Iako slovi kao kvalitetan, i Apple hardver nas zna ponekad neugodno iznenaditi. To nas ne treba previše čuditi; utroba svakog Macintosha sastoji se od istih organa kao i kod njegove PC braće (pogotovo od prelaska na Intel arhitekturu) i podložna je istim problemima, tako da sve na koncu ovisi o izlaznoj kontroli kvalitete. Na sreću u posljednje vrijeme kvarovi nisu česta pojava. Od poznatijih kvarova možemo izdvojiti masovno otkazivanje superdrive pogona u iMac modelima i prijenosnicima za koje nije neobično da posustanu otprilike nekoliko tjedana nakon isteka garancije. Olakotna je okolnost što zamjenski uređaj nije skup, pogotovo ako se odmah odlučite za zamjenski eksterni uređaj ili naručite zamjenu s poznatog www.macsales.com. Zašto se stvari kvare?Dok ne pređemo na bio-računala gdje će krivac biti bakterija, u gotovo 99% slučajeva kvarovi na elektroničkim uređajima izazvani su dugotrajnim izlaganjem visokoj temperaturi. To je posebno izraženo kod kompaktnih i prijenosnih računala gdje je učinkovito hlađenje često podređeno minijaturizaciji i unutarnje komponente rade na graničnim temperaturnim područjima. Najčešće nakon nekog vremena dolazi do sušenja elektrolitskih kondenzatora u dijelu za napajanje što u konačnici dovodi do poteškoća pri radu ili uključivanju uređaja. Iako simptomi preplaše vlasnika (računalo uopće ne radi), kvar je relativno jednostavno i jeftino popraviti. Ovo je do sada bilo izraženo na bijelim iMac G5 modelima, iako se ne bih čudio da uskoro slični problemi zadese i Intel modele. Drugi problem koji se može pojaviti jest da jedna od komponenti (najčešće centralni ili grafički procesor) zbog zagrijavanja i naprezanja izgubi kontakt sa matičnom pločom. Većina današnjih komponenti koristi BGA (Ball Grid Array) tehnologiju gdje su elementi sa pločom povezani malim kuglicama lemne legure koje se nalaze između komponente i ploče i do nje je nemoguće doprijeti za razliku od klasičnih lemnih tehnika. Dio problema je i u činjenici da već neko vrijeme olovo zbog svoje toksičnosti nije dozvoljeno kao sastojak lemne legure čime je ista izgubila neka dobra svojstva i podložnija je pucanju. (ali eto, nije otrovna). U ovom slučaju popravak nije jednostavan iako ćete po netu naići na savjete kako to napraviti uradi sam metodom pomoću pištolja za skidanje boje. Neke od metoda ne bi nikako preporučili! :) Ideja je da se procesor ili ploča toliko zagriju da se lem rastali i nanovo napravi problematični spoj. Pravi primjer kada se klin klinom izbija.
Iako je privlačna, ovu “uradi sam metodu” preporučio bih samo ako vas ne zanima dugoročno rješenje ili je uređaj toliko star da ulaganje u propisan servis nema smisla jer ovakvi popravci najčešće ne traju duže od nekoliko mjeseci. Ili volite opasnost. I konačno, može doći do samog kvara na komponenti, bilo da je to procesor, memorija ili neka od pasivnih komponenti. U tom slučaju zamjena je jedina opcija. Što nakon kvara?Moj je uobičajeni postupak baciti oko na Ebay gdje se danas može pronaći doslovno sve i provjeriti dostupnost i cijenu zamjenskog dijela. Ako ste vješti sa rukama i sposobni napraviti zamjenu sami, proći ćete višestruko jeftinije nego da prepustite nabavku i zamjenu ovlaštenom servisu. U današnjem društvu masovne potrošnje pokvarene stvari se bacaju i kupuju nove jer se smatra da ih se ili ne može ili ne isplati popravljati. No, je li to zaista tako? Case study - MacBook Pro iz 2008 godineMacBook Pro serija iz 2008 godine koristila je nesretni nVidia GT8600 grafički procesor. Dotični je patio od konstrukcijskog problema koji je dovodio do pojačanog zagrijavanja koji bi u konačnici izazvao potpuno