Kada je Steve Jobs predstavio prvi iPad entuzijasti na Jabučnjaku su odmah prepoznali da se radi o revolucionarnom proizvodu koji će promijeniti mnogo toga, koji će konkurencija kopirati, koji će mnogi u tom trenu kritizirati, a na kraju postati njegovi zagovornici. Predviđanja su bila točna. Prije par godina objavili smo prikaz softvera iBook Author kojim čak i neprofesionalci mogu brzo ovladati i stvarati svoje knjige - ili ono što je mnogo važnije, školske udžbenike. Tada se ovdje povela i rasprava o tome koje su sve prepreke da i naše škole počnu koristiti prednosti ove tehnologije. Kada ćemo dočekati budućnost u hrvatskom obrazovanju tema je razgovora s Marinom Biti, redovitom profesoricom i voditeljicom doktorskog studija "Izdavaštvo i mediji" na Filozofskom fakultetu u Rijeci.
JABUČNJAK: Voditeljica ste doktorskog studija „Izdavaštvo i mediji“, zagovarateljica elektroničkog izdavaštva te uopće korištenja novih tehnologija u obrazovne svrhe. Možemo li na temelju toga pretpostaviti da biste se pozitivno izjasnili i o uvođenju tableta u škole? MARINA BITI: Bez ostatka, da. Uz podršku države, i to u sve škole. Ma koliko se zahtjevnim takav korak mogao činiti, mislim da za nj treba pronaći sredstava kao i to da će se sredstva iznaći bude li za to i stvarne volje. Novac se rasipa na toliko nebitnih stvari: pametnim restrukturiranjem budžeta i pametnim dogovaranjem s nabavljačima i s osiguravajućim kućama (s obzirom na moguće kvarove i štete), uvjerena sam da se čuda mogu učiniti. U gradu Rijeci već imamo jedan takav vrlo pozitivan primjer u osnovnoj školi Vežica gdje se tableti koriste u nastavi već treću godinu! Riječ je o investiciji u budućnost koju je po mojem mišljenju doslovno preskupo odgađati. Proces učenja je neodvojiv od sveprisutnih tehnoloških promjena u društvu. Ne posegnemo li za tehnološkim osloncima, naš će se obrazovni sustav, pa i sama misija znanja, uskoro zateći u slijepoj ulici. To, dakako, iziskuje i promjenu u pristupu samome znanju – metodološku i kvalitativnu.
JABUČNJAK: Znači li to da sadašnji pristup znanju ocjenjujete zastarjelim? MARINA BITI: Ne toliko zastarjelim koliko pogrešnim. Modernizacija obrazovanja je išla u pogrešnom smjeru. Krenuli smo u pravcu ambiciozne kvantifikacije programskih zahtjeva koja je rezultirala pukom birokratizacijom obrazovnoga sustava. Naše je obrazovanje zaglavilo u nekom čudnom birokratskom poimanju sebe sama, i kao da ga se uopće ne tiču oni kvalitativni parametri koji izmiču birokratskim evidencijama. Vodimo neku čudnu vrsta obrazovnoga knjigovodstva koje površinski prebraja ulazne i izlazne vrijednosti: na uzlaznoj strani su programi i činjenice, a na izlaznoj ocjene. Fokus je učenja na aktualizaciji kratkoročne memorije koja je u neposrednoj funkciji stjecanja ocjene. Takav je pristup reduktivan ma koliko s površine izgledao maksimalistički, i on gradi reduktivnu, a uz to još i nezdravu natjecateljsku svijest. Najtužnije je to što takav sustav izopćava istinski kreativne učenike koji se spontano opiru vrsti mjerenja kakvoj ih obrazovni sustav podvrgava. Tko želi zaroniti dublje, gubi vrijeme, jer taj zaron nitko ne vrednuje. Taj koji želi roniti okvalificirat će se kao čudan, kao 'freak', ili možda kao obična lijenčina. Najboljima se ne smatraju oni koji rone, nego oni koji najbrže plivaju. Ovi prvi se marginaliziraju. Kada kritiziramo mlade zbog njihove apatičnosti, zbog manjka stava i zbog manjka želje da nabolje mijenjaju svijet, trebali bismo se prisjetiti da ih upravo mi takvima odgajamo. Ne učimo ih da kritički promišljaju stvarnost i da je suosjećajno mijenjaju, već samo da grabe naprijed, od jednog semafora do drugog. Kada se nađu pred preprekama, frustrirani su i bespomoćni, i s pravom na nas ljuti. U ovoj krizi u kojoj živimo, svi su semafori poludjeli, i oni više ne znaju što je ni gdje je „naprijed“. JABUČNJAK: Zašto smatrate da bi uvođenje tableta u škole promijenilo takvo stanje? MARINA BITI: Naravno da tableti sami po sebi nisu dovoljni. Moramo potaknuti produkciju e-udžbenika kao i