Appleova godišnja konferencija za programere iščekivana je s posebnim entuzijazmom jer se slutilo da će Apple predstaviti vlastitu platformu za virtualnu i dopunjenu stvarnost. I nisu razočarali! Iako Apple ulazi u arenu virtualne stvarnosti zadnji, po danas viđenom reklo bi se da upravo njihova platforma ima najveće šanse za uspjeh. Kao i s mnogo druge tehnologije, Apple ne voli brzati, nego dobro prouči postojeća rješenja, njihove mane i prednosti, a onda sve to, uz gomilu vlastitih inovacija, zapakira u najbolji mogući proizvod. I zaista, možemo reći da u ovom trenu nitko ne nudi ništa slično. Uz Vision Pro, prvo Appleovo prostorno računalo, predstavljen je i sjajan MacBook Air 15", novi Mac Studio s M2 generacijom procesora i konačno velika Mac Pro radna stanica na novoj arhitekturi. Ovako bogatu prezentaciju ne pamtimo godinama! Prostorna računala Počnimo pojašnjenjem nove sintagme - "prostorna računala". Računala su nekada bila golema. Prvo smo imali elektronske računske centre (ERC) koji su bili površine većeg stana, posebno klimatizirani i koje je opsluživalo nekoliko informatičara u bijelim kutama. Vremenom su se računala smanjila na veličinu većeg frižidera. To je razina koju možete uživo vidjeti u našem Muzeju računala PEEK&POKE. Zatim je Apple pokrenuo revoluciju osobnih računala s prvim komercijalnim osobnim računalom - legendarnim Apple II, kojeg također možete vidjeti u muzeju u Rijeci. Vision Pro - prvo Appleovo prostorno računalo
Slijedi smanjivanje poslovnih računala, pa tako nastaje prvo osobno poslovno računalo - IBM PC, a par godina kasnije imamo i prvo komercijalno uspješno računalo koje koristi grafičko korisničko sučelje i miša - Apple Macintosh. On je već bio dovoljno malen da je mogao stati u poseban ruksak, pa se može reći da je bio prijenosan. Prvi potpuno prijenosni Mac je Macintosh Portable iz 1989. godine. Poznat je i kao prvo računalo dovoljno lagano da otputuje u orbitu i s njega je poslan i prvi email iz svemira na Zemlju. Skijaške naočale? Da, osjećaj je vjerojatno sličan, ali oni koji su probali kažu da je doživljaj jedinstven!
Smanjivanje računala nastavlja se ubrzanim tempom. Nakon prijenosnika, koji su bivali sve tanji i lakši, dolazimo do 2008. godine kada "ultratanki" MacBook Air može stati u veću poštansku omotnicu. No, istovremeno sa smanjivanjem klasičnih računala odvija se i evolucija raznih džepnih "osobnih digitalnih asistenata" (PDA). S vremenom dolazi do konvergencije PDA uređaja i mobitela i dobivamo novu sintagmu - "pametni telefon". Pametni telefoni nisu ništa do džepna računala uz raznovrsne bežične komunikacijske mogućnosti i većina današnjih ima više procesorske snage od jednostavnih stolnih računala od prije desetak godina. Za svako oko po jedan 4K monitor veličine poštanske marke
Jobs je jednom izjavio da će Apple stati sa smanjivanjem računala tek onda kada postanu potpuno transparentna za korisnika, gotovo "nematerijalna". U tom duhu odvijao se i dalji razvoj računala u još dva smjera: u tzv. "nosiva računala" (wearables), a to su prije svega pametni satovi, a zadnjih godina izuzetno su popularni i pametni zvučnici, koji su na svoj način transparentni za korisnika - jer sve funkcionalnosti koristimo putem govornih naredbi i ne moramo biti u blizini samog računala. Netko s pravom može sada pitati: "Zašto bi Apple Vision Pro bilo prostorno računalo, a ne još jedno nosivo računalo?" Odgovor je u načinu na koji se koristi; dok pametni sat obuhvaća "prostornu domenu" zgloba ruke, jedno prostorno računalo obuhvaća cijeli dohvatljivi prostor u blizini korisnika i može ga aktivno koristiti. Zato vjerujem da je sintagma "prostorno računalo" dobro odabrana jer opisuje kako se to računalo koristi, a koristi se u stvarnom prostoru korisnika. Dugo nismo vidjeli objavu koja zavrijeđuje "One more thing..." :)
One more thing... Apple Vision Pro! Možda sam sitničav pri ovako velikom tehnološkom iskoraku, ali vjerujem da je uređaj poput ovog mogao dobiti kreativnije i malo manje formalno ime. Čak da je to i samo "iVision" bilo bi bolje. Opet, ako je samo naziv minus, onda to i nije strašno, zar ne? Vjerujem da su u Appleu imali problem s gomilom naziva i brendova koji su već zauzeti i bilo je teško naći nešto suvislo, a da to netko već ne koristi. Zato ćemo Appleu oprostiti ovako dosadno ime, a za ovako uzbudljivu tehnologiju! :) Potreban je golem trud i godine rada da se na ovakav način objedini toliko tehnologija
Možda da odmah "ispucamo" sve minuse? Cijena od 3.500 € bi mogla biti drugi minus. No, kada vidite što je sve ugrađeno u Apple Vision Pro, vrlo brzo zaključite da je jedan osrednji M2 Mac mini sa Studio Display monitorom čak skuplji od ovog headseta i tada dalja matematika nije potrebna. Opet, jasno je da takva cijena ovo tehnološko čudo pozicionira u vrlo usku nišu, ali to je često tako kada se pojavi nova tehnologija. Mnogi bi mogli zbrojiti sav svoj hardver koji inače koriste, a koji uz Vision Pro postaje nepotreban, pa zaključiti da je cijena zapravo sasvim prihvatljiva. Ovako izgleda vaš novi "desktop" u visionOS-u!
