17.12.2004 | 06:41
MAK: U načelu bi trebalo funkcionirati "koliko LPI toliko DPI" (na način koji zamišlja Mali Ivica).
No to neće ići, ako ti je stalo do kvalitete. ... uzima se kao pravilo DPI je LPI x2
Svako pravilo ima svoje limese. Taj je limes u offset tisku 300 lpi -- po mom misljenju i iskustvu.
Bez obzira imao savrsen predlozak (sliku) u 10000 dpi, ili 300 dpi, na 300 lpi oko vise ne razabire nikakve razlike. Sve je isto. Tocka postaje toliko sitna da stara pravila nemaju smisla, jer je rasterska tocka oku nevidljiva. Na 25 cm od ociju otiskana slika izgleda kao fotografija, tonovi besprijekorni kao da si ih ispunio pravom akrilik bojom a ne rasterskom cipkom.
Po formuli, za 300 lpi trebao bi pripremiti uradak u 600 dpi. No praksa pokazuje da to nema smisla jer je tisak 300 dpi i 600 dpi oku potpuno isti. Male se razlike tek zamijete pod povecalom, ali su potpuno zanemarive. Zasto bi onda spremali slike u golemim fajlovima ako je rezultat isti?
Tu smo sad kod merituma "zašto je u praksibolje 133 od 150 LPI"
Naime, obična računica rekla bi da pri rezoluciji osvjetljivača na film, ili crtanja istog tog rastera direktno na ploču, ključ kvalitete NIJE u broju linija, nego u broju točaka po inču, gustoći kojom laser crta tiskarski raster.
Obična računica pokazat će da čak i u tako "maloj" razlici kao što je 133 vs 150 LPI - mala za ljudsko oko - dobri predlošci, tj dobri snimci puni tona, uz nezamjetni gubutak gustoće rastera, dobit će pri istom razlučivanju iscrtavanja (nerijetko fiksiranih na 2400 dpi lasera) MNOGO VIŠE TONA.
Ajmo sad malo obične računice i to iz mojeg pretpotopnog iskustva.
Prvi LaserWriter (plus) bio je stvarno dobar komad hardvera. Nepoderiv. Njegovo je razlučivanje bilo maksimalnih 300 dpi. Defaultna linijatura za njega bila je 53 LPI. Teoretski, međutim, moglo mu se zadati raster od 150, pa i 300 LPI. I ja sam to, u ograničenom broju slučajeva, radio.
Što se događa s uređajem čija je fizička granica razlučivanja 300 LPI kad treba iscrtati zacrnjenje od 50% pri rasteru od 150 LPI pod kutom od 45 stupnjeva? Uz malo pažnje, tetošenja naprave, novog ultrafine tonera, dobre folije, on to i iscrta, ponekad čak i dosta ravnomjerno. Mene su pitali gdje sam osvjetljavao pripremu, kad sam u knjigama primjenjivao upravo taj ton kao element dizajna, a priprema je bila zapravo na PAUSU! I to davne 1986. godine, za umjetničku monografiju (NewCentury 14 točaka, ton, i 300 DPI lijepo iscrtano, te klasična reprofotografija umontirana u predviđene rupe u layoutu).
Događa se da se 150 LPI linijom može korektno iscrtati ton od 0%, 50% i 100%. Pedesetka se uz malo pažnje iscrta u relativno ravnomjerno zacrnjenje ako površina nije prevelika i korona je čista. Kako? Tako što printer grupira za tzv 50-postotnu rasterku točku tri kvadratića u piksel. Naravno, ti se kvadratići uglena još zapeku, razmrljaju... Ja sam bezobrazno zadavao 48% da se grumeni (a ne formirane rasterske točke) ne bi mehanički došli u kontakt, tj. da bih bio siguran kako ih bjelina razdvaja.
300 DPI razlučivanje izlaza, a 150 LPI raster? Eto, može, ali računaš samo na tri tona.
Kad su došli laseri od 800x1200 dpi, imalo je smisla raditi vektorske grafike računajući da je to, ono što se otisne, samo 600 dpi, ali to je bila raskoš. No, polako se tim rasterom na 60-90 LPI mogao dobiti poluton za ritpapir-novinski ofset. Bilo je to u vrijeme kad je tekući cm A4 filma is fotoosvjetljivača bio po 10 DEM...
Sve je stalo na 2400 DPI uređajima, ili u ambicioznijih 2560. Malo je tko nabavljao osvjetljivače od 3360 ili 3600, a oni koju su se i pobahatili da ti urade, ostajali bi na 2400/150 što iz inercije, što iz lijenosti da eksperimentiraju i kalibriraju veće rezolucije (kupiš osvjetljivač od milijun maraka, a onda ne kupiš fotodensitometar od 5000 DEM - naša posla), a što zbog sporih RIP-ova koji su trebali prekuhati puno više podataka da bi svaku "ciglicu" rastera stavili na svoje mjesto i s ispravnim zacrnjenjem, ali i oštrinom fokusiranja. Tko je to mogao izdržati, kad se s bržim protokom filma brže bogatio!
Tako je ostalo 2400/150, a prve privatne blještave revije koje su se i odavde radile, a na film puštale u Italiji - ako meštar nije bio "prepametan" da inzistira na 150 LPI, nego je nešto htio i naučiti od domaćih, išle bi na 3360 DPI ili 3600 DPI i 133 LPI. Pa se to tamo otisnulo, a mi smo zijevali, jer su Talijani uglavnom imali iste četverobojke, Heidelbergove ili Rolandove, kao i neko ovdje.
Onda je par pametnih momaka odavdje nabavilo male, gotovo portabl osvjetljivače Linotype-Hell BridgIt, kojima je RIP bio sam komp (bez RIP kartice čak!) čija je fizička granica bila 1200 DPI, ali je čak i 600 DPI bilo dosta za mnoge da se obogate i kupe nešto malo bolje i ubrzaju proces. I uglavnom bi stigli do dobrih velikoformatnih, gdje je još trebalo proučiti impostaciju (radi štednje filma i "mentalne" pripreme za CTP) i da te više nitko ne može uloviti. Mnogi ambiciozniji i mlađi tu su stali, jer ni klijenti nisu bili obrazovaniji od usmene predaje... Naravno, 150 LPI, a ostalo nema veze.
U međuvremenu neki proizvođači osvjetljivačkih jedinica uzeli su zanimljivu nišu specijaliziranim osvjetljivačima, među kojima je briljirao Monotype Express Master, koji je crtao samo 1200 LPI, ali je film širine 46 cm izlazio iz njega, precizno nacrtan, i pod rasterom specijaliziranim za dnevne novine od 86 do 90 LPI brzinom od čak 2,7 METARA u minuti! Je, i on se mogao kalibrirati na 150 LPI i malo bi tko od kupaca skužio bed, a samo bi se neki pametniji strojar u čudu češkao i pitao kako to da su mu slike tako posterizirane.
U isto to vrijeme na faksu (tom faksu!) reprofotografe su podučavali (bez suvišnih "zašto?"!) da sve crno-bijele slike treba posterizirati na 64 tona!!!!
Eto ti struke...