablet, pokrenuti Piano aplikaciju koja će, za razliku od iPhonea, prikazati više od pola oktave i brzinski odsvirati taj nagli napad inspiracije. Pohraniti, raspisati u notni zapis. Možda će neke od najdražih melodija budućnosti nastati upravo tako. I ponovo pitanje, kako to da baš za iPhone ima toliko simulacija glazbenih instrumenata dok drugi slični uređaji imaju po jedan ili dva takva programa.

Ako se sjetimo onih tabli za pisanje s grafitnom podlogom koju smo u djetinjstvu dobili prvenstveno u svrhe igre, ali od kojeg se nismo mogli odvojiti, bit će nam jasno da ćemo vrlo slično reagirati na tablet. Naravno, pod uvjetom da bude toliko dobar, da baterija traje dovoljno dugo, da reagira na dodir upravo onako kako mi želimo, a ako ne želimo tako da nam ponudi mogućnost promjene. iPhone je upravo na tom odzivu touch screena dobio najviše poklonika.

koncept.jpg
Who needs a stylus

Kaže Steve Jobs da smo se rodili s 10 stylusa. I zato su nam iPhone i njegovo sučelje prostrti pod prstima. Oni koji su se navikli na nekakvu olovčicu ljutito su negodovali, ali s vremenom sve više korisnika navikava se na prstovne naredbe. Hoće li tablet biti isti? Ako bude, sasvim je izvjesno kako će se pojaviti neka tvrtka s cijelom paletom stylusa za Apple tablet. Zašto su prsti bolji od stylusa? Prije svega zbog multitouch operacija, jer koliko god da ste virtuoz, ne možete držažati više od jednog, najviše dva stylusa od jednom, a multitouch operacije podrazumijevaju akcije s jednim, dva, tiri, četiri, pet… prstiju. Idemo se vratiti razvijanju šake, kao djeca koja su crtala prstima u pijesku. Previše nam je zakržljala držeći miš stalno u istom položaju. Iako Apple i to pokušava promijeniti s konceptom Magica. Kako god bilo, svi, pa i okorjele pristaše stylusa doći će na svoje…

Iako se često piše o tome kako Apple tablet ima namjeru osvojiti svijet elektronskih knjiga, gledanja filmova i sasvim novog načina korištenja interneta i čitanja informacija, izvjesno je da će njegove kreativne mogućnosti biti iskorištene u sve svrhe koje je sigurnim stazama utabao iPhone. iPhone je ipak mobitel, i koliko god blještav i privlačan bio njegov zaslon, za bilo kakvu ozbiljniju kreativnost je premalen. Tablet bi riješio taj problem, ali bi promijenio poimanje ljudi o računalima u pokretu. Netbook računala su simpatična, mala i slatka. Ali i dalje su to nekakvi preklopni uređaji s minijaturnom tipkovnicom. Nedavno je jedan bivši Apple uposlenik citiran u New York Timesu kad je izjavio da je većina tehnologija koje će se pojaviti na tabletu već debelo testirana na iPhoneu.

ruka.jpg
Pošto magija, majstore?

A cijena? Hoće li udarit u centar koji okreće očne jabučice ili će donja vilica potpasti pod utjecaj gravitacije. Drugim riječima, hoće li nam biti preskup ili ćemo ushićeno poskočiti kad čujemo koliko bi nas koštalo to zadovoljstvo. Pretpostavki je prepun internet, gotovo kao i pokušaja vizualizacije uređaja. No, s pretpostavkama cijena je u praksi išlo drukčije. Rijetki su pogodili početnu cijenu iPoda, iPhonea ili novih prijenosnika, tako da će i kod tableta biti nagađanja i nagađanja. Ovo je još jedno od pitanja koje dodaju dobru dozu začina hypeu koji raste a kojem se zbilja teško othrvati.