Koji je treći minus? To je vjerojatno zamor pri dužem korištenju takvog računala na glavi bez obzira na to što se Apple svojski potrudio da ga učini što lakšim i ugodnijim. Naravno, u kojoj je to mjeri izraženo možemo samo nagađati jer možda je Apple zaista uspio sve složiti toliko ergonomski dobro da Vision Pro omogućuje dugotrajan rad bez zamora. To ćemo saznati tek kada bude moguće isprobati ga uživo. Malobrojni koji su ga isprobali svjedoče da je najugodniji u konkurenciji sličnih headsetova, ali da i dalje to nije ugodno rješenje koje bi se moglo stalno koristiti - npr. tijekom radnog vremena. Četvrti minus bi mogla biti baterija koja traje samo dva sata, ali kako su šanse da izdržite toliko vremena koristeći ovo čudo male, ne možemo to uzeti kao ozbiljan minus. Vjerojatno se Vision Pro može koristiti i spojen direktno na napajanje kada se ne krećete prostorom. A ovako bi mogao izgledati vaš radni stol u dopunjenoj stvarnosti...
Što se mene tiče, tu je kraj minusima i sve ostalo što je Apple prikazao čini se kao iz nekog ne tako davnog SF filma. Prvi put smo tako nešto vidjeli u hitu "Minority Report" s Tomom Cruiseom gdje je korišteno slično 3D korisničko sučelje. Njega je osmislio Dale Herigstad, kreativac i holivudski stručnjak za računalnu grafiku, dobitnik četiri Emmy nagrade. Imao sam zadovoljstvo upoznati ga u Londonu jer smo trebali zajedno raditi na projektu interaktivnih vizualizacija za francuski telekom, ali stvar nije prošla. On mi je mnogo pričao o tome jer je njegov fokus uvijek bio na prostoru kao ključnom pojmu u sadašnjim i budućim medijima, a pri čemu je virtualni prostor, gotovo bez granica, zapravo u vlasništvu publike. Sve što je on tada osmišljavao kao budućnost, Apple sada nudi kao stvarnost. Baš bih volio čuti njegov komentar na Vision Pro! Uz "besplatan" TV proizvoljne veličine, tu je i praćenja programa s dodatnim sadržajima u prozorima!
Disneyijev CEO obećao je gomilu sadržaja od prvog dana
Ova tehnologija će raširiti upotrebu nove generacije 3D sadržaja
Virtualna 3D scena izbornika za popularnu Star Wars seriju Mandalorian
Na prezentaciji se moglo čuti samo jedno ime iz svijeta automobila - Alfa Romeo!
Kod Vision Pro me najviše dojmilo kako me Apple razoružao i prije nego li sam izvukao moj kritičarski revolver! Naime, unaprijed sam imao negativan stav prema sličnim uređajima u smislu da otuđuju čovjeka i potpuno ga izoliraju od okoline. VR uređaji s kojima smo radili u Kreativnom odjelu na projektu Hyperviz su bili upravo takvi - radilo se o raznim generacijama sustava Oculus gdje se možeš potpuno izgubiti u alternativnoj stvarnosti i ne znaš što se događa oko tebe. Sustav VIVE koji sam testirao bio je još uvjerljiviji i još bolje izolirao korisnika. I kako je Apple pristupio tom problemu? Vision Pro nije usmjeren izolaciji korisnika već široj interakciji s okolinom
Polomili su se od truda da korisnik ostane prisutan u svojoj okolini, da može primijetiti svoje ukućane, sugovornike ili kolege, ali i da oni mogu vidjeti njega - kao da ne nosi headset na glavi nego tek skijaške naočale. Vjerujem da je Jobs živ, da bi on oko tog humanog aspekta digao još više prašine jer to je zaista izuzetno važna stvar pri korištenju takvih uređaja. Apple je taj dio odradio velemajstorski, vjerujem da je konkurencija samo blijedo gledala kako su to izveli, a sada donekle slični uređaji na tržištu izgledaju primitivno. Količina ugrađene i glatko povezane tehnologije zaista je dojmljiva!
Zvučni "raytracing" prostora korisnika kako bi zvuk bio potpuno uvjerljiv
Face ID prepoznavanje nije bilo praktično, pa sada imamo pravi filmski "retina scan"!
No, Face ID nije zaboravljen - sada se koristi za stvaranje vašeg FaceTime avatara!
