05.01.2015 | 01:05
Zaboravih dodati:
S obzirom da je otklizavanje datuma započelo tek uvođenjem gregorijanskog kalendara 1583. godine, naravno, datumi katoličkog i pravoslavnog Uskrsa poklapaju se za sve godine od 1054. do 1582, isto kao što se "poklapaju" i za godine 326. do 1053. dok još nisu postojale dvije odvojene kršćanske crkve.
Osim inicijalnih 10 dana pomaka koje je uveo gregorijanski kalendar, razlika između julijanskog i gregorijanskog kalendara povećava se po 3 dana svaka 4 stoljeća jer julijanski kalendar ima strogo svaku 4. godinu prijestupnu, dok je kod gregorijanskog stvar složenija, radi usklađivanja sa stvarnim astronomskim ciklusom obilaska Zemlje oko sunca.
Svaka četvrta godina jest prijestupna, osim ako je istodobno i stota, u kojem slučaju NIJE prijestupna, osim ako je istodobno i četiristota, u kojem slučaju IPAK JEST prijestupna.
Tako da gregorijanski kalendar u 400 godina ima tri prijestupna dana manje od julijanskog, radi čega se odstupanje povećava. Tako smo još 85 godina na odstupanju od 13 dana, nakon čega ćemo 100 godina biti na 14 dana, itd.
Iz istog razloga se ne-pravoslavni Uskrs računa samo do 4099. godine jer će otprilike u to doba gregorijanski kalendar značajnije otkliziti od astronomske godine pa će biti potrebna nova korekcija (+ što niti sama astronomska godina nije konstantna, nego se mijenja kako tisućljeća odmiču).
Međutim, razlog zašto pravoslavni Uskrs "klizi" različito svake godine (a neke se godine i poklope oba na isti datum), a Božić npr. ne je taj što se u pravoslavnoj crkvi i dalje koristi jednostavnu (astronomski ne sasvim točnu) tablicu za određivanje datuma pashalnog punog mjeseca (prvog punog mjeseca nakon proljetnog ekvinocija) pa postoje dva odstupanja, a ne samo jedno, kao kod Božića.