U New York Timesu govore o onome što već jako dobro znamo desetljećima, a posebno se to dobro vidi i u nas: Apple nije borac za kupce svog računalnog hardvera. Hewlett Packard ima 23.000 prodajnih mjesta u Americi, a Apple samo 185. Što je još gore, Apple ne zanima da jednostavno bude prisutan. Appleova strategija s Apple Centrima se rasplinula, isto tako s Apple Pointima. Ljudi koji svoju privatnu trgovačku budućnost vežu uz Apple imaju sve šanse da propadnu. (Prepričavam o situaciji u Americi. Svaka sličnost s domaćom situacijom je - namjerna)
U New York Timesu govore o onome što već jako dobro znamo desetljećima, a posebno se to dobro vidi i u nas: Apple nije borac za kupce svog računalnog hardvera. Hewlett Packard ima 23.000 prodajnih mjesta u Americi, a Apple samo 185. Što je još gore, Apple ne zanima da jednostavno bude prisutan. Appleova strategija s Apple Centrima se rasplinula, isto tako s Apple Pointima. Što da kažemo o konceptu store-in-store? Nema ih više nigdje? Ljudi koji svoju privatnu trgovačku budućnost vežu uz Apple imaju sve šanse da propadnu. Apple ima potpredsjednika za iPod, a nema ga za računala. Je li ikome stalo do Maca? Člankopisac spominje posljednji pokušaj s BestBuyom 1999. Bio je to pokus; ponešto se prodalo, ali je BestBuy aranžman otkazao jer nije dobijao iMace u bojama koje su tražili kupci, nego onako kako je Appleu došlo. Osim toga, Apple nikako da se počne vraćati prodaji tvrtkama. Zamislite, ima već nekoliko godina ozbiljan server, ali uopće nema prodajni kanal za tvrtke. Veselili smo se klasteru na VirginiaTechu, ali je to bio jednokratan pokušaj - a inicijativa nije bila Appleova. Bili su čak darežljivi, ali to nije posao... Dakle, sav je taj svijet bez strategije. Veselili smo se prije 10-15 godina kada su u Boeingu i Nasi zaprijetili štrajkom jer su ljudima neki pametnjakovići bez pitanja htjeli zamijeniti Macove Windows mašinama. Da Apple ima strategiju, bilo bi mu stalo da Macove imaju bar tvrtke koje se mogu šminkati. Recimo, Air France je svoj globalni booking utemeljio na bazi 4D, izvorno za Applea. Oracle je napredniji na Macu, ili sasvim a-tempo sa svim ostalim terminalskim platformama. Apple ima konkurentnog cijenom i oblikom Minija za škole - zašto ga ne gura? Imao je eMac - zašto ga nije gurao? Pa i u nas, mogli su samo sebi svojstvenim nastupom lako pregaziti gomile sklapača dok su još bili mali: Micronis, HG spot, King computers... Nisu ozbiljno ni pokušali. Ja i ti nekom switcheru možemo odgovoriti na mnoga pitanja, ali na jedno je jako teško: gdje da kupim Maca? Gdje se može vidjeti? Zašto, ako već tražim (umjesto da mi se nudi). moram prolaziti cijeli taj folklor prodaje, umjesto da kutiju skinem s police i povezem je u nekoj košari iz hipermarketa. Zašto se, kad tako neka pošiljka zaluta u npr. u Mercatone - što je vjerojatno sivi uvoz iz nekog njihovog kanala - radije gunđa u bradu, umjesto da se robnoj kući ponudi stalan i siguran izvor mašina (s jedne strane) i elementarna poduka prodavača (s druge strane) umjesto da te prodavači, kad pokažeš što hoćeš kupiti, mutavo gledaju jer nemaju ama baš nikakve informacije. Čak ni te "Idu li na tome Windowsi?" (DA bolje nego na kutijama), "Postoji li Office?" (DA naravno), "Što dobijem od softvera?" (sve zamislivo da bi moglo trebati), "Ovo je daljinski - čemu služi?"