Automobili (i sve oko toga...)
(1 korsinik/a gleda/ju temu) (1) Gost

Automobili (i sve oko toga...)


22.12.2021 | 11:02
Kako smo sad već došli na 5-6 godina?
22.12.2021 | 11:26
Nemam pojma koliko traje baterija kod prosječnog automobila na električni pogon, pa sam "bubnuo" tih 5-6 godina, možda je to 2, možda je 10, možda čak i 20 (mada sumnjam), ali u svakom slučaju, cijena nove baterije je poprilično veliki iznos u apsolutnoj vrijednosti, a i veliki postotak od cijene novog automobila, pa predstavlja izuzetno veliki trošak u situaciji kada imamo automobil čija je vrijednost značajno pala.
22.12.2021 | 16:06
Gledaoneki video za Teslu staru 9 godina kojij je bas istekla garancija i nova baterije (cijeli blok) kosta preko 20.000$. Cijena Popravka je bila vise nego 1/4 te cijene.

Video
22.12.2021 | 16:48
m@xym kaže:
Nemam pojma koliko traje baterija kod prosječnog automobila na električni pogon, pa sam "bubnuo" tih 5-6 godina, možda je to 2, možda je 10, možda čak i 20 (mada sumnjam), ali u svakom slučaju, cijena nove baterije je poprilično veliki iznos u apsolutnoj vrijednosti, a i veliki postotak od cijene novog automobila, pa predstavlja izuzetno veliki trošak u situaciji kada imamo automobil čija je vrijednost značajno pala.


Baterija u autu, kao i baterija u mobitelu, ima životni vijek izražen u broju ciklusa punjenja. Ako kažeš da je svakih 400 km jedan ciklus punjenja (može biti i manje km za ciklus punjenja, to ovisi o navici i stilu vožnje) i da je za krepanu bateriju bilo što ispod 800 ciklusa punjenja krajnje i apsolutno neprihvatljivo, to ti je 400·800=320.000 km. A koliko je to u godinama - ovisi koliko km godišnje radiš, zar ne? 20 godina vjerojatno nije ni u kojem scenariju jer je to već toliko dug period da bi baterija propala i da ima samo jedan ciklus punjenja, ali 10-12 godina bi moglo biti.
22.12.2021 | 20:00
Meni je ta kilometraža 40 godina vožnje...

U svakom slučaju, nakon 10-12 godina, imaš automobil koji je izgubio većinu svoje vrijednosti, a nova baterija košta kao i baterija na novom autu.
22.12.2021 | 20:24
Po toj logici i nova masina kosta.

Danas pricao poznanik da je s Yugom napravio preko 700.000km i 3 mzsine je promjenio. Dvije na oko 300.000km, a sa zadnjom ga je prodao.
22.12.2021 | 20:25
Moj auto ima uskoro 12 godina. Da ga prodajem, pretpostavljam da bih ga, uz malo sreće i strpljenja, (jer ne želim lažirati kilometre niti općenito skrivati činjenice) mogao prodati za 6.000 €. Bez tih faktora, vjerojatno za pola tog iznosa. Kad je bio nov, koštao je nešto kao 47.000 €. Tu smo, znači, negdje, između 5 i 10% početne cijene (namjerno ne pišem "svoje vrijednosti" jer ne znam što to zapravo znači).

Da mi se (nedajbože, kucam o drvo kuc kuc kuc) dogodi da visokotlačna diesel pumpa dođe svom kraju, cijena sanacije tog kvara u službenom servisu bi dosegla, a možda i premašila najoptimističniju prodajnu cijenu mog auta, a u neslužbenim varijantama bi se možda uspio zadržati ispod donje cijene (dakle, ispod 3000 €). Pod pretpostavkom da se upustim u taj popravak. A da se ne upustim, prodao bih ga nekom tko se želi u to upustiti, ili oporabiteljima "na vagu", s obzirom da ima solidnu tonažu, pa što ispadne više. Sigurno ne bih trošio novac na 30 kg dinamita itd.

Dakle, ne vidim, u tom smislu, razliku između mog sadašnjeg auta i Tesle.

I ne kužim kako je sad problem s baterijom na 8-9 godina starom Tesli najednom takvo čudo da svi "padaju u nesvjest" oko toga (btw, koliko još ima Tesla toliko starih koji i dalje voze?), a kad, kako kaže Djuro, jebeno skupi npr. Audi otkaže nakon 3-4 godine i 50.000 km, onda se slegne ramenima i kaže "Hja, to mu je, znate, mana."
23.12.2021 | 13:55
ovo je laicko racunanje, pa svi ce nadopunit bateriju..... da im auto ne stane u pola puta... zato ih pune preko noci ili kad su na poslu.

znaci nece se bas vozit 320km i kad mu stane auto onda ga slepat do punione, tako da ta laicka matematika 400·800=320.000 km nema veze sa stvarnoscu... to se polovi 50% sigurno.

drugo vecina sebi priusti polovan auto. ne mogu svi kupiti novi znaci vec kupuju auto koji ima mozda vijek trajanja baterije skracen 50-60%, elektricna auta su jako skupa, struja je skuplja radi istih i svasta nesta, skladistenje baterija, proizvodnja... bla bla bla.

tu se o radi o svemu ne samo o tome koliko ce auto prijeci km sa punom baterijom.


meni ako ne rezervar polu prazan ja stanem i natankam razliku, bez da cekam 30 min il 3 sata.. a nisam sa time skratio zivotni vijek auta.

koliko god da je netko pobornik elektricnih auta, ista nisu niti izbliza praktina niti "ekonomicna" koliko ih se reklamira odnosno prikazuje.
23.12.2021 | 13:59
smayoo kaže:
Moj auto ima uskoro 12 godina. Da ga prodajem, pretpostavljam da bih ga, uz malo sreće i strpljenja, (jer ne želim lažirati kilometre niti općenito skrivati činjenice) mogao prodati za 6.000 €. Bez tih faktora, vjerojatno za pola tog iznosa. Kad je bio nov, koštao je nešto kao 47.000 €. Tu smo, znači, negdje, između 5 i 10% početne cijene (namjerno ne pišem "svoje vrijednosti" jer ne znam što to zapravo znači).

