24.04.2024 | 13:30
Evo, c/p priče iz Auto blica 14 iz 2002. (objava u srpnju 2002.) Pravila su se od onda promijenila, i auti i cijene (na više), ali za dojam je, nadam se, dovoljno?
Kako nastaju trkaći reli bolidi
Pravila za WRC su jednostavna: dvolitreni turbomotor s 300 KS, pogon na sve kotače i dužina veća od 4 metra. To je recept, ali svaki je bolid različit. Focus WRC jedan je od njih
Što je potrebno da se serijski automobil pretvori u WRC čudovište? Da, čudovište, jer auto kompaktne klase s dvolitrenim turbomotorom ima oko 300 KS, pogon na sve kotače i, najvažnije, gotovo 700 Nm okretnog momenta. Budući da takav focus u serijskoj proizvodnji ne postoji, potrebne su iznimno velike prerade koje će obiteljskog ljubimca pretvoriti u lovca na tisućinke sekunde bez mane i straha.
Za to je potreban pogon, ne tvornica, s vrhunskim stručnjacima jer se gotovo sve radi ručno. Ford je za svoj jedini globalni nastup u nekom natjecanju sklopio ugovor s M-sportom, poduzećem u vlasništvu Malcolma Wilsona, bivšeg reli vozača i prvaka V. Britanije 1994. Za početak, iz Saarlouisa stiže karoserija modela s trojima vratima. Iako je jedna od najčvršćih na tržištu, nije ni izbliza dovoljno za napore koji je očekuju. Zato se ugrađuje zaštitni kavez od čeličnih cijevi visoke čvrstoće. Konačni rezultat: krutost karoserije za 100 je posto veća od izvornika, a cijena za to je 45 metara cijevi ugrađenih u kabinu.
Posebnu pažnju zaslužuje podvozje. Prema pravilima WRC-a, dozvoljene su preinake radi ugradnje pogona na sve kotače; stoga se u podnicu ugrađuje tunel za uzdužno smješteni mjenjač i kardan. Mjenjač (proizvod tvrtke Xtrac) napravljen je prema zahtjevima M-sporta: hidrauličko sekvencijalno biranje brzina, ravno ozubljenje bez sinkrona i ugrađeni prednji i središnji aktivni diferencijali čine jedan sklop mase 40-ak kilograma. Konstrukcijski životni vijek je 1000 km, a cijena 150.000 eura. Vrijeme promjene je manje od pravilima dozvoljenih 20 minuta. Kad smo već kod vremena potrebnog za promjenu: spojka se mijenja za 2 minute i 11 sekundi (serijski oko 3 sata). U skladu s životnim vijekom (400 km), gradnjom (karbon), težinom (manje od 2 kg) je i cijena: više od 22.000 eura.
WRC je skupa igračka: poluosovina je izrađena iz titana od vanjskog dobavljača. životni vijek: 400 km, cijena oko 14.000 eura. Nemojte zaboraviti da jedan auto treba četiri komada.
I ovjes je temeljito prerađen: i sprijeda i straga se koristi McPherson. Takvo rješenje diktira potreba za pogonom na sve kotače i logistički razlozi: identični dijelovi pristaju i sprijeda i straga što znači manje rezervnih dijelova u pratećem kamionu.
Paradoksalno: motor je jedan od relativno jeftini(ji)h dijelova focusa (60.000 eura, životni vijek 1000 km). Dvolitreni turbo benzinac razvija cosworth. Zbog restriktora na usisu (φ 34 mm) snaga je ograničena na 300-njak KS te se većina pažnje posvećuje odzivu na gas i okretnom momentu: službeni podatak kaže 550 Nm pri 4000/min, a neslužbeno se barata i podatkom od 670 Nm pri 2500/min. Koga zanima potrošnja (FIA propisano gorivo, 4 eura litra) na brzincu evo i tog podatka: 75 l/100 km.
Toliko o teoriji. Kako to u praksi izgleda, doživjeli smo u primjerku iz 1999., focusu s kojim je McRae pobijedio na Safari reliju. Taj je primjerak ostavljen na životu iz sentimentalnih razloga: to je bila prva pobjeda focusa u WRC-u. U usporedbi s klasom 2002. “naš” focus nije imao elektroničko prebacivanje brzina i aktivni stražnji diferencijal: detalji koji će na pravom brzincu donijeti nekoliko sekundi, ali za prezentaciju vozačkih mogućnosti sasvim nebitno.
