27.06.2024 | 11:38
smayoo kaže:
Djuro genijalac kaže:
smayoo kaže:
Kako to da taj problem odgovornosti ne postoji u vlakovima, brodovima ni avionima? To je samo dobrodošao izgovor. Tko želi, nađe način, tko ne želi, nađe izgovor. Onog časa kad bude postojao spreman proizvod (Rimčev ili čiji god), bit će već i prije toga spremna i pravila.
Emile, to nije za usporedbu. Već sam jednom pisao o tome
Nenenene... Nemoj sad te manevre.
TI si potegao pitanje pravne odgovornosti. To je pravno pitanje i nema baš nikakve, NIKAKVE veze s tehničkim aspektima. Pravna odgovornost je stvar pravnog okvira, a to je opet političko pitanje. Nema tu ni "T" od tehnike". Cijenim tvoje vrijeme utrošeno na tehničku analizu i objašnjenja (koja su zanimljiva i vrijedna kao takva, ali) koja nisu baš niti najmanji argument na temu zašto nema problema odgovornosti u autonomnim brodovima ili vlakovima, ili avionima.
Pa, kako ide s ovom odgovornošću Boinga za 737 Maxx? Nisam baš našao da je Boing istrčao prema stradalima s bilo čime osim žaljenja? Ako je to tako straightforward, što se onda čeka? Drugi dio priče je da ti i ja kao nitko i ništa baš nismo u sitauciji da možemo kupiti brod ili vlak koji će nas autonomno voziti okolo. Doista nisam pravnik, niti bih to želio biti (da je po meni, zabranio bi tu branšu, bez uvrede ako je netko pravnik ovdje), ali sam si rekao da pravo slijedi tehničke mogućnosti. Ja govorim da mi još tehnički nismo dovoljno blizu (i pokušavam objasniti zašto) da bi autonona vožnja uopće mogla postati realost koju onda treba zakonski obuhvatiti. Sad je stvar vrlo jednostavna: vozač je isključivo odgovoran za upravljanje vozilom na isti način kako se odgovornost prikolice tj. vučenog vozila pripisuje vučnom vozilu, jer bez njega je prikolica nekretnina. Svaki sustav vozačke pomoći u svojem opisu kreće s rečenicom da je to samo pomoć i da je odgovornost i dalje na vozaču.
Drugo, znam da voliš Teslu. Misliš li da je slučajno da se prve natruhe autonomnosti prvo javljaju u SAD? Jesi se ikad vozio kod njih? Ceste su široke, ograničenje brzine je iznimno nisko (55 mph u pravilu, tj. 88 km/h), zavoji se u pravilu svode na izlaske s autocesta (tj. petlje), parking uz rub ceste (pogotovo okomit) defacto kod njih ne postoji. Sad te uvjete preslikaj, recimo u Palermo gdje je od auta nakon gasa najbitnija truba, jer svi trube svima i guraju se non-stop ili na Kružne tokove u Parizu oko Arc de Triomphe ili na Place de la Concorde gdje uopće ne postoje iscrtani trakovi, nego se svi križaju u svim smjerovima, guraju, puštaju itd... Vožnja po SAD nije walk in the park, nego je toliko jednostavna da je monotona i dosadna. Pariz, Palermo, Rim su stresna iskustva. Ako je stres tebi, onda sad zamisli autonomno vozilo u tom kaosu. Dakle, ako je tebi dosadno, onda je to nešto što i neki poluidiotski sustav Tesle može svladati i držati auto na pravcu uz održavanje razmaka (što može svaki noviji auto s adaptivnim tempomatom i LKA sustavom), ali je to još jako daleko od autonomnosti.
Drugo: koliko imaš redundantnih sustava za upravljanje kod brodova, vlakova i aviona? Avioni imaju sve komande udvojene. Koliko se puta kompjuter smrzne u godini dana? Za stolom si, jbg, restart i idemo dalje. Ako se to dogodi u vožnji, što onda? Preuzmi volan ili ginemo? Autonomni auto će morati imati neku fallback izlaznu strategiju.
