30.08.2018 | 07:39
Bertone kaže:
jzelko kaže:
@ Bertone, misliš na poliuretanske od powerflexa?
Da li VW grupacija za prvu ugradnju koristi Powerflex nemam pojma (vjerojatno ne), ali da, radi se o poliuretanskim selenima, PU selenima ili narodski punim selen blokovima.
Djuro genijalac kaže:
Prvo kugle pogledaj. 99 posto su one krive. Prema opisu je to - to.
Nakon njih selene. Ali, moj bet su kugle
Da, mogu biti i kugle prema opisu ... no da bude zanimljivije kad već tipuješ na kugle, ostati ću pri selen blokovima pa tko izgubi plaća rundu u Zlatnom Medvjedu ili negdje drugdje na Sljemenu (da usput malo i provozamo aute po normalnoj cesti
)
Kaj se tiče cuge, uopće nije problem, kaj se mene tiče, ali moram te ispraviti kaj se tiče selena. Koliko je meni poznato, nitko ne koristi poliuretanske selene kao tvorničku ugradnju, već koriste gumene selene. Dopuštam da griješim, ali još nisam vidio NI JEDAN auto sa OEM poliuretanskim selenima (za sve ostale, to su oni koji su lijepe šarene boje pa ih ima u crvenoj, narančastoj, žutoj, ljubičastoj, crnoj i plavoj boji).
Uobičajeno se koriste gumeni seleni s dvije čelične čašice; većoj koja se uprešava u element ovjesa, za nju je naljepljeno gumeno srce u kojem je čelična piksa kroz koju ide vijak. Selen je zapravo iskrivljen kolokvijalni izraz za silent block koji otkriva njegovu primarnu namjenu: da izolira buku podvozja od karoserije i smanji prijenos vibracija. Guma je ta koja prenosi sile, ali ih dobro prigušuje (na isti način su izvedeni nosači motora osim glavnog koji je hidrualični i ovjes ispuha koji također visi na gumenim nosačima).
PU seleni su sastavljeni pa ih nije potrebno uprešavati, već se mogu ugraditi ručno pa je i to dio razloga njihove popularnosti u DIY zajednici. Gotovo uvijek se sastoje od dvije polovice i čelične pikse kroz koju ide vijak.
PU seleni se izvode u različitim stupnjevima tvrdoće; najčešće je to 60-ak po Shoreu (rijetki su koji nude mekše oko 40 Shorea što bi bilo usporedivo s gumom). To je tvrđe od gume i zato je upravljanje preciznije, ali se na unutrašnjost jače prenose vibracije koje su posljedica neravnina na cesti te je takva vožnja i bučnija. Pobornici PU selena uvijek ističu kako je nakon njihove ugradnje auto postao precizniji na upravljaču, bolje leži u zavoju (eliminirane su zračnosti u ovjesu, sve je bolje utegnuto) pri čemu uglavnom ignoriraju činjenicu da su zamijenili ISTROŠENE gumene selene. Da su stavili nove gumene selene dobre kvalitete doživjeli bi isti ili vrlo sličan napredak.
PU selene prije ugradnje treba podmazati posebnom vrstom masti ili s vremenom počnu cviliti, ali generalno su otporniji na trošenje od gumenih selena i vrhunski proizvođači tipa Powerflex daju za njih doživotno jamstvo. Jedina je caka da su najčešće skupi ko kuga pa dolaze u obzir na autima s primitivnijim ovjesom tipa VW koji ima otraga polukrutu osovinu s dva glavna i eventualno još dva selena za stabilizator.
No, na multilink ovjesima koji imaju nerijetko do 20-ak selena po osovini to postane tako skupo da je najčešće neisplativo za svakodnevno korištenje.
Ovo je, primjerice, NEPOTPUNI set selena za hondu civic 6. generacije (1995-2000) koji košta cca 200 eura.
A ovo je klasični gumeni selen. Uoči da je njegova izvedba asimetrična pa je bitan položaj kod ugradnje. U ovom konkretnom slučaju je to strelica koja treba gledati prema naprijed (kad se gleda auto s boka) nakon ugradnje u most.
Klasični selen ima vanjsku čeličnu košuljicu koja s rukavcem na ovjesu tvori stezni dosjed pa je za ugradnju potrebna (barem) 20 tonska preša ili specijalni alati za ugradnju tipa posebnih radapcigera