Evo teme koja se idealno veže na prošlu - grafički procesori i hardverom potpomognut 3D. Tekst sam započeo kao prikaz Radeona HD 5870 - najpoželjnije grafičke kartice za Maca danas, ali tijekom pisanja sam shvatio da bi širem čitateljstvu, koje nema potrebe za hi-end grafikom, bilo korisnije pojasniti kako odabrati neku od grafičkih opcija koje se nude pri kupovini Macintosha i što nam donosi nova OpenCL tehnologija. Čemu uopće pisati o grafičkoj kartici koja stoji koliko i cijeli PC u prosječnoj informatičkoj trgovini? Za onih par posto profesionalnih korisnika? Iako će malobrojni Mac korisnici kupiti ovakav hardver, uvijek je zanimljivo saznati što on omogućava i što ćemo za par godina moći kupiti u sklopu nekog široko-tržišnog Mac modela. No, nije tek to u pitanju, ovaj put tema je daleko šira od tehnološkog show-off razmetanja. Naime, nova generacija grafičkih podsustava otvorila je vrata širokoj primjeni OpenCL tehnologije koju Apple promovira još od prve najave Snow Leoparda i koja ima sve izglede da zauvijek promjeni mnoge softvere na osobnim računalima, a istovremeno uvede i potpuno nove kategorije koje su prije bile nedostupne jer je nedostajalo računalne snage. Prava bitka zapravo će se voditi između cloud computinga i naprednih osobnih računala koja performansama već danas zalaze u zonu jučerašnjih superkompjutera. Suvremene grafičke kartice olakšavaju rad u 3D programima, ali u skoroj budućnosti putem OpenCL tehnologije ubrzavaju i niz drugih aplikacija. Kada me kolege na poslu u čudu gledaju o kakvim to tehnikalijama pričam dok opisujem svoje uzbuđenje novom grafičkom karticom, onda znam da sam zašao u zonu koja je prilično maglovita i mnogim IT stručnjacima. Zato ću pokušati jednostavno objasniti kako razlikovati grafičke procesore, što je bitno za određenu vrstu uporabe i kako ćete odlučiti koji je grafički procesor idealan za vaše potrebe i mogućnosti. Kako je to počelo? Rana računala uopće nisu imala grafičke procesore. Centralni procesor brinuo je o iscrtavanju svakog piksela na ekranu, a informacije o tome nalazile su se RAM-u. Primitivni grafički čip znao je samo od koje do koje adrese treba uzimati podatke i kako ih dekodirati u sliku u zadanoj rezoluciji. Naredbama u strojnom jeziku tog doba ispis brojke iz "C" registra izgledao bi otprilike ovako: printc: ; Ispis C registra kao ASCII brojke ld a,c call dtoa2d ; Razlomi A registar u D i E
ld a,d ; Ispiši prvu znamenku u D cp '0' ; Zanemari 0 ako je ispred jr z,printc2 rst 16 ; poziv u ROM: Ispiši karakter u A printc2: ld a,e ; Ispiši prvu znamenku u E rst 16 ; poziv u ROM: Ispiši karakter u A ret Naravno, neki sistem programer je još prije nas morao u ROM-u složiti i dio koda koji vrši konkretno iscrtavanje na ekran tako što kopira određenu matricu 8x8 piksela iz grafičke tablice ASCII karaktera na zadano mjestu u RAM-u - ono koje je konstruktor računala rezervirao za potrebe prikaza na ekranu. Na kasnijim računalima dodana je i informacija o bojama, a prva modernija 8-bitna računala dobila su i zasebni čip koji je brinuo o tzv. spriteovima - zapravo sličicama u najčešće 16x16 piksela. Ta preteča današnjih grafičkih čipova mogla je brinuti o obično 8 takvih spriteova i pozicionirati ih na ekranu nezavisno od pozadinske slike. Postojala je i mogućnost hardverskog pomicanja ekrana, tj. scroll. Naravno, obje mogućnosti bile su orijentirane za korištenje u igrama.
Dolaskom prvih 16-bitnih računala pojavili su se tzv. blitter (bit-block-transfer processor) čipovi. Radi se o koprocesorima koji su bili "glupi", ali izuzetno brzi u kopiranju blokova memorije nezavisno od centralnog procesora. Omogućavali su fluentno pomicanje ekrana i izvedbu niza spriteova u višoj rezoluciji, ali i neke naprednije funkcije kao iscrtavanje linija, kružnica i popunjavanje površina teksturama. Ipak, za 3D grafiku nisu bili posebno nadareni i većina posla se i dalje morala obavljati u centralnom procesoru.
