Vaš je novinar redoviti posjetitelj Salona u Ženevi. Na obali jezera Lehman prati razvoj auto industrije i novitete već preko 15 godina. I ove se godine osjeća pomalo turobna atmosfera. Brojke doduše pokazuju da je prodaja krenula i svi se trude pokazati da je u pitanju 'business as usual', ali osjeća se da to nije to. Manje je ljudi, i kako je to spretno sročio PR manager I.D.E.A.-e 'sunce još nije zasjalo, još uvijek je nad nama oblak.' Jasno je da se raditi mora, da se živjeti mora i svi predstavljaju brojne novitete, novu tehnologiju. Ove je godine nesumnjivi hit struja. Čini se da su hibridi utihnuli, sad se priča o čisto električnom pogonu. Oni koji već ne izlažu nešto u tom smjeru, najavljuju kako će u idućih pet godina na tržište poslati električne aute. No, nas, na Jabučnjaku, ipak više zanima Apple. Pa onda bi trebalo poslati poziv Steveu Jobsu da dođe jednom u Ženevu, gdje svake godine prvi utorak u ožujku svjetska auto industrija pokazuje što zna, misli, planira i može. Naime, po slobodnoj procjeni, s kojom se slažu svi upitani kolege, na salonu je bilo 40-ak posto Macova. MacBook Pro-i, MacBook-ovi, a na štandovima i iMacovi su svake godine sve više zastupljeni. Profesionalci ih koriste za sve. Neki na njima pišu tekstove, neki na njima obrađuju fotografije, a Bome, vidjelo se i onih koji na salonu odmah montiraju snimljeni video materijal. Jasno, linkovi za internet su na svakom ćošku, većina proizvođača nudi gratis fizički link, ili barem hotspot. Kad smo već kod hotspota, oni su ipak veza druga klase, u svakom slučaju lošije rješenje od žice. Naime, veza je nestabilnija, sporija, a nerijetko se dogodi da je preopterećena te cijeli sustav padne i(li) nije moguć pristup nekoj od mreža. Sa žicom u pravilu nema tih problema. Jasno, link je namijenjen onima koji sa sobom donose svoje računalo. Pritom je zanimljiv fenomen da je ove godine vrlo malo netbooka s Atom procesorom koji su unazad godinu-dvije bili iznimno popularni. Očito je da su premali za ozbiljnije korištenje i ljudi ih više ne koriste u tolikoj mjeri. Laptop promjera dijagonale 13-14 inča je najčešće rješenje, jer predstavlja dobar kompromis između upotrebljivosti i prenosivosti. Ovo potonje je iznimno važan kriterij jer se dnevno prelazi jako puno kilometara i pritom omnia mea mecum porto (sve svoje sobom nosim). Macove tako nalazimo na štandu Saaba. Tamo su sve laptopi i to macbook proi, ali i nekoliko macbook aira koji su namijenjeni korištenju osoba koje se tamo zateknu. Aluminijski macovi se lijepo nadopunjuju s novim saabom 9-5. Korak dalje je štand Dacije koja se ograničava na korištenje Apple monitora (23") na kojima se vrte filmići i prikazuju Alaina Prosta kako vozi Trofej Andros (vožnja po ledu i snijegu na kružnim stazama) u daciji duster koja je izložena. Kod VW-a nema macova, ali nalazimo iPhone tj. iPod touch na kojima se vrte igrice koje je moguće kupiti. Jasno, vozi se golf GTI i s njim se utrkuje. Upravlja se naginjanjem iPoda. Zgodno i viđeno već prošle godine. Volvo je također stara mušterija Applea. Kod njih u media centru nalazimo još bijele iMacove dijagonale 17" sa samo 512 MB rama, što govori o godištu tih mašina. Osim njih, na štandovima se koriste aluminijske tipkovnice i mighty miševi, ali spojeni ne PC-je. Ta je kombinacija na raspolaganju djelatnicima Volva za njihovo vođenje štanda.
Ford pak koristi i nove monitore dijagonale 24", ali i aluminijske iMacove. Na nekima se vrte filmovi, na nekima se može raditi. Zanimljivo je da oni imaju i jedan iMac na štandu na kojem rade i to u OSX-u, ne pod windowsima. A pored izloženih ilustracija tehničkih rješenja nalazimo i bijele iMacove u ulozi monitora. Kad smo kod monitora, one dijagonale 23" koristi i Renault za pojašnjenje novih tehničkih rješenja koje izlaže. Pored ovih većih primjena, na Sajmu se može pojedinačno pronaći još poneki iMac u ulozi monitora (Continental npr). Većina ih je ipak u rukama novinara, fotografa i montažera. Nastavno na temu o kompatibilnosti iPoda i tvorničkih sistema, to kod novih automobila više nije stvar prestiža, kao dosad, već je danak vremena. Naime, iPod je odnio pobjedu i defacto postao standard kod malih plejera s flash memorijom i tko imalo drži do sebe, ne može si dopustiti da mu auto nije kompatibilan s tom napravom za kojom je poludio cijeli svijet. Tako bi za par godina tema tipa 'što je potrebno da se iPod spoji na tvornički audio sustav?' mogla postati izlišnom, kao da se danas radi tema o autima čiji su motori opremljeni elektroničkim ubrizgavanjem goriva. Prije dvadestak godina to je još bio znak prestiža, danas je conditio sine qua non.
