27.03.2019 | 11:33
Ako tebi navedene reference nisu prihvatljive, onda to više nije moj problem nego tvoj. Ja sam ti uredno naveo knjige u kojima možeš pronaći stvari o kojima sam govorio.
Ne mogu nego biti razočaran da ti meni nisi barem djelomično potkrepljenim argumentima uzvratio. Naveo si Schopenhauera, "eristiku", bez konkretnog citata; naveo si dva Hawkingova djela, opet bez citata. Očito kad ti radiš stvari za koje meni prigovaraš su ok, a kad to ja činim onda nije ok.
Samo objektivnost i znanstvenost
Evo, prilažem, za razliku od tebe, neke citate i reference:
1) O položaju kršćana u Rimskom carstvu
"Kršćani su se kratili da sudjeluju u poganskom državnom obredu. To kraćenje bilo je nužno povezano s njihovim isključivim monoteizmom. Zato su kršćani izgledali kao "ateisti" (ljudi koji ne vjeruju u bogove, a ne naprosto bezbožnici). Kristova vjera je apsolutna, on se poštuje kao jedini Gospodar i Bog (=Kyrios), i zato kršćani nisu smjeli priznavati kult cara, koji je od Domicijanovih vremena poprimio sve neobičnije oblike. Kyriosu Kaisaru suprotstavili su kršćani svjesno Krista Kyriosa, a kako je kult cara u religijskoj podgradnji postajao sve više neposrednim sredstvom na kojem se iskušava vjernost državi, tako su i kršćane sve to više smatrali za državne neprijatelje. Rimska država je počivala na religijskim temeljima, pa ukoliko je prema tuđim obredima uglavnom i bila trepeljiva, ipak je, naravno, od njih tražila da caru iskazuju dužno poštovanje i da priznaju državne bogove." (A. Franzen: Pregled povijesti Crkve, str. 43.)
"Uzrok odbojnom stavu poganstva prema pristašama kršćanske vjere treba, dakle, tražiti u njoj samoj. Razlog je napokon bio u onoj isključivosti kojim je nastupala kršćanska vjera. Kako je samu sebe shvaćala, ona nije mogla biti tolerantna prema ni jednom drugom religioznom kultu te je tako dospjela u načelnu suprotnost prema rimskoj državnoj religiji. Tu se prvi put u Rimskom carstvu pojavio vjerski pokret koji svog Boga nije smatrao samo posebnim bogom, nego jedinim pravim Bogom i jedinim spasiteljem svijeta, uz čiji kult nije smio postojati ni jedan drugi. Kako su kršćani iz svoga uvjerenja izvodili praktične zaključke u svakidašnjem životu i povukli se u apsolutnu odvojenost, morali su se svojoj poganskoj okolini pomalo pričinjati otvorenim neprijateljima svega religiozno oblikovanog kulturnog života antike. Takvu neprijateljsku atmosferu pothranjivalo je, kako se može dokazati, židovstvo dijaspore, koje židovskim kršćanima nije moglo oprostiti njihov otpad od vjere otaca." H. Jedin: Velika povijest Crkve, I. sv., str. 147.) - unutar ovog poglavlja imaš navode korištene literature.
2) Crkva i znanost
"Dok se rani srednji vijek zadovoljavao time da teologiju Pisma prenosi i njeguje u duhu starokršćanske patristike, snažniji crkveni život u 11. stoljeću urodio je snažnijim grananjem teološke misli u 12. i 13. stoljeću. Što se kršćanski Zapad pod papinskim vodstvom tjesnije ujedinjavao, to je i duhovno saobraćanje između naroda bivalo sve živahnije. Izmjena misli pobuđivala je ljude na to da se mnogo svestranije bave onim što je iz starine do njih doprlo. Križarske su vojne proširile sliku svijeta i donijele nove vidike. Od samostana je težište znanstvenog rada prešlo na sveučilište." (A. Franzen, nav. djelo, str, 170.)
"Ocem skolastike smatraju Anzelma iz Canterburyja (+1109). On je pokušao, koristeći se tradicionalnim mislima, razumom nanovo prožeti i nanovo obraditi čitavo područje vjere. Razum može vjeri pomagati; vjera upravo za tim i teži: fides quaerens intellectum. Postojanje Boga ne dokazuje se samo objavom koju prenosi Sveto Pismo, ono se može spoznati iz stvorenja, razumom." (Isto, str. 170.)
