21.06.2024 | 07:39
dpasaric kaže:
smayoo kaže:
Kao i svaka druga do sad, i ova je promjena nezadrživa i nezaustavljiva. Kao i kod svake druge do sad, ljudi joj pružaju otpor ne zato što postoje objektivni razlozi, nego zato što velika većina ljudi ne voli promjene. I taj otpor neće rezultirati ničim osim frustracijom tih koji pružaju otpor. To je jednostavno tako.
Hmmm. Kako misliš da ne postoje objektivni razlozi? Gdje ćeš objektivniji razlog od toga da ljudi koji žive u gradu nemaju gdje puniti elektromobile? Znači u mom kvartu s 8 velikih nebodera, to je cca. oko 4.000 ljudi, nitko nema uvjete da bi vozio električni auto - upravo da mu ga netko i pokloni.
Neupitno je da u ovom trenutku ne postoje sistemski uvjeti da svi i svatko koriste EV jer smo još uvijek u ranoj fazi tog razvoja i promjene. Međutim, to je isto tako bilo prije 100+ godina, kad su ljudi na sličan način rogoborili protiv benzinskih automobila. Doslovno isto. Ha ha ha, koja bi budala kupila taj automobil kad nigdje nema tog petroleja, a konja nahraniš ili zamijeniš u svakoj državnoj kirijaškoj postaji, svakih 10 njemačkih milja.
Što misliš, kako bi danas tih 4000 ljudi držali konje pred neboderom da je takva argumentacija zaustavila promjenu i da je društvo odustalo od motora s unutarnjim izgaranjem?
Poanta je u tome da, kako sam napisao,
promjena ima svoju dinamiku i tijek i nema objektivnih razloga što joj se ljudi opiru - promjeni, kao takvoj. Današnji nedostaci su povezani s ranom fazom promjene, a ne s nekim konačnim horizontom budućnosti, a oni koji se promjeni odupiru čine to u želji da do promjene nikad ne dođe. Iako ne znaju zašto to žele, ali eto - žele. Ne vole promjenu pa joj se odupiru.
Tu je trenutna tema EV. Samo u našim životima je takvih tema bilo na desetke i stotine, i ne nužno tehnoloških. Ali, da se zadržimo na tehnološkima - evo, što mi pada prvo na pamet - prijelaz poslovne komunikacije s pisama i telefaksa na E-mail. To je promjena koju smo svi mi prihvatili objeručke, i gurali je svim silama (sjećam se svojih frustracija iz HEPa prije 25+ godina) jer smo u to doba bili mladi i željni promjena. Sad smo 50-godišnjaci i odjednom više ne želimo promjene. Problem je u nama, ne u promjenama.
No, mene više brine jedna druga stvar, što bih isto stavio pod objektivne razloge, a to je količina sirovina i njihova ograničenost.
Pričaš paušalno i napamet. Kojih TOČNO sirovina? Litija? Već danas postoje baterijske tehnologije bazirane na aluminiju i natriju. To što su danas litijske baterije mainstream je komercijalna stvar, ne tehnološka. U času kad raspoloživost litija postane usko grlo, već će postojati tržišne alternative. Ili si mislio na neke druge sirovine? Koje? TOČNO koje? Ako nisi, ako si mislio samo na litij, zašto govoriš "sirovine"? Jer je u komunikacijskom smislu efektnije. Tajanstveno, mistično, neodređeno. Odmah se svi (neinformirani) useru.
Da bi se proizveo jedan elektromobil potrebno je daleko više svega nego li klasičan.
Ovo apsolutno nije točno. Otkud ti ta informacija. Izvor i arugmente tražim. Upravo suprotno. Za proizvodnju elektromobila potrebno je MANJE ili ISTO svega nego li za klasičan auto.
Na početku se ta tema preskakala, ali sada mnogi
Koji su to "mnogi"? Izvore, molim. Ako su to "mnogi", očekujem najmanje 10 NEOVISNIH izvora. Jer, naime, obično bude jedan izvor nekog tko provali takvu tezu i onda ga svi ostali brže-bolje copy-pasteaju. AHA!! Evo (slavodobitno) DOKAZA kako će EV neslavno propasti. Vijest iznad svega, pa makar i istinita.
tim više što bez problema mogu imati životni vijek od po 20 i više godina,
Na način da počupaš iz njih što god je dotrajalo i onda voziš gradskim ulicama i truješ ljude. NIJE SVEJEDNO gdje nastaje zagađenje i kolika je emisija otrova po jedinici proizvedene energije.
ICE automobili, pogotovo ti koji su stari 20+ godina, zagađuju DESET I VIŠE puta više po jedinici proizvedene energije od ugljene ili naftne termoelektrane stare 50 godina. Još gore od toga, ispuštaju svoje zagađenje neposredno ljudima u lice.
elektromobili su već nakon 5 spremni za zamjenu baterije ili tek lokalnu vožnju.
Ovo također nije točno kao opća teza. To što postoje tako loše napravljeni elektromobili, s tako lošim baterijama - ne govori ništa o tehnologiji općenito. Postoje i ICE automobili koji su prije 100.000 km pretrpjeli toliko kvarova da je ukupni trošak vlasništva postao neopravdan praktički neposredno nakon isteka jamstva. Ali, eto. "To je loša serija". "Znaš, to im je mana". itd. Ali, kad se nekom govnetu od lošeg pokušaja EV dodere baterija nakon par godina, onda je "AHA!! Evo vidiš! Elektromobili ne valjaju!". Super fora, ha?
Objektivan razlog je svakako i cijena. Elektromobili su za sada i dalje igračke za bogate.
To je objektivan razlog za nečiji individualni izbor pri kupnji DANAS. Nije objektivan razlog za odupiranje promjeni. Vidi gore.
Slažem se da elektromobili imaju svoje mjesto, ali nije niti blizu onako širokog dosega kako se sanjalo.
DANAS. A za 5 godina? Za 10? Za 20?... Koliko je elektromobila bilo u prometu prije 10 godina? Koliko ih je danas? Zar zaista misliš da će za 10 godina biti manje nego danas?
Osim toga, za najviše 20 godina će svatko tko poželi vozačku dozvolu morati, kao danas za oružni list, ići psihologu objasniti zašto želi sam upravljati vozilom. 99% vozila na cesti će biti autonomna ("robotska"), komunicirat će međusobno i znat će kilometrima unaprijed što se u prometu događa. Semafori će postati nepotrebni jer će robotska vozila koja međusobno komuniciraju moći uredno prolaziti kroz raskrižja "u češalj", bez zastoja. Neće ti trebati punionica pred kućom (zgradom). Auto te doveze kamo trebaš ići i odveze se do charging huba. I poslije opet dođe po tebe kad ga pozoveš.
Zamisli svoju ulicu da nije zakrčena morem parkiranih automobila po pločnicima i ulici, da se ni pas nema gdje pos*ati, a kamoli pješak proći.