Ljeta 1999. godine napisao sam prikaz StarCrafta za Moj Mac - tadašnji bilten Hrvatske udruge Macintosh računala. Igra je za to vrijeme bila izuzetno kompleksna, a lijepo je radila čak i na tadašnjim PowerPC Macovima na samo 120 MHz. StarCraft spada u igre tipa "easy to learn, hard to master" i one malobrojne koje mogu izazvati onaj čudni osjećaj u želucu kada u napetosti iščekujete hoće li vaš borbeni plan uspjeti ili će protivnik biti pametniji. Jedanaest godina kasnije dočekali smo nastavak ove izuzetne strateške igre. Da li se čekanje isplatilo?
Šah 21. stoljeća - "My meditation is over." Brz odgovor za sve one koji nemaju živaca sve čitati jest - DA! StarCraft II: Wings of Liberty je bez dvojbe još jedan Blizzardov mega-hit i to s debelim pokrićem. Sama priča, tehnološka razina izvedbe, vizualna rješenja i odličan audio vrhunski nadograđuju legendaran RTS (real-time strategy) gameplay koji niti jedna igra tog žanra nije uspjela nadmašiti. Originalna igra se dan danas igra, a u Južnoj Koreji ga tretiraju kao nacionalni sport, mečevi imaju TV prijenose, a neki igrači žive od toga, tj. profesionalni su igrači StarCrafta. Šahisti će me možda kritizirati, ali odgovorno tvrdim da je StarCraft šah 21. stoljeća!
Sun Tzu bi se oduševio - "I have known only an eternity of war." Zašto je ovo moderni šah? Zato jer sve je zapravo isto, samo eksponencionalno kompliciranije. Imate razne "figure", svaka ima svoj način kretanja i svoje mogućnosti, svaka figura može napasti bilo koju drugu i sve to se odvija na ograničenoj kvadratnoj "ploči". Šah je igra nastala u sporim i svakako više gentlemenskim vremenima. Ovdje nema čekanja, ovo nije "turn based" strategija, ovdje, kao i našem 21. stoljeću, nitko nikoga ne čeka, već radi najbrže što može. Ovdje nemamo šest vrsta jedinica, već više desetaka, a uz to i različite rase! Ploča za igru nije dvodimenzionalna, već blago trodimenzionalna - a iz "Umjeća ratovanja" znamo što znači biti na brijegu. Šah se ležerno igrao dopisno, a StarCraft se igra u mreži spajajući tisuće igrača putem Blizzardove mreže BattleNet. Šah partije se uživo komentiraju i kasnije analiziraju, a isto važi i za StarCraft. Mnogi od takvih prijenosa mečeva traže čak dva spikera kako bi se dinamika mogla dovoljno brzo pratiti, a neki su komentirali da su StarCraft partije uzbudljivije i od naših košarkaških utakmica od kada nema Dražena. Šah se uvijek igra 1 na 1. Starcraft se može igrati 2 na 2 ili u još većim grupama! Mogućnost da igrači jedne strane koristi različite rase dovodi do novih kombinacija koje su izazov kakav ne postoji niti u jednoj drugoj igri - jer u StarCraftu je sve toliko brižljivo ispolirano da ga niti jedna slična RTS igra nikada nije sustigla.
Zašto je StarCraft toliko uspješan? - "Our cannons shall sing." Citirat ću sam sebe: "Ono što najviše oduševljava jest to što su rase gotovo savršeno izbalansirane - iako su potpuno različite". Blizzard je morao utrošiti nevjerojatnu količinu mozganja i preslagivanja tablica s karakteristikama jedinica da bi to postigao. Balansiranje je posao koji "nikada nije gotov", pa se tako finese dotjeruju kroz zakrpe i godinama nakon prvog izdanja. Izazovi koji se postavljaju pred igrača su fantastični, a izuzetno je poticajno to što se svaka situacija može riješiti na gomilu načina - baš kao i u stvarnom životu. StarCraft je uspješan i zato jer je jedna od rijetkih igara koja je uspjela sretno pomiriti makro i mikro-management jedinica, široku stratešku sliku bojnog polja, ali istovremeno i "priču sa svakim vojnikom u rovu". To istovremeno iskustvo "generala" i "topovskog mesa" doživljaj je sam za sebe.