raznih edukativnih aplikacija koje će učenike istraživački usmjeriti. Istraživačku komponentu smatram ključnom. Kada sam pronađeš odgovor na neki problem, taj odgovor ne samo što usvajaš nego njime i istinski preizgrađuješ sebe – on postaje činiteljem novih kognitivnih aktivnosti. Tablet je, naravno, samo sredstvo, no on je ne samo valjano nego i moćno sredstvo koje se nadaje istraživačkome pristupu. Treba educirati i nastavnike, jer oni taj proces trebaju naučiti kvalitetno usmjeravati. Mislim da i samu rolu edukatora treba bitno mijenjati: edukator treba biti kanal i, prema potrebi, skretničar u procesu istinski istraživačkog stjecanja znanja. On treba biti poticatelj dijaloga, moderator, humana spona između izvora znanja i učenika, koji će čitav taj proces oplemeniti ne samo svojom upućenošću, nego i svojom ljudskošću. Ex cathedra pristup treba maksimalno reducirati. A školske programe treba učiniti daleko fleksibilnijima nego što su sada. Okvirne vrijednosti moraju biti zadane, no putovi do njih ne smiju biti kruto zacrtani. Različitost u realizaciji školskih programa, i to od škole do škole, od razreda do razreda, od učenika do učenika, ne smije se smatrati kao prijestup, nego – dapače! – kao legitimna i poželjna pojava.
JABUČNJAK: Niste li zabrinuti da bi takvom radikalnom implementacijom tehnoloških sredstava učenja u škole, knjiga mogla postati izlišnom? MARINA BITI: Ni najmanje. Dapače, mislim obrnuto. Uvjerena sam da danas učenici bježe od knjige jer im se ona na za njih neprirodan način nameće. Sve je to povezano s onom inicijalnom pogreškom koju sam nazvala knjigovodstvenom: od učenika se ne traži, barem ne primarno, da nešto shvate, nego da nešto reproduciraju. Zašto bi, primjerice, netko čitao Anu Karenjinu ako odgovore na pitanja koja će mu biti postavljena i za koja će dobiti ocjenu može puno lakše i brže pronaći, primjerice, na http://klub.posluh.hr/lektira/kratki/ana.htm? Uhvatiš li se čitanja, izgubit ćeš vrijeme koje ti treba za iznalaženje istih takvih odgovora o drugim djelima. Za čitanje djela možda ćeš i biti nagrađen dobrom ocjenom (ako uopće dobiješ priliku da se time iskažeš), no zbog „izgubljena“ ćeš vremena podbaciti na drugim planovima. I bilanca ti je negativna! No kada bi se, primjerice, u školi istraživalo pitanje literarne obrade preljuba kroz povijesna razdoblja i kada bi se učenici usmjerili na to da otkrivaju djela koja će im proširiti horizonte te uvijek intrigantne i žive teme, uvjerena sam da bi ih njihovi tableti doveli i do samih knjiških izvora. Ako ih sami otkriju, bit će potaknuti da svoje otkriće i podijele. I ne smiju biti penalizirani zbog toga što temi koja ih je uzbudila posvećuju vrijeme, pa i nauštrb nečeg drugog. Smatram daleko važnijim da netko pročita i zavoli jednu knjigu nego da se površno upozna s njih sto. Naravno da to ne isključuje i upoznavanje s okvirnim činjenicama. Govorim o promjeni težišta. Produktivnoj! JABUČNJAK: I za kraj, moramo pitati imate li iskustva s Appleovim tehnologijama? MARINA BITI: Posjedujem iPad i nastojim ga što više uključiti u radni proces, a odavno imam želju za jednim MacBookom. Skromna sredstva na dosadašnjim projektima nisu to dopustila, a uz današnje troškove života teško je takvu stvar ugurati u osobni proračun. Čitav naš visokoškolski sustav orijentiran je na kupnju PC-a - mislim da bi se na toj razini moglo i trebalo razmišljati dugoročnije; PC je inicijalno jeftiniji, ali mi se čini da traži više održavanja i češće se mijenja. Ljudi unutar školskog sustava se teško odlučuju za Mac i stoga što nema ni odgovarajućeg supporta za Appleove tehnologije - naše informatičke službe ne susreću se s time često i daleko smo od pravih IT uvjeta. Informatičke službe nisu ni dovoljno ekipirane - taj posao obavlja nekolicina ljudi koji su preopterećeni samim održavanjem sustava. Prostora i potrebe za reviziju pristupa ima. |
Komentari
Pitam se jesu li nadležni (tko god bili) upoznali edukativne koncepte koje su donijeli Duolingo i njemu slične novovjekovne učilice. Pretpostavit ću da nisu.