Apple Vision Pro predstavlja nevjerojatnu količinu visoke tehnologije u izuzetno malom prostoru: dva 4K monitora veličine poštanske marke, kompleksne leće, dvije glavne kamere, dvije bočne kamere, dvije donje kamere, dva IR iluminatora, LIDAR, gomila sporednih senzora, žiroskop, zvučnici, M2 sustav na čipu i novi R1 procesor koji brine o integraciji svega toga uz izuzetno nisku latenciju. Baterija za sve to bi bila prevelika i preteška da se nalazi u samom uređaju, pa je zamišljeno da se nosi u stražnjem džepu. Nije idealno, ali vjerujem da je to najmanje loše rješenje. Naravno, za sav taj novi hardver potreban je i nov operativni sustav i Apple ga je nazvao "visionOS". Iako je taj dio prezentacije prošao ležerno i u duhu "podrazumijeva se", moje viđenje tehnološke pozadine toga se ne čini nimalo trivijalno. Složiti OS koji po prvi put zaista mora biti upotrebljiv u prostoru, u pune tri dimenzije, nije nimalo jednostavno. Nisam imao priliku isprobati Google Glass, ali koliko znam njegovo korištenje prostora u smislu operativnog sustava bilo je na niskoj razini. Apple se čak potrudio da prozori aplikacija bacaju sjenu u prostoru kako bi korisnik imao jasan osjećaj veličine i pozicije nekog objekta. Mišljenja sam da je visionOS velika stvar, pravi "big deal" u smislu da će biti temelj za mnogo toga što slijedi u domeni dopunjene stvarnosti i upravljanja računalima bez posebnih ulaznih uređaja. Appleov visionOS se oslanja na samo tri "ulaza": oči korisnika, njegov glas i geste rukama. I to je dio koji je najuzbudljiviji jer nas približava startrekovskoj utopiji i potpuno transparentnom korištenju računala, upravo onakvom o kakvom je sanjario i Steve Jobs. Prijenosnik iz snova Nakon ove "vruće" teme možemo na one redovne. Od strane korisnika najomiljeniji Appleov prijenosnik, MacBook Air, dobio je svoje 15" izdanje. Vjerojatno je to bio i najsmisleniji novoprikazan hardver jer kod njega nema mnogo nejasnoća; znamo što očekujemo i znamo da ćemo to i dobiti. Apple se hvali da je to sada najtanji 15" prijenosnik na svijetu, a kako je čak 12 puta brži od najbržeg Intel MacBook Aira, snage neće nedostajati. Novi 15.3" "Liquid Retina" monitor najbolji je u klasi
Uz 8 procesorskih jezgri, GPU s 10 jezgri i do 24 GB memorije i 2 TB pohrane, s takvim računalom se može zaista mnogo. I uz sve to baterija traje do 18 sati. Novi MacBook Air M2 15" zasigurno će biti prodajni hit, kao i njegov 13" manji brat kojem je u procesu spuštena cijena za oko 100 €. Stari M1 MacBook Air je još uvijek dostupan kao ulazni model. Sada u "ultralakoj" kategoriji, a prije desetak godina bi se na takvom računalu montirao holivudski hit
134 milijarde razloga za brzinu U cijelom tom šušuru vezanom za Vision Pro izgubila se velika vijest, vijest koja bi prije bila dovoljna sama za sebe kao naslov članka - Apple je predstavio najmoćniji procesor za osobna računala ikada, M2 Ultra! U ovom trenu u industriji ne postoji ništa slično i njegove performanse su neviđene: taj SoC (sustav na čipu) koristi 134 milijarde tranzistora i u sebi uz, centralni procesor s 24 jezgre, ima integriran grafički procesor od 76 jezgri i "neural engine" od 32 jezgre, a sve to uz ugrađenu memoriju od 192 GB s propusnošću od 800 GB u sekundi. Apple je visoko postavio ljestvicu za svoju konkurenciju
Mnogi se pitaju što je taj "Apple Neural Engine" (ANE) dio procesora koji se već dugo spominje u Appleovim prezentacijama. To je zapravo "fensi" ime za vektorski koprocesor. Stariji Mac korisnici će se sjetiti legendarnog G4 PowerPC procesora koji je koristio vektorski koprocesor i tako ušao u zonu superračunala po performansama iz tog doba. Ta tehnologija se zvala AltiVec i mogla je značajno rasteretiti centralni procesor obrade velikih setova "dosadnih" podataka. Sve što može ANE može i sam CPU, ali uz mnogo više znoja. 192 GB memorije nije mnogo za radne stanice, ali je mnogo kada se nalaze na samom procesoru
Vektorsko procesiranje može velikom brzinom obrađivati analizu audio signala (za prepoznavanje govora, izdvajanje zvukova i slično), foto i video analizu, prepoznavanje uzoraka, procesiranje matrica i slične obrade velikih skupina podataka. Prvi ANE smo vidjeli u Appleovom A11 Bionic procesoru koji se pojavio s iPhoneom X. On je imao tek dvije jezgre i mogao je obraditi 600 milijardi operacija u sekundi. Sve ovo sam ispričao da vidite kolik je napredak učinjen od 2017. godine do danas. M2 Ultra sa svoje 32 jezgre može obraditi do 31,6 trilijuna(!) operacija u sekundi. Mac Studio druge generacije Bilo je mnogo tračeva hoće li Apple uopće ažurirati solidno popularan Mac Studio s novim M2 procesorima ili je on bio tek privremena stepenica dok ne objave novi Mac Pro (8,1) na novoj arhitekturi. Sada je sve jasno - Mac Studio je tu da ostane! Novi model ne nudi ništa ključno novo osim novih M2 procesora. Sada je izbor za kupce zaista raznolik, ali još uvijek najbolji odnos cijena/dobiveno nudi Mac mini M2 u CTO (configure to order) konfiguracijama s 1 TB SSD-om i proširenom memorijom. Takav "mali div" je više nego dovoljan za većinu kreativnih profesionalaca i nema uska grla za većinu Adobe Creative Cloud aplikacija. Jedino za ozbiljne video obrade u 4K i 8K rezolucijama dobro dođe još jači Mac Studio. Mac Studio ostaje u Appleovoj matrici stolnih računala i ima svoje kupce