... U New York Timesu kažu da Jobs ni na koji način nije iskoristio opće razočarenje Vistom. Ljudi koji znaju sada traže posljednja računala na kojima je XP - a Mac vozi oba OS-a - pri čemu se uopće ne govori o tome koliko je MacOS X bolji od bilo čeha drugog i badava je. Upućeni u Maca čekaju Leopard, a windowsaši bauljaju. A mogli bi ga kupiti radije samo da imaju prilike, kad bi fizički Maca bilo tamo gdje krstare u shoppingu. S tih "linijskih voznih redova" jako je teško skrenuti ljude na neke druge staze, a Apple je sve dalje od tih cesta. Pa unatoč tome Apple iz kvartala u kvartal prodaje po 30 posto više računala nego prije. To ide samo od sebe. Sa 2 posto iz 2000. Udio Applea je porastao na 3 posto - sam od sebe. Svi su njegovi kupci izloženi naporima, neugodnostima sa servisnom mrežom, priznavanje/nepriznavanjem garancije ili greške, kada se dogodi... (OK, ovo je s iPhoneom samo mahnito povećalo prodaju). Jobs je pri predstavljanju novih iPoda ismijao Zuneovih 2 posto udjela. Zašto se ne srami svih autogolova pri guranju svog računalnoga hardvera. Ne mogu ga doživotno nositi samo entuzijasti kojima je stroj i OS prirastao srcu, za što ima dobrih razloga, ali se zahvaljujući Appleu o tome šuti. Jesu li Appleu samo dovoljni fanovi, nešto temeljnoj ideji odanih inženjera (tu ima neka tajna veza koja preskače inertnu i parazitsku prodaju) i još većim fanaticima u Hollywoodu koji upravo Appleov hardver nerazmjerno često guraju u svojim filmovima. I'm PC/I'm Mac reklama - koja se nigdje ne prikazuje i koja ne zove ni u kakve dućane - groteska je koja ne propagira ništa. Kako propagirati nešto što ne možeš normalno kupiti? |
Komentari
Ako je još veliko kašnjenje nove aluminijske tipkovnice u hrvatskoj verziji povezano s dodavanjem "@" oznake na nju, vratit će mi se vjera u to da su zapravo odlično organizirana kompanija koja ipak reagira na podržaje korisnika. Notorni "@" sam nedavno prijavio Jobsu prilikom jedne druge teme u P.S.-u pisma, pa ako ništa barem znam da gazda zna za taj problem. Neće ga moći dugo ignorirati.
Strašno mi je žao što je situacija takva, Apple proizvodi su FENOMENALNI, ali sve pada u vodu kad se moraš dobrano namučiti da uopće i nabaviš njihov proizvod. Apple očito ne želi široku masu konzumenata Mac proizvoda, to su očito namijenili ljudima koji točno znaju šta im treba i šta žele. E sad, da li je to dobro pa možda u jednu ruku i je, podršku svode na neki "minimum" (ljudi koji koriste Mac vjerojatno znaju šta koriste i imaju neko znanje), pa snage usmjeravaju na nove proizvode. Za sad im očito takva situacija odgovara, jer i uz gotovo nikakvu reklamu i "težinu" nabavke njihove opreme ide sve bolje i bolje.
To je prava misterija
Bas se pokusavam sitit kako sam se ja odlucija za Apple... Nije da nisam nikad sanjao o njemu, ali dok si mlad i dok ne zaradjujes ogromne svote novaca :-), cifre za jednoga Mac-a su mi bile jednostavno nemoguce.
Imao sam pc vec duzi niz godina, a 6 mjeseci prije kupio sam vrlo dobro novo (win) stolno racunalo (koje je trebalo podici radnu efikasnost i istovremeno isplatiti samo sebe, sta je i uspjelo). Da se razumimo, nakon svih godina, ispraksira sam se na "kanti", koja je meni radila ka urica, ali, to nije bilo to. U tom trenutku mi se javila potreba za nabavom prijenosnog racunala, normalno, malo ozbiljnija makinja (high-end) bila je cca nekih 20K. U to vrijeme su izasli, novi Intel Mac-ovi, cija cijena je,vidi, vidi, bila taman tu oko te cifre. Naravno, djava mi nije da mira. Iako nikad u zivotu do tada nisam radija na Mac-u, nisam ga cak ni vidija uzivo (upravo ovaj problem, sto i nemas gdje, dok zivis u s#pku svijeta), a cuo sam da ga koriste tamo neki graficari, dizajneri, nuklearni fizicari i "elitasi", odlucio sam se na "rizik"...