 

Komentari  

dpasaric
03-01-2010 | 14:42
Toliko toga je rečeno o Apple tabletu i manje-više sve bitne hipoteze su postavljene. Neki kažu da će se zvati "iSlate", drugi da će biti "MacTouch"... a možda to budu dva različita proizvoda - prvi manji i s iPhone OS-om, a drugi veći i s pravim Mac OS-om?

Ono što mene zanima hoće li prva varijanta imati programabilni taktilni ekran koji ima matricu pixela(?) ili "takti-sela" koji se mogu aktivirati prema potrebi. Apple ima prijavljen takav patent, a on bi omogućio lakše snalaženje po velikom touch ekranu. Bitne virtualne "tipke" tako bi se mogle izbočiti. Možda bi čak bile moguće primjene za slijepe osobe i slično...
smayoo
03-01-2010 | 14:56
Prstima svaka čast (ako mi se toliko dopao multitouch na touchpadu, ne sumnjam da bi se lako navikao na to isto na tabletu ili iPhoneu), ali meni u svemu tome ipak najviše fali prepoznavanje rukopisa. A, priznat ćeš, bez obzira što smo se svi rodili s 10 stylusa, pisanje prstom nikom baš nije "prirodno", zar ne?
Anonimac
03-01-2010 | 14:58
Odličan članak i osvrt! Taj dugo očekivani proizvod pokrenut ću zasigurno revoluciju kao što su pokrenuli proizvodi iz iPod i iPhone obitelji. Pohvale autorici za prilog! :-) Uskoro ćemo doznati što nas čeka na tom polju!
Performita
03-01-2010 | 15:02
Davore, sumnjam da će baš prva inačica imati programabilan zaslon, mada ako imaš informaciju da Apple ima taj patent - isčekivanje postaje još zanimljivije...

