30.06.2024 | 11:50
Djuro genijalac kaže:
Hoće li se punjenje ikad ubrzati do ovih 3-4 minute koliko treba da se utoči benga u spremnik? Sumnjam; energetska vrijednost goriva je cca 42 - 44 MJ/kg što je 11,66 kWh (da, baterija od cca 100 kWh što je iznimno rijetko ili je uopće nema u ponudi je energetski ekvivalent 8,5 kg goriva tj. 10-ak litara) što znači da smo za nekoliko minuta u auto dodali cca 350 kWh energije (ako smo točili 30 kg što je cca 40-ak litara). Emil može uskočiti sa potrebnom specifikacijom kabela za takav energetski transfer taman i da imamo 800 V na raspolaganju. Sumnjam da ćemo ikad doći do toga (kakvo bi bilo magnetsko polje oko takvog vodiča?).
Prvo što si propustio u svojoj usporedbi: električnom automobilu približne veličine i mase ne treba ista količina pohranjene energije u baterijama kao što ICE automobilu treba količina pohranjene energije u spremniku goriva jer
a) električni automobil je efikasniji (bitno!) od ICE automobila i troši manje energije po kilometru
b) dobro napravljen električni automobil, povrh osnovne efikasnosti koja je bolja, rekuperira značajnu količinu energije prilikom svakog kočenja (električni automobil onih proizvođača koji razumiju ovu tehnologiju mehaničke kočnice praktično ne trebaju osim za neku rezervu
Dakle, pohranjena energija u baterijama za jednaki dovoz kakav ima ekvivalentni ICE automobil je bitno manja. Upola, ili još manja, rekao bih.
Kod punjenja jako velikom snagom (brzog punjenja) ograničavajući faktor nije kabel, nego kemija baterije.
Na primjer, u stacionarnim UPS sustavima velikih snaga, kabel od baterija do poluvodičkog dijela UPSa se ne dimenzionira na struju pražnjenja (kod UPS baterija, struja pražnjenja je maksimalna moguća, a punjenje je uvijek nekom manjom strujom) tako da je može podnositi trajno, nego tako da je izdrži kroz projektiranu autonomiju UPSa (npr. imaš UPS od 850 kW opremljen baterijama koje mogu tu nazivnu snagu održati 7 minuta, a kabel baterija dimenzioniraš termički tako da tu nazivnu snagu može sigurno izdržati 10 minuta).
Kemiji baterije se (danas) omogućava brže punjenje intermitentnim punjenjem - određeni elektrolit može iskoristiti maksimalnu struju punjenja tek neko određeno vrijeme (koje se mjeri u sekundama) nakon čega jedan dio energije punjenja odlazi u zagrijavanje, baterija zakuhava itd. Termička krivulja je nelinearna pa je bitno brže struju punjenja prekinuti nakon tih x sekundi i dopustiti elektrolitu "rekuperaciju" (koja traje bitno kraće od hlađenja kad se jednom zagrije do kritične temperature) prije nove "injekcije" punjena, i tako ide ciklus kojim se skraćuje ukupno vrijeme punjenja.
Ima li tu prostora za daljnje ubrzavanje, to ćemo tek vidjeti.
Po meni je ovo ključno pitanje, čak i prije samog kapaciteta baterije. Naime, što će ti baterija od 250 kWh ako ju puniš dva tjedna?
Kako si došao do 2 tjedna?
Dva tjedna imaju 352 sata. Punjenje 250 kWh energije kroz period od 2 tjedna znači snagu punjenja u prosjeku oko 700 W (ne kW, nego W). Jesi li se to htio našaliti pa zaboravio staviti smileya?
Druga stvar, čemu 250 kWh? Tesla Y u aktualnom modelu ima 81 kWh bateriju za minimalni dovoz od 400 km (deklariran je dobro preko 500 u "idealnim" uvjetima). Većina današnjih ICE automobila ima dovoz oko 800 km, više-manje, zar ne? Za takav dovoz bi ti na Tesli Y trebao kapacitet baterije od 162 kWh. Gdje je to od 250 kWh? Kojem bi to autu trebalo 250 kWh?
ti auti NEĆE pojeftiniti.