Negdje u to vrijeme nastaju prve profesionalne 3D grafičke radne stanice, ali cijenom su potpuno nedostupne običnim korisnicima. Naravno, ime koje svima prvo pada na pamet je Silicon Graphics koji je osnovan 1981. godine i čiji OpenGL (otvorena grafička biblioteka) standard koristimo sve do danas. Ako želite o tom dobu saznati nešto više sve bitne fragmente računalne povijesti možete uživo pogledati u riječkom muzeju informatike PEEK&POKE. Na PC i Mac osobnim računalima dolazi faza 2D grafičkih akceleratora koje možemo opisati kao napredne blitter čipove. Uglavnom su ubrzavali GUI i rad s prozorima. Njihova era nije dugo trajala jer su centralni procesori napredovali tolikom brzinom da je sve češće bilo brže da CPU sve obavi sam nego da objasni koprocesoru što mu je činiti.
Stara 3dfx reklama sa šalom na vlastiti račun koja je i dan danas istina - vrhunska informatička tehnologija naše civlizacije najviše se koristi za računalne igre! :-) Zatim dolazi prvi široko-komercijalni GPU (graphics processing unit), tj. grafički procesor, bio je to NVIDIA GeForce 256 (poznat i kao NV10) iz 1999. godine, a mnogi će se sjetiti i ATI Rage serije, S3 Virge i Matroxovih kartica. Tada je hit bio i prvi Playstation kao primjer prve uspješne 3D igrače konzole. Zanimljivo i mega-popularno rješenje nudila je tada poznata kompanija 3dfx sa svojom Voodoo serijom. Prve dvije Voodoo generacije bili su moćni nezavisni 3D akceleratori koji su se pass-through vezom hardverski spajali na postojeću 2D grafiku! Odnos cijene i mogućnosti bio je za to vrijeme sjajan, ali ipak taj koncept potpuno nezavisnog 3D-a je odumro čim je tehnologija dorasla tome da u isti čip zapakira kvalitetan 2D i 3D dio.
Dolaskom profesionalnih mogućnosti u široko-komercijalni hardver (procesori koji podržavaju hardverski T&L (transform and lightning) i programabilne piksel i verteks shadere) počinje današnja era 3D grafike na računalima. Moderni grafički procesori dijele se u nekoliko kategorija i prilagođeni su raznim vidovima upotrebe, no to je tema idućeg poglavlja... Kakvi grafički procesori postoje i koji odabrati? Zašto je dobro znati kakav grafički procesor će imati vaš novi Mac? Zato jer bolje grafičke kartice stoje koliko i radnička plaća i nije mudro uložiti novac u nešto što vam ne treba - ili suprotno, nije dobro štedjeti na nečemu što će vam mnogo značiti u poslu. Ako se pak kupuje prijenosnik ili all-in-one iMac, opet je dobro znati kako odlučiti i isplati li se naručivati CTO (configure to order) model sa snažnijim grafičkim procesorom. Možemo reći da danas na tržištu najčešće srećemo pet skupina grafičkih podsustava: Prvi, najjednostavniji, najštedljiviji, najjeftiniji su tzv. integrirani grafički sustavi. Radi se o relativno slabim procesorima koji koriste radnu memoriju računala (koja je generalno spora za ozbiljne grafički intenzivne operacije) i koji se nalaze na samoj matičnoj ploči računala. Mnogi prijenosni Macovi danas koriste takvu grafiku jer je energetski efikasna i jeftina (npr. MacBook serija, MacBook Air, Mac mini). Druga skupina su hibridne solucije u kojima integrirana grafika i dalje koristi RAM za potrebe video memorije, ali zato ima vlastiti cache kako bi se smanjila latencija. Tu možemo dodati i kombinirane solucije koje koristi MacBook Pro serija - dva grafička procesora: prvi, štedljivi i integrirani i drugi, odvojen, s vlastitom video memorijom i odličnih performansi, ali veći potrošač - što kod prijenosnika nije zanemarivo. Srećom, Mac OS X inteligentno uključuje i isključuje potrebni grafički podsustav. Treća skupina su nezavisni grafički procesori, klasične mainstream "grafičke kartice" koji se instaliraju u tower računala putem PCI-Express slotova. Mac Pro može koristiti niz ATI i NVIDIA kartica u srednjoj klasi koje pružaju odličan odnos cijene i mogućnosti. Što se tiče sve-u-jednom računala poput iMaca, tamo se grafička kartica nalazi u manjem MXM formatu. Kod iMaca se GPU bira pri kupovini i korisniku nije omogućeno da ga kasnije sam zamijeni (iako nije nemoguće). Zato treba dobro promisliti kupuje li se solucija koja će vas zadovoljiti na duže staze. Četvrta skupina su high-end grafičke kartice za profesionalce i računalne entuzijaste. Tu se radi o solucijama isključivo za Mac Pro radne stanice koje su zapravo mala