"Svoj apsolutni vrhunac dosegao je teološki razvoj tek u tzv. visokoj skolastici 13. stoljeća. Obilaznim putem, preko arapskih i židovskih mislilaca (Avicenna, +1037. na Istoku; Averroes, +1198. u Španjolskoj, Židov Maimonides, +1204) upoznao se zapadni svijet bolje no prije s grčkim filozofom Aristotelom (+322. prije Krista). Njegov način gledanja na svijet i probleme duha očišćen je od poganskog sadržaja i "pokršten" u kršćanskom smislu te tako postao uzorom za teološko razrađivanje kršćanskog svijeta vjere. Tako nastade "moderna" filozofsko-teološka metoda, koja je uskoro našla veliki odaziv, naročito kod mladih prosjačkih redova. Albert Veliki (+1280), Toma Akvinski (+1274), Meister Eckhard (+1328) bili su najznačajniji dominikanski, a Aleksandar Haleški (+1245), Bonaventura (+1274) i Duns Scot (+1308) bijahu najznačajniji franjevački predstavnici visoke skolastike... Albert je uistinu prvi na kršćansku teologiju sustavno primijenio aristotelovsku tj. filozofsko-teološku metodu." (Isto, str. 171.)
Moja isprika i ispravak netočne informacije: Albert Veliki je ono što sam govorio za Anzelma. No, i dalje vrijede navodi i doprinosi Anzelma koje sam naveo. Još jednom, isprika.
O Albertu:
hr.wikipedia.org/wiki/Albert_Veliki
Albertov doprinos: "Albert je bio svojevrsni enciklopedist. Pisao je o logici i noetici 0 ontologiji, o etici i moralci o psihologiji, o teologiji, o filozofiji, o prirodoslovnim znanostima od astronomije do botanike, o pojedinim knjigama Sv. pisma, o pedagogiji, o propovjedništvu, o mističkoj teo logiji itd. Povijesnu važnost svih tih djela treba gledati u obratu miš ljenja u Katoličkoj crkvi. Taj je zaokret bio revolucionaran, i sastojao
se u tome da je u kršćanskom kulturnom prostoru »sveti« Augustin bio potisnut od »poganina« Aristotela. To je bila najveća duhovna re volucija srednjega vijeka. Izvršili su je Albert Veliki i Toma Akvinski.1" Aristotel je za Alberta vrhunski autoritet u stvarima prirodoslovnih znanosti. Međutim, Aristotel nije za Alberta nikakvo božanstvo. Albert ne napušta ni Platona tamo gdje misli da ovaj ima pravo. Albert nije dao određen vlastiti sistem filozofije, ali on je kulturnom društvu sred njega vijeka poklonio enciklopedijski sažetak već stečenih spoznaja. Na taj način dao je svom vremenu novi i snažan intelektdvni impuls u smjeru aristotelovskog promatranja svijeta, koje promatranje svršava s tim da se ne ide od pretpostavke Boga prema spoznajama o svijetu, nego obratno — od spoznaja o svijetu prema opravdanju vjere u Boga." (Ante Kusić: Albert Veliki - prirodoslovac i teolog, u: Obnovljeni život : časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 36. No. 2., 1981., str. 174.)
I dalje navodim kao referencu za ovo područje seriju članaka povjesničara Ante Vučića:
www.bitno.net/teme/znanost-i-krscanstvo-niz/
Ovo si ti smayoo napisao: "Ne slažem se. Kršćanska kultura srednjeg vijeka (spomenuo si Tomu Akvinskog) nije stvorila
nijedan preduvjet za razvoj znanosti. Te uvjete su stvorile stare kulture - ovdje kod nas Sredozemlja i Bliskog istoka, a na orijentu Kine i azijskog jugoistoka. A što se očuvanja tiče, u ono srednjevijekovno vrijeme, da nije bilo islama, od progona crkve bi malo što preživjelo. Ranorenesansni su se znanstvenici učili matematici i fizici iz svojedobnih prijevoda arapskih djela na latinski. O medicini da i ne pričamo. Prvi pravi europski liječnici (oni koji nisu vjerovali da se kuga liječi molitvama i puštanjem krvi) učili su od učenika Avicene."