Naravno da hoće. Možda ne u nominalnom iznosu, ali u stvarnoj vrijednosti novca (dakle, kad uračunaš inflaciju) - pojeftinit će, kao i svaki drugi tehnički proizvod.
Ne znam ni jedan primjer u povijesti osim televizora koji su s vremenom pojeftinili;
Stvarno?
Ja bih prije rekao da si ovo ispalio "ako prođe - prođe".
Naravno da ne možeš uspoređivati vrijednost novca po nominalnom iznosu na rasponu od više desetljeća, ali ako usporediš cijene izjednačene na današnju vrijednost, gotovo da i nema proizvoda koji NIJE pojeftinio s razvojem tehnologije, a osobito s porastom tržišta (volumenom prodaje).
Također, a ovo je jako bitno, klasični proizvođači još uvijek NISU posve ovladali proizvodnjom baterija i ovise o vanjskim dobavljačima koji cijenu kreiraju uz istu dozu korporativne pohlepe pa smo tu gdje smo.
S tim se slažem. Sjedili su desetljećima na guzicama i ismijavali se novoj tehnologiji jer "valjda oni znaju kako se rade auti".
Isto kao što se Nokia svisoka smijala iPhoneu. Pa vidi gdje su sad.
Za kraj taxi kao sredstvo prijevoza. Ovo što je Rimac pokazao nema ni grama pameti.
Nemoj tako grubo, nije to OK.
Takav stav pokazuje kako misliš da znaš apsolutno sve o toj temi, a to sigurno nije tako. U konačnici, takva izjava samo stvara lošu sliku o tebi. O njemu -sigurno ne.
Taxi je radni konj namijenjen zarađivanju.
Točno
Cijena prijevoza ima neku gornju vrijednost
I to je točno.
i zašto bi ITKO onda od taxija radio luksuzno vozilo?
Rezon nije tehnički, nego čisto marketinški.
Treba probiti novo tržište. Trebaš privući inicijalnu masu zainteresiranih korisnika. Strah od autonomnih vozila u društvu je velik (tim više što ga mediji samo još dodatno pumpaju, pa onda k tome i ljudi kao ti, koji uživaju reputaciju stručnjaka, a iskazuju neopravdano visoku razinu nepovjerenja).
Koji su tvoji potencijalni "early adopters"?
Ljudi koji inače ne koriste normalne taksije jer nemaju novca pa ćeš ih privući nižom cijenom (i navući na vrat dodatni bijes i neprijateljstva svih taksista Zagreba)? To bi ti bio dupli pucanj u nogu. Ojačao bi oko svog novog proizvoda kult mržnje (koji se gradi i ovako, opet od strane ljudi kao što si ti, koji uživaju reputaciju stručnjaka), a ne bi privukao "early adopters" u tom tržišnom segmentu jer su to (a) ljudi pretežno nižeg stupnja naobrazbe i time neskloni novotarijama, nego naprotiv, podložni medijskom utjecaju i (b) to što si jeftiniji od taksija njima nije dovoljno jer nisi jeftiniji (i ne možeš biti) od švercanja u tramvaju.
Dakle, koji su, onda, tvoji "early adopters"?
Pa, jedino logično, to su "gadget freakovi". Vjerojatno mlađa populacija ili pretežno mlađa populacija. Vjerojatno više naobrazbe i vjerojatno razmjerno dobrog imovinskog stanja. Možda i inače koriste taxi, povremeno ili češće. Kao sredstvo transporta možda ih uopće ne zanima, možda se inače koriste električnim romobilom ili biciklom (a taksijem eventualno kad je ružno vrijeme), ali zanimaju ih tehnološke novotarije. I pametni satovi, i VR naočale, i pametni stanovi, glasom upravljane mikrovalne, pa zašto ne i robotaxi?
E, sad, ako je to tvoja ciljana skupina, hoćeš li ih privući time da je to jeftinije od normalnog taxija ili time da je napumpano điđama koje ih inače privlače?