Da mi se (nedajbože, kucam o drvo kuc kuc kuc) dogodi da visokotlačna diesel pumpa dođe svom kraju, cijena sanacije tog kvara u službenom servisu bi dosegla, a možda i premašila najoptimističniju prodajnu cijenu mog auta, a u neslužbenim varijantama bi se možda uspio zadržati ispod donje cijene (dakle, ispod 3000 €). Pod pretpostavkom da se upustim u taj popravak. A da se ne upustim, prodao bih ga nekom tko se želi u to upustiti, ili oporabiteljima "na vagu", s obzirom da ima solidnu tonažu, pa što ispadne više. Sigurno ne bih trošio novac na 30 kg dinamita itd.

Dakle, ne vidim, u tom smislu, razliku između mog sadašnjeg auta i Tesle.

I ne kužim kako je sad problem s baterijom na 8-9 godina starom Tesli najednom takvo čudo da svi "padaju u nesvjest" oko toga (btw, koliko još ima Tesla toliko starih koji i dalje voze?), a kad, kako kaže Djuro, jebeno skupi npr. Audi otkaže nakon 3-4 godine i 50.000 km, onda se slegne ramenima i kaže "Hja, to mu je, znate, mana."


razlika izmedu tvoga auta ili te tesle je u tome sto ces ti taj svoj auto vec nekako negdje popravit, a Teslu bome neces, jer to i sama tesla brani... niti zeli da ih popravis. Vec da izvalis 80 000 do 100 000€ za novi auto.
23.12.2021 | 15:15
Koliko ja pratim, već sad ima aftermarket i dijelova, i servisa za Teslu. Baš ga lupetate napamet...
Tko te može natjerati da mu voziš auto na ovlašteni servis jednom kad mu istekne jamstvo? Ako ti ne ponude nešto što je skuplje, ali u nekim razumnim granicama, svatko će tražiti druge opcije. Osim luđaka koji radije od svega napravi cirkus na YT dižući auto u zrak.

ovo je laicko racunanje, pa svi ce nadopunit bateriju..... da im auto ne stane u pola puta... zato ih pune preko noci ili kad su na poslu.

znaci nece se bas vozit 320km i kad mu stane auto onda ga slepat do punione, tako da ta laicka matematika 400·800=320.000 km nema veze sa stvarnoscu... to se polovi 50% sigurno.


Kao i na mobitelu, kad dopunjavaš bateriju koja nije do dna prazna, to nije cijeli ciklus punjenja, nego u proporciji toliko % ciklusa koliko je bilo kapaciteta za dopuniti. Dakle, ta "laička" matematika (što ti zapravo znači "laička"? To što si ti laik za to područje, ne znači da sam i ja) itekako ima veze sa stvarnošću.
23.12.2021 | 16:58
smayoo kaže:
Koliko ja pratim, već sad ima aftermarket i dijelova, i servisa za Teslu. Baš ga lupetate napamet...
Tko te može natjerati da mu voziš auto na ovlašteni servis jednom kad mu istekne jamstvo? Ako ti ne ponude nešto što je skuplje, ali u nekim razumnim granicama, svatko će tražiti druge opcije. Osim luđaka koji radije od svega napravi cirkus na YT dižući auto u zrak.

ovo je laicko racunanje, pa svi ce nadopunit bateriju..... da im auto ne stane u pola puta... zato ih pune preko noci ili kad su na poslu.

znaci nece se bas vozit 320km i kad mu stane auto onda ga slepat do punione, tako da ta laicka matematika 400·800=320.000 km nema veze sa stvarnoscu... to se polovi 50% sigurno.


Kao i na mobitelu, kad dopunjavaš bateriju koja nije do dna prazna, to nije cijeli ciklus punjenja, nego u proporciji toliko % ciklusa koliko je bilo kapaciteta za dopuniti. Dakle, ta "laička" matematika (što ti zapravo znači "laička"? To što si ti laik za to područje, ne znači da sam i ja) itekako ima veze sa stvarnošću.


imam tetku koja sve zna, njoj je lijek voda za sve, glavobolju, zubobolju, kad uraste nokat... i tak odalje...

jednom prilikom sam ju pitao zasto onda ne rijesi migrantsku krizu. kad jos sve vec ide or ruke.


tebi bi preporucio da se javis Tesli jer ti sigurno rijesavas pored svih ostalih problema i njihove, a mozda te i Rimac uzme.

ja ti se duboko ispricavam i naklanjam nema sta.
23.12.2021 | 17:46
U čemu je sad problem? Komentiraš nešto što ne znaš, a ja znam jer mi je to struka i sad si uvrijeđen jer ti kažem da si u krivu?
24.12.2021 | 00:27
smayoo kaže:
U čemu je sad problem? Komentiraš nešto što ne znaš, a ja znam jer mi je to struka i sad si uvrijeđen jer ti kažem da si u krivu?



ma nisam uvrijeden, vidim ja da ti imas pojma o svacemu, to se vidi po svim temama u kojima komentiras, pomazes il sudjelujes na nekakav nacin, iskustva isto tako, samo sto mi se cini da tvoja vecina iskustva dolazi iz nekakve teorije ili sa papira...

jako kratko da pojednostavnim, ja imam auta na gorivo... jer mi elektricno nikako ne pase niti odgovara u ovome trenutku.

pitanje za tebe, dali ti onda vozis Elektricno vozilo kad je toliko isplativo dobro i ne znam ni ja sta sve?!

Ja sam imao na raspolaganju Renault Zoe of firme, zivio sam i radio tada u Wuerzburgu, vozao se po regiji.... bila mi je muka kad idem na put jer sam piuno puta morao auto ostavit i po 2 km od firme gdje sam odlazio da se isto vozilo napuni... jer nije bilo blize punione. najslade mi je bilo zimi, kad idem po kisi ili mecavi do vozila jer je 1km od moje "lokacije". a o deklariranoj km od 350km nema nista, jer je Bavaria uzbrdo nizbrdo, pa je taj auto na kraju trosio vecu kolicini energije nego moj WRX STI, toliko mi je auto isao na krc da sam nakon jedne zime poceo ici sa svojim privatnim vozilom na sluzbeni put koji nije bio placen, jer sam sam odlucio ne koristit vozilo od firme.