Smayoo, ja nisam mjerodavna reći to, s obzirom da zadnjih godinu dana crtam i najzahtjevnije detalje prstom na iPhoneu, tako da mi pisanje po zaslonu predstavlja dječiju igru :-) No, većini ljudi nije i upravo zbog toga sam navela kako će, ako Apple to ne uvrsti, krenuti cijela lavina stylusa od drugih proizvođača :-)
killer_99
04-01-2010 | 07:18
Ideju sam cul/videl na jos par mjesta i mogu reci da sam od onih koji se nemogu scekati da izade stvar i da vidim kak radi u praksi :-)
Ima za kupiti stylusa za iPhone sad se nemogu sjetiti tocno tko iz proizvodi ali mogu prekopati ako koga zanima :-) Normalno da su raznih boja/velicina/o blika,..
smayoo
04-01-2010 | 20:12
Konkretno kad se o iPhoneu radi, to je džepni uređaj. Jedini prihvatljivi stylus je onaj koji je tvornički ugrađen u njega. Sve ostalo je, naravno, podložno gubljenju, zaboravljanju, prljanju, itd.
dpasaric
04-01-2010 | 20:30
Ja pak nikada nisam patio za stylusom. Jedno vrijeme sam se zabavljao prepoznavanjem rukopisa s Macovom ugrađenom InkWell tehnologijom i Wacom tabletom, ali mi je brzo dosadilo. Za moje skromne potrebe je čak i malena iPhone virtualna tipkovnica sasvim dovoljna. Kako će tablet sam po sebi imati komotniju tipkovnicu, čini mi se da će stylus još manje biti potreban.
smayoo
04-01-2010 | 21:09
Hm... Već skoro 20 godina tipkam potpuno naslijepo, ali mi je ključno da imam taktilnu povratnu vezu (da osjećam tipke pod prstima). Tipkanje po touch screenu mi je puno sporije i mukotrpnije.
dpasaric
04-01-2010 | 21:26
Slažem se. Možda zato i rade na tom feedback dijelu kao što tračevi kažu? Jesi li kada probao neki mobitel koji ima feedback na ekranu? Ja jesam, mislim da je bio LG, i iskreno nije baš nešto, ali je bolje nego ništa... no, vjerojatno i te stvari napreduju u nekakvom R&D labu...
cavarovobrdo
04-01-2010 | 23:10
Prava stvar za kreativce u pokretu. Za 100 godina će se govoriti kako je XY slikar svoj rad započeo na Apple tabletu i da ga je upravo to odredilo kao umjetnika i utjecalo na njegov likovni izričaj ;-)) Definitivno se otvara novo poglavlje u uporabi računala. Nadam se da neće biti bijesno skup, ali da se i to riješiti, tečaj dolara nam još uvijek ide na ruku.
campo
05-01-2010 | 12:44
Jabuka već dominira na milijunima iPodova i iPhonea a sada će to biti potvđeno u velikom stilu,..ali ipak se potajno nadam da Apple priprema pravu revoluciju (možda za 5 godina) za budući OS (11 ili kako će se već zvati)
Defou
05-01-2010 | 17:48
Mene osobno zanima koliko ce tablet unprijediti live nastupe muzicarima, dj-ima. Vec vidim potencijal i smanjenje externih midi kontrolera ....
MAK
06-01-2010 | 09:59
Stylus će trebati. Ne mnogima, ali će trebati. Jedno je "mazati" prstima (paint), a drugo je razvlačiti grafički preciznu crtu (draw). Jedno je korisnikov interfejs, a drugo je profesionalni (npr. inženjerski rad).
Tko se, u usporedbi s nepreciznim mišem, navukao za stacionarnim strojem na rad sa stylusom, taj se teško vraća mišu jer ga stylus odlično zamjenjuje. Ali tome sigurno nije razlog da stylus bude "zadan" svima...
Ne znam što bi npr. glazbenik radio sa stylusom na dodirno osjetljivom ekranu od 10-11 inča, ali mogu zamisliti ne samo klavijaturu (što je neracionalno gubljenje iskoristivej skučenog prostora), nego i neku dvoručnuvrstu električne citre, harfe, a o cyberglazbalima koje tek treba izmisliti da i ne govorim. Neki DJ bi odmah mogao dobiti ideju što bi istim takvim gestama radio na mnogo većoj površini, npr. od 30 inča! A onda počinju one futurističke vizije: "A zašto uopće mrčiti prstima neko staklo, ako se sve to može izvoditi na nekoj holoprojekciji? ". Upravljati glazbom, a pri tome i izgledati kao da plešeš. Zapravo, plesati :-)
dpasaric
06-01-2010 | 11:37
Da, sigurno ima onih kojima će trebati, ali nekako mi se čini da će to nije Jobsu po guštu i da će ga preskočiti. Baš sam znatiželjan... :-)
Anonimac
07-01-2010 | 09:33
Super članak :-)
I ja sam slikar i jedva čekam dobar tablet od Apple-a .... to bi bilo super, malo crtaš dok si na plaži , malo dok piješ kavicu ... :-) Danas nema veliki izbor ili tablet PC ili doradjeni macbook Axiotron...

Prstima po ekranu mi je ok ako ce prsti glumit miša, ali za crtanje po ekranu prirodnija je olovka ...ali bez obzira na sve, biti će zanimljivo :-)
lyvidium
25-01-2010 | 16:42
Live coverage of Apple announcement u srijedu u 18 sati - http://live.twit.tv/