super-računala u slotu. Apsurdno, ali istinito je da jedna takva grafička kartica svojom sirovom snagom višestruko nadmašuje snagu i najbržeg 12-procesorskog Mac Pro stroja! Ne, nije pretjerivanje, ali je "kvaka" što se sva ta snaga za sada koristi za prikaz 3D grafike u stvarnom vremenu. No, i tome dolazi kraj - uz pomoć nove OpenCL (Open Computing Language) tehnologije moguće je dio tog ogromnog potencijala iskoristiti i za druge korisne kalkulacije. Najnoviji primjer je iduće izdanje glasovitog Final Cut Pro paketa za video obradu koji će renderiranje videa dijelom prepustiti podržanim OpenCL karticama. Neki vlasnici Mac Pro strojeva idu toliko daleko da već smišljaju načine kako utrpati što više high-end grafičkih kartica u stroj - ne radi prikaza, već jednostavno kao OpenCL module kako bi se ubrzao render video projekata. Peta skupina su ekstremna rješenja s dvostrukim grafičkim procesorima (npr. Radeon HD 6990) ili dvostruke grafičke kartice povezane SLI (Scalable Link Interface) ili CrossFire tehnologijom. Iako takve solucije rade u Mac Pro strojevima, nažalost ne postoje driveri za Mac OS X, pa ih se može koristiti isključivo pod Windowsima. Kako se radi o vrlo malom segmentu korisnika kojemu su takve solucije potrebne, to je prihvatljiv kompromis. Koje karakteristike su bitne? Kada kupujete auto među ostalim pitat ćete trgovca koliko je snažan motor, kolika mu je zapremina, koliko cilindara ima, kolika mu je potrošnja, kakvim mjenjačem prenosi snagu… a što će vas zanimati kada birate grafički procesor? Mac korisnici su tu pošteđeni mnogo razmišljanja jer Apple "zna najbolje za vas" i opcije koje nudi su uglavnom optimalne, ali ako točno znate što želite potrebno je prikupiti malo više informacija, pa onda donijeti odluku.
Bitne karakteristike svakog grafičkog podsustava su:
- radna frekvencija grafičkog procesora, danas obično od 500-900 MHz - izrada, danas od 55 do 40 nm (manje je bolje, štedljivije i manje se grije) - broj operacija s pomičnim zarezom po sekundi (gigaflops), danas do 3 teraflopsa po procesoru - broj iscrtanih teksturiranih piksela po taktu, kod novijih procesora od 2 do 30 GP/sec - broj streaming processing jedinica, danas od 80 do 1600 (broj mogućih paralelnih obrada) - broj jedinica za obradu tekstura, danas od 8 do 80 - veličina video memorije, danas većinom od 256 MB do 2 GB - frekvencija memorijske sabirnice prema video memoriji, danas do 5.5GHz - širina memorijske sabirnice, od 64 do 256 bita - propusnost sabirnice, od 30 do 150 GB/sec Naravno, više je bolje, ali i skuplje. Ono što je danas važno je i podržanost za OpenCL potrebe. Apple otvoreno na svom webu kaže da će OpenCL u budućnosti biti temeljna tehnologija ne samo za Mac programere, već za cijelu informatičku industriju. Dakle, GPGPU (General-Purpose computing on Graphics Processing Units) neminovno dolazi.
Demo prikazuje proceduralno izgrađen megapolis uz pomoć Arnaud Couturierovog Suicidator City Generator za popularnu freeware 3D aplikaciju Blender. Demo se vrti u real-time modu programa SmallLuxGPU koji za iscrtavanje u stvarnom vremenu kombinira sve resurse računala - sve jezgre centralnih procesora i sve raspoložive grafičke procesore. OpenCL dvije godine kasnije Kada sam prvi put pisao o OpenCL-u u najavi Snow Leoparda očekivao sam da će softveri brže početi koristiti njegove blagodati. Očigledno ključne tehnologije poput ove ne ulaze u svakodnevnu upotrebu preko noći. Dva su razloga: prvi je što je komercijalno neisplativo uložiti velike resurse u tehnologiju koja je toliko "cutting edge" da je koristi mali broj korisnika, samo oni koji imaju elitne grafičke kartice, a takvi češće spadaju u igraču populaciju, nego li što su to profesionalci kojima bi OpenCL koristio u "pametnim obradama" za ozbiljne poslove. Drugi razlog je vrijeme učenja i prilagodbe programera na nove trikove. Kako se radi o tehnologiji koju je predložio Apple, to znači da se začela prvo među Mac populacijom programera, a ona je svakako daleko manja od drugog tabora. No, danas kada će Apple prvi "razbiti led" sa svojim novim Final Cut Pro paketom koji će biti prvi komercijalni paket koji podržava OpenCL, čini se da je ta tehnologija ovdje da ostane - povratka nazad više nema jer tko bi bio lud ne koristiti resurse koje sada podržava baš svaki Mac u ponudi.