Za koga je StarCraft? - "Focus! There is no time for idle thoughts!" Grubo i bezobrazno rečeno: "StarCraft nije za budale!" ;-). Kao što nisam sreo šahistu s prosječnim IQ, isto tako nisam sreo kvalitetnog igrača StarCrafta, a da nije brz i bistar. Nisam muški šovinist i moram reći da poznajem i par igračica - i da, naravno da su natprosječno inteligentne. Ne znam je li odnos muških i ženskih igrača sličan onom u šahu, ali vjerujem da je ženski rod u manjini kod ove igre prije svega zbog drugih razloga - StarCraft često traži mušku agresivnost za pobjedu, brze reflekse i staložene reakcije bez panike. Je li StarCraft II igra za vas? Svakako je treba probati, čak ako i ne volite strateške igre, a veliki plus je to što ne traži previše vremena za igru - većina partija traje svega od 15 do 30 minuta. To je pravo osvježenje spram MMORPG igara poput World of Warcrafta ili EVE on-line koje igračima ukradu (ili poklone?) i po godinu života kroz sate i sate igre. Ako je StarCraft II ipak prenaporan za vas, Blizzard ima utjehu: "How peaceful it must be for you to have a mind unburdened by thought!" ;-).
Što je novo? - "Anyone know how to fly this thing? No? I'll wing it..." Na sreću ne previše! ;-) Šalim se, ali u svakoj šali ima i istine. StarCraft II izgleda toliko napredno spram originala da vas je u prvi tren strah zaigrati, ali čim uhvatite miš i isprobate stare kratice na tipkovnici vraća se samopouzdanje! Sve bitno je jednako, logika igre je ista, ali zato je sva nadgradnja dovedena do savršenstva! Morate znati da je Blizzard ovu igru razvijao bez definiranog datuma objave i bez ograničenog proračuna! Igra je doslovno "izlazila" godinama, a oni su rekli: "Bit će gotovo kada bude gotovo, a trošak nije bitan!" - i to se vidi! StarCraft II zaista ima nula produkcijskih kompromisa! Beskrajno skupa izvedba, deset godina rada, a nekoliko potpuno gotovih setova grafike bačeno je u smeće tijekom razvoja! Ovakvu razinu kvalitete StarCraft II dijelom duguje World of Warcraftu koji je Blizzard učinio jednom od najbogatijih softverskih kuća za igre, pa si mogu priuštiti slobodu razvoja bez ograničenja.
Originalni StarCraft nastao je na bazi Warcrafta I i II - sjajnih, ali jednostavnih RTS igara iz sada već davnih vremena. Nakon StarCrafta Blizzard je izdao Wacraft III - odličan RTS s par sitnih RPG elemenata. Tko se nakon njega pokušao vratiti na originalni StarCraft brzo bi se iznervirao "glupim ponašanjem" mnogih jedinica i grubim kontrolama većih bojnih trupa. Naime, Warcraft III znatno je usavršio kontrolu i inteligenciju jedinica. StarCraft II je sada napravio isto to, ali na današnjoj razini. Upravljanje jedinicama dovedeno je do savršenstva i nema više onog: "Majku mu kud' ode onaj goliath!!!" :-) Novost je i daleko veći broj jedinica koje možete istovremeno kontrolirati, a to posebno dolazi do izražaja kod ljigavih Zergova! Mislim da je svaki igrač StarCrafta barem jednom poželio napraviti primitivnu "brute force" invaziju sa stotinama zerglinga! :-)
Nema jedne jedinice koja nije doživjela promjene, a tu su i mnoge nove. Grafiku i efekte neću niti opisivati, vidjet ćete i sami da je to vrh onoga što se danas nudi. Išli su toliko daleko da se krhotine velikih jedinica nakon eksplozije razlete po 3D terenu po svim pravilima fizike, a cvijeće na livadama lagano se njiše na vjetru! Kakva nagrada za oči za hrabre borce! Je li humor u igri i dalje dobar kao u originalu? Naravno, Blizzard je po tome poznat! Neću kvariti iznenađenja, uživajte sami u nizu duhovitih komentara i asocijacija na poznate SF klasike. Od potpornih alata tu je sada i ugrađeni voice chat što je odlično ako vaš partner suigrač nije u istoj sobi s vama. Editor mapa standardan je dio paketa u originalu, a to se nastavlja i sada, ali navodno daleko moćnije i uz punu fleksibilnost - gotovo da se mogu pisati vlastite mini-igre u njemu!