Vratimo se Appleu i njihovim računalima. Toliko ih je da ih je nemoguće izbjeći, ni zaobići. Pa ipak, među nama koji ih koristimo, još uvijek postoji onaj neki osjećaj zajedništva, pripadnosti istoj zajednici koji je korisnicima PC-a posve nepoznat i stran. Naime, tko god izvadi stroj s nagriženom jabukom, uvijek će dobiti mig odobravanja, smješak ili trzaj glavom tipa: 'bravo, lijep stroj...' I kad se vidi u kolikom broju slučajeva se profesionalac odluči za proizvod s Jabukom, onda je posve jasno da ljudi koji su jako ovisni o pouzdanosti i besprijekornom funkcioniranju u strogo zadanim vremenskim okvirima sve više svoje povjerenje poklanjaju Appleu. Da Steve Jobs dođe u Ženevu, bio bi zadovoljan i ponosan. Uostalom, gdje se još on može pohvaliti penetracijom od 40 posto? |
Komentari
Glede ekskluzive! Još tamo neke 1988., kada sam kupio u Minkenu svog prvog Maca (CX II) dobio sam na poklon lijepu crnu majicu s jabukicom u bojama i Apleovim pismom otisnuto "PROUD OWNER". To je to o čemu Siniša piše.
Think different!
Iako su neki ovdje govorili o konfekcijskom dizajnu iMaca
Imam osjecaj da je stav vecine ljudi na jabucnjaku (bilo da su oduvijek na Macu ili su se switchali) da su PCiji totalno sranje i da se na njima neda ama bas nista raditi, apple je perfektan stroj bez mane.
U svemu treba biti umjeren.
PCji su upotrebljivi strojevi za zajebanciju. Za ozbiljan rad su upotrebljivi uz ogroman ulog u održavanje (plati sistemaša, plati razne alate...). Da li su pouzdani - u smislu da se možeš bez frke osloniti da će tvoja planirana prezentacija ići glatko i bez problema - nisu.
Apple nije perfektan stroj bez mane, ali zahtijeva neusporedivo manje održavanja, a pouzdaniji je neusporedivo više - u smislu da će prezentacija koja je jednom probana i dotjerana uvijek i na svakom drugom Macu raditi isto tako, a ne nekako drugačije.
Nego reci ti nama kako si mogao objaviti ovakav tekst bez onog najvažnijeg? Bez onoga bez čega auto sajam uopće i nije auto sajam!
Da živim u nekoj zgradi u gradu, možda i bi i javnim prijevozom išao na posao. Ovako, u mojoj maloj vuko..bini autobus prođe 4x dnevno i do grada putuje 4x dulje nego auto po najvećoj gužvi pa sam bez auta kao bez nogu...
Ja sam zastupnik filozofije s ove slike - i u doba svemirskih brodova, teleporta ili barem elektromobila, brzih gradskih vlakova, super dostupnih metroa i sličnog, auto s motorom na unutarnje sagorjevanje (makar vodika) bi zauvijek trebao ostati kao opcija za užitak vožnje i pravu cestu.
http://www.google.com/search?client=opera&rls=en&q=free+energy&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8
Govori se o nekoj pouzdanosti i radu na Appleu a u tekstu stoji "uvijek će dobiti mig odobravanja, smješak ili trzaj glavom tipa: 'bravo, lijep stroj...'". Da li je onda Apple sposoban za ista osim lijepo izgledati? Na kraju krajeva kakav je to rad potreban na autoshowu, osim vec navedenog lijepog izgleda? Pod taj super duper rad na racunalu za koji je potrebna über stabilnost vi podrazumijevate PPT prezentacije kojima se sada sluze djeca u osnovnoj/sredno j skoli, te ih vrte svi imalo napredniji mobilni uredaji?
Mozda je zgodno primjetiti da i u auto industriji postoje proizvodi na koje se puno polaze u estetskom i dizajnerskom smislu, a ispod se krije isto govno!