A od Wuerzburga do Berlina sam putovao 7 sati voznje i dodatna 3 punjenja jer sam isto morao stat i punit.... nekih 200km prije cilja

eto na tome ja temeljim svoje iskustvo.
24.12.2021 | 07:07
Robert_84 kaže:
smayoo kaže:
U čemu je sad problem? Komentiraš nešto što ne znaš, a ja znam jer mi je to struka i sad si uvrijeđen jer ti kažem da si u krivu?



ma nisam uvrijeden, vidim ja da ti imas pojma o svacemu, to se vidi po svim temama u kojima komentiras, pomazes il sudjelujes na nekakav nacin, iskustva isto tako, samo sto mi se cini da tvoja vecina iskustva dolazi iz nekakve teorije ili sa papira...

jako kratko da pojednostavnim, ja imam auta na gorivo... jer mi elektricno nikako ne pase niti odgovara u ovome trenutku.

pitanje za tebe, dali ti onda vozis Elektricno vozilo kad je toliko isplativo dobro i ne znam ni ja sta sve?!

Ja sam imao na raspolaganju Renault Zoe of firme, zivio sam i radio tada u Wuerzburgu, vozao se po regiji.... bila mi je muka kad idem na put jer sam piuno puta morao auto ostavit i po 2 km od firme gdje sam odlazio da se isto vozilo napuni... jer nije bilo blize punione. najslade mi je bilo zimi, kad idem po kisi ili mecavi do vozila jer je 1km od moje "lokacije". a o deklariranoj km od 350km nema nista, jer je Bavaria uzbrdo nizbrdo, pa je taj auto na kraju trosio vecu kolicini energije nego moj WRX STI, toliko mi je auto isao na krc da sam nakon jedne zime poceo ici sa svojim privatnim vozilom na sluzbeni put koji nije bio placen, jer sam sam odlucio ne koristit vozilo od firme.

A od Wuerzburga do Berlina sam putovao 7 sati voznje i dodatna 3 punjenja jer sam isto morao stat i punit.... nekih 200km prije cilja

eto na tome ja temeljim svoje iskustvo.


Čisto E Auto, je u ovim uvjetima ne moguće koristiti za dnevnu upotrebu (osim samo u velikom gradu) PHV je dobro riješenje, nije idealno, ali prihvativo, vozim već 6 stu godinu PHV. Potrošio sam jedan akomulator 8,9 Kwh (11.000 €) , ušlo mi je u rutinu staviti ga na punjenje po noći. Baterija ima optimalan rad kad se ne puni do kraja a i ne prazni skroz, taj režim im je već sad od proizvođača zadan i time skoro siguran. Isključim benzin kad uđem u grad/ mijesto. Do sad sam na 65% svih pređenih kilometara elektro, tendencija rast. Kad bude visokovoltažna baterija i punjenjenje tako da radi bez talke prebacivam se na čistu struju.
Rezervni dijelovi su kod Tesle problem! Polako se etabliraju tvrtke kojima je specijalnost popravak visoko voltažne baterije, najviše ih sada ima u UK. U Austriji ima jedna tvrtka koja radi Upgrade na VVB, ali za sad samo za 1. market, siguran sam da će i oni početi sa popravcima.
Tako da je tema e- mobilnosti nešto sto nije savršeno ali je dobar pravac i polako se treba ulaziti u nju. Meni bi osobno bilo draže da se se to odvija Vodikom, ali sad je bolje elektro nego dizelom. Vidjet ćemo u kojem smjeru će to ić, sad je pravo napeto. Eksperiment.
24.12.2021 | 08:06
Imao sam prilike nekoliko dana voziti Jaguar I-Pace. Sve super iznutra-izvana, 400KS čistog električnog gušta(brutala), paprena cijena (600000kn+), ali veliki problem sa dosegom. Realno 250km, 300km ako jako paziš. Stava sam da se trenutno baš ne bi upustio na recimo neki put po priobalju i otocima. Ne treba mi opterećenje na putu. Jel radi punionica, jel gužva jel ovo jel ono! Jednostavno mi ne trebaju komplikacije na putu. A to je realno postalo izgledno jer se broj električnih auta iz mjesec u mjesec povećava. Za grad i međugradski promet svaka preporuka za taj ili sličan (bitno povoljniji)auto.
24.12.2021 | 08:32
Robert_84 kaže:
ma nisam uvrijeden, vidim ja da ti imas pojma o svacemu, to se vidi po svim temama u kojima komentiras, pomazes il sudjelujes na nekakav nacin, iskustva isto tako, samo sto mi se cini da tvoja vecina iskustva dolazi iz nekakve teorije ili sa papira...


Moj pokojni stari bi rekao - znanje je jako važno, a iskustvo je nenadoknadivo. Od mene ništa ne dolazi SAMO iz teorije ili s papira jer, da je tako, ostao bih u svom poslu kruha gladan. Ali, isto tako, ljudi koji vjeruju samo iskustvu i zanemaruju (teorijsko) znanje, a na dnevnoj bazi susrećem takve u poslu, u pravilu rade najveća s*anja u svojoj struci uopće, jer rade napamet, po špranci, ne razmišljajući je li metoda koju su nekad uspješno primijenili uopće suvisla, a kamoli primjenjiva u nekoj novoj situaciji.

Kad smo kod baterija, najbolji je primjer što (možeš pogledati i ovdje na Jabučnjaku) jako puno ljudi i dan-danas misli da se bateriji osigurava optimalan životni vijek tako da se prazni do kraja i puni do kraja, što je bila praksa s punjivim baterijama baziranim na niklu, koje su bile mainstream prije 20+ godina. Litijske se ponašaju sasvim drugačije, optimalno ih je dopunjavati kad god imaš priliku i mogućnost, ali ljudi ih sustavno uništavaju jer su "naučili" da se baterije prazne do kraja i pune do kraja. Samo ovdje na Jabučnjaku sam najmanje 20 puta objašnjavao jedno te isto i uvijek se našao netko da mi protuslovi jer "pa valjda svi znaju da...".

