22.01.2022 | 05:26
tino1 kaže:
Gledaj, mi moramo postići cilj od 1,5 ℃ globalnog zatopljenja i nemamo vremena za bilo koju vrstu polemike. Ja mislim da je i sljepi akcionizam bolje od polemike.
Moj koncept je: koliko god mogu električno. U gradovima samo električno.
Ako mi treba za duge relacije, onda mix svih systema. Omjer mi je, 40 % električno i 60 % fisil. Argumente da je u ovih 60 % teret baterije kojeg voziš kad ti nema snage, odgovaram zato mu je tank samo 35 l i time se težine kompenziraju.
To sigurno nije neki hit ali bolje nego dizel i otto sve jedno koje im filtere zašarafili ili koji Defeat Device upogonili.
A kad riješimo globalno zatopljenje onda možemo razmišljeti i o konceptima.
U velikoj shemi stvari, bojim se da nam je taj 1,5 zapravo jedno veliko ništa. Klimatske i promjene u atmosferi događale su se na Zemlji puno prije nas te će se nastaviti događati i nakon (svih) nas. To što je nama bitno i zgodno da se nekakvo novo ledeno doba ili kuhanje na temperaturama znatno višim od trenutnih pomakne za par stotina ili tisuća godina desno na vremenskoj crti, majčici Zemlji ne igra neku veliku ulogu.
Time naravno ne želim reći da smijemo i trebamo se ponašati kao da nas nije briga pa sijeći šume i grijat se na ćumur, nego doživljavam taj problem globalnog zatopljenja kao i problem gladi u svijetu. Uvijek će bit gladnih i onih koji se pretrpavaju junk foodom - nije da tu ikakva globalna kampanja može rješit išta na svjetskoj razini osim eventualno podići svjesnost da imamo problem.
Matematiku i argumente hibrida mi ne moraš objašnjavati, kako sam već napisao meni hibridi imaju puno više smisla od sasvim električnih automobila s trenutno dostupnom tehnologijom akumulatora i punjenja.
"Čađu" (od milja, svako vozilo koje za pogon koristi motor s unutarnjim sagorijevanjem i puni se na pištolj na benzinskoj crpki) natočiš do čepa za max pola sata (sve da je ne znam kakva gužva na pumpi i da trebaš čekat red) za X novaca. Pumpi ima svuda.
Za istih X novaca natočit ćeš i Teslu (ili Edisona ili Voltu ili... kako god odlučio od milja zvat strujića), u redu ćeš stajat jednako jer nisi (ili bar ne bi trebao biti) jedini koji vozi električno vozilo. Za pola sata ga sigurno nećeš natočit do čepa, pogotovo ne ako je oko tebe još 5 takvih kao ti, a u kvartu ima 4 takve "elektrobenzinske". I tako u "svakom kvartu". Elektroenergetski sustav kakav je trenutno raspoloživ, teško da to može "progutati" bez nekakvih dodatnih troškova i promjena na njemu.
U tom smislu, ovo što dpenava kaže za superkondenzatore moglo bi biti prihvatljivo rješenje. Umjesto "skupih i dugotrajnih" zahvata na EES na pumpu se dopreme prednapunjeni superkondenzatori koji onda pune vozila. Kad se isprazne - vrate se na punjenje negdje i dopreme se novi. Sličan koncept kao trenutni spremnici za lož ulje i UNP tamo gdje nije prošla plinifikacija.
Alternativna opcija - normiraš "oktanski broj" baterijskih članaka pa imamo umjesto:
EuroDiesel (ED) - bateriju koja je ExtraDurable - veći broj ciklusa uz slabije performanse
EuroSuper 95 (ES95) - baterija koja je EuroStandard - normalan broj ciklusa uz standardne performanse
EuroSuper 100 (ES100) - baterija koja je ExtraSpeed - manji broj ciklusa uz maksimalne performanse
I onda standardiziraš članke dimenzijama i veliš ok svi proizvođači EV imaju radit spremnike za iste u dimenzijama X,Y,Z koji će se na pumpama moći zamijeniti 1/1... Svaki od njih ima neku kombinaciju gore normiranih ćelija u određenom broju. Članci u spremniku su zamjenjivi po principu ištekaj i uštekaj drugi. Dođeš na pumpu natočit se, a majstori ti donesu novi spremnik i montiraju dok ti piješ kavu i jedeš krosan. Očitaju raspoloživ kapacitet spremnika koji su ti izvadili i naplate uslugu demontaže/montaže + razliku energije do 100%.
Naravno, ostaviš i "prave superbrze punjače" za recimo vozila javnih službi (vatrogasci, hitna) i normalne za taksije u manjem broju. Po noći kad ti punjači nisu u funkciji, mogu punit one superkondenzatore koje je dpenava spomenuo. Ti kondenzatori onda pune članke normirane...i recimo da smo zatvorili krug.
Utopija i daleko smo od nečeg takvog... plus taj prijelaz neće biti jeftin financijski uopće niti prihvatljiv svima, jer EV su nešto sasvim drugo u odnosu na čađave.