11.07.2024 | 18:38
Istovremeno, na tržištu baterija se događa nešto vrlo čudno i neočekivano. Na žalost, ne očekujem da će se to, ako se taj trend nastavi, preliti na cijenu auta koja je još uvijek previsoka.
No, da se vratim na baterije: cijene u Kini padaju i to jako.
Dva glavna tipa baterija koje se koriste u autima su LiFePo i NMC. Cijene LiFePo ćelija su pale u zadnjih godinu dana 51% i sad su na cca 54USD/kWh. Lani je prosječna cijena bila 95USD/kWh.
Razlozi? Osnovni je prekapacitiranost proizvodnih kapaciteta, a ovo je tek vrh ledenog brijega, jer europska autoindustrija ubrzano gradi svoje proizvodne kapacitete za proizvodnju baterija što će samo naglasiti ovaj trend. Prije nego se krenete veseliti; iskustvo nas uči da multinacionalne korporacije razliku u cijeni ne pretaču na kupce, nego trpaju sebi u džep. Istovremeno, cijeli je posao na vrlo staklenim nogama: ulaganja je bitno teže vratiti ako je cijena proizvoda pala, a novce si utukao u proizvodni kapacitet koji sad stoji ili donosi samo 50% planiranog prihoda.
Zarada po proizvedenoj ćeliji se opasno smanjuje i približava nuli.
Kina se rano (o)kladila na struju i tamo je sad već u prosjeku električni auto u prodaji jeftiniji od klasičnog. Ovdje valja napomenuti da je cijeli taj lanac postavljen od strane države na netržišnim temeljima i da se auti proizvode planski (da ne velimo po dekretu KP) te država izravno dotira svako proizvedeno vozilo u svakom koraku njegove proizvodnje. To je osnovni razlog zašto je EU uvela carine od 10 do 37,6% na EV iz Kine.
Da ne bude zabune: ne govorimo o poticajima od strane države koja pomogne neki posao pa on onda uspije ili ne uspije na tržištu; ne govorimo čak niti o ovim prodajnim poticajima koji su ograničeni sumom novca i vremenskim periodom u kojima su aktivni kao kod nas, a onda kupac sam bira auto, nego govorimo o planu prema kojem BYD danas mora proizvesti 800 auta, za svaki od njih će država platiti X novaca (defacto namiriti tvornicu koja nema problema s prodajom) i to onda ide na tržište koje god ono bilo. Na taj način (pored efikasnosti u proizvodnji) kineski proizvođači diktiraju cijene i spuštaju marže na koje su tradicionalni proizvođači navikli.
Ovaj višak u ponudi baterija već dovodi do toga da se grade velike baterijske farme koje skladište struju i služe peglanju opterećenja mreže tj. olakšavaju korištenje cikličkih izvora energije (solar, vjetar) i nude alternativu klasičnim spremnicima energije (RHE Velebit, recimo).
Iako se stalno tvrdi da je količina litija i ostalih skupih materijala za izradu baterije konačna i da će nastati problem u izradi baterija, to se još nije dogodilo.