Nekoliko postova kasnije:
"Gdje sam ja to napisao? Obratno. Ti si ustvrdio kako je upravo zapadna kršćanska kultura
postavila temelje današnje znanosti, a ja sam se usprotivio i ustvrdio da su te temelje postavile stare kulture Sredozemlja, Bliskog istoka i Orijenta. Od renesanse nadalje se i u kršćanskom svijetu ponovno probija znanstvena misao, ali upravo na temeljima koje navodim. Renesansni kršćanski znanstvenici nisu imali vlastite temelje (jer crkva u srednjem vijeku nije dozvoljavala propitivanje i promišljanje izvan dogmatskih okvira, da se ne vraćam na inkviziciju, lomače itd.) već su se oslonili na antičke i arapske."
Moj prvi post o tome: "Znanost kako ju danas poimamo
izrasta upravo u kulturnom krugu kršćanskog Zapada što znači da je dominantna kršćanska kultura
stvorila ili sačuvala razumske preduvjete da se ona kao takva može razvijati."
Ja stvarno nisam ustvrdio to što si ti shvatio. Ili nisam bio dovoljno jasan. Nisam govorio o tome da je Crkva ili kršćanski zapad stvorio ili izmislio znanost kako ju danas poimamo nego da je upravo sačuvala ono što je baštinila od antike, posebice od Platona i Aristotela i da je to u sklopu filozofije i teologije razvijala, u skladu s kršćanskim pogledom na svijet koji se slaže s grčkim u pogledu demitologiziranja stvarnosti.
Filozofija i teologija su upravo do otprilike renesanse bili gotovo spojeni, odnosno filozofila je bila ancilla teologije, kako se smatralo. Ali nije onda odjednom, od renesanse nadalje, kad dolazi do razdvajanja filozofije i teologije i kad filozofija udara temelje znanosti, to shvaćanje palo s Marsa. Nadovezuje se i organski razvija na temelju dotadašnjeg razvoja zapadne filozofske misli. U tom je smislu tvoja tvrdnja da Crkva nije dozvoljavala izlazak izvan dogmatskih okvira, da kršćanski Zapad nije preuzeo, razvio i stvorio neke preduvjete za razvoj znanosti jednostavno nije točna: proučava se Platon, proučava se Aristotel, vjera se razvija na temelju razumskih načela (logika, dijalektika), dvjestotinjak godina kasnije dolazi se u posjed Aviceninih djela. Čini se da je to razdoblje bilo živahnije nego što ga ti zamišljaš, valjda pod ne znam kojih "argumenata" ili bolje rečeno klišeja.
Još jednom, ne umanjujem vrijednost izuma drevnih civilizacija bilo koje vrste, ali današnja znanost svoju pozadinu, svoje aksiome, svoje principe, svoju filozofiju iz koje izrasta ima u razvoju zapadne misli. Ugrubo rečeno, što je vrlo nezahvalno: Aristotel i Platon -> Augustin -> skolastika koja kristijanizira Aristotela i njegovu metodu -> nominalizam, Ockham, Reformacija -> Descartes -> empirizam, pozitivizam -> Kant koji religiju stavlja u domenu praktičnog, a ne čistog uma, što znači da nema spoznajnu nego moralnu vrijednost -> Prosvjetiteljstvo -> materijalizam, nihilizam, i metode koje se postavljaju na pozadini tih promišljanja. Nitko, opet, ne osporava izume i dostignuća drugih civilizacija no one nisu u ovome slijedu koji je doveo do formiranja postulata moderne znanosti.
Opet navodim znanstvenike:
en.wikipedia.org/wiki/List_of_Catholic_clergy_scientists
en.wikipedia.org/wiki/List_of_lay_Catholic_scientists
Zatim velika lista spaljenih heretika:
en.wikipedia.org/wiki/List_of_people_burned_as_heretics
No, čini se da si se malo zabunio: ja sam tražio listu
znanstvenika koje je Crkva spalila. Ti si naveo nešto drugo.
, listu laika koje je Crkva spalila. Nisu svi bili izričito znanstvenici.
Još malo znanstvenika, opet. Naravno, valjda ne očekuješ u to vrijeme ono što se danas podrazumijeva pod "znanošću". No, valjda ovog danas ne bi bilo bez svih ovih koji su utrli put:
en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Christia...ience_and_technology
3) Ostalo
Crkva - zajednica vjernika, organizacija; crkva - građevina.
Vjera i Crkva su međusobno isprepletene, ne može se odvajati jedno od drugog. Vjera - da, Crkva - ne, je tvrdnja koja jednostavno je proturječna u samoj sebi. Jer upravo Crkva kao zajednica čuva i prenosi vjeru; i obrnuto: vjera se realizira i konkretizira u Crkvi. Sva ostala izvrtanja toga više nisu ni vjera ni Crkva.