Za mene je i dalje najveća mana to što Mac Studio nema barem jedan utor za proširenje SSD kapaciteta i to korištenjem industrijskog NVMe standarda. Srećom razni third party proizvođači nude takva proširenja u "dock" obliku. Jedan od boljih je Satechi "Stand & Hub for Mac mini with SSD enclosure" koji se jednako dobro uklapa i kao Mac Studio dodatak. Mac Studio ostaje u Appleovoj matrici stolnih računala i ima svoje kupce
Mac Pro tvornička hala Mnogi od nas iz "stare garde" Mac korisnika su najviše iščekivali novi Mac Pro, interne oznake (8,1). Čemu toliko iščekivanje jedne (pre)skupe radne stanice čije pune mogućnosti koriste tek malobrojni? Rekao bih da je u pitanju itekako zaslužena slava! Vjerujem da je mala vjerojatnost da će Apple ikada više ponoviti uspjeh i legendarnu dugovječnost svojih starih Mac Pro računala (4,1) i (5,1) generacije. Njihovi korisnici (i ja sam) rade na njima sada već preko 14 godina! To je cijela vječnost u svijetu računala. I onda jedno takvo računalo staro 14 godina ima 128 GB memorije, mogućnost za više od 64 TB interne pohrane i radi na predzadnjem macOS-u, a najnovije hi-tech čudo od 7.000 € ima "samo" 192 GB i do 8 TB pohrane bez da se krene u PCI proširenja. Da, znam da to nije usporedivo jer se radi o modernoj arhitekturi, ali tu leži razlog zašto su korisnici toliko zaljubljeni u svoje stare i vjerne Mac Pro "pet-jedan" radne konje. Njihov TCO (Total Cost of Ownership) je nenadmašan. Novi Mac Pro koristi kućište prošle generacije koje pravo remek-djelo industrijskog dizajna
Prošla (7,1) generacija nije šire zaživjela jer je bila preskupa za većinu kreativnih profesionalaca koji ne odrađuju toliko velike i skupe projekte da bi investicija bila isplativa. Neke od karakteristika te serije nije nadmašila niti nova - npr. mogućnost proširenja RAM-a do kolosalnih 1,5 TB, a za sada je nejasno i hoće li nova (8,1) serija podržavati moderne PCI grafičke kartice ili Apple smatra da je interni GPU sa 76 jezgri i do, teoretski iskoristivo, 192 GB video memorije (jer memorija je zajednička) dovoljno za svakoga. Performanse su vrhunske, ali razočaranje nastupa kada se shvati da su identične manjem bratu
Vrijedi spomenuti i donekle cinične komentare kako je novi Mac Pro tek Mac Studio u velikom kućištu gdje se za sedam PCIe slotova treba doplatiti oko 3.000 €. Kada se otvori kućište, novi Mac Pro izgleda golo i prazno, kao da ste kupili prostranu tvorničku halu s malim uredom voditelja proizvodnje u kutu! :) Poluprazno kućište s tri ventilatora? Vjerojatno je to tek početak nove priče...
Ne može se reći da to nije objektivna istina, ali priča nije tako jednostavna. Naime, mnogima u ozbiljnoj video i audio produkciji upravo to čini svu razliku, a dodatna otvorena mogućnost je da će sam Apple izdati PCI module za proširenje kojima bi se stroj mogao držati up-to-date. Slično kao što je za prošlu seriju Apple nudio Afterburner karticu ili MPX (Mac Pro Expansion Module) proširenja poput spojenih grafičkih kartica. U slučaju novog stroja to bi mogli biti neki budući M3, M4 i M5 moduli koji bi se u MPX obliku jednostavno dokupili i povećali snagu stroja. Naravno, sve to će imati smisla ako cjenovno bude u ravnoteži. Sada će biti zanimljivo pratiti cijene polovnih Mac Pro strojeva prošle generacije. Donedavno su još uvijek bili vrlo skupi, ali sada sigurno možemo očekivati pad cijena. Mac Pro je jedini PCIe proširivi Macintosh
Nažalost, nismo dočekali novi monitor ili barem ažuriranje postojećeg Apple Pro Display XDR ekrana. Apple bi se zaista trebao ozbiljnije pozabaviti monitorima, barem to nije nešto što traži višegodišnji razvoj, dovoljno je samo postojeću tehnologiju prepakirati u tržišno zanimljiv proizvod koji će biti dostupan širem broju korisnika. Trebate OS? Za svakoga ponešto! WWDC je prije svega velika programerska konferencija i često se predstavljaju samo nova izdanja operativnih sustava. Ovaj put smo imali najduži Keynote ikada i predstavljanje gomile novog hardvera. No, to ne znači da je Apple zaboravio na svoje operativne sustave. Appleov ekosustav je izrastao u najveći u industriji i sada je još dopunjem novim visionOS-om. Nekada smo imali samo MacOS i svi dodatni uređaji ovisili su direktno o njemu. Danas imamo macOS, iOS, iPadOS, tvOS, watchOS i visionOS. Tu je i "Audio & Home" dio koji se brine o pametnim zvučnicima i slušalicama. Gotovo sve iz te palete uskoro dobiva nova izdanja i Apple ih je tradicionalno predstavio programerima iz cijelog svijeta. Iduće macOS izdanje zove se "Sonoma" po gradu poznatom po vinogradima
iOS 17 se većinom fokusira na sitna poboljšanja
Nova iPadOS veselja
watchOS donosi najviše novosti
Uskoro će biti dovoljno dozvati Siri imenom, bez uvodnog "Hey"!
