02.03.2013 | 19:05
1. nedostatak odgovornosti - nijedna visokoškolska ustanova, niti ikoji nastavnik koji na njoj radi (kao ni općenito gotovo pa nikoji javni službenik) nikad nije snosio odgovornost za traljavo provođenje nastave, nedostatak kriterija i hiperprodukciju nesposobnog kadra po principu "propusti ih što više, da naplatimo što više školarina/glavarina". Ja sam svoju prvu generaciju studenata još prije 9 godina savjetovao da se organiziraju, angažiraju odvjetnika i utuže fakultet koji ima je podijelio diplome, a nije ih ničem naučio. Da traže odštetu za plaćenu školarinu, stvarne troškove i nepovratno uludo potrošenih 5 godina života. Nažalost, prosječni studenti misle kako je stvarni smisao studija - dobiti diplomu pa tek kasnije shvate da diploma bez znanja ne vrijedi ništa (osobito oni iz kasnijih generacija, kad poslodavci shvate koliko diploma određenog fakulteta stvarno (ne) vrijedi).
2
a) prisiliti fakultete/sveučilišta/veleučilišta da ukinu studije za struke za koje ne postoji stvarna tržišna potreba, odnosno da broj upisanih svedu na primjeren broj. To ne bi trebalo biti preteško, zar ne? Redundantni kadar lupiti nogom u guzicu, neka nađu drugu grbaču na kojoj će živjeti umjesto da im se izmišlja kolegije i satnicu ne bi li napunili normu. A onom redovnom nastavnom osoblju koje je preopterećeno - osigurati još suradnika.
b) prisiliti redovno nastavno osoblje da *ZARADE* svoju plaću. Faks nije mjesto gdje će se oni prošetati 2x tjedno na par sati a ostatak vremena se baviti privatnim biznisom, nego mjesto gdje trebaju stajati studentima na raspolaganju, najmanje 30 sati tjedno, kako to i bude na ozbiljnim sveučilištima. Sramota je to da sam ja od svojih studenata ne jednom bio u prilici čuti da sam im, kao vanjski suradnik (s redovnim poslom negdje drugdje, i honorarnim angažmanom na faksu) dostupniji od redovnih nastavnika.
c) prisiliti nastavno osoblje da *UČE*. Takve arogancije, umišljenosti i narcisoidnosti kakve sam vidio među sveučilišnim nastavnicima - nisam nigdje drugdje (čak ni među liječnicima). Mrtav-hladan predavati neki kolegij 5 godina jednako kao i prvi dan (a da ne kažem 40 godina, što sam isto vidio!) i tvrdo stajati kod stava da sve o tome zna, a studente koji se usude postavljati pitanja o temama koja pronalaze u svježoj literaturi ili na internetu - sankcionirati da mu ne narušavaju "profesorski autoritet" - to si ne bi smio nitko moći dozvoliti. Takvo ponašanje bi se moralo kažnjavati gubitkom profesorske katedre.
d) prisiliti nastavno osoblje da izađu iz 19. stoljeća, unaprijede nastavne metode i prestanu svoditi nastavu na ex catedra predavanja (koja često nisu ni predavanja, nego čitanje sa slajdova)
e) kad je sve to zadovoljeno, onda postaviti jasne kriterije, koji su studentima jasni i transparentni i njih se DRŽATI. Tko ih (od studenata) ne može zadovoljiti, ne zaslužuje dobiti prolaznu ocjenu.