03.01.2024 | 08:55
Evo, Emil me zamolio pa da podijelim iskustvo.
www.dropbox.com/scl/fi/fadylyldyuj3kst6j...7wvmmzdh39y&dl=0
Ovdje je video koji su snimali vatrogasci tijekom cijele vježbe. Nisam siguran koji je točno status tog videa pa ću vas usrdno zamoliti da ga ne širite dalje. Za nekoliko dana ću ga obrisati s dropboxa.
Radi se o jednoj kompletnoj bateriji hyundai kone OS. Extended tip, 64 kWh kapacitata. Baterija se sastoji od 6 modula koje čini 98 stackova po tri paralelno spojene ćelije. Sve skupa imamo 294 ćelije nominalnog napona 3,6 V što daje ukupni nominalni napon od 352,8 V na izlazu iz baterije (98 x 3,6). Baterija je zamijenjena u jamstvu jer su otkazale 3 ćelije mislim. U trenutku kad se to dogodilo, HMC (Hyundai Motor Company) još nije imao razvijen sistem popravka. S vremenom smo došli na razinu zamjene modula, pa i submodula (ne znam koliko stackova je to sad), ali tehnički, kad bi imali na raspolaganju pojedinačne ćelije, mogle bi se one individualno mijenjati. Dakle, popravljivost baterije, ako mogu koristiti taj izraz, nije problem, samo je pitanje gdje i kako nabaviti pojedinačnu ćeliju?
Kako smo plaćali lageriranje te baterije, onda smo ponudili Vatrogascima nju za vježbu i oni su to objeručke prihvatili. Već smo jednom Javnoj vatrogasnoj postrojbi grada Zagreba (Savska) donirali 6-7 ćelija što im je bio prvi dodir s time uopće i ostali su frapirani time što ona plane i u vodi, ako ju se probuši.
Kako cijelu bateriju baš nije zgodno paliti u centru grada, sad su uskočili vatrogasci iz Velike Gorice (btw, oni su najgori piromani na svijetu, nisu mogli dočekati da to plane) kojima su se pridružili kolege iz svih vatrogasnih jedinica iz prstena Zagreba (recimo, saznao sam da Jaska, unatoč statusu grada ima DVD, a ne Javnu Vatrogasnu profesionalnu postrojbu, recimo) te je ova vježba održana na Čiču.
Sama je baterija pripremljena na način da su u njenoj oplati izrezani otvori kako bi se lakše krampom probilo ćeliju da krene samozapaljenje.
Ono što smo vidjeli, malo je iznenadilo i vatrogasce (nakon iskustva s ćelijama). Naime, nije se dogodilo spontano samozapaljenje cijele baterije. Oni to pripisuju ovim otvorima u kućištu kroz koje je ventilirala temperatura prema van i manje je zagrijavala samu sebe. U svakom slučaju, svako zapaljenje ćelije trenutno razvija 650 C.
Zalijevanje vodom i pjenom je bilo otprilike kao o da pišanjem pokušaš zaustaviti vjetar; bez ikakva učinka. No, onda su ubacili neku kemiju koju su nabavili od prošlog puta i ona je doista gušila bateriju, ali ju nije ugasila. Dogodio se i incident eksplozije koja je zahvatila vatrogasca i probila mu rukavice, a onaj vizir učinila neupotrebljivim. Naime, u kućište se natočilo vode, pa se od temperature dogodilo raspadanje na vodik i kisik i to je grunulo u njega. NIje ozlijeđen, ali jasno upozorenje.
Na kraju, njihovi zaključci: nisu naivni ni optimistični. Naime, imali su pristup djelomično otvorenoj bateriji koju su mogli natapati do mile volje: kad je ona ugrađena u auto, nalazi se ispod njega i pristup do nje nije moguć. Drugo, jako ih brinu ovi otvori i izrazili su neizravnu želju da se stvar ponovi s jednom potpuno zatvorenom baterijom, jer se boje da bi onda moglo doći do bitno burnije reakcije i viših temperatura. Bez toga je činjenica da se požar između ćelija NIJE širio kako se očekivalo tj. možda se cijela baterija i ne bi (u ovim uvjetima i stanju u kojem je bila) u potpunosti zapalila. No, oni idu u požar i ne krivim njihov skepticizam i oprez, posebno nakon one eksplozije vodika.
Njihov zaključak o postupanju bi bio da bi trebalo auto odvući na čistinu i prevaliti na bok da se bateriji može pristupiti od dolje, dakle najizravnije moguće, ali zapravo se sve svodi na to da se samo lokalizira taj izboj topline i požar i pusti da sve izgori samo od sebe.
Na kraju su ostatke koji su izgorjeli i bili ugašeni, zatrpali šljunkom (Černobil sistem) da se ne bi nešto dogodilo i to krenulo u okoliš. Nakon 3 dana još je uvijek ta jezgra imala preko 100C temperature.
Dakle, kako sam već napisao prije: baterija je potencijalni sigurnosni rizik, ali njega su svi svjesni i proizvođači u aute ugrađuju puno zaštitnih sustava, a najvažniji je aktivni termalni management cijelogs klopa kako bi se temperatura baterije držala pod nadzorom cijelo vrijeme. EV nisu auti iz Hollywooda koji na svaki sudar eksplodiraju kao da su minirani, ali da potencijal za sranje postoji, to je činjenica, baš kao i kod curenja benzina.
Po meni je najveća opasnost od EV scenarij gdje na Jadranskoj magistrali netko izlijeće u onaj krš, probija se podnica baterije i krene požar koji se širi po Velebitu; tu bi trebao odmah doći kanader i aktivno natapati cijelu šumu dok ovo ne izgori, bojim se.
Ostalo je u razini freak accidenta. Drugo, što mi se čini itekako bitno je da kod ovih sustava nema mjesta DIY rješenjima (osim ako netko zbilja JAKO, JAKO, JAKO dobro ne zna što radi) u smislu petljanja s inverterima, strujama punjenja (da se smanji vrijeme punjenja, jelte) jer to može dovesti do pregrijavanja i sranja. BTW, onaj sigurnosni opoziv na konama je bio reakcija HMC na dva ili tri slučaja samozapaljenja kone EV u SAD. Naime, lokalni genijalci su išli brikat inverter da brže napune baterije i onda je došlo do proboja izolacije unutar same baterije na busu koji povezuje ove stackove i ode mast u propast. Zahvaćene su bile samo LG baterije na kojima je to bilo slabije napravljeno; baterije dobavljač SKA nisu nikad imale nikakvih problema.
Evo, Emile, nadam se da sam pomogao