Gornji demo vrti se na 2.8GHz quad-core Mac Pro računalu s dvije grafičke kartice. Starija NVIDIA 7600GT služi za prikaz, a moćnija 8800GT koristi se za OpenCL izračune i dostiže 195 gigaflopsa. Radi se o simulaciji gravitacijskih sila između 10 do 40 tisuća zvijezda u galaksiji. OpenCL brine o izračunu gravitacijske sile između svake od zvijezda u stvarnom vremenu! Tko zapravo stoji iza OpenCL (Open Computing Language) standarda? Sve sami igrači iz prvi lige: 3DLABS, Activision Blizzard, AMD, Apple, ARM, Broadcom, Codeplay, Electronic Arts, Ericsson, Freescale, Fujitsu, GE, Graphic Remedy, HI, IBM, Intel, Imagination Technologies, Los Alamos National Laboratory, Motorola, Movidia, Nokia, NVIDIA, Petapath, QNX, Qualcomm, RapidMind, Samsung, Seaweed Systems, S3, STMicroelectronics, Takumi Technology, Texas Instruments i Toshiba. Možemo zaključiti da je grupa dovoljno jaka da ne sumnjamo niti u "politički" uspjeh ovog standarda. I to je bitna stavka jer bilo je primjera da lobiji proguraju lošiju tehnologiju.
Da vidimo koje su OpenCL podržane kartice na Macu: NVIDIA GeForce 320M, GeForce GT 330M, GeForce 9400M, GeForce 9600M GT, GeForce 8600M GT, GeForce GT 120, GeForce GT 130, GeForce GTX 285, GeForce 8800 GT, GeForce 8800 GS, Quadro FX 4800 i Quadro FX5600, ATI Radeon HD 4670, ATI Radeon HD 4850, Radeon HD 4870, ATI Radeon HD 5670, ATI Radeon HD 5750, ATI Radeon HD 5770 i ATI Radeon HD 5870. Je li OpenCL zaista "med i mlijeko"? Naravno da nije, da je stvar toliko jednostavna nitko više ne bi koristio klasične centralne procesore i sve poslove bismo radili na nekakvim GPU hibridima. Izazov je u tome da treba prepoznati koji tip zadataka je idealan za takve procesore i gdje su uska grla. Ograničenja GPU-a su višestruka: - komunikacija računala i GPU podsustava ne može imati brzinu kakvu postiže kod koji se izvršava u centralnom procesoru, - GPU nije jako pametan i loše podnosi greške, - GPU je izbirljiv i traži da mu se podaci serviraju na specifičan način, - nije pogodan za sekvencijalne probleme, - nije pogodan za obrade s čestim permutacijama u podacima, - nije pogodan za obrade koje traže mnogo komunikacije, - postoje velike razlike između mogućnosti različitih GPU-a.
Još jedan OpenCL demo koji pokazuje kako se OpenCL može direktno vezati na OpenGL buffere kako bi se izbjeglo šetanje podataka po sabirnici. Dakle, izračun i prikaz odrađuju se istovremeno na grafičkoj kartici. Dobro, a što je s često spominjanom NVIDIA CUDA tehnologijom? Nije li to isto? Nije baš isto, ali je jako slično. Radi se o izuzetno moćnom GPGPU standardu za programiranje koji se odlično integrira u postojeći C/C++ kod, ali problem je što je to tehnologija koja radi isključivo na NVIDIA hardveru i u potpunosti je pod njihovom kontrolom - nije otvoreni standard kao OpenCL. Vjerojatno će na duge staze programeri radije koristiti tehnologiju koja ima širu bazu korisnika i koja je otvorenija. NVIDIA kartice na Macu koje podržavaju CUDA standard imale su i problema s driverima, pa cijela stvar nije ostavila najbolji dojam. OpenCL se najbolje može koristiti za: - obradu slike, zvuka i videa, - simulacije i znanstvene izračune, - medicinske vizualizacije, - financijsko modeliranje, - sve algoritme na podacima koji traže gomilu paralelnih obrada.
Npr. zamislite kompleksni Photoshop filter koji bi se na centralnom procesoru obrađivao piksel po piksel. Onda se pojavi Mac s dvije jezgre, pa to radi dvostruko brže, pa izađe novi model s četiri jezgre, pa osam, a danas već imamo Macove s 12 jezgri! Onda se pojavi Hyper-Threading, pa udvostruči broj jezgri stvarajući virtualne jezgre koje pomažu da se određeni tipovi programa brže izvršavaju. A sada zamislite da isti zadatak povjerite OpenCL-u, a on to obradi u 1600 paralelnih procesa! Bum! Stvar je gotova doslovno u trenu!
