21.01.2020 | 00:10
Ja sam iz Erste pobjegao dok je još bila Riječka. Kad smo otvarali firmu, htio sam im dati fer šansu, ali su po svemu bili lošiji izbor od Zagrebačke (kompliciranije procedure, više naknade, neprikladno radno vrijeme...). Tako da sam shvatio da nisam ništa propustio niti privatno.
U Zagrebačku banku sam se prebacio negdje 1997, tada su bili jedini kod kojih se moglo dobiti MasterCard kojim se moglo kupovati online. Bili su jedini koji su imali Telebanking (preko modema, preteča e-zabe). Nakon 2-3 godine su mi dodijelili osobnu bankaricu (iako nisam nikad nešto puno novca držao kod njih, ali bilo je neke ušteđevine).
Uglavnom, kad god uspoređujem, uvijek mi ispadne da su tako organizirani da najrjeđe moram u poslovnicu, a to mi je glavni kriterij. I kad moram u poslovnicu (najčešće radi kupovine neke rjeđe korištene valute, tipa SEK, DKK, GBP, eventualno radi podizanja nešto EUR), opet sve unaprijed mailom dogovorim s osobnom bankaricom, dođem u dogovoreno vrijeme i završim sve u 10 min.
Nemam nikakvo visoko mišljenje o njima, ali eto, meni se uvijek pokažu najmanje loši. Bankomata ima doslovce svugdje, i to ne samo u HR, nego po cijeloj EU (Unicredit, podizanje gotovine bez naknade, provjerio u UK, DE, FR, IT...). Kad god pošaljem mail, dobijem odgovor promptno (isti dan, ako sam poslao ujutro), imaju internetsko bankarstvo kroz koje mogu raditi međunarodne i prekogranične (unutar EU) doznake s privatnog deviznog računa. Ne treba mi često, ali dobro mi dođe par puta godišnje.
Da se razumijemo, kad nešto krene po zlu, jednako su indolentni i evazivni kao bilo koja druga banka. Kad nam je sin putovao u Shanghai u ljetnu školu mandarinskog, organizacija je išla preko Konfucijevog instituta, avionske karte smo plaćali turističkoj agenciji, ostale troškove je snosio KI, osim tog nekog opcijskog troška ručka (??!) kojeg smo trebali direktnom transakcijom uplaćivati na račun te škole koja je sve organizirala u Shanghaiu. Ja sam odradio uplatu preko e-Zabe, dan kasnije dobio potvrdu da je uplata provedena i poslao je u KI. TJEDAN dana kasnije gledam na računu neku nesuvislu uplatu s kriptičnim opisom. Pitam osobnu bankaricu za pomoć, ona mi javlja da je to povrat uplate koju sam radio, umanjen za "naknadu za obradu" koju je naplatila neka belgijska banka preko koje je to prošlo. Moja uplata je bila cca 200 EUR, a ta belgijska naknada - 75.
Tražim detalje - zašto se to dogodilo, zašto su vratili uplatu, zašto su ovi naplatili 75 EUR nekakve "naknade", dobivam sirovi ispis transakcije. U tom sirovom ispisu stoji da je kineska porezna uprava zabranila moju uplatu jer im je moja kućna adresa bila sumnjiva. Adresa mi je u bančinoj evidenciji prepisana s moje osobne iskaznice, a na toj, sada već bivšoj osobnoj mi je, glupošću MUP-a i ostalih upravnih tijela RH, pisalo isto kao ulica i kao prebivalište. Ono - živiš u selu Frfljići, na kućnom broju 75, a genijalci iz MUPa ti u osobnoj napišu da ti je adresa "Frfljići, Frfljići 75", a nigdje ne piše ni poštanski broj, niti ime općine/grada čijem administrativnom području to selo pripada, kao što bi bilo normalno (npr. Ogulin, Frfljići 75). Ugl, Kinezi su zaključili da je tu nešto sumnjivo i odbili transakciju (neslužbeno sam doznao da su uvijek sumnjičavi na takve direktne bankovne uplate sa zapada i da ih često odbijaju, čim nešto nije kako su oni zamislili.
Međutim, poanta je u tome da je transakcija odbijena zbog "nevaljane adrese pošiljatelja", na koju ja uopće nisam mogao utjecati. Kad radim deviznu doznaku, ja nemam mogućnost upisati svoju adresu, IT sustav banke ga upisuje iz podataka koje ima o meni. Međutim, Zaba mi nije htjela priznati da se radi o tom problemu, nego su uporno tvrdili da je problem u tome što sam ja pogrešno upisao adresu primatelja (što nije bilo točno), ali oni su se toga držali da mi ne bi isplatili tih 75 EUR koje je belgijska banka naplatila.
I to je bila klasična taktika ignoriranja. Pišeš, zoveš, svi šute, nitko ne odgovara. Na kraju sam morao napisati svojoj osobnoj bankarici E-mail (u dogovoru s njom) kako im dajem 7 dana da mi isplate tih 75 EUR ili ću pozatvarati sve svoje račune kod njih. Tekući, devizni, žiro, svoj, od supruge, od dvoje djece i od firme. I nakon toga me nazove osobna bankarica da mi kaže kako ću primiti uplatu sutradan, i ispričava se preko telefona, neugodno joj je, ali nekog pismenog odgovora od ikog iz banke - nikad ni slova. Tako da - što reći? - š*pci su ko i svi ostali, ali meni su najmanje loši jer su najbolje organizirani u smislu da najrjeđe moram ići tamo i skoro sve mogu riješiti moj mobitel i njihov server sami.