07.03.2018 | 11:17
Vidim da u vikalici pišete/govorite o autonomnoj vožnji pa da dodan svoje 2 lipe (i pišem ovdje jer mi je vikalica nije za puno pisanja i teško mi je pregledna za čitanje postova unatrag).
Po meni je u cijeloj priči oko autonomne vožnje nebitno da li današnja vozila već imaju hardver i softver koji to omogućuje jer je da bi autonomna vožnja danas-sutra mogla funkcionirati, vozila moraju naučiti kako voziti, a za to trebaju godine i godine + dovoljno jak hardver da sve moguće varijabile obradi i procesuira dovoljno brzo.
Osim Tesle S (koja zapravo i nema hardver za pravu autonimnu vožnju), možda trenutno jedina prava (serijska) vozila koja imaju hardver i softver za neki vid autonomne vožnje imaju zadnji Mercedes S klase (Merc se nakon što ga naprave sam izveze iz proizvodne hale i ode se parkirati na prvo vanjsko slobodno parkiralište predviđeno za njega) i Audi A8 (kod kojega su sustavi autonomne vožnje onemogućeni u softveru), no u stvarnom svijetu su oba auta što se tiče samostalne vožnje još gori od vozača početnika sa samostalnih 1000 km u guzici.
Primjer prvi (iz IRL svijeta):
Vozim starom Podravskom magistralom iz iz dvorišta u nekom selu mi na cestu izleti mačka, iskustvo i refleks su odradili automatski i samo sam jače sa obje ruke uhvatio volan i bez kočenja ili pokušaja izbjegavanja mačke (prepreke) nastavio ravno spreman se zaustaviti ako je zveknem (kučka je samo legla na asfalt i prošao sam autom iznad nje tako da nikome nije bilo ništa da se ne zgroze sad ljubitelji životinja).
Primjer drugi (IRL):
Frendica me vozila starom Zagorskom magistralom prema Pojatnom i na cestu nam je izletio fazan, neiskusan vozač (kakav je bila) je u panici nagazila na kočnicu i otišla u suprotni smjer da izbjegne fazana no bio sam dovoljno brz da joj cimnem volan nazad i vratimo se u našu traku, a izvrtili se nismo jer je išla moža nekih 50-60 km/h no mogli smo... ono što ona nije vidjela je da nam iz suprotnog smjera dolazi kombi i da nas je takvim manevrom mogla ubiti zbog jebenog fazana (koji je usput zbrisao ne ozlijeđen)...
i što bi u takvim situacijama napravio autonomni auto... išao izbjeći prvu prepreku (fazana/mačku) pa onda u drugoj fazi išao izbjegavati drugu prepreku (kombi/ili nešto drugo) ili bi odlučio zgaziti fazana/maču jer je šteta manja nego da zveknemo kombi?
Primjer treći (pretpostavka na gornja dva IRL primjera):
Uzmimo za primjer da vozimo nekom nekom dvosmjernom lokalnom cestom i prema nama suprotnim prometnim trakom ide peglica (ako još ima peglica po cesti) i u jedmom trenutku je krene pretjecati recimo novi ili noviji A6... što će odlučiti autonomni auto, a što iskusan vozač?
Ja bih odlučio maksimalno usporiti svoj auto i udariti ravno u A6 no autonomni auto bi najvjerojatnije odlučio izbjeći A6 i udariti u peglicu jer će softver/hardver procijeniti da je to bolje za mene (iako će time ubiti one u peglici) jer one ne razmišlja da će moj auto i A6 na sebe preuzeti energiju sudara i da će nas ugrađenom sigurnosnom opremom zaštititi, možda ne od ozljeda, a li od pogibije gotovo sigurno dok u srazu moga auta i peglice, ljudi u peglici pri istoj brzini kolizije nemaju šanse preživjeti.
Primjer četvrti:
Vozim svako jutro ulicom koja prolazi pored dj. vrtića i osnovne škole. Dozvoljena brzina je 40 km/h i autonomni auto će poštivati tu brzinu kretanja i korigirati je u ovisnosti da li pada kiša, snijeg, da li je vani +25°C ili -10°C... ali što je u jesen kad sa drvoreda uz cestu otpada lišće? ... autonomnom autu je vani i dalje +15°C i nema kiše no ja kao vozač znam da je noćas bilo rose (vidio sam mokar auto kad sam došao do njega) i znam da je kolnik pun otpalog i mokrog lišća (podloga za kvalitetu trakcije skoro jednaka kao led)... autonomni auto to ne zna i vozi sam 30-40 km/h i spreman je stati ako neko dijete izleti na cestu (jer zna da vozi pored vrtića/škole), ali ja znam kakva je podloga pa vozim 15-20 km/h i bez obzira na moju sporiju reakciju na iznenadno istrčavanje djeteta na cestu, autonomni auto (ako dođe do naleta) će ga puknuti puno većom silom od mene pa će i posljedice biti teže...
Mogao bih sad nabrajati još na desetke IRL situacija koje današnji (pa i oni iz skore budućnosti) auti po mom mišljenju ne mogu odraditi (ili mogu, ali sa upitnim posljedicama) i onda još na sve to treba i pravno riješiti odgovornost za moguću štetu/posljedice... tak oda autonomni auti i vožnja neće još dugo zaživjeti, odnosno autonomna (i sigurna) vožnja će miti moguća tek kad sve opskrbimo identifikacijskim čipom (ljude, vozila, pse i mačke) i umrežimo... no da li to želite?