Ovogodišnji Sajam konzumne elektronike CES u Las Vegasu je pokazao da je borba za primat među MP3 plejerima završila. Pobjednik je Appleov iPod koji je neupitni kralj u tom segmentu. Dovoljan razlog da pogledamo kako ga se može integrirati u auto.
|
Većina proizvođača podržava izravno povezivanje iPod uređaja, u suprotnom moguće je koristiti AUX ulaz
|
Što slušate? Ovo nije sadržajno, nego tehničko pitanje. Radio? Samo radio? Možda, dok se motate oko svog mjesta stanovanja. No, ako krećete na dalji put, gotovo je sigurno da ćete posegnuti za nekom osobnom kolekcijom. Nekad je to značilo da sa sobom vozite kazete. Da, one kazete u kojima je magnetska traka, koje imaju premalu brzinu, sklone se rastezanju i zato je zvuk loš i pun šuma. Uspon CD-a je zabio posljednje čavle u lijes kazeta. Disk na sebi ima muziku pohranjenu u digitalnom obliku, kvaliteta zvuka je nemjerljivo bolja. Takvo je bilo stanje stvari 15-ak godina, a onda je kompjuterska tehnika dovoljno napredovala da je memorija postala dovoljno velikog kapaciteta i dostupna svakom. Apple je proizveo prvi iPod, mali prijenosni glazbeni reproduktor i sve je ostalo, kako se običava reći, povijest. Ono što je nekad bio walkman, to je već pet godina iPod. Uređaj koji je cjenovno dostupan (cijene kreću pri 1159 kuna za nano, najjeftiniji model s dockom koji je moguće spajati na sustave koji onda mogu upravljati njegovim radom) nudi 8 GB rama što je dovoljno za jako puno muzike. Koliko puno? Ovisi o formatu (vidi okvir).
Jasno, netko bi se mogao zapitati čemu priča o iPodu, ako CD radi dobro, ali prednosti su očigledne. Nema petljanja s diskovima promjera 12 cm koji su osjetljiva roba, nema problema s čitanjem izgrebanih diskova, nema problema s prašinom. Konačno, jedan iPod zauzima nemjerljivo manje mjesta nego iole ozbiljna kolekcija diskova.
Znači, samo uzmemo svoj iPod, nakrcamo ga s omiljenom glazbom i samo spojimo na radio koji imamo? Na žalost, stvar nije tako jednostavna. Naime, iPod je, za razliku od nekadašnjeg walkmana, komplicirana naprava. U njega je moguće pohraniti, u usporedbi s kazetom, beskonačno pjesama. One se onda organiziraju putem playlista, moguća su pretraživanja po izvođaču, albumu itd... Sve te mogućnosti traže svoje vrijeme i odgovarajuću količinu pažnje i koncentracije. K tome, zaslon iPoda nije osobito velik. Znači, korištenje tijekom vožnje je jednako zahtjevno, ako ne i zahtjevnije od telefoniranja. A telefoniranje je, kako znamo, zabranjeno.
Upravo stoga tražimo način da iPod integriramo u tvornički sustav. Kako danas svaki moderni auto ima i komande radija na upravljaču, zašto ih ne iskoristiti? Tu su najčešće i dodatni, veliki zasloni koji su kao stvoreni za prikaz svih informacija koje nudi digitalna tehnika.
Srećom, neki proizvođači slijede trendove i nude tu mogućnost već unazad pet godina. Neki tek sad hvataju priključak, ali manje-više svi rade na tome. Danas je gotovo nemoguće naći novi model auta koji barem uz doplatu ne nudi mogućnost spajanja iPoda ili nekog USB stika. Kako stvari stoje i koliko to stoji pogledajte u tablici.
