14.01.2020 | 10:14
Air kaže:
1. Primjerice, situacija zanošenja auta iz nekog razloga (primjerice prevelika brzina u zavoju, ili zaleđena cesta) tada kod vozila sa ručnim mjenjačem stisnem kvačilo i vršim potrebno podupravljanje. Što učiniti kod auta sa automatskim mjenjačem, da li postoji mogućnost izbacivanja iz brzine - kontakta sa motorom?
Nisi to pitao, ali moram napisati par riječi o podupravljanju/preupravljanju i moj je savjet da ne stišćeš kvačilo jer ako do sad jesi, onda si imao samo sreće jer nisi odvajanjem pogona između motora i mjenjača spasio situaciju,... no idem pojasniti prvo pojmove ako si se zabunio (a i za one koji ne znaju).
Podupravljanje (understeer) - gubitak prianjanja na prednjoj osovini, rezultat je da se putanja zavoja (skretanja) produžuje, tj. auto klizi preko nosa van zavoja
Preupravljanje (oversteer) - gubitak prianjanja na stražnjoj osovini, rezultat je da se zadnji dio vozila zanosi, putanja zavoja se skraćuje, tj. auto rotira oko prednje osovine (ovo nije doslovno, zadnja osovina rotira oko centra mase koji je u tim situacijama bliži prednjoj osovini ili na prednjoj osovini jer ti kotači imaju grip za razliku od zadnjih koji su ga izgubili).
Pravilnu korekciju putanje kod podupravljanja ili preupravljanja dobro možeš napraviti samo ako imaš jako jako jako puno kilometara u guzici i ako si uložio vrijeme u novac i vježbanje (govorim o ekstremima ili namjernom izazivanju preupravljanja/podupravljanja), ali jednostavnim rječnikom korekciju putanje vršiš u ovisnosti od vrste pogona.
Za normalne situacije danas elektronika odradi korekcije koliko može ako su brzine normalne i sve prođe ok, a ako si pretjerao onda ti elektronika samo smeta no tu onda nema pomoći.
Podupravljanje - ispravak putanje (slično za prednji i zadnji pogon)- kad auto počne klizati preko prednje osovine lagano otpustiš gas bez korekcije volanom, ako i dalje klizi lagano pikneš kočnicu, kao je brzina bila ipak prevelika za putanju zavoja izletio si ili završio u zidu ili grabi, ako brzina ipak nije bila prevelika u trenutku kad osjetiš (nakon oduzimanja gasa i eventualnog pikanja kočnice) da su prednji kotači uhvatili podlogu možeš malo dodati volan u putanju zavoja.
Preupravljanje - tu postoji razlika između prednjeg i stražnjeg pogona -
Zadnji pogon - do preupravljanja dolazi zbog prevelikog ubrzanja u zavoju, korekcija putanje se vrši okretanjem volana u suprotnom smjeru i laganim (kontroliranim) oduzimanjem gasa, ali pritom treba nastaviti ubrzavati.
Prednji pogon - ako do preupravljanja dođe zbog prejakog ubrzanja u zavoju slično kao i kod zadnjeg pogona, no ako do preupravljanja dođe zbog naglog usporavanja u zavoju volan okrećeš u suprotnom smjeru od putanje zavoja i treba naglo ubrzati i to je najopasnija situacija jer dolazi do jo-jo efekta jer najčešće dolazi do preupravljanja u suprotnom smjeru pa za vraćanje stabilnosti moraš napraviti 3-4-5 korekcija putanje (ako imaš mjesta i vremena)
Uglavnom, nigdje nisam napisao da se korekcija putanje vrši stiskanjem kvačila i odvajanjem pogona od pogonske osovine.
EDIT:
Zaboravio sam spomenuti i aute koji imaju pogon na sve kotače. E tu ti ne pomažu ni godine vozačkog iskustva već samo vježbanje i dobro poznavanje auta jer u ovisnosti od stanja podloge, guma, brzine i ostalih faktora u podupravljanju/preupravljanju nekad reagiraju kao auti s prednjim, a nekad kao sa zadnjim pogonom. Naravno, prednost pravih 4WD pogona (recimo simetrični kod Subarua) je u tome što je granica podupravljanja/preupravljanja barem 30% viša nego kod drugih vrsta pogona i u normalnom pa i malo pretjeranim uvjetima vožnje prosječni vozači ostaju debelo u sigurnoj zoni da podupravljanja/preupravljanja neće ni doći.
Air kaže:
2. Primjerice, kad se sa većom brzinom približavam semaforu na kojem je crveno izbacim iz brzine (ako nije gužva i nema vozila iza mene) i kočim koliko je potrebno. Da li postoji takva opcija na autu sa automatskim mjenjačem?
Zašto to? Štednja goriva? Manja buka? To mi je najluđa stvar koju vozači rade
Za primjer, voziš zelenim valom po ZG (tri prometne trake) 50-60 km/h i nigdje nikoga, prilaziš semaforu i izbaciš auto iz brzine i u tom trenutku lik u rikverc počne izlaziti iz parkinga i lagano uzima dvije prometne trake za taj manaevar... tvoja brzina je i dalje prevelika za kočenje (premalo mjesta), a naglim skretanjem i dodavanjem gasa nemreš pobjeći u krajnju slobodnu prometnu traku da ga ne pogodiš (ili on tebe) jer si u leru... da si usporavao u brzini bio bi taman na sredini ili početku broja okretaja gdje imaš najveći okretni moment motora i doslovno bi u dva metra dodavanjem gasa i korekcijom volanom preskočio auto koji je izletio pred tebe i ne bi ga pogodio.