A jesam li spomenuo da je ovo zemlja u kojoj je informatika još uvijek izborni predmet u osnovnoj školi, ha?
iPad je i dalje tablet s kojeg dolazi preko 77% web prometa na tabletima, očigledno ne bez razloga. Imati udžbenik koji ne radi na najpopularnijem i najkvalitetnije m tabletu čini mi se kao potpuni promašaj.
Za školu u Rijeci koja je na ipadima znam s weba, bio je neki tekst o toj "iŠkoli" i to mi je super, ali nisam skužio odakle im novac za to?
Ovu profesoricu sam vidio na TV, aktivistica stranke Orah, lijepo da tako napredno razmišlja, naš Bandić nema pojma o tabletima, on bi samo provalio "que?" LOL
Ovo što Đipi govori je izuzetno bitno, a to se još uvijek olako uzima. Neki misle da je dovoljno uzeti klasičan tiskani udžbenik i samo ga "puknut" u digitalno izdanje bez da se mnoge stvari preslože, prilagode formatu i unaprijede tako da tablet dobije puni smisao. To je ono naše "lako ćemo", pa se onda "tuneli farbaju dva puta" umjesto da se posao od početka napravi kako treba.
Kako stati na kraj toj lošoj praksi, kako promijeniti sustav? Je li to posao ministra? Državnih agencija? Ili su oni zapravo veći dio problema? Što u svemu tome mogu učiniti sami roditelji?
Kad se ta promjena dogodi, sve će se ostalo riješiti samo od sebe u par godina. Ali to se neće dogoditi dokle god Hrvatskom vlada sindikalni mentalitet. :-(
"Ta današnja mladež" nije kriva što ne valja. Krivi su njihovi roditelji. A to smo mi, odnosno naša generacija, upravo ta koja najviše njurga na temu "te današnje mladeži".
Ali sorry, hijackao sam temu svojim naricanjem... Donekle i zato što osobno smatram da je spomenuta profesorica zapravo - dio problema, a ne dio rješenja. Puno mudrovanja, a jako, jako, jako malo akcije.
Recimo ja stojim iza toga da je iPad i dalje najbolji i najkvalitetniji tablet, da je bez obzira na nešto veću cijenu pravi izbor za škole, a drugi će reći da je skup i da bi to stvorilo monopol jer je Apple zatvorena platforma. Opet, istima nije smetalo što Microsoft ima takav monopol u našim školama oduvijek. Kako to fer posložiti i da se zaista radi na najboljem, bez pogodovanja, mita i sličnih prljavština? Tko je uopće u Hrvatskoj dovoljno neovisan i objektivan da donese odluku koja je tehnologija najbolji izbor?
