26.12.2018 | 11:56
Je li CO2 otrov ili nije, to ovisi o koncentraciji, tj. udjelu CO2 u zraku.
Prirodni volumni udio CO2 u zraku kreće se oko 0,4 do 0,5‰, odnosno oko 500 ppm. Globalni prosjek je 0,407‰ 2014. godine, po ovom izvoru:
en.wikipedia.org/wiki/Atmosphere_of_Eart..._gas_proportions.svg
Efekt staklenika, navodno zaslužan za globalno zatopljenje (kažem - navodno, jer postoje znanstvenici koji tvrde da se radi o redovnom i prirodnom klimatskom ciklusu, a ne o ičem što ima veze s nama) zapravo nastaje radi globalnog povećanja koncentracije CO2 od oko 150% u odnosu na 19. stoljeće (pred industrijsku revoluciju), što je isto problematična teza jer je količina CO2 (također i čađe, i SOx, i NOx) u velikim gradovima krajem 18. stoljeća bila desetak puta veća nego danas jer su se ljudi grijali pećima na ugljen. Ali ajde, da ne širimo diskusiju.
Dakle, ako je koncentracija CO2 u zraku danas 1,5 puta veća nego prije 200 godina (što je navodni su-uzrok globalnog zatopljenja), onda to znači da je prije 200 godina bila oko 0,4/1,5 = 0,27‰ (razlika je vjerojatno bila u korist kisika pretežno).
Bavio sam se automatizacijom u zgradama (pa i automatizacijom prisilne ventilacije) pa znam uobičajene granične vrijednosti koncentracije CO2 kojima se barata. Svugdje su više-manje iste, a ovo je internetski izvor koji mi je prvi naletio:
www.kane.co.uk/knowledge-centre/what-are...-co-and-co2-in-rooms
Slično, međutim pišu i smjernice Zavoda za javno zdravstvo.
Dakle 5.000 ppm (to jest 5‰, dakle cca 10 PUTA više od prirodne koncentracije) se smatra krajnjom prihvatljivom granicom u prisilno ventiliranim prostorima (uredi gdje se prozori ne mogu otvarati, trgovački centri, sportske dvorane, itd.). Pri dvostruko većoj koncentraciji od te (10‰), preko 90% ljudi počne osjećati glavobolju i pospanost, a 40-50‰ se smatra opasnom po zdravlje i život.
U loše ventiliranim vinskim podrumima su ljudi umirali od gušenja prouzročenim CO2 još pri 2-3 puta većim koncentracijama, dakle kad se koncentracija CO2 popne preko 1% (!!), a to je više od 20 PUTA više od koncentracija o kojima pričamo u kontekstu ekoloških mjerenja na motorima s unutarnjim izgaranjem.
U tom smislu - CO2 u kontekstu ove rasprave NIJE otrov i zaista bi se trebalo držati činjenica, a ne paušalnih senzacionalističkih zabluda.
Sad, što se tiče NOx, Djuro, nisam siguran koga i zašto braniš? VW je usrao motku, a više-manje i cijela autoindustrija, samo što su oni ispali Pedro. Zašto je to tako? Zato što je ekološka regulativa postala sredstvo diskirminiranja na tržištu, a ne organizirani sustav brige o okolišu. Nemoguće je pomiriti sve strane. Potrošači bi jeftinije automobile, koji manje troše, da se voze njima svatko u svom autu, 100m od kuće do vrtića, regulatori bi uvijek niže emisije, naftaši bi i dalje basnoslovno zarađivali... Ne ide to.
Provedba takvih ekoloških normi na agregatima tako malih snaga kakve u osobnim autima - besmislena je. Upravo zato i jest smisao koncentrirati "prljavu" proizvodnju u blokove što većih snaga, na njima postići relativno i do 20 puta bolje standarde emisije štetnih tvari i dalje distribuirati čistu energiju.