21.04.2019 | 23:39
zabac kaže:
Ono s masom je glupost.
Energija linerano raste s masom a kvadratno s brzinom.
To bi znacilo kako su celicni auti bolji od aluminijskih (ili djelomicno aluminijski), a jos bolji od onih koji imaju djelove od karbona.
Žabac, ajde još jednom, kad ti se slegne šunkica, pročitaj sve od početka i s razumijevanjem. Nisi glup, ali sad se praviš. Preskočio si dio 'vrlo visoke čvrstoće'.
Sad me zbilja vučeš za jezik. Dakle, ako imamo neko opterećenje na neku konstrukciju, neka bude greda da bude skroz jednostavno, njena deformacije uslijed tog opterećenja će ovisiti o veličini tog opterećenja (neka bude neki moment savijanja) i bit će OBRNUTO proporcionalna umnošku momenta otpora (skroz pojednostavljeno obliku presjeka te grede koja može biti puni kvadrat, šuplji kvadrat, krug, I, U ili L profil ili nešto sasvm deseto) i modula elastičnosti materijala. Ako upotrijebimo čvršći materijal, onda je, logično, ne?, deformacija manja.
Posebna je mudrost i znanost u oblikovanju presjeka, jer uvijek težiš tome da opterećenje nosi oblik, a ne materijal.
Zapamti da suma parcijalnih optimuma nikad nije konačni optimum. Evo ti najboljeg primjera. Aluminij je lakši od čelika. Ali nema ni približno istu čvrstoću. Pa se za neke primjene dogodi da kad aluminij dimenzioniraš da podnese potrebna opterećenja, zbog slabosti materijala ga moraš toliko upotrijebiti da ti u konačnici cijela konstrukcija bude teža. Konkretan primjer: trocilindrični turbobenzinski motor obujam 1 litre od Forda, poznati ecooost. On ima blok od nodularnog lijeva (posebna vrsta sivog lijeva gdje grafit nije u obliku listića, nego kuglica (nodula) pa ima višu čvrstoću) iako je prethodna generacija četverocilindričnih tzv. ZETEC-SE motora obujma od 1.2 do 1.7 litara bila od aluminija.
Naime, ecoboost ima turbo i puno veće tlakove u cilindru od usisnog zetec-SE motora. To je jedan razlog. Drugi je da uz čeličnu radilicu sad blok ima isti koeficijent linearnog temperaturnog istezanja pa ležajevi radilice mogu biti uži što donosi manje gubitke trenja itd itd itd... Dakle, iako je materijal u startu teži (željezni lijev) na koncu je motor lakši.
Dakle, nema univerzalnog odgovora da su bolji ovi ili oni auti. Jer karbon je najlakši od svega, a nudi dovoljnu čvrstoću (najbolji omjer čvrstoće u odnosu na masu), ali je proizvodnja teška i spora i nepogodna za velike serije, a posebna razina problema je popravak u slučaju sudara. Nema ga. Mijenja se cijela šasija tj. kada. To je servisni postupak za Alfu 4C, Davore, čisto da znaš. Mijenja se cijela karbonska kada i onda na njoj gradi novi auto.
Kombinacija aluminij - čelik? Da, može, ali imaš problem spajanja. Čelik na aluminij ne možeš zavariti. Ako ih spojiš mehanički (vijci, zakovice) na mjestu dodira imaš elektrokoroziju (razlika potencijala između željeza i aluminija, znaš o tome više od mene, galvanski članak itd). Audi TT koji (je) ima(o) hibridnu karoseriju koristi ljepljenje čelika i aluminija pa to ljepilo služi i kao izolator. I opet, kompliciran postupak pa se koristi samo na vozilu koje nije velikoserijsko, a cijena nije kritični detalj.
Masa nije glupost. Ako je auto dovoljno čvrst, bolje da je lakši nego teži. Da, ako se ti sa autom od 1000 kg zaletiš u zid koji je nepomična, kruta prepreka, manje će energije morati upiti ta karoserija, nego ona od 1500 kg.
A ako te potepe autobus koji ima 15 tona, onda je ionako svejedno, jer je njegova količina gibanja puno veća od tvoje i tvoja linija gibanja će se stopiti s njegovom. Što će to značiti za tvoj vrat ili unutarnje organe ovisi o razlici smjerova i brzina i opet te 500 kila viška u slučaju da auto ima 1500 kg neće spasiti. Bitno je samo da u slučajevima kad usporenje tj. trzaj nije prevelik karoserija zadrži oblik do te mjere da ti imaš prostor za preživjeti.
A ako misliš da je svejedno koliko kila ima auto, vozi kolica u samoposluzi pomoću samo jedne ruke kad je u njima kruh i pašteta, a onda ih natrpaj s dvije gajbe vode, vrećom ugljena, par kila mesa, još voća i povrća pa mi reci kako ti je lako bilo skrenuti ta kolica, zaustaviti ih ili pokrenuti?