09.04.2013 | 14:17
drlovric kaže:
Pa zar je moguce da niti jedna ta kompanija nije htjela doci otvoriti pogone u Hrvatskoj, koja ima odlicne geo-strateske prediospozicije za Cargo shipping preko mora ili kopna?
Pretpostavljam da je do korumpiranog sustava, nefleksibilne vlasti, ali i administrativnih sranja po kojima je Hrvatska prepoznatljiva u svijetu
Bile su dvije inicijative (ako zanemarimo projekt Astra iz 70-ih godina kad su se u pogonima u Velikoj Gorici sastavljali veliki fiati 132, ako se ne varam) za gradnju autoindustrije u Hrvatskoj. Krajem 80-ih je Mercedes ozbiljno namjeravao napraviti pogon za sastavljanje svoje G klase (poznate na ovim prostorima i kao Puch) za lokalnu prodaju u Jugi (za murju, vojsku itd... nešto kao TAS u Vogošći i IDA u Kikindi) u Podsusedu. Uvjet za to je bila gradnja hidrocentrale u Podsusedu koja je bila u planovima. Oni nisu materijalizirani, došel je rat i proizvodnja je nastavljena u pogonima Steyer-Daimler Pucha u Grazu koji su danas u 100%-om vlasništvu Mercedesa te iz njih više ne izlaze auti brandirani kao Puch, već su svi samo Mercedesi.
Druga inicijativa je bila vezana uz već samostalnu Hrvatsku. Audi je tražio mjesto u središnjoj Europi za izgradnju svoje tvornice. Napravljena je studija koja je obuhvatila i Gastarbeitere u Audijevim pogonima i ustanovljeno je da ih je značajan broj iz Međimurja. Njima je ponuđena opcija da ostanu zaposlenici Audija, ali da se vrate doma i rade za Audi u Hrvatskoj. Koliko je meni poznato, odziv je bio sjajan i gotovo svi su pristali. Tvornica je planirana negdje oko Kotoribe, ali onda krećemo mi sa svojim sranjima. Politika je zaključila da je Međimurje ionako već jako razvijeno i počelo gurati projekt prema Šibeniku, tj. pogonima TLM-a, jer 'Audi ionako treba aluminij'. Jasno, ekipa iz Ingolstadta se zahvalila na počasti i otišla u Mađarsku; to je danas pogon Audi Hungaria u Gyor-u.....
Onda je počela padati prodaja i sad su svi prekapacitirani pa izgradnja pogona nije opcija, osim u slučajevima poput Rumunjske (Ford, Craiova i Renault koji je preuzeo Daciju) gdje su tako niske plaće da je jeftinije uzeti ljude da rade nego kupovati robote.....
Nadam se da sam ti odgovoril? Poanta je da u dogledno vrijeme NEĆE biti autoindustrije u Hrvatskoj. S dobavljačima stojimo nešto bolje. To su gotovo uvijek Tier2 ili Tier3 dobavljači (ne pregovaraju izravno s tvornicom nego su poddobavljači za nekog tko onda isporučuje svoj proizvod VW-u, Renaultu i sl.)
Na prvom mjestu je AD plastik koji proizvodi plastične dijelove za Renault (i on jest Tier1 dobavljač). Potom je tu i tvornica stakala iz Lipika koja radi stakla za maloserijske aute. Nakon njih imamo slučaj Paulane koja od 2001. pokušava napraviti tvornicu za sjedala u Hrvatskoj. Nakon 11 godina pokušavanja čovjek je popizdil i otišel u Bavarsku. Tam bi tvornica već trebala raditi. I to je Tier1 dobavljač.
Potom još postoji Kostel promet iz Pregrade koji radi navlake za naslone za glavu i naslone za ruke za Johnson Controls koji s tim proizvodima dovršava sjedala i onda ih isporučuje. Njegove su mušterije: Škoda, Volvo, Ford, Mercedes..
Na koncu tu je još i Boxmark koji radi vrlo sličnu stvar i u sličnom je statusu. Povijest pamti i Elcon koji je radil električne instalacije za Peugeot, ali početak njihovog kraja bio je kad su pristali da im Peugeot kablove plaća autima. Oni su preuzeli zastupstvo, ali tome nisu bili vični, kralo se na sve strane (na popisivanjima inventara bi falilo nekoliko auta svake godine) i firma je propala. Danas proizvodi prehrambene proizvode od jaja.....