29.03.2019 | 21:40
@Djuro genijalac
Ove stvari koje spominješ govore o sposobnosti kršćanstva da ono što je u raznim kulturama i religijama prisutno kao čežnja za istinom, onu otvorenost dovede do svoga ispunjenja i ostvarenja. Zašto se ne bi moglo inkulturirati Krista koje se i u evanđelju naziva "mlado Sunce s visine" u Rimsku kulturu? Rimljani su na taj dan slavili dies solus invictus, dan nepobjedivog boga Sunca što se poklapa sa zimskim solsticijem tj. vremenom kad je noć najduža, a dan najkraći te od tog trenutka dan postaje sve duži. Lijepa simbolika za Krista koji silazi usred tmina svijeta da donese svjetlo.
To je dobar primjer toga kada kršćanstvo ne uništava kulturu nego ju integrira u sebe i dovodi do njezinog cilja (nije tako baš uvijek bilo ali Crkva je u sebe integrirala skoro pa ono sve najbolje od antike).
"Zanimljivo je da prvi kršćani nisu odmah počeli računati svagdašnje vrijeme i godine polazeći od Kristova rođenja ili pak smrti. Zašto? Nekoliko je razloga. Ponajprije, kršćani prvih stoljeća još su živjeli u živom iščekivanju Božjega kraljevstva, odnosno dolaska Kristova. Zato im mnoge stvari ovoga svijeta, kao carstvo, moć, politika, nisu bile od presudne važnosti. Živjeli su u zemaljskom vremenu, ali su duhom bili usmjereni prema vječnom spasenju. K tome, kršćani su prije Konstantinova edikta tolerancije o slobodi kršćanstva iz 313. godine bili društvena manjina, koja je djelovala u tajnosti i bila često proganjana. Kršćani su se jednostavno uklapali u jezik i običaje ljudi, u sredinama u kojima su živjeli. Najvažniji pak razlog je u tome što su kršćani događaje vezane uz Isusa smještali i tumačili poglavito unutar biblijske povijesti.
U evanđeljima nalazimo i pokušaj da Isusovo rođenje smjesti u okvire svjetske povijesti. Matejevo i Lukino evanđelje događaj Isusova rođenja smještaju u suvremeno vladarsko razdoblje cara Augusta, kralja Heroda i upravitelja Kvirinija. Time su željeli događaj Kristov predstaviti svim ljudima, a ne samo Židovima. Kršćani su s vremenom otkrivali i teološke temelje za povezivanje Kristova događaja sa svjetskom povijesti. Polazna točka za kršćansko računanje
vremena bila je svijest da je Krist gospodar svemira i vremena (usp. Fil 2,9 - 11; 1 Kor 8,6; Heb1,2-5).
Prva pisana povezivanja svjetske povijesti s vladavinom Kristovom nalazimo u spisima mučenika od 2. stoljeća nadalje. Tako u Mučeništvu sv. Polikarpa piše da je blaženoga Polikarpa uhitio “Herod, za vrijeme velikog svećenika Filipa iz Tralesa ... za vrijeme vječno trajuće vladavine našega Gospodina Isusa Krista”.
Konstantinova sloboda kršćanstvu i učvršćivanje vjerskih istina protiv hereza u 4. stoljeću doprinijeli su stvaranju kršćanskoga društva. To je promijenilo odnos kršćana prema zemaljskome svijetu i potaknulo ideju o kršćanskom računanju vremena.
Odlučujući preokret prema kršćanskom računanju vremena učinio je monah Dionizije Exiguus (Mali) godine 525. Papa Ivan I. mu je povjerio zadatak da izračuna nove tablice s datumima Uskrsa, jer su do tada važeće tablice Ćirila Aleksandrijskog završavale godinom 531. Izračunavajući datum Uskrsa, monah Dionizije je iz tada raspoloživih izvora počeo računati datum Isusova rođenja. Utvrdio je da bi to bila 754. godina »ab urbe condita«
(od osnutka Rima). Prvu godinu Kristova života označio je 1. godinom poslije Krista. No, danas je utvrđeno da se taj učeni monah preračunao za nekoliko godina, i da se Isus nije rodio 1. godine poslije Krista. Znanstvenici danas misle da se Isusovo rođenje dogodilo između 7. i 4. godine prije Krista, jer ova zadnja godina je sigurna godina smrti Heroda Velikoga, kojega spominju evanđelja i koji je počinio pokolj nevine dječice.