Na koncu gledano, zar je to zaista bitno na čemu je slideshow napravljen? Riječ je o slideshowu, ne o nuklearnoj fizici. Ovo o kreativnosti kao osobini mac usera neću ni komentirati...
Mislim, napravit članak o tome kak su po štandovima mac računala mi je u najmanju ruku smiješno. Ne dao bog da se windows useri posvete tome s obzirom na postotak windows računala u svijetu. Pored gomile krasnih teta i poliranog lima autor članka likuje nad brojem apple logoa na sajmu. Mislim, koga briga za to?
No, kad smo već kod korisnika macova, jako puno mojih kolega je (pa i ja na koncu, nemamo se kaj muljati) mac zapravo zateklo na poslu i onda ga počelo koristiti. I SVI, bez iznimke su se zahaklali za njega i prešli na nekad OS 8.nešto, pa devetku i sad OSX. I svi, ali baš svi hvale jednostavnost korištenja, imunost na viruse i zaborav stalnih čišćenja cashea, registrija i ostalih gluposti kao nemjreljivu prednost pred picekima. I jasno, neusporavanje kompa s vremenom koje je činjenica na piceku.
A na salonu radiš uz izuzetni vremenski presing: sve MORA biti gotovo vrlo brzo. Recimo, dok sam bil u Auto blicu, tiskara je čekala samo taj prilog koji je moral biti gotov do 12 sati PRVOG dana. Salon se otvara u 8 ujutro i u 4 sata nemaš vremena za istjerivanje duhova....
Za to postoje Ghostbusters... ...
http://www.ev-merge.eu/
zanemarite polu-suhoparnu spiku tipičnu za eu projekte, ali kako vidite, da, radi se (radimo) na električnim autima i to ozbiljno.
što se baterija tiče - upravo to je realno problem, ali nije da nije bilo podosta napretka u zadnje vrijeme ("zebra" tj. "molten salt" i slično). kako izravno baterijske tehnologije nisu moj posao, neću lupati napamet, ali oprezno s izvorima iz kojih vučete informacije oko baterijskih tehnologija. vodik... ne znam. iskreno sam sumnjičav. "skup" je energetski. vidjet ćemo.
a nadalje što se karburatora, injectiona, električnog gasa, sinkrona u mjenjaču, turbodizela i toga svega tiče - pa da, ima nešto u zvuku, odzivu na gas i to starog fiata 127 što nema u novom HDi-ju, ali...
Opet se prica o nekoj pouzdanosti a gdje su te radne stanice bazirane na Mac-u? Video editiranje s autohowa je stvano pojam obrade, pa mi eto navedi neke od poznatijih CGI kuca u Hollywoodu koje gone Mac-ove.
I naravno da ima vise virusa za PC-e kada ih je i puno vise - tko ce se zamarati virusima za OS X kada uzimaju par posto.
http://news.cnet.com/8301-13579_3-10465202-37.html
Anonimac... a zakaj se ti opterećuješ s Mac-ovima??? Koristim Mac & PC (PC moram jer mi je banka retardirana) i moram ti priznati da me zaista veseli to što imam mogućnost odabira
Siniša, hvala za ovaj laganini tekst.
Glede komentiranja mjenjača - upravo sam doplovio iz Rijeke s mojom automatik krstaricom, poprilično nepopularnom u Hrvata. Vozim Chryslerovog Sebringa i baš me briga tko kaj misli o tome. Ja uživam... Nema šanse da se više bavim ručnim mjenjačem... Neka se mašinerija i elektronika bave time, a ja guštam u vožnji i slušanju glazbe (pogodite s čega...)
Mislim da se tu radi o nečem drugom, nečem što smo vidjeli već x puta na Jabučnjaku. Ljudi bi Maca, ali im je nažalost nedostupan pa onda pljuju po njemu... Mislim da si i ti iz te kategorije, koliko mi se čini
@Djuro - ne vrijedam novinare na Zenevi nego kazem za pouzdanost koju toliko gurate. Za rad u Afganistanu ili Iraku treba puno robusnije i pouzdanije racunalo nego za rad u Zenevi gdje su uvjeti u rangu operacione sale te bilo kakvu softversku ili hardversku nadogradnju, izmjenu izvrsis iza prvog coska.
Ne spadam ja u tu kategoriju, molim te nemoj to okretati na mene nakon ovog clanka i vecine komentara
Kada Apple pocne raditi rugged modele mozda ih i bude, znaci otporne i pouzdane komade hardvera o kojima toliko drobite.
Evo zadnji post od mene pa uzivajte
man, došao si na sajt apple fanova. normalno da se razveselimo kada vidimo vijest da je mac zastupljen u velikom broju (opet u manjem nego PC-i). nema tu ničeg lošeg... ne znam zašto si se našao uvrijeđen našim oduševljenjem?