otkazivanje računala. Imali smo brojne primjere ovog kvara u našem forumu, a jedan od njih je zadesio i autora ovog teksta. nVidia je ovaj problem priznala, pogođene su bile velike serije PC i Mac računala iz tog razdoblja, a Apple je svim vlasnicima zauzvrat ponudio produženu garanciju i besplatno vršio izmjenu matične ploče svim vlasnicima sporne serije koje je zadesio kvar. Međutim, nije sve tako bajno. Da bi zaslužili besplatnu zamjenu, servis mora iz ploče pročitati informacije iz grafičkog procesora, a to je bilo moguće samo ako je računalo prošlo barem “startup chime” zvuk. U mom slučaju to nije bilo moguće, pa tako ni besplatna zamjena. Drugi problem je što zamjena ploče nije trajno rješenje, jer će i zamjenska ploča patiti od istog problema kao i originalna, i postoji rizik od identičnog kvara, kao što su neki to i iskusili i to višekratno. Ebay je bio preveliki rizik u ovom slučaju jer se radi o dijelu koji često otkazuje. Većina prodavača nije nudila nikakvo jamstvo, a i povećana potražnja je povećala cijene ponude. Križamo to. A križam i službeni servis jer nema smisla investirati u skup servis za 4 godine star stroj i krećem u potragu za jednim od sve malobrojnijih servisa koji to može i zna napraviti. Igrom slučaja servis je našao mene prije nego ja njega. Sam postupak popravka se svodi ili na tzv. reballing proceduru kada se svi BGA spojevi nanovo prelemljuju uz moguću zamjenu samog procesora budući da reballing podrazumijeva skidanje elementa za ploče, čišćenje kontakata i ponovno lemljenje. Zamjenski grafički čip je naručen i operacija je mogla početi! Prvi korak je naravno vađenje matične ploče iz MacBooka kako bi doprijeli do procesora koji se nalazi s donje strane. Uz izvrsne upute dostupne na iFixIt stranicama i ispravan alat, ploču je moguće prilično brzo izvaditi.
Procesori se nalaze s donje strane ploče i naliježu na rashladni element koji pomoću tzv. toplinskih cijevi odvodi toplinu na na dva rebrasta hladnjaka s lijeve i desne strane koje rashlađuju dva ventilatora. Ako prašina zapriječi protok zraka kao što je bio slučaj kod jednog MacBooka, to je siguran put u katastrofu. Propušite povremeno hladnjake kroz stražnji otvor pomoću komprimiranog zraka! Ako pritom povirite kroz stražnji otvor za hlađenje primjetit ćete i izdašne (čitaj: pretjerane) količine paste za hladnjak koje mora biti čim manje. O tome se svojevremeno dosta raspravljalo po netu.
Grafički procesori danas su najveći generatori topline. Kod MacBooka Pro iz 2008 godine radi se o GeForce 8600M GT modelu koji je kako sam već spomenuo došao glave velikom broju prijenosnika neovisno o proizvođaču te je sama Nvidia priznala problem. Prvi korak ka ozdravljenju je skidanje Nvidia GPUa sa ploče. Umjesto kojekakvih plamenika i vrućih pištolja, za to se koriste profesionalni alati namijenjeni upravo za to. U osnovi potrebno je sam element zagrijati na dovoljnu temperaturu da se kontakti rastale i da se procesor može odvojiti od ploče a da se pritom ne ošteti ni ploča niti okolni elementi. Namjenski uređaj koristi usmjerenu infracrvenu energiju za zagrijavanje željenog BGA elementa.
Nakon skidanja GPUa potrebno je očistiti kontakte na ploči i na procesoru i pripremiti ih za reballing, što znači da treba nalemiti nove kuglice na kontakte procesora kako bi se isti mogao vratiti na ploču. Za to se koristi odgovarajuća šablona koja će pozicionirati svaku kuglicu na svoj kontakt s donje strane procesora. Uz GPU, nije rijetkost da nastrada i video memorija koju koristi GPU, što se i dogodilo u jednom slučaju, tako da je bilo potrebno zamijeniti i RAM čipove. Postupak je gotovo identičan.