U gornjem video primjeru vidimo razliku u brzini analize molekula nekog lijeka između jednog procesora, osam procesora sa 16 virtualnih jezgri i OpenCL-a putem brze grafičke kartice. Ne razumijem i ne želim to razumjeti, samo mi recite što kupiti! :-) Ne brinite, niste "glupi", mogu vam reći da čak i multimedijski profesionalci s godinama iskustva u 3D grafici više ne mare za takve detalje. Jednostavno smo ušli u eru hiperprodukcije hardvera u kojoj je teško slijediti što se događa, a izbor modela je velik i često nerazumljiv ako vam to nije polje interesa. Srećom u DIR-u (Udruga darovitih informatičara Rijeke) imamo vrhunskih programera koji su pisali čak i grafički engine doslovno od nule (projekt Urban Jungle), pa znanja ne nedostaje ako treba otići i u najsitinije detalje. No, u našem slučaju možemo sve banalizirati na par kratkih pitanja i ponuđenih opcija. Ako kupujete MacBook, MacBook Air ili Mac mini - birati ne možete! :) Svi oni sada koriste solidan NVIDIA GeForce 320M procesor koji može adresirati do 256MB iz postojećeg RAM-a, a to je dovoljno čak i za Apple Cinema 30" monitor. To je više nego prikladno za svaku normalnu uredsku upotrebu, ali i za osnovni rad u 3D programima. Dobro rade i igre koje nisu jako zahtjevne. Šteta što za Mac mini Apple ne nudi neku od opcija koje se ugrađuju MacBook Pro seriju, siguran sam da bi imali tržište za takav "nabrijani" model. Ako kupujete profesionalni MacBook Pro prijenosnik možete birati između osnovnog modela sa solidnom Intel HD 3000 integriranom grafikom u paru s Radeonom HD 6490M s 256MB VRAM-a koji se aktivira prema potrebi - i njegove alternative, jačeg mu Radeon HD 6750M brata s čak 1GB VRAM-a. Ako niste 3D profesionalac i računalo vam ne služi povremeno i za igru, sasvim je dovoljan ulazni model.
Igrači najviše uživaju u modernim grafičkim procesorima. Gornji video prikazuje međuscenu u Starcraftu II koja nije unaprijed izrendana već se na modernim GPU-ima može izvoditi u stvarnom vremenu! Obratite pozornost na sjene, rasvjetu, refleksije, fokus objektiva, simulaciju kiše... Ako imate mogućnosti, svakako pogledajte ovaj video u full-HD rezoluciji! Ako kupujete iMac, na izbor imate tri grafičke solucije: solidan Radeon HD 4670 s 256MB VRAM-a u ulaznom 21.5" modelu, bolji Radeon HD 5670 s 512MB VRAM-a u jačem 21.5" modelu i u ulaznom 27" modelu i na kraju najjači Radeon HD 5750 u skupljem 27" modelu, ali dostupan kao CTO opcija uz doplatu na osnovnom 27" modelu. Važi ista preporuka kao i za MacBook Pro - ako vas zanima rad u 3D programima ili se ponekad igrate, vrijedi doplatiti za jači grafički procesor. Ako ste pak od onih kreativnih sretnika (ili informatičkih rudara?) koji rade na Mac Pro radnim stanicama, onda se izbor pri kupnji novog svodi na tri kartice: odličan Radeon HD 5770 s 1GB VRAM-a dolazi standardno, a uz doplatu se može dobiti skoro dvostruko brži Radeon HD 5870. Opcija za elitu je NVIDIA Quadro FX 4800 kartica fokusirana za profesionalnu 3D upotrebu. Koristi GPU sa 192 jezgre, ima 1.5 GB video memorije na 384-bitnoj sabirnici, 3D stereo priključak za naočale i stoji "tričavih" 1800$.
Neka vas ne zbunjuje trenutna ponuda gomile PC grafičkih kartica šarolike nomenklature! Sada su npr. u modi Radeoni serije 6, pa tako imamo niz "novih" kartica koje su zapravo nove tek u manje bitnim karakteristikama, a da je sam grafički procesor zapravo iste arhitekture kao u seriji 5 - možda na marginalno višem taktu. Radi se o klasičnom marketinškom "rebrandingu", pa ako ste od DIY majstora koji bi "flash" metodom osposobili neku od PC kartica za rad pod Mac OS X-om dobro proučite što se zapravo nudi. Odličan izvor informacija na tu temu je poznati haker Netkas. Šećer na kraju :-) Za kraj ovog teksta ostavio sam poslasticu za malobrojne sretnike koji koriste Mac Pro. Oni imaju privilegiju u svojeg "radnog konja" instalirati ovu grafičku karticu. Apple u svojem konzervativnom stilu ovaj hardverski dragulj prodaje kao kompatibilan samo s Mac Pro (Mid 2010) i Mac Pro (Early 2009) s PCI Express 2.0 utorom. Razlog je što stariji modeli imaju sporiju PCI Express sabirnicu, pa kartica ne može ostvariti pune performanse kojima se proizvođač hvali. Kako dolaskom krize u Hrvatsku sve manje kreativnih profesionalaca