29.09.2011 | 21:01
Dakle, ne želim ući u nešto samo rekreativno, onako da ispunim vrijeme, nego želim uložiti trud i vrijeme u nešto što će mi se početi komercijalno isplaćivati nakon otprilike godinu dana pa nadalje.
Imao sam priliku svojevremeno pratiti transformaciju kolege iz vrsnog crtača u jednog od briljantnijih 3D artista - i to za otprilike godinu dana. Njega se uvijek rado sjetim kao živog dokaza da se može uspješno "svičati" u tako kratkom razdoblju. Ali treba imati na umu da je to tražilo enormno puno truda - kao i usavršavanje bilo koje druge vještine, uostalom.
1. želim naučiti neki aktualni soft za 3D bilo za Mac bilo za PC
Optimalno je učiti onaj koji je neovisan o platformi, a da se koristi u produkciji. Od "velikih", to je Maya. Od besplatnih (a da se koriste u produkciji), to je Blender.
2. želim napraviti vlastiti crtić u slobodno vrijeme
Ja ih u slobodno vrijeme radim doodlajući po rubovima blokića. Brže ne može.
Šalu na stranu, "crtić" je širok pojam. Ako imaš neku konkretnu tehniku ili referencu na umu, možemo pročavrljati na temu kako se najbrže osposobiti za replicirati nešto takvo. 10 minuta kvalitetnog 3D crtića uopće nije trivijalan zadatak, pogotovo kad naumiš sve odraditi sam. Da, može se, ali obično traje mjesecima jer se s jedne strane moraš "boriti" s tehnikalijama (setup renderinga, recimo), a s druge sa onim što zapravo želiš raditi - animirati/režirati...
3. želim raditi 3D animacije za naručitelje koji dobro plaćaju u zemlji i inozemstvu
Za to ti treba ili dobar potrfolio (vani/kod nas) ili rodbinska veza (kod nas).
Dobro plaćenu animaciju će raditi artist koji se već dokazao vrhunskim radovima. Graniči s kvakom 22, ali svodi se na to da moraš prvo takve radove odraditi za sebe, izgraditi portfolio i onda ga možda netko i primijeti. Možeš ubrzati proces tako da objavljuješ radove, uključno s work in progress fazama, na nekim od specijaliziranih foruma (
www.cgsociety.org/ npr.) gdje ćeš dobiti konstruktivnu kritiku od kolega, a čim počneš pokazivati dovoljnu kvalitetu vlastitog rada, počet ćeš dobivati i konkretne poslovne ponude (od onih za 0 kn, do onih koje spadaju u "dobro plaćene" ).
Ako sam dobro razumio najprihvatljivija verzija puta do cilja je:
1. Instalirati besplatni software Maya PLE
Da, ako se odlučiš za Mayu. PLE verzije bitno kasne za aktualnima tako da to zapravo nije najsretnija kombinacija iako je za uvod u 3D dobra i neka prastara Maya. Maya (novije verzije) ima 30-dnevni trial pa možeš uvijek probati kako se ponaša najnovija verzija, bez ikakvih ograničenja tijekom triala.
U 30 dana je svakako nećeš savladati - tako da imaš na umu da ćeš u jednom trenutku prerasti PLE verziju što znači da bi ti licenca trebala biti na shopping listi. A nije baš "zanemarivi trošak". :/ Ako imaš pristup nekom studiju koji koristi Mayu, ne bi bilo loše povezati se s njima i tamo "peći zanat" - možda im dokažeš da si brz učenik pa te putem angažiraju za neki konkretan projekt - a tako (sa konkretnim ciljevima, rokom i nekime tko ti puše za vrat, ali te istovremeno može i poučiti) se najbrže uči (istina, tu je i stres faktor, ali to je sastavni dio posla).
Ako ne planiraš doći do punokrvne verzije Maye, možda bolje da u 3D kreneš s besplatnom alternativom - Blenderom.
2. Učiti pomoću tutoriala na Lynda.com
To najtoplije preporučam.
3. Napraviti portfolio koji će biti zanimljiv poslodavcima
Tako je. Bez (kvalitetnog) portfolija dobit ćeš etiketu "wannabe". Nitko ne želi angažirati wannabija.