A te bi smjernice trebale biti potpuno otvorene, tj. trebale bi biti ograničavajuće i na tablete, i na OS, i na e-knjige samo u smislu da im ne dozvoljavaju korištenje bilo koje proprietary tehnologije. Nešto kao npr:
E-knjige se moraju moći koristiti jednako dobro, sa 100% multimedijske funkcionalnosti i interaktivnog sadržaja na svim modelima tablet računala koja zadovoljavaju smjernice za tablet računala izdane od strane ovog tijela. Eventualno dodatno potreban softver za prikazivanje E-knjige treba biti besplatno dostupan za sve modele tablet računala koji zadovoljavaju smjernice.
E-knjiga mora zadovoljiti standardizirani test brzine na tržišno najjeftinijem tablet računalu koje zadovoljava smjernice da bi potvrdu sukladnosti s ovim smjernicama.
A za tablete smjernice svesti na opće tehničke funkcionalnosti:
- dokazati autonomiju baterije od najmanje jednog školskog dana u normiranim uvjetima rada
- wifi 5GHz (više kanala, manje zagušenja, manja škodljivost)
- ostvarivanje normirane školske funkcionalnosti bez potrebe da se tablet spaja na internet, da dijete mora kreirati i koristiti bilo kakav korisnički račun izvan standardnog korisničkog identiteta unutar obrazovnog sustava (kao što je npr. CARNet-ov identitet @skole.hr)
- ostvarivanje normirane školske funkcionalnosti bez potrebe plaćanja ikakvih režijskih troškova ili dodatnih jednokratnih troškova
- mogućnost preuzimanja dokumenata i drugih sadržaja sa školskog poslužitelja te međusobne razmjene dokumenata među učenicima bez potrebe nabave ikakve (neovisno o plaćanju) aplikacije trećeg dobavljača
- itd.
I onda objaviš smjernice na www, skupa s popisom onih dobavljača i modela tableta koji to zadovoljavaju te s popisom E-knjiga koje zadovoljavaju smjernice. Ostalo je tržište. Tko kaže da svi klinci moraju imati iPade da bi uspješno sudjelovali u nastavi?
Primjena ikojeg "ekosustava" koji bi bio predmet monopola bilo kojeg proizvođača trebala bi biti potpuno nedopustiva, bez obzira što tko misli o njegovoj kvaliteti, jednostavno zato što je onda to previše podložno korupciji i politizaciji.
Došlo je ovo do mene kao test, primjer "elektroničkog udžbenika". Uff. Sve skupa izgleda kao da je stvoreno 90-tih na Windowsima 95, a udžbenik je zapravo zastarjela web stranica. Zanima me kojeg bi učenika ovakav uradak privukao na istraživanje i učenje?
Smayoo ima dobre ideje, no to je pusta tlapnja, i kako Davor reče, ako su godinama Microsoftove licence bile sasvim OK trošak, ne vidim razloga da se ne ide na standardizaciju u vidu iPada, osobito jer preko iBooks Authora svaki poduzetniji profesor može sa malo truda svako predavanje zapakirati u knjižicu.
Dalje, sigurnost - android i sigurnost ne idu u istu rečenicu, ne računajući i toliko underpowered smeća kojeg se ne bi smjelo zvati tabletom već prijenosnim TVom, jer samo za to i služe.
Surface bih isto uzeo u obzir, eventualno - no ovisi o još nekim faktorima.
Uglavnom, bilo bi divno da se standardiziraju e-udžbenici u neki format tipa ibooks koji bi radio na svim uređajima, tabletima, telefonima i računalima i mogao bi ga svatko napraviti, no povijest nam kazuje da su slabe vajde od toga.
Android nema samo 'prijenosne tv' kao tablete. Ima tu i odlicnih tableta. No nevazno, neki ovdje previse navijaju kao da su vlasnici Applea. iPad je fantastican, posjedujem isti u krajnju ruku. No slozio bih se sa smayoom da za jedan ovakav projekt jedino tehnologija otvorenog pristupa moze uci u obzir. Neki kazu MS je imao monopol. Je, imao je. Tocnije, jos uvijek ima. I kao rjesenje nametnuti da samo taj MS zamjenimo Appleom? Nije bilo dovoljno ovih 20ak godina patnje sa MS Wordom i sl. stvarima?
Open Source i goni. Ako Apple tome zeli i moze udovoljniti - odlicno. Ako ne moze, nema veze, ima onih koji mogu i zele.