može izdvojiti novac za Mac Pro, mnogi u nas još uvijek koriste starije Mac Pro serije koje i dalje izvrsno služe, a mnogi stariji hi-end modeli mogu svojim performansama parirati i najnovijim strojevima (pogledajte temu u Jabučnjak forumu s testovima brzine različitih Mac modela!). Naravno, takve domaće korisnike najviše zanima radi li ova kartica na njihovim starijim modelima? Radi! :-) Mogu iz prve ruke potvrditi da su podržani Mac Pro (2,1) i (3,1), a koliko sam vidio po netu ima primjera korištenja i u prvim Mac Pro (1,1) modelima, ali za to nemam potvrdu. Veličanstveni Radeon HD 5870 Kakva grafička kartica! Da mi je netko kada sam kupio svoj prvi Macintosh 1993. godine rekao da ću jednog dana koristiti Mac u kojem će grafička kartica imati 2.7 teraflopsa snage vjerojatno bih pomislio da je čovjek "malo popio". Naime, prvi superkompjuter koji je probio granicu od 1 teraflopsa je legendarni ASCI Red, inače poznat i kao jedno od super-računala koje je najduže ostalo u upotrebi - rashodovan je tek 2006. godine! Korišten je deset godina od strane Nacionalne službe za nuklearnu sigurnost kao simulator nuklearnih eksplozija kako bi se ispoštovao sporazumni moratorij između istoka i zapada na takav tip eksperimenata. Danas za cijenu dohvatljivu i entuzijastima možete u stolnom računalu imati procesor tolike snage da bi vam prije petnaestak godina radi takvog hardvera na vrata pokucali ljudi u crnom! ;-)
Prije nego li pređem na karakteristike Radeona HD 5870 možda će vas zanimati što je nudio njegov prethodnik. Za one koji nisu pročitali test Radeona HD 4870 prije dvije godine evo link na članak. Dobro ga je pročitati radi kronologije razvoja i drugih zanimljivih činjenica iznesenih u tekstu. A sada Radeon HD 5870 u golim brojkama: - procesor Cypress izrađen u 40nm tehnologiji s 2.15 milijardi tranzistora - 1600 Stream Processing jedinica - 80 Texture jedinica - PCI Express 2.1 x16 sabirnica - GDDR5 memorija s 153.6 GB/sec propusnosti - takt video memorije: 1.2 GHz - takt jezgre: 850 MHz - procesna snaga (single precision): 2.72 teraflopsa - procesna snaga (double precision): 544 gigaflopsa - 850M poligona/sec - texel fill rate (bilinear filtered): 68 Gigatexels/sec - pixel fill rate: 27.2 Gigapixels/sec - anti-aliased pixel fill rate: 108.8 Gigasamples/sec - maksimalna snaga: 228 W Ok, brojke su impresivne, ali što to znači u praksi? To u praksi znači da kada zavrtite neki od grafičkih testova imate rezultate dvostruko brže od prethodnog high-end Radeona HD 4870 i konkurentske GeForce GTX285, rezultate čak do tri puta bolje od Quadro 4000 i FX 4800 kartica ako ne koriste posebno pisan softver koji je optimiziran za njihov zatvoreni CUDA standard zasnovan na Fermi arhitekturi - a takvog je malo. U odnosu na slabiji Radeon HD 5770 rezultati su uglavnom najmanje trećinu bolji, a često i dvostruko. Pogledajmo rezultate u gigaflopsima odnosu na konkurenciju: GeForce 9800 GT: 339 GeForce GTS 250: 484 GeForce GTX 285: 744 GeForce GTX 295: 1192 Radeon HD 4850: 1088 Radeon HD 4870: 1200 Radeon HD 4890: 1440 Radeon HD 4870X2: 2400 Radeon HD 5850: 2088 Radeon HD 5870: 2720 Prednost se uvijek najlakše uoči u igrama jer su vrlo vizualne i često guraju grafički hardver do krajnjih granica, ali profesionalci mogu osjetiti prednost i u aplikacijama kao što je Appleov Motion ili neki od profesionalnih 3D programa. Naravno, razlike će biti sve veće i veće kada nove generacije aplikacija počnu koristiti OpenCL. Korist od snažne grafike imaju i tehnologije poput domaćeg Hyperviza koji koristeći 3D grafiku omogućuje interaktivne vizualizacije za potrebe prezentacije prototipova, urbanog planiranja, arhitekture, edukacije, promocije, itd.
Sama kartica izvedena je "na dva kata", tj. zauzima dva utora. Koristi kvalitetni hladnjak DHE (Direct Heat Exhaust) tipa što je odlično za temperaturu u prostoru za proširenja, a glasnoća ventilatora bi trebala biti niža jer se koristi kvalitetniji ležaj u odnosu na prošlu seriju. Ipak, onako "od uha" rekao bih da je kartica jednako glasna kao prethodni 4870 model, možda čak i mrvicu glasnija. U svakom slučaju, hladnjak je dovoljno kvalitetan i dovoljno tih da ne moramo razmišljati o preradama i ugradnji ekstremnih third-party hladnjaka.