1. Koju verziju Maye bih trebao skinuti?
Ne znam postoji li novija PLE verzija Maye od (prilično stare) 8.5. :/
Ali pusti Mayu i kreni od tutoriala. Napravi si kokice
i pogledaj, bez ikakvog opterećivanja, Lyndin Essentials za neku noviju Mayu (2011, 2012). Uložit ćeš u to 8 sati, a vratit će ti se kroz vlastiti zaključak jesi li se našao u logici tog softvera ili nisi. Neka ti ne bude teško pogledati Essentiale i za alternativu - od Blendera do 3D Maxa (s kojim si započeo thread). Jedan od tih alata će ti izgledati privlačniji od drugih, zbog kompatibilnosti načina razmišljanja (tvog i odabranog alata). Bolje da se ravnaš po tom zaključku nego po mojoj ili ičijoj preporuci konkretnog softvera.
2. Koje su optimalne performanse računala za instalaciju te verzije Maye?
"Optimalno" varira od toga što s njom radiš. Hardver za 3D se slaže imajući na umu konkretan zadatak. Ako modeliraš i animiraš hi-poly objekte, kupit ćeš stroj kojeg možeš nakrcati sa svim RAMom koji si možeš priuštiti i sa grafičkom karticom koja daje onoliko FPSova koliko ti treba za "mekano vrtiti" objekte sa N milijuna poligona. Ako je tvoj crtić o dvije kocke koje veselo skakuću po bespućima Velikog Ničeg, hardverski bi vjerojatno bio dovoljan i iPhone.
Ne zamaraj se puno s hardverom. Radit će na svakom stroju. Kad stroj postane usko grlo, ili pogrešno setupiraš scenu (jer još ne znaš bolje, u smislu optimiziranja renderinga) ili su ti apetiti prerasli stroj - u potonjem slučaju već znaš koliko milijuna poligona imaš na sceni pa nećeš imati problem odabrati konfiguraciju za tu namjenu.
3. Mogu li se u PLE-u arhivirati uradci?
Mogu, ali se ne mogu kasnije prenijeti u punokrvnu Mayu (niti učitati iz nje). Snimaju se u dedicated PLE formatu.
Unatoč tome što me animacija jako privlači, pitam se na kraju isplati li se možda više da 360 sati mjesečno uložim u slanje portfolia ilustracija crtanih rukom - i obrađenih na računalu - na adrese potencijalnih poslodavaca u HR i inozemstvu?
Ako si u tome već sada jako dobar, vjerojatno se više isplati (financijski/vremenski). S druge strane, ako ne probaš raditi 3D nećeš si nikada odgovoriti na pitanje koliko si dobar u njemu. Možda si genijalan samo što to još nisi otkrio.
Nego... spominješ da te privlači animacija. Animacija (u najužem smislu riječi) u 3D nije jednostavna zbog toga što je uklopljena u puno širu cjelinu. Da bi nešto animirao, ili moraš raditi kao animator kojemu je tehnički direktor prethodno pripremio rig, a redatelj dao uputu što i kako da animira, ili pak moraš sve napraviti sam: izmodelirati objekt za animaciju, osvjetliti scenu, pripremiti kadar, setupirati render i tek kao jednu od faza - animirati. Animirati možeš i u 2D, koristeći After Effects ili neki softver specijaliziran za druge oblike animacije (cell animaciju, npr.). Unutar Aftera možeš animirati i u 3D (ali to shvati više kao kadriranje 2D kolaža u 3D prostoru). I sve to može biti jednako zabavno i izazovno, uz beskonačno brže dolaženje do rezultata. Naravno, opet sve ovisi o tome kakav ti je crtić na umu.
Teško je danas u 3Du biti Katica za sve. Može se i poslodavci to cijene. Ali za takvo što je potrebno puno iskustva (stečenog radom). Ako te zanima baš animacija, u 3D, bez svih ostalih "manje zabavnih, ali nužnih" cjelina, možeš prilikom učenja preskočiti razne velike cjeline i fokusirati se na samu animaciju. Daleko od toga da je pametno preskakati osnove (nije!), ali možeš uštedjeti komad vremena uzevši rigani lik i raditi s njim čistu animaciju koju će netko drugi (ako je uopće potrebno) kasnije renderirati. Na spomenutim stručnim forumima nerijetko možeš naići na nekakav "compo" koji se obično svede na brzo modeliranje ili animiranje na postojećoj sceni. Super su i za modelere i za animatore jer se svatko može fokusirati na onaj komad posla kojim se želi baviti. Ako kreneš u 3D, svakako ih iskoristi za vježbu - to je najbliže "real life" produkciji.