O stvarnim svakodnevnim životnim situacijama u mom poslu bolje da i ne počinjem. Pun mi je Q umišljenih priučenih električara koji pričaju viceve o inženjerima, a nisu u stanju spojiti križnu sklopku za paljenje svjetla na tri mjesta, ni da im život ovisi o tome.

jako kratko da pojednostavnim, ja imam auta na gorivo... jer mi elektricno nikako ne pase niti odgovara u ovome trenutku.


Apsolutno ti vjerujem. Ali onda je to ispravna izjava. "Za moje potrebe i navike, električni auto u ovom trenutku nije dobar izbor."

pitanje za tebe, dali ti onda vozis Elektricno vozilo kad je toliko isplativo dobro i ne znam ni ja sta sve?!


Kupili smo novi auto prije 2,5 godine, benzinski Subaru XV 1.6 s CVT prijenosom (zamjenu za Toyotu Corollu Verso 2006. s 280.000 km). Ozbiljno sam razmišljao o električnom autu, ali u tom trenutku sve osim Tesle je bilo (u smislu energetske efikasnosti, autonomije, opremljenosti...) - lakrdija i eventualno upotrebljivo u strogo gradskim uvjetima vožnje. A Tesla u Hrvatskoj uopće nije imao podršku. Jednom davno, prije 25 godina, vozio sam auto za kojeg nije bilo servisa ni normalne dobave dijelova u Hrvatskoj, pa sam ga vozio na redovne servise (drugih nije trebalo) u Trst, pa kasnije u Koper. To mi je tlaka i gnjavaža i ne želim više nikad tako. I radi toga tada nisam uopće razmatrao električni auto kao opciju.

Planiram ozbiljno ući u kupnju novog auta (zamjenu za Ford Galaxy) za 12 do 18 mjeseci. U međuvremenu se intenzivno informiram, raspitujem kod kolega koji već voze elektromobile (Tesla S, BMW E1, Nissan, Hyundai, Renault, čak sam pristao sjesti i u jedan VW ) i skupljam njihova iskustva, prijavljujem za testne vožnje i analiziram. U ovom času još ne mogu reći da mi se ijedan elektromobil osim Tesle čini upotrebljiv za moje navike korištenja. I dalje imaju čuda nekih nepotrebnih drangulija pod haubom i na podvozju za koje nikom nije jasno što će ikome na jednom elektromobilu, i dalje imaju neprihvatljivo mali postotak rekuperacije energije, i dalje ne znaju napisati softver da auto zaustavlja do potpunog mirovanja elektrodinamički (ne znaju zakočiti bez diskova, jer razmišljaju zastarjelo, mehaničarski), ...

Problemi koje si ti imao su vrlo uobičajeni. Prvi problem ja osobno nemam, jer živim u obiteljskoj kući s trofaznim električnim priključkom i mogu instalirati 11 kW punjač doma, ako ne i jači, a na krov staviti oko 6 kW fotonapona, da kompenziram tu potrošnju. Drugi problem ja opet - nemam. Ti putuješ po Njemačkoj. Udaljenosti su puno veće, nego u Hrvatskoj. Moja prosječna dnevna relacija je 200 km, a najudaljenija tipična dnevna relacija je oko 300 km. U manje od 5% situacija imam dnevno putovanje dulje od 300 km, u manje od 1% imam dulje od 600 km.

Dva Tesla modela koje sam probao (i vozio ozbiljnu kilometražu!) uredno, u bilo kojim uvjetima, s brdima ili bez njih, u optimalnom režimu vožnje dosežu 400+ km. U režimu gdje se vozim 300 km do nekamo i isti dan se vraćam 300 km doma (a to je svaki 20. put, odnosno svakih mjesec i pol dana), tamo kamo idem (neko gradilište, ili neka gradska zona) ima punjač i vrijeme u kojem mi auto ne treba, kad se on može napuniti. Svaki 100-ti put moram računati s jednim do dva punjenja usput, dakle sa cca 1h puta više, nego da samo sjednem i vozim. 50 godina mi je i odavno ne putujem na takav način da sjednem i vozim 700 km u cugu. Stajem ionako svakih sat-dva (jer moram na WC, jer me zaboli kičma, jer mi utrne noga, jer sam nervozan... ) tako da meni to nije nikakav setback.

Također, nije mi niti muka voziti auto energetski optimalno. To me je naučio već sadašnji Galaxy, koji na 110 u 6. brzini troši u prosjeku 7 l/100km, na 130 je to 8,5, na 160 je 11, a na 195 je 24. Pitaju me kolege zašto vozim tako sporo kad nema presretača, a ja im kažem da mene auto sam kazni kad vozim brzo. Klik tempomat i - prst u uho...

eto na tome ja temeljim svoje iskustvo.


Eto, a ja upravo o tome govorim kad kažem da ljudi koji se oslanjaju isključivo na iskustvo rade najveća s*anja u poslu.

Probao si jedan, i to usrano loš elektromobil i sad na temelju njega imaš kruti stav o toj temi.
24.12.2021 | 09:04
smayoo kaže:

Probao si jedan, i to usrano loš elektromobil i sad na temelju njega imaš kruti stav o toj temi.


Svi mi imamo krute stavove o bilo kojoj temi, jer obično više vjerujemo sami sebi, čak i kad se lažemo, nego nekom drugom, čak i kad nam on govori istinu. A, to se vrlo često može vidjeti i ovdje na forumu.

Kako si zadovoljan sa Subaru XV, ima li kakvih "mušica" ili "dječjih bolesti", ili sve radi cakum-pakum?

