12.12.2020 | 04:56
Kloba kaže:
songokuUglavnom, zanima me što ti misliš o kalibraciji kućnog TV-a?
Baš ništa, to je na toj razini korištenja ekrana nepotrebno. Nije TV uređaj koji ima potrebu biti savršeno usklađen s nekim drugim jer i ne postoji općeprihvaćeni globalni standard, a niti bi to bilo moguće na relativno jeftinim i tehnološki vrlo različitim ekranima. Priča se svodi na gamut koji neki ekran ima (raspon boja koje može prikazati) i koliku svjetloću ili selektivno zamračenje može postići. One fore da netko kalibrira TV s profesionalnim kalibratorom je za običnog korisnika čisti snake oil da mu se izbiju pare i na kraju se opet svodi na pitanje "s čime smo to zapravo uskladili?".
Onoliko koliko je TV potrebno podesiti, to se može u postavkama samog uređaja. I onda se to na consumer razini svodi na to da ako ti je slika pretamna, digneš svjetloću i vice versa. To je ono kada u igrama obično pokaže skalu sive, pa moraš odabrati podešenje u kojem razlikuješ sve nijanse. Boje nemaš što dirati, a osim toga većina TV-a dolazi s nekoliko gotovih profila tipa "eko", "natural", "neon", "vivid", "movie", "game" itd, pa se čovjek može s time igrati čisto da vidi što njemu najbolje odgovara. To su neki gotovi kolor profili od tvornice. Kod nekih možeš podesiti i toplinu boja, što može biti korisno, pogotovo ako TV gubi konzistentnost kako tijekom godina stari, pa ga se tako može malo korigirati.
Profesionalna kalibracija je proces usklađivanja dva različita uređaja da jednako prikazuju boje tijekom produkcijskog procesa. Znači ne možeš na ekranu imati ambalažu za neki proizvod u jednoj nijansi crvene, a da ti u tisku ispadne u drugoj. No, kako se to često zakomplicira, tko se bavi tiskom na toj razini obično počne koristiti Pantone listove da bi se odabrala točna Pantone boja. Onda klijentu na Balkanu na kraju bude skupo tiskati s Pantone bojama, pa se opet sve svede na "otprilike ćemo, ma bit će to dobro".
U video produkciji je najvažnija usklađenost opreme koja se međusobno koristi, pa ako znaš da ti jedna kamera malo "baca na žuto", onda ćeš na to posebno paziti i korigirati ako koristiš kadrove s raznih kamera. Zato služi white balance koji se radi prije snimanja, kamermani to rutinski odrade s običnim A4 papirom i piče dalje.
Naravno, ako si holivudski studio, onda ćeš biti ozbiljniji i kupiti Pro Display XDR ili nešto slično, ali to opet, kada produkcija jednom završi, sve to više ne znači mnogo jer taj sadržaj će na 50 različitih modela TV-a izgledati 50 puta različito. To su sve nijanse koje nisu bitne.
TV "kalibriraš" ti sa svojim očima, podesiš ga tako da je tebi ugodan za gledanje, to je sva filozofija. Ako si sitničav, onda uzmeš testne uzorke (mreža gradijenata, boje itd.) i po njima podesiš postavke tako da ti se čine da vidiš sve što trebaš vidjeti. I opet to ne znači mnogo jer ćeš stalno nailaziti na sadržaj koji je različito produciran.