Ćiril je računao godine polazeći od početka vladavine cara Dioklecijana, koji je bio jedan od najzloglasnijih progonitelja kršćana. Dionizije pak, u izračunavanju datuma Uskrsa za naredne godine, nije htio brojiti godine od Dioklecijana, toga bezbožnoga progonitelja kršćana, nego je dodao i računanje godina počevši od utjelovljenja Isusa Krista, “kako bi ishodište naše nade tim jasnije došlo do izražaja, a uzrok obnove ljudskog roda, muka našega Otkupitelja, tim jasnije zasjala”. Dionizijeva se nova “kršćanska” era sve više širila, pa je u 10. i 11. stoljeću potisnula ostala računanja vremena, a danas je kršćansko računanje vremena rašireno diljem svijeta.
U početku su kršćani koristili židovsko brojenje godina ili tada uobičajeno rimsko računanje vremena. Ti su kalendari bili sastavljeni od prirodnih i povijesnih elemenata. Oslanjali su se na kretanje Sunca i Mjeseca (prema kojima je nastalo računanje dana, mjeseca, godine) ili su nastajali religioznim i društvenim dogovorom (tjedan). K tome, tada su bile poznate i ere ili razdoblja, koje su počinjale primjerice od stvaranja svijeta (židovsko brojenje godina), ili pak od osnutka grada Rima ili stupanja na vlast rimskih careva. Tako su se čak služili i Dioklecijanovom erom. Kršćani su najprije preuzeli židovski sedmodnevni tjedan, u kojem je jedan dan u tjednu (subota) bio dan svetkovanja i odmora. Potom su prihvatili i poganska imena dana toga tjedna, jer su Rimljani dane u tjednu nazivali prema oku vidljivim planetima te Suncu i Mjesecu, kojima su pridavali božanska svojstva. Preuzeli su i mjesece europskoga kalendara, kod kojih su prevladala rimska imena, a koja vrijede do danas. Također su prihvatili julijansku godinu: sunčevu godi- nu s 365 i 1/4 dana, 12 mjeseci, tjednom od sedam dana i početkom godine 1. siječnja.
U preuzete elemente iz različitih kalendara, kršćani su ubrzo počeli unositi vlastite elemente. Nedjelja je sve više postajala središte kršćanskoga života i kalendara. Temeljena na Isusovu uskrsnuću, nedjelja je bila dan kršćanskoga okupljanja, kada su slavili spomen Kristove smrti i uskrsnuća. Kada je kršćanstvo dobilo slobodu, nedjelja je postala i dan odmora, a utvrđeno je i obvezno sudjelovanje na nedjeljnoj misi. Tako je potpuno potisnula židovsku subotu i rimski Saturnov dan. Uz nedjeljni spomendan Isusova uskrsnuća, kršćani su sve više isticali i godišnju svetkovinu Uskrsa. Uskrs je dobio središnje mjesto u kršćanskoj godini, smješten u prirodni kalendar. Nicejski sabor je tako 325. odredio da se Uskrs slavi nedjeljom i da to bude prva nedjelja nakon proljetnog punog Mjeseca.
Kršćanski je kalendar u konačnici sadržavao sljedeće elemente: židovski tjedan s nedjeljom u središtu; rimsku godinu, koja se temeljila na Sunčevu kalendaru; datum Uskrsa i s njim povezane druge pomične svetkovine (Pepelnica, Cvjetnica, Kristovo uzašašće, Duhovi); spomendane svetaca s određenim datumima. S vremenom je osobito na Zapadu poraslo značenje božićnog slavljenja Isusova utjelovljenja, pa je tako u 6. stoljeću eru muke i uskrsnuća Isusova nadvladala era Isusova utjelovljenja. I računanje Uskrsnog vremena polazilo je od toga datuma. Oko ta dva najvažnija događaja, Božića i Uskrsa, postupno su se oblikovala razdoblja koja su im prethodila ili ih slijedila, kao došašće, korizma, i dr.
Postajući svjesna važnosti vremena, Crkva je nakon mnogih stoljeća poduzela i reformu kalendara julijanske godine. S jedne strane, tadašnja astronomska i matematička računanja nisu bila dovoljna da bi se točno odredili biblijski vremenski podatci o Isusovu rođenju i životu. A prijestupni dan svake četiri godine u julijanskom kalendaru prelazio je 11 minuta, pa je razlika s godinama postajala sve veća. Tako se dogodilo da se u kasnijim stoljećima Uskrs često slavio u nedjelju, koja je odstupala od datuma, određenog Nicejskim saborom. Papa Grgur XIII. je stoga 1582. godine uveo reformu kalendara poznatu kao gregorijansku reformu. Ponovno je doveo u red određivanje datuma Uskrsa, time što je proljetnu ravnodnevnicu prenio na 21. ožujka. Reformirani kalendar prihvatile su tadašnje katoličke države, od 1700. i protestantske, a kasnije i bivši SSSR, Turska i druge zemlje. Danas se njime služi veliki dio svjetskog stanovništva.