Razmaženi kakvi smo postali, možemo reći da nismo mogli vidjeti nešto revolucionarno novo kod postojećih operativnih sustava, sve su to fine evolucijske promjene i još bolja povezanost cijelog ekosustava. No, čak i razmaženi moraju skinuti kapu na novom "prostornom" OS-u jer visionOS svakako predstavlja nešto značajno novo i pomiče granice operativnih sustava i načina kako će ljudi koristiti tehnologiju. Apple je još jednom ostatku industrije postavio ljestvicu vrlo visoko. Čekaju nas uzbudljiva vremena, bez obzira na to idemo li u tehnološku utopiju ili distopiju, jedno je sigurno - neće nam biti dosadno! :) |
Komentari
Ovo i mene jako zanima, jer ipak se, između ostaloga, radi o laserima koji konstantno "skeniraju" oči kako bi se pogledom moglo upravljati gestama i aplikacijama...
Osobno u tome vidim veliki uspjeh i nadogradnje narednih godinama, pogotovo kad ostali proizvođači počnu kopirati koncept. Tada će sve zaživjeti među "narodnim" masama.
Osobno, dio mokrih snova mi je trenutno jedan osnovni model MacStudio + Apple monitor.
Vrijeme ce pokazati sve. Dosta detalja jos uvijek ne znamo o ovom VR proizvodu.
Sada kada je tranzicija potpuna, samo nebo je granica.
Hardware:
Vision Pro ... ajd OK, lijepo, ali prva generacija, i baš bi si izgledao glupo s tim na glavi, .... možda čekati neku od slijedećih iteracija koje će biti bliže klasičnim naočalama ....
MacBook Air .... ništa za reći, sve super.... poboljšan i dorađen .... i povećan za one koji to vole ili trebaju
MacStudio .... evolucija, novi proc itd. .... također sve super
MacPro .... meh .... u biti MacStudio sa PCI slotovima, .... a kako od prelaska na AppleSilicon nema PCI slotova, nemam ni što gurnuti u njih, a pitanje je koliko su kartice koje su se mogle koristiti u Intel verzijama MacPro kompatibilne sa AppleSilicon, a također treba uzeti u obzir da 2-3 godine nema ničega PCI za maca, znaći sve što je sada dostupno je zastarjelo u startu ....
Ono što nedostaje je neki ekran koji može popratiti nove strojeve ... npr. nešto sa 4K na 144Hz preko HDMI (kada sada svaki mac ima HDMI) i/ili thunderbolt-a možda čak 240 Hz ... pa neki apple zvučnici koji se mogu spojiti na stroj sa USB-C/thunderbo lt ili čak i 3.5mm konektorom (da nema latency)
Software:
Standardna evolucija, .... sretan sam zbog brda novih API-a, ... a i nadam se da će napokon zaživjeti Mac Gaming scena
To mi je prvo palo na pamet ..... bilo bi fora gledati film s nekim na dva-tri-pet headseta, mi u šumi na kauču i ekran od 80m .... no s tim parama imam kino karte za sve filmove slijedećih 10 godina .....
Ovo je za introverte idealno.
Ovo bi mogla biti pošast najprije u Japanu pa onda u cijelom svijetu ;)
Teško da će se to dogoditi u nekoj skorijoj budućnosti s obzirom na količinu tehnologije koju su ugurali unutra.
Što se mene tiče, Vision Pro zbilja izgleda WOW. Za predstavljanje ovakvih Apple proizvoda mi zbilja fali Jobs i publika.
U svemu viđenom, ističu mi se dva "minusa". Prvi minus je cijena. Cijeli "conference" i "FaceTime experience" koncepti padaju u vodu jer ćeš na prste jedne ruke moći nabrojati ljude s kojima ćeš moći podijeliti to iskustvo."Probl em" cijene se vjerojatno neće moći tako lako riješiti jer ta "skalamerija" vjerojatno i vrijedi te pare.
Drugi minus mi je baterija... Ono kačenje baterije sa strane mi je totalno - lame. Ok, procijenili su da je to trenutno najbolje rješenje, ali vjerujem da će naći način da bateriju nekako "uguraju" u okvir da bi dobili potpunu kompaktnost.