Kupiti ili ne? Ovisi što trenutno koristite. Ako imate NVIDIA 8800GT ili Radeon HD 4870, onda vam nije "gusto" jer su to i danas vrlo moćne kartice. Ako koristite veliki 30" Apple Cinema monitor onda je to argument više da se uzme kartica koja bolje "melje" toliki broj piksela. Ako pak imate neku od starijih kartica li nešto iz ulaznog ili srednjeg segmenta, onda svakako treba napraviti upgrade i tako osuvremeniti Mac Pro. Naravno, ako ste cijeli dan u DTP programima, onda sve to neće imati ekonomskog smisla, ali Mac korisnici su često van radnog vremena kreativni, pa je dobro imati 3D mogućnosti i za druge zadatake.
Ostaje pitanje da li odabrati manjeg brata - Radeon HD 5750 (2,149 kn, PDV uključen), ili se isprsiti za kralja osobno po 3,859 kn (preporučena Apple maloprodajna cijena u Hrvatskoj). Opcija je možda i polovan Radeon HD 4870 koji je u klasi s novim manjim bratom, a često je čak i brži. Kod nas će se teško naći u malim oglasima, ali vjerojatno ih ima na eBayu. Inače, PC verzija Radeona u izvedbi nekog third-party proizvođača (npr. Asus) može se dobaviti i za tisuću kuna jeftinije, ali tu onda počinju problemi jer PC izvedbe nemaju MiniDisplay Port, nemaju Mac firmware i konektori za napajanje su različiti. Ukratko, iako razlika u cijeni nije mala, ne isplati se "kemijati", sigurnije je kupiti original.
ATI Radeon HD 5870 pro et contra
Za:
Protiv:
|
Komentari
Članak je odličan. Svaka čast!
Ali moram se uključiti i ispraviti male greškice :-), cijena PC izvedbe je manja za približno 2000kn a ne 1000 kao sto je navedeno u članku (ovisno od proizvodjača do proizvodjača ali nije ni bitno tko je proizvodjač, manje više bitno je samo da je referentna kartica)
Display port ja mislim da postoji, nisam siguran, nisam sada kod kuce pa ne mogu vidjetim ali ne mini display port nego samo obični display port)
Flashanjem PC kartice se dobije 99% graficka kartica kompatibilna sa MAC PRO i to mogu potvrditi jer imam MAC PRO 1,1 i u njemu radi sve super, jedina stvar koja ne radi je to da nema boot screena, znači ako hoću napraviti boot sa CD čitača onda samo držim tipku C (ja mislim) jer nema znaka jabuke i biranja s kojeg diska zelim bootat, meni to uopće nije bitno, a i za prvu pomoć imam Apple karticu koja je bila ugradjena u Mac Pro kada je kupljen, mislim da vrijedi uštede 2000kn (ja kupio u oglasniku za 1400 5870.
Konektori za struju su identični, samo je problem kod PC kartice sto se uz nju ne dobije kabel koji ide iz grafičke u matičnu ploču od Mac Pro, pa se mora kupiti posebno (ebay, mislim nekih 10USD, nisam siguran)
I to je to.
MiniDisplay Port je mnogima koji imaju Apple Cinemu 24" ili 27" jako važan, a koliko sam pratio Netkasa izgleda da mnogi PC Radeoni ne rade ispravno u tom dijelu nakon što se flashaju. Vidio sam da sada ima i novu "foru" - tzv. "live inject" koda pri bootu, pa niti flash nije potreban, ali uvijek ima neka caka, pa treba paziti. Ja sam bio u velikom iskušenju da li krenuti tim DIY smjerom ili uzeti original, ali kako sam jako kratak s vremenom nisam htio nikakav rizik i nepotrebno eksperimentiran je. Ovako je korisnik siguran da će stvar raditi, da nisu potrebni nikakvi zahvati i da će stroj biti OK i kroz sve sistemske dogradnje.
Da koristim stariji Mac Pro (1,1) svakako bih se time poigrao jer se za malo novca može složiti prava "beštija".
Ako mogu pitati, za koje poslove koristiš svoj Mac Pro i kako se pokazao s takvom grafičkom?
Evo i link za malu demonstraciju http://www.youtube.com/watch?v=KgEMigQQJUA
@SuperUnknown: Da, istina, zato će biti zabavno sve to pratiti. U krajnjoj liniji nije NVIDIA toliko skupa da je baš problem to kupiti ako je potrebno za posao, a ako CUDA bude dobro podržana, onda to ima smisla.
@dpasaraic: Treba pricekat TRIM podrsku kak spada, a taman ce i cijene valjda pasti popularizacijom SSD-ova u Apple masinama Kaj se tice nVidija, nekom proficu nije puno, problem je najcesce vrijeme isporuke, support (primjerice fail sa 10.6.7 i Quadro 4000 driverima) i naravno cijena.
Sto se tice podrske za radeon 6 serije u Lionu, ja imam Lion DP2 instaliran i na Macbook pro i na mac pro, radi da je to fantazija!
