28.09.2022 | 18:18
Nego, ajmo o NS1 i NS2. Dakle, imamo dvije teorije. Jedna kaže Ameri, druga kaže Rusija. Prije nego se upustim u neku (pseudo) analizu tko bi za to mogao biti odgovoran par činjenica koje je potrebno znati.
1. Sva su oštećenja u međunarodnim vodama. Dakle, tko god je to radio, dobro je pazio da ne uđe u teritorijalne vode Danske ili Švedske. Time je odmah to lakše prikriti, tj, privući se do plinovoda i onda i otići.
2. Plinovod je na mjestima gdje je oštećen na dubini od 70-ak metara. To ga čini dostupnim i roniocima i onda je relativno lako ciljano ga oštetiti točno koliko treba.
3. NS2 nije nikad ni proradio, a NS1 nije sad u upotrebi, jer je bio zatvoren zbog tehničkog kvara, kako je Gazprom objavio nakon one sage s remontom turbina u Kanadi. Iako plinovod nije u fuknciji, kroz njega prolazi neka količina plina, čisto da se izjednače tlakovi, tj. rastereti cijev od opterećenja uslijed težine vode. Svakih 10 metara ugrubo raste tlak vode za jedan bar. Na 70 metara je tlak vode cca 8 bara (7 bara tlaka vode plus 1 bara tlaka zraka). Usporedbe radi, tlak u vodovodnoj mreži je cca 6 bara. Čisto da dobijete osjećaj za tlakove i koliko je opterećenje od 8 bara na cijev (istina, nije isto je li tlak iznutra prema van ili obratno, ali ostavimo to sad po strani). Dakle, kroz plinovod se upumpava neka količina plina da bi se smanjilo optećenje na cijevi izvana i to sad ovaj gejzir koji se vidi kao da more kipi, jer taj plin tu izlazi i diže se prema površini. S ovim oštećenjima je sad vrlo izvjesno da morska voda ulazi u cjevovod (i opet, nije sigurno; ako je tlak u cijevi veći od onog izvana, onda plin izlazi van i voda ne ulazi unutra). To znači da će uskoro krenuti korozija cijevi iznutra što će uskoro plinovod na tom mjestu učiniti neupotrebljivim bez zamjene tog elementa.
4. Plinovod je dijelom u njemačkom vlasništvu. Nisam siguran koji su omjeri, Tino bi mogao znati, ali ne bi me iznenadilo da je i većinski.
Opcija A) Ameri su roknuli plinovod
Transportni kapaciteti brodova koji su na raspolaganju su već sad nedostatni. Dakle, logika follow the money u ovom slučaju ne funkcionira, jer se povećanje narudžbi ne bi moglo realizirati tj. isporučiti. A prostora za rast plina u nebo, prema mojem nestručnom mišljenju, nema. Svaka roba ima neku konačnu cijenu, pa tako i plin. EU je već na pragu recesije, ili je ušla u nju i nećeš dobiti ništa ako ju gurneš u nju još dublje. Prestat će kupnja pa i tebi padaju prihodi, a to je, kako sam shvatio, osnovni argument koji govori u prilog tezi da je to američko maslo. Potom, plin koji amerikanci prodaju je proizvod kompanija (štajaznam, Exxon, netko, nije bitno) koje imaju svoju vlasničku strukturu u kojoj NISU SAD. Dakle, ako smo ustanovili da su za sabotažu potrebni mornarički specijalci i podmornica za podršku i transport, onda dolazimo do toga da su ti potrebne vojne snage, tj. mornarica. Možda sam JAKO naivan, ali ne vidim način na koji bi neka privatna kompanija, za SVOJ financijski interes defacto unajmila podmornicu i vod specijalaca od US Navy da se to izvede. I što onda o tome misli konkurencija? Kongres? Senat? Što god mi mislili o SAD, upotreba nihovih oružanih snaga je ipak dobro definirana. Da, postoje privatne armije plaćenika, ali ne vjerujem da imaju na raspolaganju podmornice.
U ovo doba sasvim sigurno postoje i podvodni dronovi, ali i opet, postoje li tako sofisticirani koje je moguće samo tako kupiti da se to odradi s dovoljnim dosegom/autonomijom? Sumnjam. BIlo kakvo površinsko plovilo koje bi se zadržavalo dovoljno dugo u blizini ovog mjesta bi se lako opazilo i pratilo i pomoću komercijalnih satelita, nekmoli od obalnih straža Danske i Švedske.
Opcija B ) Rusi su roknuli plinovod
Koja je njihova motivacija da to naprave? Već sad VVP radi uskratu plina Njemačkoj tj. kao sredstvo pritiska na cijelu EU koja ga sankcionira koliko može. On bi mogao jednostavno zatvoriti pipu i postići isti efekat kao i s ovom sabotažom. Ali onda ON krši ugovor u koji je sasvim sigurno ugrađena i neka stavka više sile koja je izvan odgovornosti dobavljača (potres, erupcija vulkana, pad zrakoplova, pad meteorita, nepredvidiva nezgoda u smilsu kvara itd) što ga ne čini odgovornim. Da je odgovoran, onda bi morao plaćati penale, a Rusija ima puno nekretnina i drugih sredstava koja su podložna zapljeni u svrhu nadoknade gubitaka tj. naplatu penala. Ovo je elegantan način da postigne isti cilj, a nije izravno odgovoran prema slovu ugovora. Drugo, kako rekoh, ova imovina nije u potpunosti ruska, pa je i izravna šteta za njih manja. Treće: ionako nisu isporučivali plin pa si nisu prerezali granu na kojoj sjede, jer ionako prihoda nema. Na ovaj način VVP uzdaje u to da će izazvati nemire i bunu u EU te natjerati puk da vlade odvrati od pomoći Ukrajinu u zamjenu za jeftino grijanje, jeftinu proizvodnju energije za priverdni rast itd. Konačno, još jedna bitna stvar: logistički izazov u smislu sabotiranja plinovoda je isti kao i za Amere, ali ovdje imamo jednu zapovjednu strukturu koja ODJEDNOM kontrolira i Gazprom kao dobavljača plina i vojsku koja ti je potrebna da izvedeš nešto takvo i NITKO u tvojem okruženju te neće pitati ništa o bilo čemu.
I što je onda izvjesnije? Da je Biden zapovjedio sabotažu plinovoda u korist neke privatne kompanije koja ionako NE MOŽE povećati isporuke plina prema EU i tako riskira pad potpore Ukrajini u Europi, a on sam (Biden) je jako riskirao u početku kad je počeo s isporukama pomoći Ukrajini, dakle sad minira sve svoje napore ili da je VVP koji ima SVE potrebne resurse na raspolaganju da to izvede i kojem izravno ide u interes da okrene EU od pomoći Ukrajini koja mu razvaljuje vojsku na bojištu?
Svatko nek zaključi za sebe... I jasno, ako sam negdje krivo nešto promislio, nek me slobodno ispravi.
Ili opcija C)...?