Trajanje baterije je samo dva sata, pa možemo prekrižiti gledanje npr. Scroseseovih ili Tarantinovih filmova u jednom komadu.
Za razliku od cijene, mislim da su stvari s baterijom ipak rješive.
Nisam još stigao pogledati (ni tražiti drugdje info) jer sam zatrpan poslom :(
Šalu nastranu, moooožda ću ubost konačno novog Maca, nakon 12 godina i neće bit MBP nego MBA. Mrzim nedostatak HDMIja ali eto… što jest jest
Sorry, nisam vidio tu uvodnu poruku,... no u moju obranu pretrpan sam zadnjih par dana pa sinoć do negdje deset navečer nisam ni znao da je bio WWDC :)
A naočale (dioptriske).Mo gu li ostati na glavi.Ili ovo radi i korekciju vida.
Za te pare možda ti napravi trajnu lasersku korekciju vida. :)
:o)
Tak i ova pizdarija, pristekas bateriju na punjac, radis za stolom i kad je potrebmo, otkacis se i imas autonomiju 2h ili kolko god..
Mislim da je super to kaj baterija nije u samom uredjaju… kad radim sa Oculusom koji je pristekan na komp, dio grijanja ide zbog baterije… u Oculusu imam opciju dioptrijskih leca koje se nataknem na njegove lece da ne nosim naocale unutra, makar mi je draze imat kontaktne lece, jer kad skinem Oculus, moram nac di su mi naocale :) AVP ima dioptrijeske magnetske Zeiss lece, al zbog istog razloga, mislim da ce bit zgodnije imat kontaktne lece - ili dobar vid.
Kaj se tice ociju, neko je vec odgovorio…. Ako stavis ipad blizu ociju, oci se naprezu i pokusavaju fokusirat, dok u AVP oci gledaju u “horizont” i opustene su, a gustoca pixela izgleda jako jako jako ugodna..
Uglavnom, super mi je koncept i veselim se vidjet koje ce nam opcije otkljucavat malo po malo…
MacBook Air 15" - pun pogodak, mislim da ce se sjajno prodavati sa tom cenom.
Air 15 je zanimljiv ali ne mogu se oteti dojmu da je cijenom mu jako slican MBP 14 Pro pametnija i bolja kupnja.
Sada su public bete otkljucali svima, a ne samo developerima. Vec se na YT vrti video sa preko 150 poboljsanja u iOS 17, tako da mozda i nije tako minor upgrade :)
Svidja mi se i sto konacno rade i na iPad OS. Nadam se da su se dozvali malo u pamet :) Takav brutalan HW, a limitiran iskljucivo losim softverom dugo nije vidjen u IT svijetu.
Kao što je Davor ispod spomenuo, sa Zeissom su osmislili mogućnost leća ovisno o dioptriji.
No, sad ostaje prostor za redizajn Mac Pro-a, pa će nas veseliti vidjeti kad izađu nove "kante" u nekoj M4/5 (možda već u M3?) iteraciji.
Ne znam cime se bavis u zivotu, ali audio studija i video studija ce bit odusevljeni novim macpro, jer AVID ProTools ima poprilicno aktualne PcI kartice koje traze ovo sta novi MacPro nudi….
itd. Tako da nesto “ zastarjelo”
je vrlo relativan pojam. Macpro je platforma za sve drugo, sto korisnici mogu stavit u njega, a obzirom da se svi trude proizvodit nove stvari, ne vidim sto
je tu nesto zastarjelo zbog pojave novog Mac Proa…
itd
Koliko ti realno treba PCI slotova?
Postoje PCI kućišta koja možeš spojiti na Mac Studio, a puno, puno su jeftinija od 3000$.
Ok, to nije lijepo i kompaktno all-in-one rješenje, ali vjerujem da će se mnogi Mac korisnici tome prikloniti zbog razlike u cijeni.
Ja sam DevOps ... zato se i veselim API-jima ....
Bacio sam oko na Avid .... ajde ... ima jedna (JEDNA) PCIe kartica .... no postoji thunderbolt "šasija" za istu (cca 600 $) ... pa ako radi preko thunderbolta pretpostavljam da bi radila i direktno u PCIe slotu na ARM arhitekturi .... pa osim estetike (jer nema externi box) ne vidim prednost ...
Pored brda thunderbolt rješenja koja rade (i Avid ih ima malo brdo) .... ja i dalje ne vidim zašto bi kupio Pro umjesto Studia ....
Kada usporedim cijenu, ne isplati se:
Studio (M2 Ultra, 128GB RAM, 8 TB HDD) - $7,999.00 na apple.com
Pro (M2 Ultra, 128GB RAM, 8 TB HDD) - $10,999.00 na apple.com
U EU je razlika i veća .... a za tu razliku kupim šasiju i ostane nešto za karticu (pa ne moram puno dodati)....