Proizvođač | Modeli kompatibilni s iPodom | Potrebna oprema | Cijena |
Alfa Romeo |
MiTo, 159, Brera, Spider |
Blue&Me |
od 3600 kuna naviše |
Audi |
svi |
Audi Music Interface + dodatni kabel za iPod (za TT grupu priprema za iPod) |
cca 2150 kuna (1800 kuna) |
BMW |
opremljeni USB audio sučeljem |
adaper kabel |
519 kuna |
Chevrolet |
spark |
navigacijski sustav |
od 7000 kuna naviše |
Chrysler |
svi |
serija |
serija |
Citroën |
opremljeni radijom RD4, RT3 ili RT4 |
USB box |
od 880 do 1500 kuna |
Dodge |
svi |
serija |
serija |
Fiat |
500, Grande punto, Bravo, Linea, Croma |
Blue&Me |
od 3300 kuna naviše |
Ford |
svi osim Fusiona |
tvornički Sony CD radio |
od 3200 kuna |
Honda |
svi |
za starije modele USB adapter box |
oko 2000 kuna (USB adapter box) |
Hyundai |
svi |
serija (osim za i10 i i20) |
350 kuna (za i20) |
Jaguar |
svi |
potrebno naglasiti kod naručivanja vozila |
oko 3600 kuna |
Jeep |
svi |
serija |
serija |
KIA |
cee'd, venga |
serija |
serija |
Lancia |
Ypsilon, Delta |
Blue&Me |
od 220 kuna naviše |
Lexus |
svi |
priključni kabel |
2413 kuna |
Mazda |
svi |
adapter |
od 1560 kuna na više |
Mercedes |
svi |
iPod interface kit |
od 2200 do 2700 kuna |
Mini |
opremljeni USB audio sučeljem |
adaper kabel |
519 kuna |
Mitsubishi |
samo preko AUX ulaza |
kabel |
oko 300 kuna |
Nissan |
Note, Qashqai |
Nissan connect sustav |
serija u modelima tekna, odn. tekna exclusive |
Opel |
Insignia, nova Astra |
interface za model radija 400, 500 i 800 serija |
interface 1500 kuna |
Peugeot |
opremljeni radijom RD4, RT3 ili RT4 |
USB box |
od 1500 do 2300 kuna |
Porsche |
svi |
Universal audio interface |
2100 kuna |
Renault |
svi |
Audio connection box |
od 1083 do 1373 kune |
Seat |
svi |
priključni kabel |
od 860 do 1500 kuna |
Smart |
svi |
iPod interface kit |
470 kuna |
Subaru |
samo preko AUX ulaza |
|
|
Suzuki |
svi |
adapter |
1500 kuna |
Škoda |
svi s multimedia priključkom |
priključni kabel |
265 kuna |
Toyota |
svi |
priključni kabel |
2413 kuna |
Volkswagen |
svi |
Media in priključak i kabel |
1205 kuna (media In) + 425 kuna (kabel) |
Volvo |
svi |
iPod adapter samo za osnovne modele audio sustava (inače serija) |
oko 4000 kuna (osnovni audio sustav) |
|
Ako kupujete novi autoradio tražite ovu oznaku!
|
Stupanj integracije nije zadan. Neki se zadovoljavaju time da samo birate playliste i potom se one reproduciraju, a drugi vam nude mogućnost i da vidite sve na zaslonu radija ili čak i instrument ploče. Uglavnom svi nude mogućnost da ugrađene komande rade i kontroliraju i iPod. Ipak, čak i uz deklariranu komaptibilnost s iPodom, neki nude samo brojku kao znak raspoznavanja skladbe koja se reproducira. Ista se stvar nerijetko događa i s playlistama. Pa ipak, budimo realni, ista se stvar događa i ako sviramo kupljeni CD, zar ne? Tako da bi onda naglasak ipak trebao biti na onom najbitnijem: da je iPod postao punopravna karika HiFi lanca u automobilu i da nudi mogućnost neprekidnog uživanja u omiljenoj glazbi čija se trajanje može mjeriti i danima.
Što ako ugrađeni radio ne podržava iPod?
Dva su izlaza. Prvi i skuplji, ali kvalitetniji je zamjena tvorničkog radija nekim aftermarket uređajem poznatih proizvođača (Kenwood, Alpine, Pioneer itd...) koji podržavaju iPod. Većina je pripremljena za to, ali oni najjeftiniji koji se najčešće nude po velikim trgovačkim centrima ne. Provjerite prije kupnje i(li) posjetite nekog specijalistu za auto akustiku.