Bitna novost, na koju su mnogi stari igrači žestoko negodovali, jest da je za mrežnu igru neophodna konekcija na Internet - čak i onda kada se igra odvija u lokalnoj mreži. Čemu to? Blizzard to pravda naprednim BattleNet sustavom koji prati svaku partiju, vodi statistiku, snimke borbi i pomaže u socijalnom aspektu igre jer ima odličan sustav za povezivanje s prijateljima i drugim igračima. Pravi motiv je vjerojatno borba protiv piratstva i želja da se igrače uvuče i u druge Blizzardove svijetove - poput Diabla ili Warcrafta. U tom duhu su najavili cross-game chat(!) i slične mogućnosti, pa tako s lakoćom pozovete nekoga na brzi dvoboj protiv zlog Zerga, a onda s istim suigračem bacite jedan "ICC rep-run uz pug hilera ako je dobro gearan" u World of Warcraftu! :-)
"Conflict must not be seen through the lenses of desperation."
"My patience is limitless...(quietly)...release the interceptors!" :)
World of Warcraft ili StarCraft? - "I think the female ghosts have nicer equipment." Ovo će mnogi pitati! "Što je bolje? Što je bolje? Da pustim WoW i igram StarCraft II sada?". Ovo su zaista kruške i jabuke, ove dvije igre uopće nisu usporedive, kao da netko pita: "Što je bolje - iMac 27" ili iPhone?". World of Warcraft je, bez imalo pretjerivanja, pravo epsko iskustvo. Igra koja traži beskrajno mnogo vremena, ali zato igrače toliko bogato nagrađuje da taj svijet iz mašte ponekad postaje ono što jedva čekaju na kraju radnog dana. Neki će reći da je to otuđenje, da je to zapravo i žalosno i opasno, ali moje iskustvo je suprotno. World of Warcraft je jedna predivna velika avantura s prijateljima i onima koji će vam to tek postati zbog druženja u igri. Naravno, ne treba pretjerivati, ali činjenica je da industrija igara nikada nije ponudila iskustvo usporedivo s World of Warcraftom. StarCraft II je iz te perspektive zapravo razočaranje - on ne nudi nikakvo novo igračko iskustvo, samo je ponudio apsolutno savršenu izvedbu već poznatog koncepta. Nije to nešto negativno, dapače, bilo bi suludo dirati osnovnu ideju koja je genijalna, ali izostao je onaj efekt suštinske inovacije koju je u svoje vrijeme ponudio World of Warcraft. Vjerujem da će biti mnogo igrača koji će uživati u obje igre.
Još uvijek beta! - "Flying this low always makes me nervous." Sve napisano odnosi se na javno beta izdanje StarCrafta II čijeg sam se "ključa za testiranje" dokopao, ali Blizzardove bete su toliko ispolirane, da sam mirne savjesti mogao napisati ovaj kratki prikaz. Ono što nisam mogao probati je tridesetak misija za jednog igrača koje nisu aktivne u beta izdanju, ali mogu reći da ako budu i tek na jednakoj razini kao one od prije desetljeća, stvar će biti za prste polizati! Blizzard namjerava StarCraft II izdati kao trilogiju, a ovo sada je prvi dio. U svakom dijelu single-player misije odnosit će se na drugu rasu, a priča započinje sa starim dobrim Terranima. Kome nije do priče, već samo do dvoboja, neće biti obavezan kupovati druge dijelove trilogije da bi uživao u igri - barem tako Blizzard obećaje u svojem FAQ-u.
Tehnički uvjeti - "What's the vector, Victor? Give me the clearance, Clarence." Kada vidite kako StarCraft II izgleda na novom quad-core iMacu 27" uplašit ćete se da nema šanse da to uopće radi na vašem starijem stroju. Ipak, Blizzard je odradio odličan posao pri skaliranju hardverskih zahtjeva i ako ste spremni odreći se predivne grafike, stvar bi trebala raditi već na Core 2 Duo procesorima od 2.0GHz uz 2 GB radne memorije i grafičkom karticom s 256 MB video memorije. Moguće da će se moći provući i još kakav stariji stroj, a prema pisanju na Blizzardovom forumu nije potpuno isključeno da se ne pojavi čak i u PowerPC izvedbi jer obzirom na GCC to je "just one compile away". Jači G5 toweri s karticama u klasi 6800 Ultra bi mogli raditi sasvim dobro. Vrijeme će pokazati je li broj takvih strojeva dovoljan da ih Blizzard podrži. Ja sam StarCraft II testirao na 8-procesorskom Xeonu na 3.0 GHz s Radeonom HD 4870 i Cinemom 30" i izgleda zaista fantastično, ali čak i takav stroj se uspori kada se podesi na apsolutno najveću 2560 rezoluciju sa svim postavkama na "ultra" - usko grlo je grafička kartica, a vjerojatno bi noviji Radeon serije 5 i to lako progutao.