Vikalica™

Zadnja poruka: pred 18 sati, 1 minute
  • drlovric: Ako ima neko iz Osijeka molim da mi se privatno javi. Trebam uslugu. Hvala puno :)
  • JOHN: Počivao u miru Božjem :(
  • Borisone: U oglasniku mini Pro ako nekog zanima.
  • Gjuroo: Počivao u miru.
  • smayoo: Ode nam Papa Franjo, na Uskrsni ponedjeljak. Počinak je zaslužio, i više od toga. Neka se Crkvi primi barem nešto od njegovog nasljeđa.
  • VanjusOS: Sretan Uskrs!
  • Damirst: Srstan Uskrs!
  • smayoo: Sretan Uskrs svima! :)
  • Tomek: Sretan Uskrs !!
  • ping: Sretan Uskrs
  • dpasaric: Mira i ljubavi! :)
  • Gjuroo: Sretan Uskrs!
  • Yonkis: Sretan Uskrs svima!
  • Zdravac: Sretan Uskrs!
  • drpongrac23: Sretan Uskrs svima koji slave!
  • Tomek: sad dok se ja ponovo uštekam u MACOS sustav, imat ću pitanja pa ću biti malo dosadniji :D
  • Tomek: Hvala svima... Kakav je stroj, računam s njime barem 10 godina...
  • dpasaric: Welcome back! :)
  • smayoo: Eeeej, Tomek! :)
  • Zdravac: Tomek, dobrodošao nazad! Nek te dobro i dugo služi! :)
  • Tomek: Eto nakon dugo godina, ponovo na Macu... Pozdrav svima
  • Borisone: Rekao političar i otišao krkati s generalima dok je vojska na paštetama i prekuhanim jajima.
  • Junuz: ko nehrani svoju vojsku hraniće tuđu
  • Yonkis: Apple Maps kamera naprtnjača: [link]
  • m@xym: ...nikakvu vojnu naobrazbu.
  • m@xym: Za dva mjeseca možeš naučiti rukovati pješačkim naoružanjem (od rastavljanja, sastavljana i čišćenja, do toga kako ga otkočiti, zakočiti, napuniti, sve do pucanja). Čovjek koji nema nikakvu vojnu naobrazbu, je glineni golub u slučaju rata, osoba koja je dva mjeseca nešto učila, i naučila, svakako nije. Zamisli koliko bi tek žrtava bilo da nitko od ljudi sa kojima si bio nije imao
  • Maxxy: Mi imamo malu aktivnu podobnu vojsku. A za 2 mjeseca će samo naučiti biti lijepa meta na ratištu. Proveo sam u ratu malo manje od 5 godina, i sve što ću još reći na ovu temu je da smo imali više žrtava od neznanja (igranje sa raznim zanimljivim spravicama i puškama) nego od neprijatelja! Srećom u ono vrijeme nije bilo dronova!
  • drlovric: Ja sam bio 10-11 mjeseci cini mi se. Pola vremena smo aktivno nesto ucili, pola smo ribali hodnike, kupili lisce i smarali se po vojarni. Ja sam bio 11107 (prepisali JNA VES oznaku) vojna policija, antiterosticke aktivnosti.
  • drlovric: Nekakav ustroj sa 3 mjeseca temeljne obuke da vojnik zna koirsititi pusku i kretati se unutar svoje formacije je bolje nego nista. I mozda neki modus za dodatna 2-3 mjeseca specijalisticke obuke tko to zeli. Kao neki vid nadgradnje znanja.
  • m@xym: Mi to (malu sposobnu aktivnu vojsku) već imamo. Ovih 2 mjeseca je sasvim dovoljno da mladići nauče osnove baratanja oružjem.
  • Maxxy: Vojnirok od 2 mjeseca je sprdnja. Ili lupite godinu dana, ili financirajte malu sposobnu aktivnu vojsku. Ovako se samo bacaju novci bez ikakve koristi
  • Yonkis: A što ne otvorite temu nego ovdje tipkate :)
  • Szguri: Ono što želim reći je da ljudi mogu živjeti nevjerojatno sigurne i udobne živote zato što je njihova država spremna za loše scenarije.
  • Szguri: nego zato što razumiju geografiju i povijest Rusija im je susjed, a povijest nije bila blaga. Isto sa Švicarskom: poznata po neutralnosti, ali izuzetno utvrđena i uvježbana. Država je doslovno dizajnirana tako da invazija bude noćna mora. Njihova neutralnost nije pasivna čuva je disciplina i spremnost.