U prohladno smo jutro dovezeni u šumu pokraj Keswicka i ekipa je već pripremila bijeli focus za makadam. Aluminijski naplatci dimenzija 7 x 15 cola i auto podignut na 430 mm klirensa (220 mm hoda ovjesa) te diskovi promjera 300 mm i gume za makadam zaokružuju podešavanja. Nekoliko krugova je Tapio Laukkanen (vozi prvenstvo V. Britanije) odvezao sam ne bi li sve provjerio i zagrijao.
Sjedanje u školjkasto sjedalo (naravno s kacigom na glavi) i vezanje pojasevima (u četiri točke) traje oko pola minute, a potom prekidači i displej odvlače pažnju. Posebice tri u sredini ispod kojih piše “Stage setting”. Jedan uključuje antilag (sistem koji ubacuje gorivo u ispušnu granu i tako drži turbo stalno uključenim eliminirajući turbo rupu), a druga dva su za podešavanje aktivnih diferencijala (prednji i središnji, 1999. nema aktivni i stražnji) za više stabilnosti pri kočenju.
Kratko upoznavanje i savjet: koga zanima brzina, može uključiti displej ispred suvozača, inače namijenjen očitavanju vremena. Znatiželja je iznimna, kasnije će se pokazati ispravnost odluke.
Tapio ručicu mjenjača povlači dvaput unazad i jeziv metalni zvuk praćen trzajem daju do znanja da je rikverc uključen: “zato što mjenjač toliko košta i radi ovako; serijskog se ni ne primjećuje...”
Motor promuklo brunda; čak bi se moglo reći da je uglađen. Ipak, sve liči na zatišje pred buru....
I bura je uslijedila. Ulazak na makadam koji se samo uz puno dobre volje može tako nazvati i Tapio tri prekidača prebacuje na “Stage”. Motor iste sekunde mijenja karakter i počinje vući nezaustavljivo prema naprijed kao da ga gone svi vrazi svijeta (0-100 km/h na asfaltu 4.3 s). Kratkim trzajima mijenja brzine bez spojke (ona služi samo za kretanje): lijeva je noga na kočnici, desna na gasu. Put posut nezamislivo velikim kamenjem (nikako cesta) širi je od focusa za 20-ak cm i zavija ulijevo: drveće je s obje strane, a mi jurimo nezamislivo brzo. Kratak dodir kočnice i focus se ukopava, usporenje je toliko kao da smo izbacili sidro. No, vremena za odmor nema, motor ponovno urla, kotači grabe podlogu: Tapio radi poput rudara, upravljač pleše u njegovim rukama, a rad nogu posramio bi svakog boksača.
I focus slijedi taj ritam: stražnji kraj je čas lijevo, čas desno, ali nikad ne miruje. Dolazi i prva ukosnica, kojeg prolazimo poput Sainza ili McRaea: bez potrebe za korištenjem ručne kočnice, samo pažljivim radom upravljača i balansiranjem na gasu. To štedi sekunde i iz zavoja izlazimo već u drugoj brzini i s punim gasom. Slijedi ponovno dionica brzih zavoja (iako u početku nisu tako izgledali) i 100-njak metara dugi spust i potom uspon u lijevu stranu. Jurimo običnom čovjeku nezamislivo brzo: u rupi se osjeća kompresija, a potom na usponu kontrolirano kližemo cijelom dužinom zavoja. Vrijeme je za prvi pogled na brzinomjer: 175 km/h! Drveće promiče pored nas na udaljenosti od 30-ak cm i postaje zelena mrlja koju se primjećuje tek perifernim vidom. Ponovno kočenje i potom opet jurnjava na granici mogućeg. Vanjski svijet izgleda poput playstationa, jedino nas inercijske sile podsjećaju da je sve stvarnost.
Sve što je lijepo kratko traje, finski majstor isključuje “Stage” i focus polako ulazi pod šator. Focus isijava toplinu, koja se širi i predstavlja fizički ekvivalent iznimnog samopouzdanja kojim zrače svi u ekipi. Bogatiji za iskustvo razmjenjujemo dojmove i u nevjerici tražimo još jedan krug. Uljudan smješak, ali to na žalost nije moguće. Troškovi focusa WRC naime, iznose 200 eura po kilometru.