Steve Jobs je na bolovanju. Njegovu CEO dužnost trenutačno obavlja Appleov čovjek iz sjene, COO (Chief Operating Officer) Tim Cook. Što to znači za Apple i što od njega možemo očekivati u periodu Jobsovog odsustva? U posljednje vrijeme se jako često koristi izraz yin yang kad se opisuju različitosti Stevea Jobsa i Tima Cooka. Iako yin i yang jedan drugog savršeno nadopunjuju, te u jednome ima uvijek malo onog drugoga, Tim Cook je, izgleda, sušta suprotnost slici na kakvu smo navikli gledajući Jobsa na čelu Applea godinama. Tim Cook nije čovjek od puno riječi. Nije čovjek od javnosti niti vještina prezentiranja kakve je Steve nametnuo. Kažu da jede energetske pločice i da je neoženjen jer nema vremena za ženu!? Izgleda da mu je posao najveća ljubav, te da veliki dio svoga vremena posvećuje samo tvrtki. No, tko se zaista krije iza slike skromnog čovjeka s osmjehom koji podsjeća na Robina Williamsa? Zanimljivo je da je upravo Tim taj koji najčešće ističe kako je Steve nezamjenjiv, te kako je smiješno i pomisliti da će ga on zamijeniti. No, koliko god on tu mislio na Steveovu karizmu i status ikone, činjenica je da svaki put kad Steve mora na bolovanje - Tim preuzima njegovo mjesto. Bilo je to i 2004. kada se Steve oporavljao nakon operacije. Jednom prigodom je izjavio kako već vidi Stevea potpuno sijedog, u svojim sedamdesetima kako prezentira neki Apple proizvod, dok sebe u to vrijeme vidi u mirovini. Maksimalno skromno. No, prava istina o Jobsovom zdravlju poznata je samo Jobsu i sedmorici drugih članova uprave, tako da se o ovim stvarima ne može nagađati. Bez obzira koliko bi mnogi od nas voljeli vidjeti sebe kako uzbuđeno gledamo vitalnog Steve-a u njegovim 70-tima dok predstavlja neku apple "čarobnu kuglu" budućnosti, moramo jednom nogom ipak stajati na zemlji. Karizma Stevea Jobsa nije nešto što je nastalo preko noći. Iako je oduvijek bio čovjek s "pomakom", takvu sliku o sebi stvorio je godinama, najviše zahvaljujući keynote-ima. Tima Cooka smo vidjeli na pozornici zadnji put prošle godine u listopadu kad su se predstavljali novi prijenosnici. Tih, skroman, bez "amazing" ili "awsome" ili "Isn't it cool". No, bez obzira na to, ulijevao je neko povjerenje. Nije nimalo površno ako se osvrnemo na njegov izraz lica za vrijeme obraćanja. Usmjeren pogled, smiren izraz, točno zna što reći, ne misli dugo, jasno artikulira. To nam govori više nego dovoljno o koncentraciji i karakteru čovjeka koji dolazi na Jobsovo mjesto. Cook je došao u Apple 1998. godine pravo iz Compaqa. Imao je već tada 16 godina iskustva u informatičkoj industriji, od čega samo u IBM-u dvanaest. Glavni zadatak po dolasku u Apple bio mu je popraviti stanje proizvodnje i distribucije. Navodno je jednom prigodom na sastanku sa svojom radnom skupinom izjavio da je stanje u Kini u jednoj od tvornica loše, te kako netko iz Apple-a hitno mora otići i srediti to. U sljedećoj minuti je pogledao u operativnog voditelja tima i rekao: "Zašto još sjediš ovdje?". Ovaj je odmah ustao i odvezao se na aerodrom bez ikakve prtljage. Ukrcao se u prvi avion za Kinu. Takav postupak spasio mu je posao. Cook ne bira vrijeme kad će sazvati međunarodnu video konferenciju. Nisu rijetke ni telefonske konferencije nedjeljom navečer, kako bi se pripremili za sastanak u ponedjeljak. Jedna od prvih značajnih stvari koje je Cook napravio u Apple-u je zatvaranje mnogih Apple-ovih tvornica širom svijeta i potpisivanje ugovora s drugim tvornicama. Rezultat toga bilo je ubrzanje isporuke. Rokovi koji su se mjerili mjesecima su se smanjili na tjedan dana. Kada je 2006. Apple napravio jedan od najvećih rezova u svojoj