I, nisam pozalio. Za cijenu koja nije vise bila toliko nedostupna, dovoljno mi je bilo povjerovati iskustvima ljudi s neta, te pogledati apple stranice. Ostalo je proslost...
Savjetujem ljudima, kada me pitaju za savjet, da uzmu apple. Nagovorio sam prijatelja, nadam se i curu. A i sebi cu kupit jos jednoga za doma (kad se pruzi prilika) :-)). Mislim da na ovu zadnju kartu igraju Steve i ekipa. Zapitajte se da li biste novo apple racunalo (koje bi trebalo biti oslonac vaseg posla), volili vidit na policama Peveca ili Konzuma, odmah do praska ili ulozaka? Sto nosi masovnija proizvodnja nekog proizvoda? Da li je bolje da kinezi spoje godisnje 1M strojeva, ili da pod pritiskom trzista, sklope 100M? Koja proizvodna linija bi trebala biti pouzdanija? Mozda ovo nema nikakve veze, ali ja tako gledam...
Sto se tice nase drzave, a sto reci? Situacija je zalosna. Ja nisam trgovac i nemislim se time baviti, ali ljudi koji to jesu, dajte malo smanjite marze (napravite promidzbu, potrudite se vise, nemojte samo mislit na brzu zaradu!!). Siguran sam u jedno: sutradan, kada budem odlucivao o opremanju firme racunalima ili ako budem utjecao na nabavku opreme za projekt na fakultetu, dileme nema...
Toliko o mom skromnom misljenju.
Mislim da je pokvarena logika smatrati da su tvrtke bairane na MAc sistemima "nekompatabilne " sa ostatkom korporatnog svijeta, jer sada za sigurno znamo da sto god treba biti obavljeno na pc, se moze obaviti i na Mac i to mnogo brze, lakse i ugodnije.
Da ne spominjem cinjenicu da u danasnje vrijeme nitko ne mora biti ogranicen na "ili Mac ili PC". Moze se priustiti i jedno i drugo.
Mozes napraviti argument da Apple korisnici su kreativci, intelektualci te da opcenito "think different", sto bi po nekoj logici znacilo da poslovi koji su odabrali Apple racunala, okupljaju "sposobniju i kreativniju" klijentelu, koja ja (kao sto znamo) u manjini medu ne-educiranim, ne-kreativnim i pasivnim masama diljem svijeta... sto, po toj logici znaci, da takve sisteme nece "Svatko" koristiti.
BEz obzira na sve, jedini i glavni razlog propasti poslovnica je nesposobnost management-a, nezainteresiran ost zaposlenih te nemogucnost pravljenja financijski mudrih i pametnih odluka. Nema veze da li koristio Apple ili HP ili Compaq iliAtari ili C64.
U vezi PR Apple-a, ne bih se slozio da nisu prisutni u Americi, stovise, cinjenica da ih ima na 183 mjesta u poredenju sa 23000 je po meni napahana da bi se postigao neki point-koji nije tocan.
Mozda ima 183 VISOKO SOFISTICIRANIH Apple centra diljem Amerike, koje ja cesto posjecujem na duze vremenske periode. Jos bitnije, ti centri su veoma strateski pozicionirani i vjeruj mi da jedan Apple Store vrijedi vise od 10000 "prodajnih mjest" vrste i levela njihove kompeticije (koja u biti ne postoji).
Apple ima razlog zasto se postavlja na nacin na koji top radi, ocito im to ide za rukom, Apple je nizom godina hvaljen kao leader u subtilnim i ucinkovitim promocijama i designu, sve u cilju promocije (i potencijalne prodaje samo jednog proizvoda-"APPLE")
Posto ja vec godinama radim i zivim u USA, ponavljam cinjenicu da "183 prodajna mjesta" nije istinita, iz razloga sto uz tih 183 milionska prodajna mjesta u samim centrima svjetskih metropola, Apple proizvodi se prodaju u SVAKOM malo jacem prodajnom mjestu, koje je uvijek bilo Mecca pc svijeta.
To ukljucuje: Micro Center, CDW, Best Buy, Walmart, Circuit City i tisuce manjih prodajnih mjesta.
U biti, ja se ne sjecam kada sam zadnji put bio u bilo kakvom IT centru, bez da je postojao veliki odjeljak sa velikom Jabukom, sa samo Apple proizvodima, software, peripherals itd. Ovo nije od nedavno, jos od dana kada sam ja poceo koristiti racunala sredinom 90-ih, i mog prvog Power Macintosh 7600 i poslije G3...