BTW Meni je EV neatraktivan upravo zbog te baterije, koja će, kad tad odraditi svoje, a onda će taj automobil postati bezvrijedan, jer da bi ga vozio moraš "popraviti kvar" koji košta više od same cijene vozila, a sa neoriginalnim baterijama se svakako ne bih igrao.
24.12.2021 | 09:30
Nisam dugo, ali možda će vam biti zanimljivo:
Što se prelaska na električna vozila tiče Kraljevina Norveška je stigla najdalje - sve zato jer su počeli poticati vozače da kupuju vozila sa ZE (Zero Emissions) još 2000. godine.
Zbog toga je danas svaki drugi prodani automobil u Norveškoj električni, a Kraljevina ima i Udruženje električnih automobila.
Prema njihovim podacima, 2020. godine imali su više od 200 tisuća električnih vozila na cestama te predviđaju rast tog broja jer Norveška ima cilj da do 2025. svaki prodani automobil ima nultu emisiju štetnih plinova.
Kolika će to biti navala, možda zorno dočarava da se 2020. u Oslu nalazilo oko 400 stanica za punjenje električnih vozila a da će ih 2024. biti oko 8000.

No, nije sve zeleno kao što se javnosti prodaje.
Tako primjerice, čak i jedna ekološki osvještena Njemačka muku muči sa dotrajalim vjetroturbinama čiji je rok upotrebe bio 20 godina.
Danas, umjesto pitoresknog krajolika zelenih livada i šuma imaju načičkane bijele stupove čiji su propeleri skinuti i naslagani na zemlju kraj njih, te tako stoje već godinama.
Nitko nikada nije došao po njih, počeo ih rastavljati i pokušao ih odvesti na nekakav otpad ili reciklažu.
Lokalci su jako ljuti zbog svega, ali čini se da ih malo tko čuje.

Nadalje, javnosti se ne govori koliko će nam za prelazak na zelenu energiju trebati rijetkih i onih još rijeđih metala.
Od početka svijeta do danas čovječanstvo je potrošilo između 800 milijuna i milijardu tona bakra.
Ako se sadašnje stope rasta potražnje održe, istu količinu moramo proizvesti u sljedećih - 30 godina.
U tri desetljeća moramo proizvesti onoliko koliko smo proizveli u više milenija?!
Proizvodnja koju očekujemo je - čudovišna.

Najveći otvoreni rudnik bakra na svijetu dubine je kilometar, promjera četiri i nalazi se na sjeveru Čilea.
Zove se Chuquicamata i vjeruje se da samo taj rudnik sadrži oko 13 % svjetskih zaliha bakra.
Vlasnik je država, godišnje rafiniraju 470 000 tona bakra, a to će sa potražnjom rasti.
Geolozi predviđaju peak proizvodnje 2030. - 2040, a onda drastično smanjenje u proizvodnji jer ga više neće biti.

Kao i u Kini, i ovaj rudnik onečišćuje tlo i rijeke jer u prirodu ispušta teške metale.
No u Čileu rudarenje bakra uzdržava 10 posto radnog stanovništa pa se rijetki usuđuju javno reći da imaju probleme s vodom kao posljedicu teške industrije rudnika u tom kraju.
Za izvlačenje i rafiniranje bakra treba vode. Puno vode. Chuquicamata troši gotovo 2000 litara u sekundi.
Iako kiša u pustinjskim dijelovima Čilea gdje se rudnik nalazi nije pala pet stoljeća, izvlače se podzemne vode, pa se vodu koja je prirodna rezerva u toj regiji previše iskorištava - sve zbog rudarske industrije.
Zona onečišćenja prostire se na nekoliko tisuća četvornih metara. Onečišćeni su i gradovi udaljeni četiri sata vožnje.

Što se Kine tiče, ta država sjedi na 75 posto rezervi rijetkih metala svijeta.
Kako je bivši predsjednik Kine Deng Xiaoping rekao:”Bliski istok ima naftu, no Kina ima rijetke metale”
Strateška vrijednost je veća jer su nezamjenjivi.
Kina je puno, puno ambicioznija od naftnih monarhija Bliskog istoka.
Ne zadovoljava je samo monopol nad rudnicima.
Kinezi žele ostvariti i monopol i nad tvornicama.

No sve to dolazi po strašnoj cijeni za okolno stanovništvo koje se guši u zraku onečišćenom grafitom, litijem, bakrom (biraj metal po izboru), i čiji krajolik se pretvara u ogroman krater koji zagađuje i podzemne i nadzemne vode te kompletnu floru i faunu.

Zaključno, ispada da zelena energija nije nimalo "zelena".
Samo smo izmjestili rudnike i to što skandinavske države uživaju u čistom zraku ne znači da na granicama istih zrak neće postati zagađeniji.
Samo će trebati vremena da do toga dođe.
Mi, zemlje "zapada" za sada se držimo one, "ako ga ne vidimo problem ne postoji".

Kako se čini, za cca 20 godina ćemo se osvjestiti, emisije CO2 i dalje će rasti, a čovječanstvo će imati još jedan skandal na rukama - electricgate…

Jer, što ako smo zaboravili da je u svakoj promjeni koju pokreće industrija uvijek najvažnija njezina poslovna održivost?
Energetsku tranziciju pokreće poslovni svijet i trgovina.
Nisu to dobronajmerni, iskreni ljudi koji pokušavaju na najbolji način riješiti probleme.
Tvrtke za proizvodnju energije sunca i vjetra žele zaraditi, a to neće spasiti planet ili čovječanstvo.
Na kraju krajeva, utvrdili smo to na COVID-19 threadu.
Ovdje je priča ista, samo su promijenjene imenice.

Sve podatke izvukao sam iz ovoga dokumentarca koji se prikazivao i na HRTu pa se možda može pogledati i na HRTi appu ili stranici.
A može i na ovom linku.
24.12.2021 | 11:04
@Kloba, ako se sjećaš prije mislim tri godine (nije bilo korone pa mislim da je bila 2018.) smo ćaskali u nekoj temi i tada sam se u jednom postu dotaknuo Elona Muska i svemirskog rudarstva,... sad ću tu stati sa pisanjem i idem naći post

Evo:

Bertone kaže:
Šteta, pogledaj film do kraja.

Mislim za sebe da živim sa dosta realnim pogledom na svijet, ali u meni još uvijek tinja nada da će humanizam pobijediti, ako ne prije onda kad dotaknemo dno samouništenja.