povijesti, prešao potpuno na Intel procesore, mnogi su prognozirali pad prodaje. No, upravo Tim Cook i njegov tim su zaslužni za suprotno odvijanje događaja. Appleov uspjeh bazira se na još dvije oprečnosti. Opravdanost visokih cijena i paralelno smanjivanje troškova. Tim Cook je osoba koja se gorljivo bori za pojeftinjenje procesa proizvodnje, dok se Jonathan Ive i marketinški tim bore da Apple proizvode učine neodoljivo opravdanima u cijeni. Rijetki su ljudi koji imaju ispravan "njuh" za procjenu rizika. Naručiti 1,25 milijuna dolara vrijednu narudžbu flash memorije za Nano iPode? Takvo što bilo je nezamislivo prije Tima Cooka. 2000. godine Tim Cook preuzima na sebe prodaju i podršku kupcima. U to vrijeme Apple prodaja značila je pregovore s Apple ovlaštenim prodavačima. Apple počinje stavljati svoje educirane ljude na mjesta prodavača u velikim trgovinama poput Best Buy-a. Bili su to prethodnici današnjih Geniusa. Nakon što je 2004. kratko mijenjao Jobsa, već iduće godine imenovan je direktorom cjelokupne operative i brine za sve - od proizvodnje do prodaje. Danas je njegovo područje iPhone prodaja, te pregovaranje s mobilnim operaterima koji prodaju iPhone širom svijeta. Jako malo ljudi zna nešto privatno o Timu Cooku. Neženja koji već godinama živi u unajmljenoj kući u Palo Alto-u, ide na skromna putovanja i ne pokazuje nikakve znakove bogatstva. Potječe iz skromne obitelji iz Alabame i rijetko govori o svom djetinjstvu. Baš kao i Jobs, imao je tešku dijagnozu (multipla skleroza) koja se kasnije ispostavila netočnom. Njegovu skromnost oslikava i stipendijski fond na sveučilištu u Auburnu, ali o tome ne voli govoriti. Osim Jobsu, Cook je izjavio da se neizmjerno divi osnivaču Nike-a Philu Knightu. Upravo radi toga konstantno nosi Nike obuću na posao, a uz Jobsovo dopuštenje postao je i direktor Nikea. Većina ljudi koji ga poznaju tvrdi da je tih, smiren i da nikada ne podiže glas. Svoju posvećenost poslu jednako je pokazivao dok je radio u IBM-u, što nas pomalo navodi na pomisao da je ovaj čovjek u stvari android. No, kako u njemu ipak ima strasti (iako do sad to nije pokazao prema nijednoj ženi) dokazuju slike Boba Dylana i mladog Roberta Kenedija u njegovom uredu. Navodno je zadivljen kako je Bobby Kenedi djelovao iz sjene svog brata predsjednika i cijelo vrijeme činio ono što je ispravno za narod. Presudna razlika između Stevea Jobsa i Tima Cooka ipak je nedostatak osjećaja za dizajn i umjetnost. To je ono nešto što nema ni jedan drugi informatički CEO na svijetu - osim Jobsa. Izražen osjećaj za estetiku i profinjenost. Ovo znači da će Cook morati više i bliže surađivati s dizajnerskim i marketinškim timom. Njegova slabost je taj nedostatak osjećaja za profinjenost, dok je Steveov nedostatak poslovne taktike upravo on nadomještao. Postavlja se pitanje želi li baš Tim Cook ulogu CEO-a preuzeti trajno. Sam po sebi ne voli publicitet, a biti na čelu Apple-a to podrazumijeva više od bilo koje druge tvrtke. Upravo radi ovoga sam Tim kaže da želi vidjeti Jobsa, a ne sebe: ostarjelog, sijedog ali vitalnog - kako i dalje sjedi na čelu Apple-a i drži keynote. |
Komentari
Tražeći info o Timu, naletio sam na link intervjua iz 1985-te godine sa Steve Jobsom u Playboy magazinu... prije sam vidio segmente tog razgovora u nekim knjigama, ali ne i cijeli tekst. Čitao sam ga sada valjda sat vremena. Vrlo je zanimljiv, a pogotovo me dojmilo to što je sve izrečeno prije 24 godine i dan danas sasvim suvislo, a to nije lako kada se priča o informatičkoj tehnologiji. Mnogo toga je potpuno pogodio. Neke stvari je tek naslućivao, ali jako dobro... zbilja izuzetan čovjek.