18.09.2018 | 17:25
smayoo kaže:
Kako je to točno dijete visoko između 135 i 150 sigurnije na stražnjem sjedalu bez boostera i airbaga, nego na prednjem u boosteru (znači da mu je glava na visini kao kod odrasle osobe) i sa airbagom?
Ajmo od kraja. Statistički je najsigurnije mjesto u autu stražnje desno (ako se radi o vozilu koje je namijenjeno vožnji po desnoj strani ceste kako je kod nas slučaj). Statistika brojnih nezgoda sa smrtnim slučajevima to pokazuje. Sad možemo krenuti u analizu te statističke pojave, ali ona postoji. To je, između ostalog, jedan od razloga da se predsjednici vlada, ministri i sve ostale štićene osobe voze baš straga desno. Drugi je lakoća ulaska/izlaska (neizloženost prometu) i mogućnost lakše izravne komunikacije s vozačem, da ne spominjemo mogućnost da se pomakne suvozačko sjedalo i tako oslobodi dodatni prostor za koljena i noge i tako se putnik dodatno raspruži.
Zračni jastuk radi tako da reakcijom natrijevog azida nastane dušik koji napuše zračni jastuk. Taj jastuk ima neki obujam u kojem je taj dušik (inertan plin) pod nekim tlakom prije nego kroz one otvore otraga krene njegovo pražnjenje. Upravo to pražnjenje je zaslužno za omekšavanje jastuka čime se prigušuje udarac glavom tj. postupnije usporava glava putnika. Jer udarac je upravo to, naglo usporenje vanjskog dijela lubanje u kojoj mozak želi nastaviti kretanje prema naprijed, a ni vrat nije presretan takvim naglim opterećenjem, iako puno manje nego kod naleta od iza. Torzo pod nadzorom drži sigurnosni pojas koji se u takvim situacijama dodatno zateže kako bi zadržao tijelo uz naslon koliko god je to moguće.
E sad, glava odraslog čovjeka i djeteta nemaju ni približno istu masu; i onaj napuhanost ZJ-a koja kontrolirano uspori glavu odrasle osobe bi mogla poput madraca odbiti glavu djeteta natrag što bi bilo JAKO loše.
Drugi je problem što je dijete, pa čak i ako na boosteru volumno ipak bitno manje od odrasle osobe (vidi se po broju odjeće koji nosi) pa ga sigurnosni pojas slabije usmjerava, tj. može više vrludati ispod njega. To povećava šansu da glava ne udari u predviđeno mjesto Zj-a i da sklizne u stranu što je opet jako loše (ispred je vjetrobran, sa strane također staklo).
Konačno, kako je dijete fizički manje i slabije, postoji veća vjerojatnost da bi zatezanje sigurnosnog pojasa izazvalo ozljede prsnog koša, iako postoji programirano zatezanje koje bi to trebalo spriječiti.
Većina ovih rizika postoji i na stražnjoj klupi, ali statistike su pokazale ipak u manjem opsegu, a i naslon sjedala ispred je relativno velik i donekle ipak mekan (u svakom slučaju mekši od prednje konzole) a s boka se ipak ispaljuje zračna zavjesa koja je toliko velika da ju je defacto nemoguće promašiti.
Budući da je ovo vrlo kontroverzna tema iz perspektive proizvođača vozila (nitko neće nikad objaviti bilo kakve brojke o vjerojatnosti da se u njegovom autu pogine, koliko god one male bile, jer se nakon toga može pozdraviti s prodajom, a i priziva moguće sudske tužbe tipa: znali ste da je moguće poginuti, a niste to spriječili iako ste mogli ugradnjom potpunog sigurnosnog paketa, a ne da su neke stavke na listi doplata itd) nećeš nigdje naći ništa preciznije od ovih uopćenih savjeta.