Sad ću malo odlutati od glavne teme posta, ali kad si ga već spomenuo... recimo po do sad pročitanom ti si fasciniran (možda nije baš dobar izraz, ali mi trenutno ne pada na pamet bolji/primjereniji) Elonom Muskom i njegovim naporima da učini svijet boljim mjestom.

Iako osobno smatram da Musk nije humanist kakvim se prikazuje dajem mu šansu da griješim i da nije kapitalist kakvim ga smatram

Ako pustimo na stranu poluproizvod od auta koji prodaje, meni je zanimljivije pratiti njegove ostale projekte (koje umotano radi kako bi ostvario svoj svemirski program). Lik je uspio uvaljati i prodati put do Marsa i natrag, uspio je uvjeriti svijet da se Falcon rakete razvija za orbitalna i međuplanetarna putovanja, a zapravo je razvija za rudarenje u svemiru. Ne znam da li pratiš cijene plemenitih metala, ali cijena Paladija (za to su krivi katalizatori u autima) je već par mjeseci veća od cijene zlata i platine, a resursi Zemlje nisu neograničeni i lik danas ulaže u električne aute (primarno razvoj novih oblika i kemije baterija) i svemirski program da bi sutra mogao biti gospodar resursa koji se smiju iskapati svugdje osim na Mjesecu. Ima tu i AI no doći ćemo do toga, uglavnom moje razmišljanje da li je Musk humanist ili ne iz sažetog prikaza njegovih kompanija:

SpaceX - razvoj višekratnih raketa za transport, razvoj samoodrživih baznih postaja
Tesla - treba od nečega danas živjeti, zabaviti javnost i skrenuti pažnju javnosti, a i dobar je teren za isprobati nove tehnologije
SolarCity - eksperiment za buduće samoodržive baze u svemiru (tu imamo i projekt iz 2001 iz SpaceX programa pod imenom Mars Oasis (buš to pogledao ako te zanima ili ako već nisi)
Gigafactory - eksperiment za opskrbu energijom budućih rudarskih kolonija
Hyperloop - eksperiment za transport ljudi i opreme između rudarskih kolonija u svemiru
OpenAI - hmm, tu mi je malo nejasan njegov stav i motiv jer sa jedne strane više nije u odboru OpenAI-a zbog sukoba interesa kao predsjednik Tesle i otvoreno govori o opasnostima AI-a, a sa druge je napravio niz "navodnih gluposti" zbog kojih je suspendiran sa čelnog čovjeka Tesle pa više nije u sukobu interesa sa OpenAI.
Neuralink - još jedan projekt pomoću čijih rezultata (ukoliko uspije) lakše kontrolirati putničko/teretni transport u SpaceX programu.

PS. Počeo sam previše pisati odjednom, pa povremeno misli odu na drugu temu/misao i moram popravljati post


I dalje mislim isto što sam napisao prije tri godine, ali priznajem da sam pogriješio u jednoj stvari, a odnosi se na iskapanje rude na Mjesecu.

Naime temeljem UN-og sporazuma "Outer Space Treaty" postoje naznake da se debelo razmatra iskapanje rude na Mjesecu zbog "općeg" dobra. Početak priče je bio vidljiv u listopadu 2009. godine kad su ameri ispalili dva projektila u zoni južnog pola Mjeseca opravdavajući taj čin potrebom da se analizira eventualno postojanje zaleđene vode na polovima Mjeseca.
Ono što tada nisu objavili je da u zoni južnog pola (na tamnoj strani) postoji anomalija, smještena u Aitkenovom bazenu. Anomalija je naime ogromna metalna masa ispod površine Mjeseca promjera preko 2000 km čiji sastav još uvijek ne znaju (ili znaju, ali se prave da ne znaju).
Da je Aitkenov bazen (anomalija) interesantan može se zaključiti iz iz činjenice da su Kinezi sve svoje sonde i rover poslali baš tamo.
Možda iz današnje perspektive izgleda suludo razmišljati o dovlačenju plemenitih metala iz svemira, ali tehnologija da to postane ekonomski isplativo se razvija, a znamo da nam resursi na zemlji nisu neograničeni,... ili po onoj narodnoj - gdje ima dima ima i vatre
24.12.2021 | 12:07
Slažem se sa svime što pišete (i Kloba, i Bertone), osim što ne kužim da li vi sad ne shvaćate da je u pogledu svih negativnosti koje navodite trenutno ista stvar. Naftna industrija na isti način zagađuje planetu i uništava život ljudima. Problem nafte niti počinje, niti završava na ispušnim plinovima automobila.

Tako da ne znam otkud sad ta bjelosvjetska zabrinutost za patnje potlačenih naroda i neki najednom napadaj savjesti. Ništa novo to nije. Baš ništa.

Da se razumijemo, ne tvrdim da je to u redu. Samo da netko "anti-zeleni" povlači argumente koji najmanje u jednakoj mjeri stoje i sad.

Pogledajte kako se živi u Nigeriji. Svjetske naftne multinacionalke vedre i oblače zemljom najbogatijih prirodnih resursa u Africi, dok ljudi žive u bijedi.
Pogledajte Venezuelu. Prije je bila neokolonija, kao i Nigerija, a sad je u raspadu jer se samo promijenio eksploatator. Ljudima nije ništa bolje.
Tako bi bilo i u arapskim zemljama da se ne radi o pustinji u kojoj živi iznimno malo ljudi.

Ekologija? Googlajte kako izgledaju ploveće bušotine u Meksičkom zaljevu ili uz jugozapadnu obalu Afrike. Sjetite se Deepwater Horizona. Exxon Valdeza. A sve one zaboravljene "manje" incidente između ne znamo više ni nabrojati.

U Rijeci se "par tona" (jebo to, sitnica... ) nafte izlije iz rafinerije u more svakih par godina. I...? Eto... Slegnemo ramenima. Radna mjesta...
24.12.2021 | 12:14
Pa ja na rudarenje (kao djelatnost) u svemiru gledam pozitivno jer će se ruda valjda odmah tamo i preraditi (tko bi lud na Zemlju dovlačio materijal u kojem je 80-90% šute)
Uostalom, ako preselimo par desetaka/stotina mil. ljudi gore barem malo ćemo rasteretiti one koji ostanu dolje
24.12.2021 | 14:31
smayoo kaže:
Slažem se sa svime što pišete (i Kloba, i Bertone), osim što ne kužim da li vi sad ne shvaćate da je u pogledu svih negativnosti koje navodite trenutno ista stvar. Naftna industrija na isti način zagađuje planetu i uništava život ljudima. Problem nafte niti počinje, niti završava na ispušnim plinovima automobila.

