10.03.2024 | 20:18
Ok, Davore, koliko je trajala obuka tvojeg brata za JEDAN tip aviona?
Krenimo redom: svi piloti AFU su odrasli na sovjetskoj tehnologiji. Najmodernije što imaju su Suhoji i MiGovi koji imaju HUD (Head Up Display). Na njemu i na svim ostalim zaslonima su poruke na ruskom jeziku i na ćirilici.
Sad se treba prebaciti u vrlo opasnom okruženju (oni neće u F-16 letjeti na Lebourge air show) na DRUGO PISMO I DRUGI JEZIK. Time treba ovladati da nema nikakvih dvojbi što ti se govori, jer se na tebe puca. Ja mogu pročitati ćirilicu, ali mi treba vremena. Da sam u stresnoj situaciji, bilo bi problema. Pretpostavljam da je slična situacija s Ukrajincima i latinicom.
Potom, F-16 je bio prvi avion koji je donio HOTAS tehnologiju (Hands On Throttle And Stick) gdje pilot zapravo gotovo cijelo vrijeme leta ne skida ruke s ručice gasa i upravljača i sve su druge komande na tim ručicama. Dakle, imaš krpu prekidača kojima treba ovladati bez razmišljanja, na nagonskoj razini.
Fernando Alonso se vratio u F1 nakon 3 sezone izbivanja i trebalo mu je više od šest mjeseci da ovlada komandama na upravljaču formule 1 da bi iz auta u krugu izvlačio maksimum. Govorim o dvostrukom svjetskom prvaku i jednom od najvećih u povijesti. Što vozač F1 radi po krugu? Od zavoja do zavoja mijenja balans kočenja, stupanj zatvaranja diferencijala, mod rada motora. Povrh toga pazi da su mu gume i kočnice u radnom području (temperature, tlakovi) i vozi koliko brzo može. Ako zasere jedan krug, izgubio je vrijeme, ako zasere jako, eventualno izleti u zid. Sve skupa, nekoliko okretnih prekidača i šest mjeseci.
Vratimo se na F-16. Znaš da se u njemu sjedi u poluležećem položaju (poluge upravljača i gasa su sa strane). Dakle, i to je drugačije. Na to se treba navinuti. Sve što koristiš u avionu ti mora biti NAVIKA bez razmišljanja, inače nećeš dugo potrajati.
Sad smo naučili vladati zrakoplovom do određene mjere. Sad tek dolaze specifikumi. Kako se F-16 ponaša u letu? Pri kojoj brzini mu treba koliko gasa za okret? Koliko brzine gubi u zavoju ako je jako opterećen? Koliko visine gubi kad skreće u CAS (Close Air Support) misijama? Koji mu je omjer uzgona i potiska? Kako se ponaša ako je opremljen dodatnim tankom za gorivo?
Usporedbe MiG-a 29 i F-16 na zajedničkim vježbama u SAD su pokazale da u nekim režimima leta MiG ima bolji zaokret od F-16, u nekima je F-16 bolji. Ako se ideš boriti protiv drugog aviona, moraš znati kakve su ti mogućnosti. Nećeš se protiv njega boriti na način koji njemu odgovara.
Avione je obećala dosad sigurno Nizozemska (oni itekako pamte onaj avion Malezije Airlinesa kojeg je Girkin srušio iznad Ukrajine; u njemu je bilo oko 300 nizozemskih državljana), a mislim da je i Danska. I kad stignu, bit će ih 30-ak, ako se ne varam (ako se nešto nije promijenilo).
A-10 Tnunderbolt II i je i nije pogodan za ovo što se sad tamo događa. Da bi on mogao djelovati, treba ti ipak zračna prevlast koju AFU nema. Znaš kakav je to avion, spor, robustan, ali nije dostupan. F-16 je vrlo dobar allrounder, dobar je za CAS misije, a može služiti i za obranu zračnog prostora. No, ove verzije koje AFU dobiva (ili da budem precizan su im obećane) nemaju tako dobre radare da bi mogli djelovati iz velike udaljenosti.
Ne mogu ti obećati kad će se F-16 pojaviti na nebu iznad Ukrajine, samo ti pokušavam objasniti da preobuka u ovom slučaju nije nimalo jednostavna. Pusti sad prekenjavanja tipa Partizanska eskadrila.
Za kraj, tu je i održavanje tih aviona, dakle obuku mora proći i zemaljsko osoblje. To sve skupa nije zajebancija.