Isusovo rođenje, kao početak Isusova povijesnog ostvarivanja spasenja, je tako i vidljivo postalo “prekretnica vremena”. A kršćanski kalendar sastavljen od svetkovina, blagdana i liturgijskih razdoblja usmjerava naš pogled iz zemaljske svakidašnjice prema vječnosti."
Izvor:
www.glas-koncila.hr/docs/Mak22_23.pdf
@tino1:
U svjetlu svih nedavnih događanja može stvarno biti čudno da ima ljudi koji se žele deklarirati katolicima i biti dio Crkve. No, pokušat ću objasniti iz svoje perspektive, nije ovo nikakav nauk: za mene je Crkva daleko više od svih groznih stvari koje pojedinci u njoj mogu učiniti. Ja u njoj gledam tolike ljude koji me svakodnevno inspiriraju i u kojima gledam Božju ljepotu i veličinu: ljudi koji mi dolaze na ispovijed pa koji me potiču da budem bolji, iskreniji, s kojima se zajedno radujem i plačem; ljudi koje svakodnevno susrećem na pobožnostima, na misi i koji svim srcem vjeruju i slijede Isusa; mali i jednostavni ljudi o kojima se neće nikad pisati, a čija je vjera veća od svega i koja me svakodnevno posramljuje; ljudi koji se svakodnevno žrtvuju na poslu i u obitelji za kršćanske ideale svetosti; svećenici, redovnici i redovnice koji svakodnevno vrše molitvu za cijelu Crkvu, koji pomažu potrebitima na svim razinama, kojima je u naravi poziva upisano da žrtvuju svoje živote za dobrobit bližnjih; bolesnici koji s toliko radosti i ljubavi očekuju svećenika i kojima sveta pričest i pomazanje znače sve na svijetu; pobožne kršćanske obitelji koje s toliko ljubavi rađaju i odgajaju djecu, uče ih Božjim zapovijedima, radosno dolaze nedjeljom na misu i s toliko ljubavi i topline dočekuju svećenika; vjernici laici i mladi koji su aktivni na tolikim područjima... to je za mene Crkva. I to nikad neće nikakvi skandali uništiti. Što sve ove ljude tjera da to čine? Rekla je sveta Mala Terezija da Crkva ima Srce i da je to Srce ispunjeno s tolikom ljubavlju koje pokreće cijelu Crkvu: i da Crkva nema to Kristovo Srce u svome središtu koje bi to sve pokretalo ne bi se ljudi bezveze mučili, ne bi mučenici prolijevali krv, ne bi ljudi žrtvovali svoje živote u službi laži i prijevare i to već dvije tisuće godina, unatoč svemu groznom što se izdogađalo.
Meni je to nešto lijepo, nešto predivno i nešto što i mene pokreće i pomaže mi da u svim trenutcima poteškoća nekako nađem snagu za dalje. Danas nije jednostavno biti katolik, i još k tome svećenik, jer razne instance namjerno u svijesti ljudi oblikuju krivo mišljenje o Crkvi jer je ona jedna od zadnjih instanci koja brani čovjeka u njegovoj cjelovitosti i njegovo dostojanstvo (od začetka do smrti) - i to ne odgovara svima. I ne odgovara što Crkva ukazuje na mnoge stvari koje nisu u redu.
@Gjuroo
Ma Crkva ne ganja PR u javnosti. Zato mnoge stvari koje se čine (donacije, pučke kuhinje, rad Caritasa...) neće nikada biti javno razglašen nego negdje na nekom zabačenom kutku malo-poznate stranice dotične organizacije.
Koliko mi se čini, na razne klevete ili poluinformacije koje mediji šire Crkva neće reagirati. Ali, kad se dogode neka veća sr*, ovaj, nezgode, ili kad netko od klera napravi neku veću glupost onda naravno reagira.
Meni je baš drago što sam ovdje i drago mi je kad mogu neke stvari objasniti. Naravno, ako to koga zanima. Meni nije ni najmanje u interesu mijenjati nekoga ili nešto nego ovako, od usputnog komentara na neke stvari u temi završili smo na dobrim teološkim raspravama.
@drlovric
Ma super je ovdje, ekipa je preodlična i nije mi ni najmanje žao