Druga je mogućnost da iPod spojite preko izlaza za slušalice i AUX ulaza na tvornički sistem. Tad iPodom upravljate na njemu, ali ako kod kuće napravite playlistu za auto, onda ni to nije posebna drama. Ipak, tad nema punjenja i iPod radi na vlastitu bateriju pa o njoj ovisi koliko dugo ćete uživati u omiljenim milozvucima. Za dulja putovanja je to nepraktično. No, na taj način možete spojiti i bilo koji drugi, najčešće puno jeftiniji, MP3 plejer ili neki drugi izvor zvuka.
Napomena: Ovaj je tekst objavljen u časopisu Autopartner u ožujku 2010. godine i prenesen je s njihovim dopuštenjem uz manje izmjene i dopune. |
Komentari
Kupi, dakle, Toyotu
isto kao i autor mislim da je jako dobro ( i jako praktično) koristiti iPod (ili iPhone) kao dodatnu mjuzu. Preporod u odnosu na CD-e. Činjenica je i ta da danas stvarno po putu ima toliko dobrih radio stanica da rijetko treba neka vanjska mjuza.
Da se vratim na temu, ja iPhone na punjac i stalak za sajbu, kabel u AUX i deri. Posto sam medju rijetkima koji NE koristi auto, osim za obiteljska putovanja, tako da zena glumi DJ-a. U stvari ja imam voice control s malo duzim odzivom. Doduse koji put voice kanal zasteka ali ni ovi uredjaji u autima nisu savrseni.
Mwni se nw svidjaju integrirana rjesenja jer kad bacis kutiju, moras i sadrzaj. Umjesto da se sadrzaj zemw sa sobom. LOL
A kad je neki party - samo ga izvadim iz auta i spojim na liniju. Kako bih to izveo sa HDD ugrađenom stanicom?
Isto tako se nadam da ce kod nas doci bolja recepcija muzike preko satelita ali to malo daljoj buducnosti
Nakon ovolikog uvoda: Umem da kažem samo: Alpine, Alpine....
http://www.alpine.com.hr/fileadmin/PDF/Catalogues/2010_01/GeneralCatalogue_2010_LR_English_sec.pdf
Mislim da buš našel nekaj za sebe i Alfu. Drži ti ih Alarm-Automatik a, to su tvoji Fiumani pa ti je udovoljen i uvjet lokal-patriotiz ma :-D
Da ne bude zabune, govorim i head unitu. Ako idemo na zvučnjake i pojačala, onda se preporuka grana u drugim smjerovima....
Drugi problem je što i dalje ne vidim niti jedan head-unit koji ima vlastitu memoriju?! Ne kužim gdje je kvaka? Danas glupi USB stick od xy GB košta stotinjak kuna, a oni nisu u stanju u skupi head-unit staviti barem 16GB flash memorije da mi nekakvi USB stickovi ne strše po kabini? WTF? Zar i za običan auto head-unit mora doći Apple i pokazati svima kako to treba napraviti?
Još uvijek mi je najbolji Clarion FB278RBT, ali on pak ima glupo ograničenje na SD card od 2 GB. Nevjerojatno!
Dobro ima li ijedan normalni head-unit s radio prijemnikom i MP3 playerom, a da nije neka Shrotex firma (a takve su obično inovativne)?
Imaš i modele s SD karticom i koječim. Samo nisam ziher jel svega toga ima kod nas za kupiti. Dila ih onaj lopov kaj je bezobrazan ko šlapa i psuje ko kočijaš:-(
http://www.helikop.hr/PIONEER/auto_radio.html
A ovo za head unit predloži Štefu nek složi. Prije ili neposredno nakon kaj se izboriš za @ na tipkovnici :-/
@Smayoo - živa istina što kažeš, danas kada je elektronika tog tipa smiješno jeftina, nevjerojatno je koliko neki proizvođači auta naplaćuju takve dodatne opcije, umjesto da je sve to već godinama integrirano u svaki auto. Ja ne tražim nikakvo čudo, samo jednostavni head-unit koji ima solidan ekran i pojačalo, koji ima FM prijemnik i koji ima MP3 player s vlastitom on-board memorijom koja se može puniti putem USB sticka - ili da ima npr. SD card, ali da se pobrinu da to dovoljno brzo radi i da može raditi s karticama većeg kapaciteta. I to je to! I zašto to ne mogu naći nije mi jasno!
Sjećam se da su se prije nudili modeli s hard-diskom, ali su bili pretjerano skupi. Zašto danas ne nude isto to, ali s flash memorijom?