12.05.2021 | 08:28
smayoo kaže:
Djuro genijalac kaže:
Jamstvo je samo oblik ugovora (...)
Ali, ako uzmeš u obzir da imaju već 15+ godišnje iskustvo u serijskim hibridnim i elektromobilima, zar ti nije nimalo vjerojatno da su skupili već dovoljno iskustva da su riješili neke probleme koje Hyundai još nije?
Ako se referiramo na probleme koje kona ima s baterijama, radi se samo o baterijama koje je proizveo LG. Oni auti koji imaju ugrađene baterije proizvođača SKA nemaju nikakvih problema. Dakle, kad već idemo na tu razinu, nije problem ugradnje, niti auta per se, nego cijelog modula koji je proizveo LG. Jer u tom istom autu s baterijama drugog proizvođača nema apsolutno nikakvih problema.
Toyota slijedom svojih vlasničkih odnosa koristi baterije koje je proizveo Panasonic. I da, imam izuzetno veliko poštovanje prema proizvodima i načinu na koji proizvode aute i Toyota i Honda (slijedom ograničenog iskustva s tim proizvodima od prije 20-ak godina) i odgovorno tvrdim da je to najbolje što je čovječanstvo ikad proizvelo.
smayoo kaže:
Problemi s ograničenim mogućnostima servisiranja baterije koje trenutačno vidiš nisu primarno vezani za same baterije ili tehnička ograničenja ukomponiravanja tih baterija u automobil (uz sve zahtjeve koje jedan automobil mora zadovoljiti).
Pa i napisao sam u prvom postu da očekujem da će se razviti posve nova servisna niša koja će se baviti time. I tu se moram na glas zapitati čemu ovo inzistiranje na posvemašnjoj nesposobnosti trenutnog autoservis sektora da poprave bateriju? Ishodišnja točka za pokretanje rasprave je bila predviđanje da će BEV u roku od 6-7 godina biti ekonomičniji za nabavu/korištenje od klasičnog auta. Ako prosječni Ivan Horvat kupi Renault Zoe koji je cjenovno prihvatljiv (o toj prihvatljivosti možemo raspravljati; za mene mali auto koji košta 300.000 kn, ajde neka to bude i 200.000 kn NIJE cjenovno prihvatljiv) i istekom jamstva mu je baterija za zamjenu što on može učiniti?
Ako aftermarket servisiranje, kako ti ušančeno tvrdiš, nije sposobno, niti će ikad moći popraviti tu bateriju, a u ovom trenutku ono ne postoji, ostaje mu samo službena mreža koja će mu radosno ponuditi novu bateriju za tričavi iznos od cca 200.000 kn.
Posao kojim se baviš i iskustvo koje imaš ti otvara alternativne kanale da takav problem možeš riješiti povoljno, ali netko tko radi u banci, ili je profesor na glazbenoj akademiji ih nema. Mene osobno nije strah kupiti auto star 20 godina (ako nije trul), jer znam da sve mehaničke probleme koje on vjerojatno ima mogu sam u garaži otkloniti u nekoliko vikenda/eventualno mjeseci i onda imam auto za male novce koji neće biti ništa lošiji od ovih precijenjenih polugovneta s televizorima koja se prodaju po salonima. Ali, ne pada mi na pamet poznanicima koji nemaju te vještine/alat govoriti da kupe stari auto, jer je jeftiniji i onda da se samo voze. A ako idu u servise, onda je ta računica na vrlo klimavim nogama.
To je Vrzino kolo trenutno. Osim toga, slušam sa sve više strana, kako raste broj BEV na cestama, sve je češći problem da su punionice stalno zauzete i ekipa nema gdje puniti aute. Pa kad dođu na red, svi mahom pune na brzim DC punjačima koji spaljuju baterije i dodatno im krate životni vijek. O tome sve znaš i o tome smo već puno puta raspravljali pa ne bih sad mlatio tog mrtvog konja.
Električni je auto nesumnjivo mehanički jednostavniji. Ali kao sklop, sasvim sigurno je kompleksniji proizvod na kojem je vrlo teško iskočiti iz dizajniranih parametara u bilo kojem smjeru. Otprilike, kao i novi macovi M1 u kojima je procesor defacto cijelo računalo.
Sve je povezano, premreženo i iako dopuštam da je mehanički moguće popravljati bateriju do razine zamjene ćelije, imaš poslije probleme oko njezine integracije u sklop s kojim će ostatak auta komunicirati. Sve je povezano preko Canbus mreža (sad ih već ima 3-4 komada u autu), podaci su šifrirani, a nitko ti neće dati podatke da znaš što je što u toj šumi informacija, a tu je onda i pitanje upravljačkog softvera za to sve skupa. Neki proizvođači ne dopuštaju bilo kakvu modifikaciju; auto se spaja na tester, on se spaja na tvornički server i tamo je zapisano da je s tim VIN-om moguć samo taj i taj softver. Nema drugog. Kod nekih, Hyundai je još uvijek takav, možeš ručno odabrati drugi (ako znaš što ti treba, to se zove 1-22-A42-R54okj-CAZ236; karikiram, ali jasno ti je što želim reći) i onda ga nasilu utočiti u modul koji programiraš. A onda otkrivaš da sad ne rade brisači, ili start-stop, a ti si samo htio poništiti grešku ESP modula, jer je vlasnik stavio gume dimenzija koje tvornica nije predvidjela, jer mu se sviđaju neke felge...