02.04.2018 | 08:43
Bertone kaže:
Bio sam na li-la da li da ovo napišem u temi o Golfu GTE (jer se tamo spominje javni prijevoz) ili ovdje (ipak je ovo etama o e-vozilima) pa sam ipak odlučio ovdje.
U prapovijesti automobilizma (zapravo ispravnije kočija koje nisu vukli konji) nakon parnih motora od negdje 1830. do 1900. su se paralelno razvijala vozila pokretana benzinskim i elektro motorima i tada su bez obzira na ograničenje u autonomiji zbog visoke cijene nafte elektro vozila bila popularnija no onda je niz nesretno-nespretnih okolnosti uz sve jači utjecaj naftnog lobija svijet automobila okrenuo na ovo što imamo danas. Mala zanimljivost iz tog razdoblja da je Ferdinand Porsche prvi auto kojeg je napravio (ili barem sudjelovao u njegovom razvoju bio električni P1 kojeg je napravio za austrijsku tvrtku Egger-Lohner.
No zapravo sam htio pisati o javnom prijevozu pa evo... u Londonu je 1907. godine osnovana tvrtka Elektrobus (ili tako nekako, možda se piše i Electrobus
) koja je imala 20-ak autobusa koje je pokretala struja. Autobusi su imali autonomiju od nekih 50-60 km no to nije bio problem jer je koncept punjenja bio riješen na način da bi autobus nakon odvožene rute dolazio na početnu postaju gdje je vozač imao 15-minutni odmor (zaštita prava radnika), a za to vrijeme bi radnici za tri minute zamijenili kompletan baterijski sklop (težio je oko tonu i pol i jednostavno se dizalicom spustio ispod autobusa, a na njegovo mjesto bi se postavio novi puni) nakon čega bi autobus odradio novu vožnju, a izvađene baterije bi se dopunile.
Koncept (koji je bio funkcionalan) je bio super i putnici su bili zadovoljni jer je vožnja bila ugodnija nego u konvencionalnim motorima pokretanim autobusima no onda je tvrtka izašla na tržište dionica i napravila plan izgradnje/nabavke još 200 e-autobusa. Ulagači su krenuli davati novac, a uprava tvrtke je nizom prevara (kupovanje nepostojećih patenata i sl.) počela izvlačiti novac ulagača iz tvrtke i kad se sve saznalo bio je to još jedan od udaraca u razvoj i korištenje e-vozila, a tvrtka Elektrobus je propala.
Da se razumijemo, nemam ja ništa protiv e-vozila, dapače vozio sam (zapravo koristio da bolje kažem) e-Up-a i autić je super za prevesti se od točke A do točke B... ali nema tu opuštenosti kad moraš unaprijed razmišljati gdje ćeš ga puniti, ako stanuješ u zgradi nemreš ga puniti doma (osim ako kroz prozor nećeš spuštati 20-30 metara produžnog kabla), moraš razmišljati da li ćeš upaliti grijanje ili ćeš voziti u zimskoj jakni, rukavicama i s kapom na glavi da bi izvukao 10-15 km više i još niz takvih sitnica o kojima u normalnom autu uopće ne razmišljaš... uglavnom da živim u kući i da mu je cijena do 100k kn (a ne 200k kn +) razmišljao bih o kupnji jednog za voziti se po gradu, ovako za sad nula bodova.
O ovakvom konceptu, zamjeni bateriskog sklopa, za osobno i privatno korišteno auto su razmišljali i u Izraelu i Danskoj. I iz nekog razloga taj koncept nije zaživio. Ja mislim da su baterije bile skupe, a da ih je neko ko bi pokrenuo ovakav model morao staviti hrpu na raspolaganje. A i svaki proizvođač želi sam razvijati tehnologiju akumuliranja struje, jer je to osim elektromotora jedina stavka na kojoj se može profilirati i graditi brend.
youtu.be/qd0WPw3p2MQ
Problem Europe je da nemamo proizvodnju i razvoj čelija i da smo taj segment u potpunosti prepustili kolegama sa dalekog istoka, koji munjevitom brzinom razvijaju i steću nedokučivi know how kojim sve više Europski proizvođači postaju ovisni o njima i njihovom znanju. To je ujedno i razlog zašto se Loby Europske autoindustrije više fokusirao na čiste sagorjevajuće sisteme nego na alternativne pogone.
Ali vrijeme prolazi. I Nokija je svojedobno izgubila tržišnu bitku koncentrirajući se na svoju dobro prodavanu i robustnu tehnologiju a ignorirajući razvoj Smartphone sistema.
Po meni je elektromobilnost u kombinaciji sa Smartgridom jedan stvarno dobar koncept. Naime veliki problem alternativnih proizvođača struje je da se struja prizvodi u vrijeme kad priroda to hoće a ne kad potrošači nju trebaju, a i gdje priroda to hoće a ne gdje su potrošači. Tu u nevrijeme proizvedenu struju treba negdje skladištiti i pustiti kad i gdje nam je energija potrebna. Za to bi mogle služiti baterije osobnih automobila. A za uzvrat bi neiskorištena energija primjerice u elektroautu koje je i biti će negdje parkirano neko vrijeme služiti za pokrivanje Pikova.
Sada već ima u sjevernom moru hrpa kwh instaliranih u vetrenjačama i ne mogu se koristiti jer nije napravljen grid sjever- jug. Kod nas bi se više mogla koristiti sunčeva energija, ali kamo sa strujom itd. itd.