06.05.2004 | 01:02
Velika su i jaka kompanija, ali koncept mi izgleda promašeno. Koga boli briga za njihov ATRAC i slične fore?
* * *
Mislim da smo dosli do tocke u kojoj su neke stvarce postale konacno vidljive i ocite. Prva od njih je da su svi shvatili da je u onlajn glazbi Apple kralj. To ne shvatise samo korisnici, vec i konkurencija, kakva god bila, ali i glazbene kuce takodjer. 3-4 godine pazljivog planiranja i mukotrpnog rada dovelo je do trena da je iPod + iTMS postao bilijunski pogodak, kojeg je sada jako tesko, vjerojatno gotovo nemoguce, nadmasiti.
Zasto? Zato sto bi nekom drugom jakom igracu, recimo Sonyju ili Microsoftu, trebalo puno vise vremena, najmanje dvostruko, da uspije u tome. Ostalima i vise.
1. Prvo valja zasukati rukave i izgraditi iznimno dobar onlajn ducan koji moze stati uz bok iTMSu, ne samo po kolicini usluga, vec i po dozivljaju i jednostavnosti uporabe. Takav pothvat nije nimalo lak ni trivijalan i mislim da je to i Jobs jednom natuknuo.
2. Apple je korisnike prvo omamio afrodizijakom - iPodom. Danas svatko slini za tom spravicom jer je fenomenalna. No, tko od velikih igraca moze ponuditi slican uredjaj? Sve i da moze, koliko vremena treba Sonyju da bi taj novitet izreklamirali i podigli na status ikone koju danas drzi iPod? Microsofta tu odmah izbacujem iz igre jer oni nisu kadri napraviti takvo sto. Ako Sony ne moze parirati iPodu, nitko vjerojatno ne moze. Dell je to gorko shvatio i ocutio na svojim ledjima. HP je pametno promislio i odlucio iskoristiti momentum za podizanje vlastite prodaje, ukljuciti se u polje digitalne glazbe prije ostalih prikljucujuci se Appleu -- koracati u tudjoj sjeni i tako lakse prebroditi burne valove rane faze otvaranja posve novih trzista.
3. U svemu ovome vrijedi zakon dvostrukih vijednosti -- ako zelis stvoriti cudo koje moze izazvati i parirati necem postojecem, trebas sve sto cinis mnoziti s dva: najmanje dvaput vise vremena ti treba da bi se skrenuo paznju javnosti na sebe, da bi dovabio kupce, promijenio im potrosacki um i nagovorio da kupuju i koriste samo tvoje nove usluge i prozvode. I to sve vrijedi pod uvjetom da tvoja konkurencija lezi, ili jos bolje, spava dubokim snom.
Ako bi netko htio sada maknuti Applea sa sahovnice, povuci par dobrih poteza i matirati ga, trebalo bi mu najmanje 5-6 godina mukotrpnog rada, upregnuti sve svoje figure, od kraljice do zadnjeg pjesaka i moliti se Bogu da Apple zaspe, prestane razmisljati o trzisnoj igri i prestane stancati nove iPodove. Nemoguce.
To je Sony shvatio. Brzi vlak je prosao. Ako zele nesto uhvatiti za sebe, morali su nabrzinu nesto sklepati, a to je: iskoristiti vec postojece korisnike Sony Minidisca i njima se dodvoriti. Njih je najvise u Japanu i Sony racuna da ce koncept njihova glazbena ducana tamo i zazivjeti.
Zasto Sony nije pokusao izbaciti iPodovog klona, odnosno glazbeni uredjaj gradjen na korisnickom gustu i glazbenim standarima (MP3, MP4), jer je sva digitalna glazba, od legalne do ilegalne, spremljenja (najvise) upravo u tim formatima? Umjesto toga, Sony igra na posve nestandardan i kakvocom inferiorniji format (ATRAC), i na Minidisk, koji je kudikamo losije rjesenje za uporabu ako zelimo imati i slusati sve svoje pjesme svugdje: u vaku, autobusu, automobilu, dok vjezbamo, ucimo, radimo ...
Mislim da je u ovom slucaju rijec o staroj skoli razmisljanja. Oni ce radije uloziti u nesto vec svoje, pa makar bilo dozlaboga glupo, negoli u nesto novo i bolje. Microsoft ce isto tako razmisljati. Jer oni naprosto ne mare za ono sto korisnici hoce i ne zele igrati na kartu zadovoljstva onih kojima sluze, vec im neprestano namecu svoje, tjeraju ljude da njih sluze, i sve to uz deranje do gole koze. Iskoristit ce svoju vlastitu velicinu kao moc uvjeravanja, odnosno, postavit ce se tupo, bahato i ucjenjivacki, kao da tu nitko nista ne moze. Pa kud puklo.
Kaze stara poslovica da onome kome dade puno novaca, Bog zauzvrat uzme pamet.
Ima necega u tome ...
* * *