Želim ga i želim ga sada! - "We ain't got all day." Nažalost, moramo još malo pričekati. Službeni dolazak u trgovine je 27. srpnja ove godine. Beta ključ za testiranje je dobavljiv samo uz jako dobru "štelu" ili kao nagrada na nekom od natječaja ili nagradnih igara koje su organizirali mnogi portali koji se bave igrama. Treba li uopće preporuka za kraj? Igračima starog StarCrafta sigurno ne treba! Generalnoj "gamerskoj" populaciji također ne treba jer ovo je prvoklasni AAA naslov i tko se voli igrati i drži do sebe mora ga probati.
"Whenever I see a world untouched by war, a world of innocence, a world of lush forests and clear rivers... (pause) I just wanna nuke the crap out of it!" Preporuka je možda potrebna samo onima koji se uopće ne igraju, a možda bi željeli kupiti jednu jedinu igru, ali da zaista bude vrhunska, da ne može brzo dosaditi i da može mnogo pružiti kroz niz izazova - i kao single i kao multiplayer zabava. StarCraft II je sve to, a istovremeno ne traži od vas da izgubite dane i mjesece da biste nešto ostvarili i zabavili se uz svoj Mac. StarCraft II nemojte kupiti jedino ako ne volite razmišljati dok igrate i nemate živaca za rješavanje kritičnih situacija pod pritiskom mrskog neprijatelja! Ima li išta slađe od iznenadnog obrata u trenu kada vaš protivnik već slavi pobjedu, a ne sluti da u svojoj dubokoj pozadini ima Ghosta koji upravo navodi nuklearni projektil na njegovu glavnu bazu! A tada se začuje onaj poznati glas: "Nuclear launch detected!" :-)
Go! Go! Go! :)
Za:
Protiv:
|
Komentari
Odličan i iscrpan prikaz za igru koja još nije vani (meni osobno bolje nego što ga je Rukavina predstavio u Hackeru '98).
kada smo već kod komentara evo jedan koji je meni odličan i stoji na site-u od naše guilde:
Know thy self, know thy enemy. A thousand battles, a thousand victories.
/respect Davore, odličan članak
Ali ako su ovakvi zahtjevi morat ću novi stroj nabaviti.. moj iMac sa ATI Radeonom HD2400 očito neće biti dovoljan. Imam i onog sa 2600 možda taj i prođe.
JEDVA ČEKAM!!
Nego, koju rasu najviše volite igrati?
Osobno sam oduvijek najviše volio Protosse, pa ih igram i u beti, u glavnom zbog mozda ne najjaceg, ali po meni najatraktivnije g end gamea (Carrieri, Collosusi i Mothership
Nema mi većeg gušta od razaranja neprijateljske baze siege tankovima (obožavam zvuk kad se ukapaju i pucaju), a onda na kraju uvedem marince da utamane Nexus, Hive ili Command Center, što već...
S obzirom da još uvijek imam G5 1.8, do srpnja ću si morati 'ubosti' nekog iMaca da se mogu igrati ko pošten čo'ek.
Moje dvije ljubavi - Lego i Starcraft! Možda jednog dana i odrastem!
U svakom slučaju fantastično je vidjeti community koji i prije nego li je igra izašla već ima i Lego modele jedinica iz igre!
Starcraft ][ komentar. "I am Zerg", kao prvo. Iako duboko poštujem Tosseve i volim poigrat s njima ofkors, ali Zerg nekako više liči meni (ne onaj ljigavi dio)
I mislim da će morat još debelo izbalansirati rase. Tossevi su privilegirani methinks. Što je pljuga. Fale mi Gvarde, ali sam otkrio novu ljubav u Brood Lordovima pa rekoh - OK. (ares.bruder je nick)
P.S. Dobra recenzija
Nas par igra betu vec neko vrijeme, mozete nas nakon reseta bete naci pod nickovima:
TmG (WarGod)
Conan (ja)
Pozdrav!
Objavili su i novu reklamu, vjerojatno zadnju pred samo lansiranje u srpnju! jedva čekam!
gdje se uopce mogu kupiti igre za mac, u hr, mislim, ima li sto negdje u algoritmu osim Wow-a da je pc i mac izdanje na istom disku ili slicno, stvarno nesto bih igrao??