13.10.2024 | 08:37
Proučavao sve skupa. Posada ima osam članova. Dva su skippera (po jedan sa svake straen jedra, onaj s čije strane dolazi vjetar upravlja brodom). Dva su trimera (i opet, isti princip, svaki s po jedne strane...) koji zakreću jedra. Ovo je, po meni, vjerojatno kritična pozicija, važnija čak i od skippera. Naime, jedro je, kako se vidi na prijenosima, kruto da bi moglo održavati profil krila (kad se gleda odozgo) i tako ostvarivati uzgon okomito na svoju os, tj. prema naprijed. To je tajna brzine broda koji je brži od vjetra koji puše. Identičan princip kao i avionsko krilo, samo okrenuto za 90 stupnejva u odnosu na brod (kao da je na avionu usmjereno prema gore). Istovremeno, ovakva vrsta pogona omogoćuje da brod plovi defacto izravno u vjetar (najjači je uzgon vjetra prema naprijed, ali je i otpor zraka najveći pa ne vjerujem da u tim uvjetima postiže najveću brzinu).
Brod je opremljen s tri hidroplana koji ga izdižu iz vode i tako dramatično smanjuju otpor plovidbe kad se postigne neka kritična brzina, ajmo reći, glisiranja. Koliko sam uspio pohvatati, brod izranja već pri nekih 10-12 čvorova brzine.
I još imamo dodatna 4 člana posade. Ovo je najzanimljivije: to su cyclori tj. biciklisti (po dva sa svake strane). Njihov 'jedini' zadatak je da pedaliraju tijekom regate i proizvode - struju. Prosječno daju 300-njak watta snage svaki tijekom regate koja traje cca 20-30 minuta (ovisno i brzini vjetra tj plovidbe). Ta se struja koristi za sustave upravljanja brodom (kormilo, jedro i hidroplani). Pritom uočavate da brod plovi na samo dva hirdoplana kako bi se dodatno smanjio otpor plovidbe, a u ovisnosti o smjeru nastrujavanja vjetra na jedro se jedan izvlači iz vode. To rade električni aktuatori koji rade na struju koju proizvode ova četvorica ciklista.
Uz aktivnu površinu broda koja postoji, vjerujem da bi solarne ćelije po sunčanom danu mogle proizvoditi tih potrebnih 1-1.5 kW struje potrebnih za napajanje sustava broda i sad si samo zamišljam koliko bi takvom brodu trebalo da dojedri od Rijeke do Paga ili Silbe, recimo uz neki vjetar od 10-ak čvorova. Čisto ludilo, prolazio bi kraj glisera kao da (ne po)stoje....