Možeš me peglati koliko hoćeš, ali znaš i sam u dubini duše da dagadagadagadaga brod koji ide od Mumbaia do Sueza postojanom brzinom od 15 čvorova je za upravljanje pi_kin dim u usporedbi s vožnjom od Kvatrića do Savskog mosta u petak po kiši između 9 i 11. I onda, kod ulaza u luku brod preuzima lučki kapetan koji ga uvozi do veza. Ili to rade automatski sustavi? Ne vjerujem, jer onda lučki kapetani ne bi postojali, zar ne?
Avioni su već prije 90 godina imali obične mehaničke automatske pilote koji su održavali smjer i brzinu pa je to isto neki pokazatelj kompleksnosti cijelog procesa.
smayoo kaže:
Na temu toga što nisu sami razvili softver nego su ga kupili od neke specijalizirane firme, hoćeš reći da veliki brendovi autoindustrije to ne rade? Sami razvijaju svoj softver? Stvarno?
Djuro genijalac kaže:
Da, svaki brand razvija svoj softver. To je njihov IP, njihova sposobnost i znanje. Hardveraj se mahom kupuje od dobavljača (Bosch, Valeo, Continental itd.), ali njegovu integraciju i programiranje radi svaki brand za sebe. Zato radar iz Volva, iako je fizički isti proizvod Continentala ne radi u Fordu. Treba ti softver od Forda do to proradi. Na isti način originalna dijagnostika VW-a neće komunicirati s BMW-om i obratno.
To ti dođe kao Apple u Intel eri. Osim toga kaj su ušminkani proizvodi, razliku u odnosu na piceke je primarno činio MacOS. Intelov procesor i u Macu i u Dellu, hpu itd...
smayoo kaže:
Sve to štima, ali i dalje to ne znači da svaka auto-kuća razvija SAMA SVOJ SOFTVER. Svi oni plate nekoj vanjskoj kući, specijaliziranoj za razvoj takve vrste softvera, da napravi nešto bazirano na svom temeljnom razvoju i onda uređeno i dorađeno prema specifikaciji naručitelja.
Da to nije tako, negdje u dosegu moje LinkedIn mreže (koja se progresivno umnožava od trenutnih 1170 primarnih kontakata), u kojoj ima blizu 2000 software developera još toliko automation inženjera, NETKO, BAREM JEDNA OSOBA, bio bi zaposlen u Toyoti, Fordu, BMWu, PSA ili VAG grupaciji. A kad tamo - nitko.
Uopće ne sumnjam da se dio posla outsourca. Ali sasvim sigurno je hrpa inženjera koji rade u autokompanijama. Krajnja integraciona razina je sasvim sigurno nešto na čemu proizvođači drže svoju šapu. Prvo je vrijeme reakcije. Drugo je izrada prototipa tj. razvoj novih modela. Na koncu, ako sve outsourcaš van, gubiš dugoročno kompetencije i postaješ ovisan o Smayoo softvare development ltd koji možda skrene s uma i jednostavno ti veli da prodaje sve i ide uzgajati ovce na Pag od sutra i da ga BK za sve, a tvoj IP je prodao suparničkoj firmi Kreativni d.o.o koji ima već ugovor s VW-om i baš ih zanima zašto se tebi nije nikad EGR zaštopao u 432 tkm, a oni ih mijenjaju kao čarape... Budući da to ne radiš sam, ne možeš ni na koji način utjecati na to i ulovljen si s gaćama oko gležnjeva.
Ponavljam ti da je provjereno radar Volva identičan kao i na Fordu, ali uzmi onaj iz kutije Volva i spoji na Ford i ne radi. Nula bodova. Ništa. Nada. Zero. Zilch. Pregazi njegov softver s Fordovim i voila! Canbus odjednom vidi radar, možeš dalje raditi.
Sasvim sigurno postoje softvare develompent teamovi/odjeli kod svakog proizvođača automobila, jer bi u situaciji u kojoj imaš 30-ak+ kompjutera po autu jednostavno bilo nerazumno, skupo i nelogično da to sve šalješ na razvoj nekud van.
EDIT: nekaj se spojebalo s kvotovima pa sam na ruke to ispravljal pa je malo krnje, ali se vidi i razmije, nadam se