07.07.2021 | 13:15
Ok, Kloba, evo malo povijesti.
Auto je dosad bio primarno emotivan proizvod. To se, IMHO, mijenja upravo s ovom elektrifikacijom i auti idu u rang bijele tehnike. No, to je druga tema, ostanimo na onom što je bilo (donedavno). Čim je nešto emotivan proizvod, onda tu ima jako taštine. A na čelu autoindustrije je ima vjerojatno samo malo manje nego u modnoj industriji.
Spomenuo si Ferdinanda Piecha. On je potomak po ženskoj strani obitelji Porsche (zato ima drugačije prezime) koje se, jasno, a kako drugačije?, ne podnose. Po zvanju je on strojraski inženjer koji je zaslužan za Porsche 917 (onaj koji je u LeMansu vozio Steve McQueen; mislim na film). Stari se Ferdinand Porsche javio na Hitlerov natječaj za proizvodnju vozila koje neće biti preskupo i s jednom litrom goriva može prevaliti više od 8 km. To je ono što u povijesnim knjigama stoji zabilježeno kao buba. Njegov sin, Ferry Porsche je konstruirao porsche 911. Čisto da shvatiš koja je snaga obitelji Porsche u automobilskom svijetu.
Sad dolazimo do onog dijela gdje se oni i Piech (jasno, oko nasljedstva je pukla ljubav) nemaju. Piech je bio pripadnih 'gubitničkog' klana i zato se duplo trsio da se dokaže dostojnim. Prva prilika bila je Audi brand koji je početkom 80-ih bio lošiji pandan VW-a (prouči kako je nastao Audi ujedinjavanjem nekoliko brandova, konkretno 4, zato i ima 4 ringa kao logo). Piech je to odlučio promijeniti i odvažio se na razvoj pogona na sve kotače koji je poznat kao quattro. Audi je ušao u reli i, iako nije osvojio naslov, promijenio je povijest. To je bio početak uzleta prema premiumu i jačanja utjecaja Piecha unutar VW-a. VAG (Volkswagen Aktiens Gesselshaft ili po naški d.d.) se danas sastoji od: Audija, branda VW, SEAT (španjolska verzija Crvene zastave koja je počela kao licencni proizvođač Fiata; SEAT je akronim Sociedad Espanol Automobili e Turismo, ili tako nekako) koji je kupljen od Španjolske krajem 80-ih). Iduća na listi je bila Škoda koja je već imala zaključen deal o prodaji s Renaultom (tad u zajedničkom koncernu s Volvom) prije nego je VW uletio i česi su onda prodali Škodu VW-u, a ne Renaultu. Porsche je oduvijek bio u djelomičnom vlasništvu obitelji Porsche i od trenutka kad je Škoda postala dio VAG-a krenula su nadje_avanja o kontroli cijelog koncerna. Piech je kontrolirao ovaj dio, ali ne i Porsche, pa je htio otkupiti i Porsche u nekoliko navrata. Svaki puta mu je naum propao, a u svojem n-tom pokušaju je Porsche zapravo napravio suprotno i preuzeo kontrolu nad cijelim VAG-om (tu se u međuvremenu našao i Lamborghini kao dio Audija, Ducatti i proizvođač kamiona Scania, ako se ne varam).
Kako je PIech, kako to običava reći moj ponajbolji prijatelj samo još jedan Austrijanac koji želi osvojiti svijet, nije mogao podnijeti da u portfelju nema sve naj. Tvrdoglav i autokratski u nastupu, znao je na svoj brk progurati projekte koji nisu donijeli nikakvu zaradu, nego su samo kreirali hype. Bilo je tu svega, ali nije sve nužno bilo loše, samo neisplativo. Evo, na brzinu mi pada na pamet: VW lupo 3L (lupo koji troši u prosjeku 3l/100 km), audi A2 (gradski auto s aluminijskom karoserijom), dvosjed koji troši jednu litru/100 km i, jasno, kralj svih sličnih napora: serijski auto koji je brži od 400 km/h. Da bi pokazao Porscheu gdje mu je mjesto, Audi je razvio R8, izravnog konkurenta porscheu 911, a onda je slijedio krunski dragulj: otkupio je ime Bugatti i najavio odmah Veyron, auto s više od 1000 KS i najvećom brzinom višom od 400 km/h.
Već sam ti rekao koliko je novaca spaljeno u tom projektu koji je bio Piechova čista fiks ideja (kad smo već kod toga, on nije ni izbliza jedini koje je progurao neke projekte na svoj brk, a na račun kompanije koja ga plaća i koja je tu imala samo gubitke..)
U obranu Piecha navest ću neke stvari koje je pogurao (iako ih je kasnije svojatao kao vlastite/izume kompanija kojima je bio na čelu) i koje su zbilja označile tehnološki napredak u datom trenu: izravno ubrizgavanje goriva kod dizela (Fiat je to imao prvi, ali Audi je to omasovio), vruće pocinčavanje karoserije (također poznat postupak, ali Audi ga je prvi uveo u serijsku proizvodnju). mjenjač s dvije spojke (Porsche je to imao još krajem 70-ih, ali LUK je razvio moderni sustav zajedno s VW-om koji je to omasovio)...
Uglavnom, izgooglaj Piech/Porsche i imaš materijala za feljton/seriju. Prepuno intrige, povrijeđenih ega, taštine itd...