Radeon 6870 isproban na Mac Pro 1,1 radi na Lion DP1 i DP2 bez ikakvog flashanja
Ja sam razmisljao o 6 seriji, ali kada sam vidio sto se nudi radje sam isao na polovnu 5870 jer 6870 nije uopce jaca graficka, jedino sto je razlika u DX11 teselaciji, iako mi teselacija npr. u Metro 2033 koji ima poprilicno teselacije radi super i na radeon 5870 i 6870, tako da...
Sto se tice baya, pa mislim da se Ssd dobije 3,5" bay??
Sam 3dfx je napravio svojevrsnu revoluciju u svijetu računara , šteta što su se na kraju prodali nVidiji.
Recimo CUDA tehnologija , mnogi pričaju o njoj , malo ju tko u stvari i iskorištava, Physx odličan fizički engine ( ok Physx nije baš izvorno nVidino dete ) , ne toliko močan kao Havok, ali je za razliku od Havoka u potpunosti free,FX Composer odličan Shader editor po meni daleko bolji od Render Monkeya, te naravno jako dobar nVidijin marketing je po mom mišljenju postavio nVidi-u kao nositelja, te ATi ( AMD ) kao pratioca koji u pravilu izbacuje bolje HW "sklepane" kartice, ali kako što nam povest pokazuje da bit bolji ne znaći bit i stabilno "zacementiran", a to mislim da je nVidia o odnosu na ATi(AMD) uspela sebi osigurat, po mom mišljenju karte su se posložile optrilike ovako, ATi će izbacivat bolje kartice, a nVidia će držat naslov, nešto slično je bilo i sa Apple-om 90-tih prije povratka Stevea Jobsa , gde je sam Jobs rekao da je osnovni problem u Appleu taj " što silom se žele dokazat da su bolji od PC-a i zbog toga propadaju, a u biti moraju shvatit što Apple je", to je po mom mišljenju danas problem ATi-a.
OK da ne bi sve to bilo tako lepo i krasno i uber idilično taj brzi napredak ima i svoju cenu , developeri teško mogu pratiti tako brzi rast tehnologije, jer fizički je nemoguće izraditi naslov u godinu dana, a da isti prati sve aktualne , a gotovo nemoguće buduće standarde.
@petros: tekst je već bio predug, a i ja sam zadnjih godina Blizzardov "zealot" i malo što sam igrao što nije njihovo, pa bih već bio dosadan s Warcraft i Starcraft pričama, a drugih velikih igara nemam, trebao bih skinuti demoe, ali nisam imao toliko vremena. Mislim da ljudi na iMacu ne trebaju "sliniti" ni za čim jer stariji modeli su imali 24" ekran koji ima nižu rezoluciju i starije grafičke su tome bile dorasle. Novi 27" pak imaju i nove generacije GPU-a koji se ok drže s tom rezolucijom, a istovremeno su mali i tihi, za razliku od ovakvih kartica. Da, možda ne možeš sve staviti na "ultra", ali to i nije toliko važno za igru.
Ars Technica prikaz NVIDIA Quadro 4000 Mac Edition kartice za 3D profesionalce. Ovo prilično sigurno nećemo imati prilike testirati na Jabučnjaku, pa pročitajte tko je u fahu.
Što je bolje između ovo dvoje,recimo u pogledu zahtjevnih igrica i obrade full hd videa:
1.http://www.protis.hr/products/details/graficka-kartica-sapphire-pcie-ati-radeon-hd6870-gddr5-1gb256bit-900mhz1050mhz-pcie-21-x16hd/44390
ili
2. http://www.protis.hr/products/details/graficka-kartica-sapphire-pcie-ati-radeon-hd6950-gddr5-2gb256bit-800mhz1250mhz/41090
Razlika po meni je u tome što ova prva ima radni takt jezgre 900 Mhz i ima 1gb , a jeftinija je 450 kn od ove druge koja ima slabiji radni takt jezgre, ali ova druga ima 2gb.
E sada, koliko se te dvije grafičke mogu usporediti sa ovom 5870. Nisam neki stručnjak za grafulje pa bi molio isto tako za odgovor na temu što im znači pri opisu kod prve 900/1050 MHz i kod druge 800/1250Mhz. Ovi prvi su radni takt jezgre, a šta je ovo drugo. Takt video memorije ili nešto drugo?
Jel bi jedna od te dvije u PC varijanti sa i7 procesorom rasturalo Full HD video obradu i zahtjevnije igrice?
Nebitno, 6950 je bolja kartica, a još se može i flashati u 6970.
Mac pro 2.66 1.1,,,molim prepuruku ,ili iskustva sa grafičkom,,,bil o bi idealno ako nebi morao flashati , jer nisam vičan tim akrobacijama... u stroju mi je ona 7300 koja me pomalo gnjavi i usporava....
unaprijed zahvaljujem
u svakom slučaju hvala
LP