14.01.2020 | 19:58
Uf, ima tu svega. Bojim se da moramo krenuti od dijagrama sila da bi se pojasnilo podupravljanje i preupravljanje (koje je dobro objasnio Bertone).
Skica prikazuje tzv. kružnicu sila koja bi u praksi zapravo trebala biti elipsa. Smjer osi X označava bočno držanje gume tj. njenu sposobnost da prenosi silu trenja koja nas zakreće tj. drži u zavoju i označava razliku između prolaska u zavoju i grabe. Dok god je ova sila koju 'aktivira' guma manja od konačne količine trenja koja nam je na raspolaganju, sigurni smo.
Problem je što guma, ne mora voditi auto samo u zavoj, nego mora i ubrzavati (u slučaju pogonskih kotača) i kočiti (za sve kotače). To je sila koja je, za volju rasprave i nježne vožnje usmjerena kao i naš auto, u smjeru osi Y. I opet, njena maksimalna vrijednost je određena kružnicom (koja je u praksi elipsa, posebno za gume s usmjerenim profilom gdje je vučna sila u smjeru profila veća nego u drugom).
I opet, dok god ubrzavamo lagano, imamo veliku zalihu trenja i nema problema. Ista stvar je kod kočenja.
Sila trenja ovisi o koeficijentu trenja i sili pritiska na podlogu. Ovo je ključan detalj: sila pritiska na podlogu. Kad auto stoji u mjestu, onda je to sila koja ovisi o težini našeg vozila. No, u vožnji to nije tako. Naš auto ima neku masu, pa na njega djeluje inercijska sila zbog ubrzanja (u pravcu ili u zavoju) i onda nam kotači više nisu jednako opterećeni, nego to opterećenje varira i ovisi o radijusu zavoja, intenzitetu kočenja, ubrzanja.
Što se događa kad imamo dvije sile odjednom? Ubrzavamo, ali pred nama je zavoj? Dosad smo govorili i silama pojedinačno, ali sad naša guma odjednom mora i ubrzavati i skretati. Koja je naša granična sila? Nju prikazuje ova kružnica. I te se sile rastavljaju u paralelogram koristeći Pitagorin poučak. No, ključna su dva granična slučaja:
Fx=0 (maksimalna sila u smjeru Y). Ona nam govori da ako smo aktivirali maksimalno trenje u uzdužnom smjeru, nemamo više mogućnost skretanja. To je naglo kočenje u kojem su kotači blokirali. Auto ide ravno naprijed, nema skretanja.
Druga je opcija Fy=0. Maksimalno skretanje, znači ne može ubrzavati, a ni kočiti.
Ovo je bilo relativno dosadno, ali i jednostavno.
Sa dolazimo do podupravljanja i preupravljanja. Ako se dogodi podupravljanje (auto ne želi više skretati u zavoj koliko bi mi htjeli) znači da smo dosegli našu granicu prianjanja za taj kut zakreta volana i nemamo više bočnog trenja na raspolaganju. Što možemo?
1. opcija: pojačati prianjanje prednje osovine (Ftr=mi*Fpr) i tako povećati silu vođenja. Ovo je temelj vožnje po snijegu i ledu: okreni volan i ONDA pusti gas. Motor počne kočiti auto, opterećenje se seli prema naprijed i povećavamo opterećenje na prednjoj osovini. Auto će skrenuti.
2. opcija: smanjiti količinu bočnog trenja koju smo angažirali (vidi kružnicu). SMANJITE kut zakreta volana (kao da zapravo ne želite skretati), ali ne da ga izravnate do kraja (jer će onda auto ići ravno) i prednji kotači će u nekim slučajevima zagristi u podlogu i skrenuti vozilo. Ovo traži puno treninga, jer ide protiv instinkta da se dodatno skreće u zavoj.
Preupravljanje: ovo je situacija koja je neugodnija isprva, ali zapravo jednostavnija za korekciju, iako se gotovo nikad ne dogodi na vozilu s prednjim pogonom. Tu je potrebno nježno (ključna riječ) dodati gas i istovremeno kontrirati volan (okrenuti ga u drugu stranu). Ljudi najčešće pogriješe pa kontriraju volan i maknu nogu s gasa i onda zapravo naprave kontraefekt da auto zagrize prednjim kotačima i naglo skrene u drugu stranu što onda više nitko ne uspije uhvatiti.
Auti sa STALNIM pogonom na sve kotače (ne ova priključna rješenja tipa haldex koja se masovno koriste) brže prolaze kroz zavoje na račun manjeg angažmana vučne sile (raspodijeljena je na 4 umjesto na 2 kotača) i onda je ostalo na raspolaganju više trenja za bočno vođenje. I zato je ovo kaj veli Smayoo; ljudi se zaigraju (tzv. Volvo sindrom) i krenu jurcati, a kad 4WD auto ode, onda je to pri visokim brzinama i graba je neminovna.
Za kraj, kad netko savlada ovu tehniku prijenosa težine, onda je snijeg i led izvor jako velikog zadovoljstva...
Savjet iz AMC-a sa stiskanjem spojke uvijek i u svakoj prilici nije nešto što bih ja preporučio, ali njima je najlakše tako ljude učiti da mogu proći onaj pofarbani beton koji zalijevaju vodom na Mićevcu, a i onda im nitko ne trga aute dok uči
Što se tiče kotrljanja, sasvim sigurno je što se tiče potrošnje efikasnije kotrljati se prema semaforu visokom stupnju prijenosa bez gasa, jer je onda prekinut dovod goriva u motor. Na praznom hodu motor troši gorivo. Ali, slažem se da je predviđanje temelj štedljive vožnje u gradu (to se ne odnosi na Rijeku koja je cijela na hridi i ili si u usponu ili nizbrdici
)