03.01.2019 | 23:52
Bertone,
Nije toliki problem u nedostatku IP adresa, koliki u ograničenom bandwidth-u.
Ne znam kakvo je točno stanje sa B-net-om, ali niti jedan davatelj internet usluga nije toliko glup da kapacitira svoju infrastrukturu tako da zadovolji maksimalni potencijalni bandwidth (situaciju u kojoj svi korisnici tog operatera istovremeno koriste maksimalnu moguću brzinu internet priključka), ili da prilikom izgradnje svoje mreže odmah ugrade svu potrebnu opremu za sve trenutne i potencijalne korisnike na području koje pokrivaju.
Nije toliki problem razvući kablove koji će zadovoljiti određenu potrebu za bandwidth-om, ali komunikacijska oprema košta, zakup internetskog prometa za potrebe njihovih korisnika također košta. Zakupom prevelikog kapaciteta plaćali bi (bez potrebe) bandwidth koji ostaje neiskorišten, a zarada od najma korisnicima bi im bila ista (kao i kada bi unajmili vod one brzine koja im se javlja u vršnim periodima). Kupnja telekomunikacijske opreme koja bi ležala neiskorištena, je de facto bacanje novca.
Zato svaki davatelj internetskih usluga kapacitira svoju mrežu tako može pokriti vršnu potrošnju uz eventualno djelomično smanjenje brzine u nekim periodima.
U mobilnoj mreži stanje je čak i nešto gore.
Recimo, imam tu sreću (ili nesreću, zavisi kako se uzme) da živim u Dubrovniku, svjetski poznatoj turističkoj destinaciji sa cca. 40-ak tisuća stanovnika, i otprilike isto toliko turista u špici sezone (7. i 8. mjesec). S obzirom da već duže vrijeme koristim LTE (na 'obje' nacionalne telekom mreže), znam iz iskustva da je u tim 'vršnim' mjesecima, brzina download-a na razini malo lošijeg ADSL-a od prije par godina (1-3 Mbita), dok je uobičajena brzina tijekom godine solidnih 50-70 Mbita, ovisno o poziciji.
Dakle, očito je da (zbog izražene sezonalnosti) nisu u stanju pružiti maksimalnu brzinu svim korisnicima u vršnim periodima, jer bi to vjerojatno bio bačeni novac.
Naravno, kada govorimo o pružanju usluge rezidentima (dakle u fiksnoj mreži) ove sezonalnosti nema, ali se svejedno mora voditi računa o broju korisnika, i količini prometa koji oni generiraju, te praćenjem tih parametera, nadograđivati mrežu kako ne bi dolazilo do osjetnog smanjenja brzine kod krajnjih korisnika. Pitanje je samo, koliko ažurno naši davatelji internet usluga to i rade.