Kao zadnju stavku, samo da naglasim da je Apple VEOMA prisutan u skolama i svim edukacijskim elementima u Americi. Kao sto sam reako, iako je moj faks bio Liberal Arts baziran, od citavog kampusa imali smo mozda par "floater" pc-a koji smo gurali na kolicima po potrebi. Sve drugo je bio Apple-sto je normalno natjeralo mene da kupim do sada veliki broj Apple racunala koja i danas koristim. Vjeruj mi kada kazem da nisam jedini u ovome i garantiram da potajno svaki student (koji do sada nije kupio Mac) prizeljkuje i samo ceka trenutak da napravi switch...
normalno, to sve pricam kao iskustvo u Amerckom sistemu, no ne zaboravimo da je to i #1, najjaci i najveci market na svijetu koji u biti odreduje koju direkciju Research & Development team uzima u novim projektima.
Ne brini, Jabuka is here to stay...
Ali ono što najviše boli jest da tako sjajan proizvod ima toliko lamersku prodaju.
Sve ostalo što također utječe, brand, odanost korisnika, marketinška strategija, subjektivni doživljaj... pa i onaj hohštaplerski filing koji proizvodu stvara "dodatnu tržišnu vrijednost" (kao npr. u liuksuznim parfemima kojima država uzima 90 posto maloprodajne cijene, a s 10 posto proizvođač živi kraljevski i još na finjaka bunca o vrhunskoj kreaciji...) sve to je nadogradnja i nebitno utječe na svima nama toliku vvažnu PRISUTNOST. Samo zato jer nje nema dovoljno, nema dovoljno knjiga, tečaja... cijele prateće industrije.
Jabuka će naravno ostati. Ostala je i Amiga i Atariji. Sjajne mašine koje nisu imale pismene prodavače.
Probajte usporedit dva svijeta: svi vi koji dugo koristite Appleov hardver i OS i svi mi koji smo ga dugo sanjali jer je bio nedostupan, u međuvremenu (i) zbog posla navikli i postali ovisni o nekim Win-alatima pa se ne možemo (ili smo samo lijeni) posve prebacit na Mac OS, a isto tako i svi oni koji su Nagriženu Jabuku upoznali samo usput kao *lijepa* računala (N.B. po prvi puta uopće upotrijebivši tu kategoriju u odnosu na računala!) i OS koji u najmanju ruku ostavlja dojam "woW!" (meni se dogodio kad sam MoćnogMiša stisuno sa strane; pa opet odozgo...)... eto, cijela ta grupa ljudi vidi koliko je ta Jabuka *lijepa* i *dobra* i pita se "pa zašto se to ne reklamira (više)".
E sad, uzmite bilo što drugo, koliko god vam to bilo drago: omiljena marka piva, automobila, omekšivača, mobilni operater, lanac trgovina... Jeste li ikad za neku od njihovih reklama poželjeli da se prikazuje češće? Ja nisam. I koliko je od onoga što te reklame tvrde (tipa "Naivel pere bolje od Glupiela") stvarno istina ? Možda je upravo u tome Appleova (tajna) snaga i filozofija (ili psihologija?)?
I za kraj: malo reklame - Imam novi post posvećen novom iMacu i još novijem iPodu "touch" (izgleda skroz k'o iPhone, a ima 8 ili 16 GB): http://www.upitnik.bloger.hr/post/imac-raspakiran--novi-ipod-touch/441218.aspx
ne mogu vjerovati... uđem u ovlaštenu prodavaonicu i pokušavam pregovarati s ljudima o kupnji nekoliko računala sve skupa vrijednosti 70-ak tisuća kuna... a oni mrtvi hladnil.... potpuno ne zainteresirani, ne srdačni, zapravo bezobrazni... ne mogu vjerovati. dali je to stvar samo osoblja ili je cjelokupna politika takva??
sada i ova priča s windowsom.... mislim da apple nema baš super svijetle planove za svoj OS... znate.... sad ga lagano počima koristiti svaki. k.... pa bar u mojim očima mac malo gubi na natraktivnosti. jer ako baš severina koristi mac... e lega moj ja onda neću jer ne želim biti kao ona..... apple je brand ali ipak kao da radi na rušenju toga svog imena