  • Szguri: Osobno ne shvaćam naivnost toga da se ignorira činjenica da je rat i sukob odnosno mogućnost istog nešto što je ljudska slika i prilika od pamtivijeka. Možeš biti i spreman i miroljubiv, Švedska i Finska, primjerice, zadržale su ozbiljne obrambene kapacitete čak i tijekom mirnih vremena. Finska ima obvezni vojni rok i ogromne pričuvne snage, ne zato što su agresivne, nego zato što raz
  • Szguri: Pozdrav svima, čisto da se nadovežem na vruću temu. Kao netko tko je također bio u vojsci i imam raznog iskustva po tom pitanju.
  • drlovric: Bio sam u istoj misiji kao i profesionalni hrvatski vojnici. Nisam bio terorista niti neki placenik koji je isao da nanosi zlo ljudima tamo.
  • drlovric: Ja sam u pustinje isao po pare. Kao da je to neka tajna :) Nisam tamo bio iz uvjerenja ili nekih ideala, kao ni 95% ostalih ljudi.
  • JOHN: i odlučuje o tuđem mesu. Ja ako imam osjećaj braniti svoj dom i obitelj, to ću po inerciji napraviti, a ne da mi tamo neki kozojeb docira koji u backgroundu zgrče pare dok preslaguje pijune po karti a u pauzama vrti sa ratnim profiterstvom
  • JOHN: pustimo pojedince neka misle i idlučuju za sebe, a ne nekome da se hvali tuđim tijelom(mesom)
  • JOHN: Ako se granatiranje Zagreba ili recimo razvaljivanje Valpova smatra ulazak neprijatelja, onda jesam. I ne pričam drugačije od onoga što ti pričaš, nego samo kažem da netko okreće dobru lovu na tuđoj patnji. Ali kad me već potežeš za jezik…..daj me podsjeti kakve veze ima Afganistan i slične lokacije na kojima si radio s ulaskom u tvoj grad. Ponavljam, ja jedam za obuku i spremu, ali
  • drlovric: Da bi se ti u svojoj drzavi osjecao sigurno. Skupa sa svojom obitelji.
  • drlovric: Nisi srecom doziivo kako izgleda kada ti nepoznati naoruzani ljudi udju u grad/selo. Inace bi pricao drugacije i borio se za to da ti drzava ima najjacu mogucu vojsku.
  • drlovric: Vatrogasac treba alat za svoj posao. Ako ne ugasi pozar ljudi ginu. Vojnik treba alat za svoj posao. Ako vojnik ne odradi svoj posao, ljudi ginu. Jednostavno je.
  • JOHN: Vatrogasac neće nikoga ubiti brentačom ili recimo bocom kisika
  • JOHN: Pa uvijek je sporna kad je u pitanju ljudski život
  • drlovric: ne znam zasto je nenormalno to ocekivati. Nece ni vatrogasac gasiti pozar bez opreme, ali samo je za vojsku uvijek sporna svaka nabavka. Osim kad te napadnu pa kad radi guza od straha :)
  • drlovric: oni koji su spremni da riskiraju zivot, treba da imaju sve sto bi im u toj borbi pomoglo, da soase drzavu svih nas i ostanu zivi ako je moguce :)
  • drlovric: Ja sam kazem da sutra CG, SR, HU, IT napadne HR, ja bi za 3 dana bio na prvoj crti. Ako sam ja voljan braniti tu drzavu i riskirait svoj zivot, normalno je da ocekujem da ta drzava ima sanitet, ili helikopter da me spasi ako negdje krvarim. Ili da ima topnistvo, avione, obucene vojnike/ljekare/informaticare. A imati sve to je proces koji trazi vrijeme, pare i znanje. Ne treba svi ni da ratuju, ali
  • JOHN: :)

Za vikanje moraš biti prijavljen.

Prijava

Prisutni jabučari

drlovric, MacSlavko, tino1, vuzem, Anonimci (1106)

Novo na Jabučnjaku

Teme

Poruke

Oglasi

Komentari

Anketa

Koji Mac koristite?

Page Speed 0.83 Seconds

Provided by iJoomla SEO