Da, niti Macovi nisu savršeni! Srećom kvarovi su rijetki, ali kada se Macintosh pokvari vlasnici su dvostruko uznemireni jer su navikli na to da svom računalu mogu u potpunosti vjerovati, a mnogi su i pod dojmom urbanih legendi kako se "Mac nikada ne kvari". Takva reputacija nije nezaslužena, ali je svakako pretjerana. Što učiniti ako dođe i taj crni dan i vaš Mac otkaže poslušnost? Bez panike! Evo par savjeta…
Apple kao proizvođač hardvera uvijek je imao visoke standarde kvalitete, a mogao ih je održavati zato jer je dobar dio hardvera bio njihove proizvodnje - ili je proizvođen uz njihov neposredni nadzor. Danas je udio posebnog Apple hardvera manji, a sama računala minimalno se razlikuju od klasičnog PC hardvera kada su u pitanju osnovne komponente poput procesora, kontrolera, memorije, diskova... Ipak, prema nezavisnim istraživanjima, Apple je uvijek prvi ili među prvima po zadovoljstvu kupaca i malom broju reklamacija. Svakako da su za to zaslužni kontrola kvalitete i pametan odabir provjerenih komponenti, ali čak i tada se provuku "crvljive jabuke".
Za zadnju nesretnu epizodu kriva je NVIDIA koja je mnogim tvrtkama poput Toshibe, Della i Applea isporučila gomilu defektnih grafičkih procesora za prijenosnike. Problem je bio takav da nije bio odmah vidljiv, već je do degradacije došlo kroz period od godinu dana, pa čak i kasnije. Apple često reagira vrlo fer kada se takve stvari otkriju - proglasi tzv. "Extended Warranty Program" i pogođene serije dobiju produženu garanciju za sporni dio.
|
Macov "Kernel Panic" ekran korisnici rijetko vide. Obično znači problem s hardverom ili low-level OS grešku.
|
Mnogi Mac korisnici ujedno su i računalni entuzijasti, pa im zato slanje omiljenog stroja na servis, koji je dio njihovog dnevnog poslovnog ili rekreativnog rituala, predstavlja pravi stres. U takvim situacijama, koje su već po prirodi negativnog predznaka, nije čudo da dođe do nelagodnih situacija i nervoze vlasnika jer misle da se nešto u servisu moglo obaviti brže, bolje ili jeftinije.
Moja iskustva s domaćim ovlaštenim servisom pri Apcomu su pak izuzetno pozitivna, a moguće je da su takva i mnoga druga, ali oni koji su zadovoljni rijetko se pohvale, ali zato oni koji nisu - uvijek budu vrlo glasni, ali to je i razumljivo. Čitajući strane forume može se vidjeti da je i u drugim zemljama, koje nisu SAD, situacija slična u smislu brzine dobave dijelova i čekanja da se servis obavi. Ovlašteni PowerComov servis, koji je sada dio Apcom grupacije, novom organizacijom je ubrzao dobavu rezervnih dijelova, pa tako sada većina potrebnih dijelova dolazi u roku od tjedan dana. Da, nekima i to nije dovoljno brzo, ali iz iskustva s drugim servisima (npr. Hewlett Packard) mogu reći da je to za hrvatske uvjete odlično. Važna stvar je i iskustvo u dijagnozi kvara, a tu mnogi PC servisi imaju velike probleme (bolje ne započinjati tu temu). Kvar na Macu je naravno daleko lakše dijagnosticirati jer je sam hardver unificiran, ali bez iskustva i to nije uvijek lako. Osoblje u domaćem servisu ima preko 15 godina iskustva, pa taj dio posla obavlja vrlo profesionalno.
|
Za mnoge Macove potreban je Apple servisni priručnik i posebni Appleovi alati za rastavljanje računala
|
Apple standardno na sve svoje proizvode pruža garanciju od godinu dana. To jamstvo odnosi se na stroj u cijelosti, znači ako vam se npr. pokvari optički drive, stroju se ne produžuje ukupno jamstvo samo radi tog dijela, ali ako se to dogodilo pred kraj jamstvenog roka sam zamjenski dio ima garanciju od 90 dana. Apple nikada nije bio posebno darežljiv po pitanju jamstvenih rokova, ali kako uživa dobar glas, to nije bilo niti potrebno. Za nas u Hrvatskoj cijene Appleovih rezervnih dijelova su skupe, ali nisu ništa manje niti na zapadu. Nadajmo se da će nam standard narasti, pa da to nećemo doživljavati kao šok. U slučaju kada je stroj van jamstva, često je ekonomičnije sam pribaviti zamjenski dio (npr. hard disk), a onda ugradnju prepustiti ovlaštenom servisu.