Obzirom da mi je dioptrija 0,25 ali ima nekakva sfera ili cilindar stalno nosim naočale.Sada me pare nisu toliko osvojile, ali obzirom na " prijateljski prema ljubimcima i sl "" valjda će se pojaviti i "prijateljski prema nositeljima naočala"
@petros - Istina, bilo je govora o igrama, čak je Hideo Kojima, japanska legenda iz domene produkcije igara hvalio Mac. No, preskočio sam to jer mi se nije činilo ključno, a bilo je toliko toga. Slažem se da bi igre za Vision Pro mogle biti genijalne, ali do toga ćemo se načekati, vjerojatno barem dvije godine dok developeri usvoje novu tehnologiju i uspiju izvući maksimum iz tog hardvera.
@Piko - da, slažem se da se to sada ne isplati, ALI nisam siguran da vremenom neće biti takvih proširenja za Mac Pro da to sve skupa dobije smisao i za širi krug korisnika. Dovoljno je da Apple izda neki G1 procesor koji uopće nema CPU jezgre, nego samo stotinu GPU jezgri i da ga zapakira kao MPX proširenje za Mac Pro.
Nove CTO konfiguracije pogledajte u Voćarni:
https://jabucnjak.kreativni.hr
Kao zanimljivost izdvajam najskuplji mogući Mac Pro za "samo" 11.679 € + PDV i najskuplji Mac Studio za 8,940 € + PDV! :) No, ima i povoljnih stvarčica - npr. novi MacBook Air 15", ali s 1 TB SSD-om dođe 1,999 € + PDV što je super vrijednost za taj hardver.
Ako imate neki CTO Mac koji vas posebno zanima, a da ga nisam unio - samo mi javite, pa ću dodati!
tko je na Pro Toolsu, ima puno većih problema nego kud će s PCIe karticama...
nemoj zamjerit ali Avid s PT su sistem za sebe, i ne shvacam da pored miliona studija citam da “ taj netko ima problema sa PT eco sistemom. Koliko mene pamcenje sluzi, a snimao sam u brdo studija po Sloveniji i Hr dok sam se bavija glazbom, nitko nije imao nikalve probleme sa PT… naprotiv, svako studio ima svih specificnoati, no PT su PT…. industrijski standard.
Ja mogu rec samo ovo:
Prosjecan Hrvat trazi samo negativu u svemu sto ga okruzuje, umjesto da jednako tako sagleda apsolutno sve pozitivne stvari koje ima u tom trenu.
To je poprilicno ozbiljan problem na kojeg cesto nailazim u drustvu, pogotovo medju ljudima koji u odredjenim sferama nemaju iskustva.
Npr.
Profesionalni fotograf se ne bavi citanjem rivjuovima nego forografijom jer ako znas posao odradit ces stvar i sa Nikonom D3….
No da se ne pogubim.. Macpro je odlicna stvar i uopce nije za 90% nas tu nego za uska podrucja audio u video produkcije.
A professionalci u tome gledaju kako izvuc maximum iz necega….
eto… samo pozitiva jer uvik imamo sve da odradimo posao…
Problem nije ništa novo. Workflow je ostao u 90-ima. Feature set je, out of the box, minimalan. To što su "sistem za sebe", proizvode proprietary hardware i ekskluzivan plug-in standard, mogu biti samo negativne stvari za potrošača. Na to su dodali agresivan subscription model gdje ćeš plaćati višestruko više samo da bi imao "industrijski standard" i ostavili me bez razloga da ih preporučujem većini ljudi.
Postoje stvari koje odrađuju iznadprosječno, poput automacije i routinga na jako visokoj razini - u takvom, niche okruženju, razumijem Pro Tools. Izabrati Pro Tools jer je "standard", ili što se stari producenti nisu maknuli od njih 30 godina, mi nisu dobri razlozi. Govorimo o industriji gdje je softver toliko konkurentan i gdje su alternative ne samo brojne, nego kvalitetne, sposobne i puno pristupačnije.
Arhitektovo iskustvo je da je bio u puno studija gdje koriste Pro Tools. Moje je da su izrazito nestabilni i nepouzdani te uzrokuju puno više glavobolja od konkurencije - što po sebi, što čujem od ljudi iz producentskih krugova (gdje je, da se nadovežem na komentar o Hrvatima, njih nula). Ovdje nema debate jer je sve na osobnoj razini.
O Macu Pro samom po sebi, sve najbolje. Ovo pišem sa svoga, iz 2008. U kontekstu Apple Silicona...malo sutra.
Inače, ne znam jesi li probao novo Beta izdanje Photoshopa s "generative fill" opcijom? Meni je to čudo samo za sebe i funkcionira potpuno genijalno. Ne znam da ijedan konkurentski softver nudi išta približno slično.
Temeljna greška Photoshopa je što pokušava biti previše stvari u isto vrijeme. Svaki softver koji se temelji na tom principu imat će velikih problema. Ukratko, kada zapakiraš desetke funkcionalnosti u jednu cjelinu, taj moćan i svestran alat u isto je vrijeme jedan veliki nered. Štoviše, svaka od tih funkcionalnosti će patiti jer se razvoj softvera nikad neće moći dovoljno posvetiti svima.