Sve u redu. Nisam niti mislio da post poentira sa vraćanjem na fosilna goriva.
Više na ono što nije rečeno.
Srbija je treća zemlja u Europi po zalihama litija.
Pričamo o ogromnim količinama, ako se ne varam oko 2,7 milijuna tona imaju, iza njih su Španjolci za 300 tisuća tona.
A kako je tvrtka Rio Tinto već odavno bacila šape na njihova nalazišta, ne znam da li će eko udruge uspjeti istjerati tu multinacionalnu korporaciju koja je zaista kriva za građanski rat i iza sebe ostavlja pustoš, ali su igrači prepuni love koji geopolitiku kroje po svojim interesima.
Ukoliko se Srbija ne odupre Rio Tintu, te se ne ostvare nadanja tamošnjih ekologa i ekološki svjesnih građana da s rudnici litija otvore kada ih otvore i Švabe (takve da se ne oštećuju okolni zrak, vodu, zemlju i ne raseljavaju domicilno stanovništvo).
Ako pričamo o radijusima zagađenosti od 400 km, to će se preliti i na Hrvatsku pričamo li o najcrnijem scenariju.
Zapravo sam malo toga znao o ovoj temi i začudio sam se koliko nas muljaju i sa time.
A onda sam se sjetio i tog Rio Tinta.
Eto.
To je to.
Nikakvo vraćanje na staro, samo izgleda da je i ovo šarena laža (kao i sve drugo u modernom svijetu)...
EDIT:
A budimo realni, u ovom dobu u 21. stoljeću tražiti od Srbije da se odrekne zarade od litija je identično kao tražiti od Hrvatske da se odrekne zarade od turizma. Oni će rudnike otvoriti. Pitanje je samo kako će zaštititi okoliš od istih.
24.12.2021 | 14:37
Bertone kaže:
Pa ja na rudarenje (kao djelatnost) u svemiru gledam pozitivno jer će se ruda valjda odmah tamo i preraditi (tko bi lud na Zemlju dovlačio materijal u kojem je 80-90% šute)
Uostalom, ako preselimo par desetaka/stotina mil. ljudi gore barem malo ćemo rasteretiti one koji ostanu dolje

Svemirsko rudarenje?
Jako zanimljiva tema.
Moram priznati da nisam upoznat s time.
Ali da zvuči zanimljivo, itekako.
24.12.2021 | 14:44
Osim Tesle (super charger ) ni jedan nije ozbiljno za upotrebu. To Smayoo da nemogu napraviti auto da do 0 koči s E pogonom nije istina. Moram ga jednom tjedno staviti na N i zakočiti da očistim diskove jer bi inače zahrđali od ne korištenja.
24.12.2021 | 15:41
Pazi, to što ti ne pritisneš pedalu kočnice, ne znači da automatika auta ne aktivira mehaničke kočnice. Jesi li siguran? U biti, ako ti je diskove uhvatila ruzina (od kiše i to, ona površinska), onda možeš čuti onaj zvuk kad ih pakne ugrizu.

Ali OK, ako su se ipak nešto naučili pa unaprijedili, drago mi je to. Jer tu se radilo samo o tvrdoglavom jahanju po zastarjelom konceptu. Elektrodinamičko kočenje zaustavlja vlakove od 2000 t, gdje ne bi jedan auto.
24.12.2021 | 16:05
Ja sam isto mislio da mehanički koči, ali nije. To je na svakom forumu o E autima da se ponekad treba u neutralu zakočiti. Moj novi cak i sam s vremena na vrijeme pritisne. To on radi kad tek krećeš, samo prioni pakne malo uz disk i bez da to osjetiš kao kočenje samo ga čuješ. Isto tako je rezim punjenja i praznjenja definiran sa rezervom da se ne dogodi duboko pražnjenje I taj dio se ne računa u domet.
24.12.2021 | 16:45
Probao si jedan, i to usrano loš elektromobil i sad na temelju njega imaš kruti stav o toj temi.


po cemu je Zoe los elektro auto?!






opet iste price kao i kad se poredi Windows laptop od 300€ sa nekakvih Apple laptopom od 1500€ i dolazi se do zakljucka kako je Apple bolji!?

poredit ZEO sa autima iste klase ok, ali sa Telsom nema smisla jer mozes kupit 3-4 Zeo za jednu Teslu.

Uglavnom iz objasnjenja tvoga posta se vidi da ima puno razloga zasto ti ne vozis Elektro vozilo, a i pitanje je dali ces i u buducnosti...

jbg.... zivot

jos jedan od razloga razlike ue cijeni je jer ja ne mogu imat samo jedan auto od 100 000€ meni trebaju najmanje 2-3 vozila...
24.12.2021 | 18:42
Ja bi rado ponovno kupio auto sa 1.9 TDI PD ASZ motorom, zapravo pristao bi bez razmišljanja i na ATD motor, al jbg nema više
24.12.2021 | 18:52
Robert_84 kaže:
Uglavnom iz objasnjenja tvoga posta se vidi da ima puno razloga zasto ti ne vozis Elektro vozilo, a i pitanje je dali ces i u buducnosti...


Eto... ja se potrudim suvislo argumentirati svoj stav i pokazati kako postoje jasni razlozi zašto meni to može štimati, a tebi, na temelju onog što si ti sam napisao - ne može, i od svega toga - tvoj de facto odgovor je ova tvoja rečenica. Kafanska naklapanja...
24.12.2021 | 20:48
smayoo kaže:
Robert_84 kaže:
Uglavnom iz objasnjenja tvoga posta se vidi da ima puno razloga zasto ti ne vozis Elektro vozilo, a i pitanje je dali ces i u buducnosti...