A iPhone? Vijesti za iPhone vlasnike u Hrvatskoj uopće nisu vesele. Apcom nema distribuciju i servis iPhonea jer ekskluzivni ugovor na našem tržištu drži T-Mobile. To znači da brzu uslugu kakvu imamo za naše drage Macove ne možemo očekivati i za iPhone. Naime, praksa je pokazala da je T-Mobile, iako je telekomunkacijski gigant, bolno spor u servisu iPhonea. Za svaku sitnicu uređaj se šalje na servis i čeka se 4 do 5 tjedana. T-Mobile osoblje nije osposobljeno za dijagnozu problema na iPhoneu i svi uređaji se bez mnogo priče šalju van zemlje na popravak, a Appleov servis pak uređaje rijetko kada popravlja - jednostavno izdaju novi zamjenski. Tim više čudenje čemu toliko čekanje - umjesto da se po hitnom postupku izda zamjenski iPhone kada se potvrdi kvar. T-Mobile ne nudi zamjenski uređaj na licu mjesta čak i kada kupite najskuplji iPhone, a onda vam se on pokvari dva dana kasnije. Nemaju na zalihi niti zamjenski punjač vrijedan par dolara već se i on mora čekati. Ja sam svoj čekao pet tjedana! Frustracija je tek donekle manja kada pročitamo slične priče iz ostalih europskih zemalja, pa čak i onih razvijenih poput Italije. I tamo se na iPhone servis čeka 2-4 tjedna, a osoblje njihovih telekom operatera je često i neljubaznije. U ovom slučaju ulazak u Europu ne bi nam mnogo pomogao! :-)
Osobno s iPhoneom nisam imao sreće - sada sam već na trećem, ali sam zato "Mac srećković" - nikada mi se niti jedan Mac nije pokvario, a imao sam ih gomilu. Objektivnosti radi moram reći da imam već nekoliko prijatelja kojima je odmah njihov prvi Mac priredio nevolju. U gotovo svim slučajevima problem bude u dijelovima s pokretnom mehanikom - u hard disku ili optičkom pogonu. Tu sam Apple malo može utjecati na učestalost kvarova - oni biraju najkvalitetnije komponente na tržištu, ali i takve su podložne kvarovima. Posebno su osjetljivi mali brzi diskovi za prijenosnike. Srećom, takvi problematični diskovi uglavnom pokažu boljku u prvih par tjedana korištenja. Neugodno, ali bolje i tako nego da se to dogodi van jamstva. S druge strane, ako disk dobro radi godinu dana, vrlo je vjerojatno da će uredno odraditi svoj cijeli preporučeni radni vijek od 4-5 godina.
|
Apple Hardware Test alat za dijagnozu hardvera nalazi se na DVD-u koji se dobiva uz Mac
|
Ako već nastane problem, što možete učiniti prije nego li dignete uzbunu? Za početak je važno utvrditi radi li se o softverskom ili hardverskom problemu. Najbrži način je otvoriti novog korisnika na računalu i provjeriti ponavlja li se problem i na tom "čistom accountu". Ako se ne ponavlja, stvar je samo u softveru. U slučaju da se ponavlja, idući korak je podizanje Maca s optičkog pogona ili sekundarnog diska te provjera strukture diska s Apple Disk Utility alatom. Ako se i tu ne otkrije problem, moguće da je u pitanju radna memorija ili nešto još ozbiljnije. Tada se dijagnoza obavlja pokretanjem računala s originalnog DVD-a i ulaskom u Apple Hardware Test koji rijetko kada griješi. Ako pak i Hardware Test ne pokaže grešku, a sigurni ste da nešto nije u redu, odnesite računalo svom lokalnom ovlaštenom Apple trgovcu na dijagnozu. Ako se radi o računalu koje ima "user serviceable parts" - kao što je npr. Mac Pro kojem se lako zamjene diskovi, optički pogon ili grafička kartica - možete računati na vrlo brz popravak, ali delikatna računala poput prijenosnika ili novog iMaca traže uslugu ovlaštenog servisa kako jamstvo ne bi bilo narušeno.
|
Komentari
Jos jedna interesantna stvar, s Macovima koji se kvare, a ovih dana mi je posebno aktuelna... defektan softver, odnosno OS na Macu, odnosno Snow Leopard
Kako je moguce da na dva (navodno) identicna stroja, (npr dva Mac Minija, iste verzije, istih karakteristika) , Snow Leopard pokazuje razlicite simptome. Odnosno na jednom od njih se ocituju neki bugovi (odmah nakon svjezeg clean installa, prije nego li je instaliran ijedan third-party app), a drugi Mini nema opce takvih problema...