Objavljujemo, samo sto je objavljivac bio tjedan-dva na offline odmoru. Nije valjana isprika, iduci put cu delegirati taj posao!
imam slična iskustva u Hrvatskoj što se tiče informatike....
Zali Boze novaca za teblete kad djeca ispadaju iz skola sve gluplja i gluplja.
Ovo je zgodno i nista vise. Dok god "ima mene tute" skolstvo ne bude islo naprijed.
No, mislim da pod ruku s uvođenjem tableta u obrazovanje treba ići i pisanje nove metodologije i školovanje nastavnika za nove procese i oblike poučavanja.
No, žalosno je da na nedavno održanoj CarNetovoj STO konferenciji (Suvremene Tehnologije u Obrazovanju) na samom Učiteljskom fakultetu cjelodnevne besplatne iPad radionice posjetilo tek nekoliko zainteresiranih nastavnika. U učionicu sa Samsung prezentacijom su rektori i ravnatelji svoje ljude ”usmjeravali”. Razumljivo jer im Samsung češto poklanja štošta, a Apple je Jobovski škrt...
Dok su nam dakle nositelji obrazovanja sami inertni i nezainteresiran i za nešto NOVO, iPadi nam ne vrijede. Pa da nam i s neba padnu u škole to neće rezultirati kvalitetnijim obrazovanjem jer imamo, kako Smayoo kaže ”sindikatski tip nastavnika”.
Mislim da TO treba mijenjati (tj. ribu od glave)...
Obrazovanje treba iz korjena mijenjati. Ovo što je danas treba spaliti i baciti i iz početka napraviti.
Ako su "nositelji obrazovanja sami inertni i nezainteresiran i" i nisu sposobni osmisliti ništa novo, prepišimo od recimo sjevernjaka.
Škola uopće ne uči djecu, već im pokazuje gdje i što se nalazi i to doma moraju sami učiti, a s kime? Učitelji i profesori su profesionalci koji bi trebali naučiti djecu, a ne roditelji (oni bi trebali malo pripomoči).
To je isto kao da pozovete vodoinstalatera da vam popravi cijev, a on vam dade pisano uputstvo da to samo napravite i naravno naplati vam to. To jedino kod advokata funkcionira.
Djeca bi trebala biti 8-9 sati u školi i učiti i napraviti sve zadatke i zadače koji se od njih traži, a kad dođu doma, eventualno još malo prošire znanja i ostatak imaju za odmor, aktivnosti ili prijatelje.
Trebalo bi profesore/učite lje platiti 10.000-.kn i 30% ljenčina otpustiti.
A da bi to sve kod nas implementirao, trebao bi zapravo 90% nastavnika otpustiti, i to lustracijski, sa zabranom da se ikad više zaposle u toj branši. Samo kako preživjeti prijelazno razdoblje od nekih 5-10 godina dok ne odgojiš valjani nastavni kadar?
Apsolutno -točno!
Cijei sustav, a posebice obrazovni je na izuzetno klimavim i trulim nogama, herr "Linić" nije ni pokušao "zakoračiti" u njega, dok je još bio "tamo gore". Sada će se, shodno promjenama vlasti kola slijedi krivulju sinusoidnog tips s prigušenjem, Hitlerovski Destruktivni Zdrug , od slijedećih izbora, potruditi da tako - i ostane, sa proširenjem korupcije, i posebno nepotizma.Poruk a: šaljite djecu VAN na obrazovanje (ja sam dvoje od troje već tamo poslao).
I nije sami promašaj, nego - katastrofa.
Trebali su sami licencirati IbooksAuthor i ne sami da bi imali podršku od Apple-a, nego bi dobili i hardware po popustu, glede količine!
Uopće nisu inventivni - jer nemaju pojma o novijim mogućnostima - tamo ionako politiku vode - Metuzalemi!
Imao sam MacBook 17 i Mac Pro i mislio sam sta ce mi taj iPad
Sada imam iPad Air i mogu reci da je super stvar
Nosim ga svuda nema kablova, torbe za laptop itd
Zapravo ne sjecam se kada sam napisao zadnji put email na Macu
Sve na IPad