Eto... ja se potrudim suvislo argumentirati svoj stav i pokazati kako postoje jasni razlozi zašto meni to može štimati, a tebi, na temelju onog što si ti sam napisao - ne može, i od svega toga - tvoj de facto odgovor je ova tvoja rečenica. Kafanska naklapanja...


pa da, to je to, da imam punionicu na svakom cosku, da imam za leasing 3x1000€ po vozilu, da je odrzavanje jednostavno i jeftino, da zivim u kuci gdje mogu spojit struju za punjenje su samo neki od razloga koje da rijesim to bi vozilo i meni pasalo...
Moderatori: Bertone

Vikalica™

Zadnja poruka: pred 10 sati, 39 minuta
  • ^SuperUnknown^: Jel to samo meni potrgan layout Oglasnika? :)
  • smayoo: Nije to baš besplatan način. To sve tako radi kako si opisao, ali windowsi te upozoravaju da nisu aktivirani
  • ping: @VanjusOS ima. Downloadiraj DEMO version parallelsa za M procesrore. To će ti downloadirati windows for arm kao .iso file. Instaliraj UTM virtual machine i windowse koje si skinuo.
  • JOHN: izuzev telekom operatera i sl.
  • JOHN: to je sve ilegala
  • JOHN: Pazite se skime imate aranžamne
  • JOHN: Čini se da više neće biti IPTVa, za đabalesku ili ga više uopće neće biti u ponudi.
  • smayoo: [link]
  • stefanjos: podsjetnik svim dobrim ljudima za iparty :)
  • jmustac: poslano
  • Riba: Javi se meni s detaljima.
  • jmustac: kako obrisati profil na ovom forumu?
  • rusty: @marioart - ovisi o hipervizoru, ali ukratko da. Moguće je dobiti emulaciju x86 na ARM bare metal stroju. UTM hypervisor kojeg osobno koristim nudi u mogućnost. Jasno, to zovu emulacijom, ne virtualizacijom ali eto
  • marioart: @rusty .. moze li se ikako dobiti x86 win kroz virtualizaciju?
  • stefanjos: drlovric. pa odgovaranje poruka na aplikacijama koje namu mac app i ako se puni da ne secem po mob, rijesim preko maca i to je to
  • rusty: Virtualizacija bi bio moj odabir, e sada da li je besplatno ili ne, ovisi o tome kako ćeš tu kopiju licencirati
  • VanjusOS: ima li nekakav besplatni način za imati Windows na Macbook sa M čipovima?
  • drlovric: Za sta ti konkretno mirroring sluzi? Ja mu nisam nasao primjenu :/
  • stefanjos: affinty na popustu 50%. ja sam si uzeo novu licensu. do sada sam bio na v1
  • stefanjos: tako da, meni je to top feature
  • stefanjos: ja imam australski app store i iphone mirroring koristim svaki dan
  • drlovric: To ces probati jednom i nikad vise. Nema razloga za biti razocaran :)
  • Zdravac: - NIJE :/
  • Zdravac: Jel proradio iPhone Mirroring? :)
  • Yonkis: iOS 18.1.1 / macOS Sequoia 15.1.1 [link]
  • kupus: pretpostavljam da to ide meni, znaci fino radi.
  • kupus: hahaha
  • drlovric: Znas kako lijepo klepece. Mozes i mijenjati zvuk. Merak pravi ????????
  • kupus: svejedno hvala smayoo
  • smayoo: Ma nemoj me zajebavat... :D
  • drlovric: Prekrasna aplikacija ako zelite zvuk fancy mehanicke tipkovnice :) [link]
  • drlovric: I ja to ocekujem. Na proljece cu u USA i iskreno se nadam da ce izaci do tada. Da donesem makar dva komada :)
  • Borisone: Osim ako nisi na ti s Tim Cookom, najbliže nagađanju kada je: [link]
  • VanjusOS: zna li netko, hoće li izaći uskoro Air sa M4 čipom?
  • smayoo: Pokušao sam, ali sam odustao kad me zavrtio u krug s registracijom i sign-inom na Epic games. Najprije kaže da može iskoristiti moj AppleID, kad napravi login preko AppleID i kažem da ne želim pokazati svoj AppleID onda me opet svejedno traži login. Tako da... sorry, ne bih.
  • kupus: hvala
  • kupus: moze li netko probat ovaj besplatan virtualan masterpiece na m macovima? [link]
  • ping: @drlovric imaš besplatne konvertere na netu pdf to excel ili konvertiraj u jpeg pa potrazi online free konverter ocr to excel
  • drlovric: nemam Acrobat....smo PDF Exprt i Wondershare.... Raspadne se na oba
  • drlovric: Daj mi mail na poruku pls, pa da ti posaljem....a kakav Pentagon, prosla su ta vremena, glupost neka :)
  • Zdravac: negdje ju uploadaj, pošalji mi link pa ak hoćeš, da vidimo kak će ispasti (osim ako nisu neke secret Pentagon pi*darije :)
  • Zdravac: @drlovric - "export to excel" ?! Adobe acrobat
  • drlovric: Imam fakturu u PDF, htio bih od nje napraviti Excel file. Sta da radim? :)
  • mariolino1971: Pozdrav. Pokušavam poslati oglas no stalno dobivam poruku 413 Request Entity Too Large. U čemu je problem?
  • kupus: UK korisnici vs Apple [link]
  • Yonkis: Jeste li znali da se iPhone sam reboota ako nije otključan u 72 sata? [link]
  • Yonkis: jeste čitali komentare na [link]
  • Ender: takodje zainteresovan za neki IPTV, predlog moze u PM.
  • cariblanco: Ako hočeš ja ti svog "provajdera" kojeg koristim 4-5 godina, pošaljem na pp ?
  • cariblanco: Kako veli Zdravac dobar iptv za 10 E i imaš sve i gdjedaš od kud hočeš. Meni je to jako važno pošto puno putujem, trebam samo dobar net i mirna bosna

Za vikanje moraš biti prijavljen.

Prijava

Prisutni jabučari

Novo na Jabučnjaku

Teme

Poruke

Oglasi

Komentari

Anketa

Koji Mac koristite?

Page Speed 1.63 Seconds

Provided by iJoomla SEO