To mi je jako cudno. U biti cudno mi je da opce Apple moze imati problema s driverima u OS-u, buduci da trebaju optimizirati OS za jako ogranicen broj hardvera... S obzirom koliko Windoze ili GNU/Linux hardvera podrzavaju jos i odlicno rade spram OSX-a...
Eto, moj mali doprinos temi
komentari??
bok!
sve je napravljeno brzo, fer i korektno uz jedan sitan propust, ali to je neka druga tema.
Ni prije ni posllije nisam imao problema sa macovima. Zapravo jednom nam je na poslu riknula graficka na prvoj G5ici, osim toga nista vec godinama (koristim mac vec nekih 13 godina). Moram pokucati u drvo.
O prozorima ne bi, da ne pokvarim ručak....
Ma kome to vi? Nakon dvocifrenog broja godina korištenja Macova za PROFESIONALNE i zabavne namjene mogu reći samo najbolje za hardware i software koji sam koristio. Da, koristim originalni software i da, nikad ne stavljam glupe plug-inove, skinove i druge besposličarske šminke na Mac jer nemam ni vremena niti želje, a nemam ni potrebe za nekakvim emulacijama Windoze jer za to imam sa strane PC kantu.
Osim korištenja već dugo godina radim i servis, a ponekad složim i pokoji PC iako to nerado radim. Ma znate šta, servisirat Mac-a je užitak za svakog servisera, nakon pakla PC_jeva koji zbog svog šlampavog sklapanja toliko prašine usisaju u sebe da serviser dobije astmu kad ih otvori, pa do nezgrapnog sklapanja komponenti i kabela unutra... Ali sve na stranu, na stranu činjenica da se dijelovi za Mac malo dulje čekaju kad se naruče...
Inače, moji osobni Macovi svi rade, čak i ovaj bež g3 s avatara, uključujući i Performu iz '96 i par lampa i g4 towera. Tako da kad se pljuje na Apple ili Mac, daj prvo malo godina iskustva i korištenja pa onda si uzmi za pravo tako nešto govoriti!
Isprika na ljutitom tonu, i pozdrav...
BTW Davore, stvarno odličan članak!
@dpasaric. ne znam kak izgledaju maltretirani strojevi, moj doma stoji na stolu u dnovnoj sobi. maska mi je napukla negdje oko ekrana. Sitna, ali primjetna i iritirajuca pukotina, ali bilo je to prije cca 5 godina.
Vise je tipu u servisu bilo kao - opet ti, pa kaj radis sa kompom? Bilo pa proslo.
Nosio sam ga u servis i tamo mi je rečeno da će biti gotov za tjedan dana i da se ispričavaju zbog kvara.
E sada,vidjeti ću koliko će proći stvarno vremena dok ga ne naprave i pošalju natrag i da li će se još kvariti...
Ma dajte molim vas, nagledao sam se ja Apple grešaka od vremena bombe na ekranu i većinom znam šta uzrokuje šta. Znam dobro šta govorim kad kažem da je do korisnika ili do zeznutog hardwarea, nije do Snowa inače bi se svakome pojavljivao problem!
Osim onog slučaja s brisanjem podataka kad se ulogiraš kao gost, to je neoprostivo i sramota za Apple. Ovo sve drugo, to je čista glupost mladih PC gejmera koji nisu ni trebali prelazit na Mac, koji će im kilobajt Mac onda uopće...
A na hackintoshu kojeg sada koristim Snow Leopard radi bez problema... Sto ce reci?
bok!
komentari??
bok!
bok!
@Ivo, i u toliko godina zivotnog i iskustva s Macovima nisi naucio da nista nije savrseno, pa tako ni Mac?
komentari??
bok!
bok!
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2132988&start=0&tstart=0
Problem sa hardom može biti, jer se slična situacija javljala kod nekih strojeva kod prelaska sa Tigera na Leopard.
Također je tu i pitanje originalnog Snow DVD-a .......
Zar ne?