Ljudi su se naviknuli i na Adobe, i na Autodesk, i na Pro Tools, i s njima rade velike stvari. Njihova sposobnost je potpuno odvojena stvar od njihove uporabljivosti. Ako do istog cilja možemo doći ravnom, asfaltiranom cestom, ili preko planine, trebamo se zapitati zašto smo odabrali planinu. Činjenica je da većina ljudi ne propituje koliko je alat koji koriste user-friendly. Prihvaćaju ga kao takvog i fokusiraju se na nešto njima bitnije. Još bolja činjenica je što ne primjećuju ni dobro korisničko iskustvo, jer ih manje stvari ometa na putu do cilja te manje razmišljaju o samom alatu. No evo, neki od nas su svojevoljno odlučili brinuti točno o tome.
U praksi, puno stvari u Adobe svijetu je, iz perspektive UX-a, problematično. S vizualne strane, većina ih spada u ono što volimo zvati information overload. To je jedna od prvih stvari koju dizajneri uče na svojim studijima, a ni #1 softver u toj industriji se nije uhvatio u koštac s njom. Photoshopov toolbar od 20-ak malih, jednobojnih, usko poredanih ikonica je školski primjer. Alternativa toolbaru su prečaci na tipkovnici, ali sretno s tim, jer čim ti bude trebao Illustrator, primjetit ćeš da su potpuno drugačiji nego u Photoshopu. U ekosustavu Adobe aplikacija, jedina zajednička stvar je Adobe branding.
Poanta nije tražiti alternativu Photoshopu koja će raditi sve što Photoshop može, ili nešto još bolje od toga. To je svima jasno da ne postoji - vidjeli smo na primjeru Affinityja kako je ništa bolji, ni lošiji od Adobea. Ono što ima smisla je tražiti alternativu za jednu specifičnu primjenu ili funkcionalnost. Jedna specijalizirana aplikacija, fokusirana na jedan cilj, u pravilu će biti korisnija i pristupačnija. Tako su si neki umjetnici i ilustratori uzeli iPad, prešli na Procreate i vidjeli masovne prednosti. Tako su UI/web dizajneri prešli na Sketch, pa onda na Figmu, i nitko se nije okrenuo za Adobeom. Figma se pokazala i kao odličan alat za digitalni dizajn jer zbog svoje jednostavnosti i preciznosti posao odrađuje puno brže, naravno, ako nema potrebe za retuširanjem fotki. Zaplet u toj priči, naravno, je činjenica da je Adobe kupio Figmu (za 20 milijardi USD) i nitko ne zna gdje će nas to odvesti.
Postoji i mjera koliko je lagano naučiti koristiti određeni softver. Adobe se pokazao jako loš po tom pitanju, a promjene se ne naziru. Alati rezervirani samo za istrenirane profesionalce odvraćaju početnike, umjesto da ih ohrabruju.
Generative fill je logičan nastavak na Content-aware fill na koji smo već naviknuli. Cijela Generative AI priča izgrađena je na široko dostupnoj tehnologiji i oko nje se u prijašnjim godinama okupila nekolicina start-upova. U 2022. sam radio za jedan od njih i jedan feature je bio upravo ovo što je Adobe sada izbacio. Za entuzijaste to nije takva novost, no Adobe ima moć progurati tu funkcionalnost u mainstream i resurse koji im daju brzinu, što start-upovi nemaju.
Iz mojeg iskustva Photoshop i dalje nema pravu konkurenciju, osim kod vrlo usko orijentiranih korisnika koji imaju neki specijalizirani workflow, pa ga onda nađu u nekim alternativnim alatima i tako sve poslože. No, univerzalni švicarski nožić za digitalne grafičare i dalje ostaje Photoshop.
Netko je izvukao Jobsa dok je maštao o ovome što je sada izvedeno...
Druga je stvar kad netko živi s Photoshopom cijeli život. Kad novi korisnik ugleda Photoshop, vjeruj mi da ga ne smatra dosljednim i logičnim :)
Legacy kontrole su korisnije od novih - Photoshop koristim u 1% slučajeva, za retuširanje i colour correction, i uvijek su mi uključene.
Kreativne discipline su se jako specijalizirale i podijelile u zadnjih 20 godina, pa je "usko orijentiranih" korisnika sve više. Švicarski nožić je dobra metafora - možeš imati odvijač, pilu, nož i otvarač za boce u jednom paketu, ali ako ti je odvijač puno bitniji od svega ostaloga, uzet ćeš si pravi.
Mladima je danas veliki, vrlo veliki problem napisati suvislu rečenicu, ne poštuje se ni vlastiti jezik i pravopis, a gdje nešto drugo. Samo da je sve na jedan tap na iPhone-u i idemo dalje. Sve je postalo jako, jako površno. Sve se nudi na tacni, za gotovane i ljenčine, naravno. U ničem više nema studioznog pristupa, od knjiga, filmova, igara, aplikacija… općenito do svih životnih aspekata. Uključujući i prometnu kulturu.
Sve se čini ubrzano, upravo zbog gotovana, ali ipak nije tako. Treba sjesti i učiti, upijati znanja i brusiti vještine. To je jedini ispravni put, sve drugo je površno i kratkog vijeka, loše kvalitete. Kič na brzaka.
https://www.youtube.com/watch?v=7iMk8RYCMYI
https://www.youtube.com/watch?v=_KMpX3pUqRo
https://arstechnica.com/apple/2023/06/apple-has-a-proton-like-game-porting-toolkit-for-getting-windows-games-on-mac/