"Glupo mi je sad nabrajati što sam sve čitao i proučavao u svojih 48 godina, s kojim sam sve mudrim i učenim ljudima razgovarao i diskutirao i što sam sve od njih naučio. Uvijek sam najviše naučio od onih čiji je subjektivan stav bio oštro suprotstavljen mome. Mnogi su me u nekoj mjeri uvjerili da donekle odstupim od svog stava i prihvatim barem dio njihovih, ali upravo zato što su me u njih uvjerili, u argumentiranoj diskusiji. Eristika umjesto argumenata, kao i stav "nije mene briga što ti misliš, ali ti kažem da griješiš" nije nikad nikog uvjerila jer tim postupcima nije svrha argumentacija, nego
stjecanje statusa pred publikom." (smayoo)
"...tvoju tvrdnju da se očito eristikom želim praviti pametan pred publikom." (ivan.ocd)
"Sad sam već prilično uvjeren da ti moje postove niti ne čitaš pažljivo... To baš nije pristojno... " (smayoo)
-->Ne znam tko je sad tu lud?
U svakom slučaju tvoji "argumenti" se svode na ad hominem, u najboljem slučaju. Reference i citati- nula.
"Opet ti s tom objektivnošću... Kažem ti, nabacani naslovi knjiga nisu argumenti. Nisu nikad bili i neće nikad biti. A pogotovo ne izjave "učio sam negdje na faksu, maglovito se sjećam i ne da mi se tražiti po bilješkama". Ako ne vjeruješ meni, idi pitaj svoje profesore s faksa." (smayoo)
Naslovi knjiga nisu nabacani nego odgovaraju zadanoj tezi. Sad sam naveo i citate, na već sve postojeće reference.
Tvoje reference?
Očito eristiku koju toliko meni pripisuješ upravo ti sam činiš. Citati - nula; reference - valjda dvije ili tri; i par linkova na wikipediju na sve što si dosad ustvrdio. I onda imaš obraza mene prozivati, a upravo ti nisi ponudio nijedan konkretan argument.
Da se vratim na nešto što nismo rasčistili.
"S vjerom je nekompatibilan scijentizam, tj. ono što se danas prodaje kao znanost a to je već ideologija po svojoj naravi koja isključuje bilo koji drugi oblik ljudske spoznaje ili bilo kakvu drugu mogućnost spoznaje osim empirijske metode koja je u osnovi današnje znanosti. Takva ideologija uzima s tom metodom primat spoznaje i isključuje sve ostalo kao što je vjera i dovodi do jednog redukcionizma ljudskog uma svodeći sveukupnost njegove spoznaje i mogućnosti duha na čisto opipljivo." (ivan.ocd)
"Načelno se slažem s ovom tvrdnjom, ali samo načelno, jer je ovo kako je ovdje napisana - jako pretjerana banalizacija. Kvantna, odnosno čestična fizika već gotovo 100 godina nije u domeni opipljivog, da se zadržim samo na tome." (smayoo)
Možda mi je promaklo ili nisam dobro shvatio, ali ja govorim o tome da današnja znanost prilično bahato isključuje bilo kakvu drugu mogućnost spoznaje izvan okvira pozitivizma i njegove metode (
hr.wikipedia.org/wiki/Pozitivizam). Znači priznavanje materijalnog, negiranje metafizike i mogućnost istraživanja i spoznaje na tom području. Znači li to da tvrdiš da subatomske čestice i svijet, kojim se bavi kvantna fizika, nisu dio materijalnog, ovosvjetskog nego nešto drugo? Jer ako nisu onda se ispričavam, ali ako jesu onda mi se čini da si profulao demantirati moju tvrdnju u svakom pogledu. I, naravno, nije argumentirana referencama niti citatima.
"tvoja emotivna reakcija dala mi je vjerovati da sam te nečim uvrijedio." (smayoo)
Ne znam po čemu si zaključio da je moja reakcija bila emotivna?
Ima li neka smjernica za ovo u tvom priručniku? Dobro bi mi došlo da znam ubuduće prepoznati takva stanja.
Za kraj, klasik:
Fung Yu-Ian: Povijest kineske filozofije - za bolje korištenje, shvaćanje smisla i baratanje citatima kineskih filozofa