Dopuštaš li da je moguće da je tih, recimo, 0,5% koji imaju problema sličnih tvojim, možda imalo slične bravure s nadogradnjom/po pravkom hardwarea? Možda tvoj mini nakon te servisne intervencije ima to što je zamijenjeno neke druge revizije? Možda RAM koji si ubacio dodatno stvara neke probleme?
bok!
Kako god bilo, to svakako jest bug u OS-u, ali neumjesno je to uopće uspoređivati s poluproizvodom od windowsa koji nikad, ni u jednoj hw konfiguraciji, ne rade bez bugova i mušica dulje od par mjeseci, neovisno o stilu korištenja.
Evo da i to odradim, Karmic Koala je sranje zesce, ne bih nikako preporucio, bolje ne updejtati s Jauntija, ili jednostavno prijeci na kompaktniju distru...
bok!
Ovo 21. stoljeće je strašno, strah me pomisliti kako će izgledati iduće...
ROFLCOPTER! XD
usput bi iskoristio priliku da me možda neko utješi i veli mi: da to ti je hard, zmenaj si to i nikad ti se više neće niš pokvarit
bok
Evo, epizoda od danas, frendica uzela kod nas top-model 15" MBP... i pazi peh - out of the box krepan DVD drive. Samo baca medije van ili se blokira i onda siroti Mac vrti beach-ball. Evo, to je prvi takav slučaj s novim strojem, ali dešava se i to...
da, samo da me ne nastavi serija... a kaj se tiče sirote frendice, imam već neko vrijeme air sa ssdom i tu sam bar siguran da mi niš s pokretnim djelovima nebu otišlo ...možda jedino pante
hvala na utjesi i jedino pitanje: dali da stavim novi WD (500GB 5000AACS) ili da mjenjam firmu s kojom bi se možda bolje sljubio
bok
Btw da li se može reklamirati loš miš, više ne skrola, moš trljat kuglicu u papir i krpicu do ujutro, stvarno onak jadno.
do tada probaj krpicu namočit u čisti alkohol, meni je upalilo
to su kao i proge na displayu environmental uvjeti ili tak nekak, koje ne ulaze u jamstvo, makar radio i u apoteci (naime i to mi je priustio ranije navedeni stroj)
davore, da vele da su hitachiji oke... naručen
dakle alu imac...starija serija od ove najnovije kupljen prije godinu i pol dana...prasina ili sto vec, udje u pixel (matricu) plocu ..i ima mrlje....ok. garancija ..daju mi novi display na koji je kao nov dio, garancija 3 mjeseca, jer iako je nov dio, jebi ga vodi se pod zamjenski....i naravno nakon 4 i pol mjeseca (isti perpod kao i u prvom prljanju)..poja ve se mrlje i to jos u puno vecem broju sa jacim intenzitetom.
i smradovi ne priznaju jer se nije desilo to u 3 mjeseca...
ok frend uzo u beču novi 27 inca 16gb rama...medjutim cim ga je upalio imao je mrlju......tako da fino od sad ne dam vise 14 ili vise ilajda kuna applu..nego za 4 iljade kuna uzimam piceka istih ako ne i boljih performansi, kalemim gore osx..i spajam na Apple HD display...milina.....
a nov display u imaca moram ubost za nekoliko iljada kuna...i zdilat to govno cim prije dalje...
Pis
Morbith
za sad SL imam samo na 17" c2d macbook prou starom 37 mjeseci, nadam se da to nije ona serija s grafičkama.. nisam se potrudio da trošim vrijeme na provjeravanje toga...
ibook G4 još uvijek radi ko zmaj mali. izglda kao da je prošao rat.. jedino što pod nekim određenim kutem otvaranja display gubi svjetlo.. ne znam jel to kabel il onaj vražji senzor koji je znao krepavat na titaniumima svojedobno i uzrokovo procjenu kvara oko 5000kn
ukratko (zadovoljan korisnik)
E sada, novi imac osim izvanrednog dizajna, magic mousa i snow leoparda ima slabiju konfiguraciju osnovnog modela imaca kojeg si nekako mougu priuštiti, prvenstveno grafička 9400 M koja je daleko od trenutne koju imam. znam da ima opremljenijih imacova, ali ih ne mogu priuštiti. Pa me hoću li ja osjetiti nekakav downgrade performanci ako nabavim novi imac ili je on softwarewski tako dobro izveden da nece biti razlike. I što npr sa dodatnim unapređenjem npr za par godina nadogradnja na SSD ili blu ray, možda čak grafička, nisam neki gamer ali ponekad igram. Thanks
MacServis ili Filex.