Nakon pripreme GPU-a, tj. reballinga, vrijeme je da se isti vrati na svoje mjesto. Za to se koristi sličan postupak zagrijavanja kako bi se kuglice rastalile i GPU zalemio na ploču pri čemu je potrebno izuzetno precizno namjestiti čip na ucrtanu poziciju na ploči kako bi svi kontakti bili poravnati. Ovaj je dio postupka kritičan jer i najmanja greška rezultirati će neuspješnim popravkom i ponavljanjem čitavog postupka! Pri sastavljanju potrebno je dobro očistiti površine rashladnog elementa i procesora koje naliježu jedna na drugu kako bi se toplina čim bolje prenosila na hladnjak. Za to se koristi kvalitetna termovodljiva pasta u što tanjem sloju koji je dovoljan de eliminira zrak između hladnjaka i procesora kako bi prijenos topline bio čim učinkovitiji. Usput je dobro ukloniti prašinu sa hladnjaka i ventilatora.
Nakon sastavljanja slijedi veliki trenutak - prvo uključivanje uređaja kada ćemo konačno znati je li zahvat uspio! Donedavno mrtvi laptop prodisao je novim životom: EpilogMoj MacBook radi bez problema već nekoliko mjeseci a kako bi mu maksimalno produžio život odlučio sam koristiti neki od stalaka za laptop koji poboljšavaju hlađenje. Ponuda stalaka kod nas je ponešto anemična, a osjećam nelagodu dok plaćam nekoliko stotina kuna za odljevak od jeftine plastike. Online potraga je otkrila zgodan Macallyjev EcoFan stand od bambusa, međutim cijena me ponukala da se pokušam sjetiti gdje sam nešto slično već vidio... i sjetio sam se! Upoznajte IKEA Magasin cjedilo za posuđe: Čini se da više nije dostupno na IKEA stranicama ali je kupljen u Italiji za pun 1 euro (!). U slučaju da ga ne pronađete, postoji velik broj identičnih cjedila online za šaku eura. Naravno isti nije smjesta pogodan za korištenje kao što vidite na slici. No u par sitnih preinaka, došao sam do ovoga: Preklopni dio okrenut je naopako, i više se ne može sklopiti, ali zato nosač bez problema može prihvatiti i 17” model. Kad mu otpilim dvije letvice što bespotrebno strše, bit će savršen laptop stand za recesijsko doba. Moram spomenuti i drveni stalak domaće proizvodnje! Jabučnjak uvijek rado pomaže malu privredu. :)
I za kraj...
Jabučnjak se zahvaljuje RAM-Servisu i vlasniku Darku Šturlanu koji je za nas dokumentirao proces popravka i pokazao kako ništa nije nepopravljivo. Osobno se zahvaljujem što je usput vratio moj MacBook u život a kako čujemo i još nekoliko u međuvremenu i zaslužio je naše preporuke. U slučaju da ste vlasnik opisane ili neke druge serije MacBooka (ili nekog drugog modela) sa hadverskim kvarom ne bacajte ga; moguće je da je popravak sasvim prihvatljiva opcija. Preporučamo vam RAM-Servis gdje će obaviti brzu dijagnostiku kvara i procjenu cijene popravka koja je u mojem slučaju bila višestruko niža od ponude službenog servisa. Ovo naravno vrijedi i za bilo koji drugi komad elektroničke opreme. Svakako posjetite i njihovu Facebook stranicu gdje možete ostvariti dodatne popuste na uslugu. |
Komentari
Općenito smo se kao ljudsko društvo počeli ponašati bahato, trošimo bez mjere i razloga, proizvodimo gomilu proizvoda za jednokratnu upotrebu i time generiramo tone smeća. Kultura popravka biva istisnuta filozofijom zamjene novim, makar i na kredit. Petlja koja mora u jednom trenu puknuti.
Macovi su pak posebna priča, na njih se ionako više gleda kao na kućne ljubimce, a ne kao na strojeve. Naravno da će većina korisnika učiniti sve da ih ozdravi i odgodi im mirovinu za još koju godinu, a ovaj vodič je odličan poticaj da se krene tim putem!
Inače, moj iMac (lampa 15", G4 800MHz, 1 GB, OSX 10.4.11) iz 2002. godine upravo navršava 10 godina, i "da pokucam u drvo" još radi...
GZ!
Šalu na stranu, dobar članak i svaka čast dečkima na
trudu i puno sreće u radu.
ja sam Dea i samnom se srećete prvo kada dođete u servis. Ovim putem pokušati ću vam objasniti neka pravila postupanja, servisiranja i okvirne cijene servisa prijenosnika.
Kao prvo bih voljela napomenuti da nisu svi kvarovi popravljivi ali zato nešto više od 80% je. Kada se pristupi popravku ploče vrši se opširno testiranje koje je 90% pouzdano, naime za pravo testiranje potrebno je prijenosnik koristiti kroz minimalno mjesec dana.
Tako da na sve radove dajemo garanciju od 6 mjeseci, u tom vremenu imate pravo na reklamacije na sve izvršene radove ako ih je moguće popraviti a u slučaju da nije moguć popravak vraća vam se puni iznos novca.
Svaki prijenosnik je priča za sebe, od samog pristupanja i rastavljanja tako da cijene nisu fiksne nego se naplaćuju po utrošenom vremenu servisera.
Jednostavniji popravci matičnih ploča, bez zamjene dijelova(ekrana , touchpada, GPU-a i sl)uz uračunat potrošni materijal, ne prelaze 200 eura ali prosječne cijene su oko 100 eura po popravku.
Zasad najskuplji popravak kod nas je bio 3400 kn, ali uključuje i novi SSD disk, instalaciju dva OS-a i radne sate servisa.
Željela bih napomenuti da se radovi ne izvode bez odobrenja stranke, koja nije obavezna popraviti računalo kod nas( u slučaju odustajanja trošak je samo 100 kn za dijagnozu). Kada se izvrši primarna dijagnoza kvara klijentu se objasni koji je kvar, kako je došlo do kvara i da se prijedlog popravka te njegovo koštanje i procijenjeno vrijeme popravka (nešto je duže kod nabave dijelova van Hrvatske). Na sve obavljene radove servisa korisnik ima garanciju 6 mjeseci, u slučaju ponovljenog kvara korisnik odlučuje da li želi ponovni pokušaj popravka ili povrat novaca.
Nakon obavljenih radova vrši se testiranje uređaja, ali potpuno testiranje je kompletno tek nakon mjesec dana uporabe (kod klijenta). Osoblje servisa kontaktira klijete u roku od mjesec dana za povratnu informaciju o radu uređaja.
Bilo kakav posao na prijenosnicima je individualan, ovisi o kvaru, proizvođaču i vrsti prijenosnika. Svaki popravak koji iznosi više od 1/3 vrijednosti uređaja, se napominje klijentu da nije isplativ.
Moguće je preko nas naručiti i rabljene dijelove za određene prijenosnike, kao što su ekrani, punjači, kablovi, kučišta i slično. Za MAC računala su malo rijeđe dostupni ali se daju pronaći
Naše sjedište je u Samoboru, servis nam je lociran na zapadnom dijelu Zagreba. Radimo održavanja računala i prijenosnika za velike sustave, srednje i male tvrtke te imamo puno referenci i zadovoljnih klijenata iza nas, što nam je izuzetno zadovoljstvo :-). Surađujemo sa dosta servisera na području Hrvatske, te i fizičke osobe van Zagreba nam šalju računala na servis.
Svi koji nisu u mogućnosti doći osobno u Zagreb, mogu svoj prijenosnik poslati kurirskom službom ( mi preferiramo Overseas) sa sljedećim podatcima: opis kvara, ime i prezime, kontakt broj telefona, eventalno kontakt mail, te adresom za vraćanje pošiljke; kod potrebe a R1 računom potrebni sam nam i podatci o tvrtci (naziv, sjedište, OIB).
Za sve savjete stojimo na raspolaganju, bez obaveza, potrebno je samo nazvati ili poslati mail.
Zahvaljujem u ime RAM-ovaca na pozitivnim komentarima. :-))))
Nadam se kako ćeš se češće uključivati u kakve rasprave. Palac gore.
Osobno sam uvijek mišljenja da se od sebe 100% da se stvar spasi, naravno ako je moguće zbog same prirode kvara. Jako je teško doći do kvalitetnog servisa, a i ako dođeš do nekog onda slijedi: Ma to nam se ne isplati popravljati !!. Bolje neka kažu: ne znamo popraviti.
Samo naprijed.